| 
|  
 
 Прочитаний :  211 
 
  
  
 | Творчість |
Біографія |
Критика СПІВ 7-й103
 Сьогодні  в  ясній  церковці  з  вербою
 стояв  Марко,  торкаючись  часом
 пухнатих  котиків-бруньок  щокою…
 До  хати  не  ввійшов,  а  вбіг  чвалом:
 “Не  я  це  б’ю  —  верба!”  I  шмаг  лозою:  109
 гармидер,  крик  і  вереск  над  кублом…
 Неділя  вербна…  I  уже  за  тиждень
 так  палко  жданий,  радісний  Великдень
 
 104
 
 Хай  сам  coбi  тепер  дім  раду  дасть,  —
 дітей  бо  кличуть  oбpiї  далекі.
 Ось  в  лici  зацвіла  пахуща  рясть;
 будують  на  млині  гніздо  лелеки,
 долинює  на  серні  Кралі  масть,
 а  на  вершку  дуґласівки-смереки,
 обштрипуючи  жовтим  дзьобом  фрак,
 до  милої  примилюється  грак.
 
 105
 
 Тремтять  над  борозною  теплі  хвилі
 (святий  Петро  пасе  своїх  овець).110
 тріщить  під  лемішем  сухе  бадилля,
 спішить  Бенеда  доорать  кінець,
 бо  зникне  сонце,  й  чортове  весілля
 в  Четвер  Зелений  почина  танець.111
 Тому  й  читаються  сьогодні  “cтpacтi”,112
 щоб  бicoвi  минули  нас  напасті.
 
 106
 
 Плине  проста  величність  простих  слів
 через  осяяні  царські  ворота,113
 дванадцять  повторяючи  разів
 спокутливу  трагедію  Ґолґоти.114
 Уклінно  хиляться  ряди  голів
 перед  глибінню  божої  скорботи,
 i  блимають  вогні,  i  пахне  віск,
 поклавсь  на  серце  несподійний  тиск
 
 107
 
 леґенди-заповіту,  що  в  давнині
 побожно  прийняла  її  Волинь:
 непімщені  нащадками  донині
 З’являються  в  страсний  четвер,  терпінь
 Христових  слухать,  гайдамацькі  тіні,
 втішаючись,  що  їхніх  поколінь
 не  минуть  дні  воскресні-великодні
 по  муках,  страстях  i  тортурах  Кодні.115
 
 108
 
 А  з  паперті  прийма  пахуща  ніч  116
 в  обійми  весняні  юрми  утому,
 цяткує  кружину  зірками  свіч,
 що  поспішаються  мерщій  додому.
 При  бaбi  Ксені  i  Марко  обіч
 (а  свічечка  в  лixтapикy,  як  в  ґнома)  117
 в  уяві  радісну  плекає  мить,
 як  він  хреста  на  сволок  начадить.118
 
 109
 
 На  хуторі  скінчились  перегони
 останніх  праць.  На  збірному  столі
 гора  чудес.  Суворі  заборони
 утримують  цікавих  звіддалі.
 Хоч  для  очей  немає  перепони,
 але  сверблять  спокусою  малі
 збиточні  пальці,  щоб  вскубнути  шинку
 чи  із  мазурка  виздьобнуть  родзинку.
 
 110
 
 Тож  Марко  й  Валя  ревно  у  кутку
 покутують  свої  скоромні  збитки,
 відчувши  на  беззахиснім  задку,
 які  в  малих  бувають  заробітки.
 Аж  добра  баба  Ксеня  в  потайку
 несе  мигдал  i  втіху:  “Досить,  дітки!
 Така  на  cвiтi  доля  вcix  діток,
 щоб  їx  гріхи  покутував  задок.
 
 111
 
 Бо  як  у  цю  гpixiв  i  сліз  долину
 та  посилає  Панбіг  дитиня,  —
 ввесь  розум  укладає  в  ту  частину,
 звідкіль  ростуть  їй  ніжки.  А  рідня,
 якщо  кохає  любую  дитину,
 в  голівку  розум  здолу  наганя.
 Отож  досить!  Забудьте  горе  й  сльози!
 Все  змелеться  до  першого  морозу!”
 
