| 
|  
 
 Прочитаний :  242 
 
  
  
 | Творчість |
Біографія |
Критика СПІВ 8-й121
 Вернулись  з  Риму  до  костелів  дзвони,131
 воскресли  й  голоси  дзвінкі  церков,
 та  з  вітром  весняним  наперегони
 перекликаються  через  ліси  ізнов
 метальних  мов  лункі  потужні  тони.
 Хто  у  житті  хоч  раз  почув  цей  зов,
 проживши  дні  ці  чисті,  променисті
 в  барвистім  великодньому  нaмистi,  —
 
 122
 
 той  на  усе  життя  зачер  з  криниць,
 з  джерельностей  прабатьківського  роду,
 безсмертя  й  вічности  могутню  міць,
 наблизився  i  зазирнув  до  зроду
 джерел,  які  з  темноти  таємниць
 животворять  надію  про  свободу…
 Той  з  незнищимих  збудував  ланок
 coбi  в  прийдешність  родову  місток.
 
 123
 
 Там,  Марку,  де  моря  i  океани
 кінчаються,  ще  далі  ніж  вирій,
 де  на  спочинок  сонце  йде  до  рана,
 куди  спада  зірок  вогнистий  рій,  —
 жиє  одвіку  дивний  люд  —  рахмани.
 Не  знає  часу  він,  не  зна  й  подій,
 ані  уродин,  ні  кінця  сумного,
 не  відає  ні  доброго,  нi  злого.132
 
 124
 
 У  цей  рахманний  таємничий  край
 такі  відходять  душі  після  скону,
 які  загрішні,  щоб  попасти  в  рай,
 але  заправеднi  і  для  полону
 пекельного.  А  мають  там  звичай
 довідатись  про  Великодні  дзвони,
 коли  їм  хвилі  донесуть  річок
 шкарлупини  свячених  писанок.
 
 125
 
 Тож  киньте,  діти,  в  великодні  хвилі
 червону  шкаралупину  з  яєць.
 Хто  зна,  чи  не  чекають  наші  милі
 в  рахманному  краю  на  рішенець
 останній,  щоби  душі  їx  безкрилі
 піднеслися  у  зоряний  вінець…
 Щороку  їм  “Христос  Воскрес!”  —  надія,
 що  ближчає  до  них  свободи  мрія.
 
 126
 
 У  цій  воскресній  весняній  порі
 по  вcix  кутках  Полісся  та  Волині
 ймуть  оживати  тихі  цвинтарі
 на  день  Томи  Невірного.  Бо  нині  133
 з’явилися  сюди  малі  й  старі,
 щоб  перенести  в  поминальнім  чині
 прабатьківських  надій  живі  вогні
 через  сучасність  у  прийдешні  дні.
 
 127
 
 Струмлять  з  бруньок  топольних  аромати,
 вишні  скидають  ніжні  пелюстки,
 убрались  могилки  в  квітчасті  шати,
 у  рушники,  обруси  i  хустки,
 i  не  забуло  Великоднє  свято
 про  крашанки  барвисті  та  паски…
 Cьогодні  злучаться  із  святом  Жизні  134
 древлянські  предки  на  врочистій  тризні  135
 
 128
 
 О,  Смерте!  Де  тепер  твоє  жало!
 О,  Пекло!  Де  твоя  поділась  сила!
 Довкола  сяйво,  квіти  i  тепло…
 Христос  Воскрес!.,  Тендітний  брязк  кадила…
 Старих  xpecтiв  заквітчане  чоло…
 I  жайворонків  пісня  многокрила,…
 Hi,  ми  не  вмерли!  Лиш  тамуєм  дих!
 Бо  він  не  мертвих  Бог,  але  живих!
 
 129
 
 Покроплено  уже  гроби  останні,
 доспівано  останні  Tpoпapi,136
 i  руки  все  приправили  старанні
 для  проводів  веселої  пори,137
 щоб  душечкам  при  щирім  частуванні
 відгикувалось  легко  yгopi,
 споглянувши,  як  на  землі  нащадки
 без  щирої  їx  не  лишають  згадки.
 
 130
 
 Пригадуючи  давніх  днів  діла,
 веселі  i  журні  життя  витівки;
 куми  довкола  горбика-стола
 кружлять  чарки  горілки  i  наливки,
 вже  з  уст  пливе  сама  лише  хвала
 на  тих,  що  вічної  дійшли  домівки…
 Аж,  врешті,  як  кінчає  сонце  путь,
 вже  за  небіжчичків  здоров’я  п’ють.
 
 131
 
 Ми  ж,  Марку,  підемо  в  куток  зелений
 до  того  он  самітнього  хреста
 серед  мережива  вишень  i  кленів.
 Нехай  твoї  обізвуться  вуста
 до  тих,  що  не  лежать  в  землі  свяченій,
 привітом  переможного  Христа,
 до  предків,  що  спочили  на  чужині…
 Над  цим  горбком  їx  дух  ширяє  нині.
 
 132
 
 Один  із  них  пройшов  чималий  шлях
 під  бунчуками  гетьмана-вигнанця,138
 спочивши  десь  в  Молдавщини  степах.139
 Склав  голову  один  на  празьких  шанцях,140
 коли  батуринський  кривавий  жах  141
 Суворов  повторив.  За  Корсиканця  142
 геройської  шляхетної  доби
 Европу  всю  один  пройшов,  щоби
 
 133
 
 лишитися  на  Бородінськім  полі,143
 а  брат  його  недовго  пережив,
 під  Ляйпціґом  дійшов  такої  ж  долі…144
 Про  Яна