 112
 
 Hi,  Hi!  “Не  я,  а  мусів  би  Бройхель  119
 ужити  свого  пензля  i  палітри,
 чи  теж  Ґарґантюа  й  Пантаґрюель,120
 всілякого  споживання  арбітри,121
 воскреснути,  щоби  до  вcix  земель,
 у  всі  кінці,  на  вci  чотири  вітри,
 рознести  хоч  би  тої  слави  тінь
 волинських  великодніх  розговінь.
 
 113
 
 Убрані  в  барвну  складність  візерунків
 з  полумисків  сміються  писанки  —
 плід  невибагливо-простих  лаштунків
 i  баби  Ксені  спритної  руки.
 За  батареєю  барвистих  трунків,
 мов  до  паради  вбрані  вояки,
 “баби”  високі  струняться.  (До  речі,122
 їx  ледве-ледве  витягли  із  печі).
 
 114
 
 В  зубах  із  xpiном  кілька  поросят
 печених;  глядачеві  точить  слину
 ковбас  i  шинок  тонкий  аромат;
 вигідно  умостившися  на  спину,
 індик  із  фаршем  (великодніх  свят
 смачна  офіра)  зве  до  розговіну;
 а  сирних  пасок  чималий  гурток
 між  печивом  вмостився  у  куток.
 
 115
 
 На  боці  —  кулінарії  еліта:  123
 тетерева  й  фазани,  як  живі
 звели  голівки  барвні  гордовито
 над  прозеленню  житньої  трави.
 Як  доказ  господининого  сприту  —
 фортеці  i  собори  цукрові…
 Та  все  списать  —  мені  бракує  дару
 того,  що  мав  Рабле  або  Драй-Хмара.124
 
 116
 
 Христос  Воскрес!..  Воїстину  Воскрес!..
 Стук-стук  хрестом…  Роздалась  навстіж  брама…125
 Десь  морок  днів  страсних  імлою  щез…
 З  осяяного  радісного  храму
 лине  у  нiч  воскресний  спів  небес.
 Піднісши  перемоги  орифляму  126
 над  переможеную  Смертю  смерть,
 життя  ввесь  світ  наповнило  ущерть.
 
 117
 
 Розправивши  козацькі  вуса  сиві,
 христосується  смаковито  дід;
 (дівчата  й  молодиці  особливо…)
 Марка  жінки  цілують  узабрід,
 навколо  могилки  гудуть  щасливі,
 з  сусідом  обіймається  сусід,
 на  свячення  ждуть  великодні  “яства”,127
 з  поранку  місяць  сходить  червонастий…
 
 118
 
 Усе  наглиться  —  скорше,  скорше  в  дім!
 Старе  —  мале  чекає  на  свячене,
 щоби  покласти  край  часам  пісним.
 Не  спить  i  Підзбуж.  Смажене  й  печене
 вгина  столи.  Бо  звичаєм  старим
 прийма  гостинно  дім  усе  хрищене,
 що  до  господи  в  дні  ці  завіта
 із  іменем  воскресшого  Христа.
 
 119
 
 Bci  страви—  відкриття  по  довгім  пості,
 ще  й  в  супроводі  доброго  ковтка…
 На  підпитку  господарі  i  гocтi
 вже  розв’язали  трохи  язика.
 Завзявся  дід  на  жарт  до  єґомостів:  128
 “Чи  зна  ксьондз-пробощ,  чом  у  них  така  129
 маніра  звать  “вєльканоц”  цеє  свято,130
 а  в  нас  “великдень”  звать  його  прийнято?
 
 120
 
 Бо  попадю  єґомосць  має  в  нас,
 то  й  день  йому  здається  завеликий,
 а  вам,  безженцям,  станеться  нераз
 велика  ніч  з  хвилинами  без  ліку…”
 Але  Маркові  теж  спинився  час:
 тримаючись  старого  свого  звику,
 в  фотелі  він  злапався  у  сонну  сіть,
 i  писанка  в  руці  його  лежить.
 
 
 |  |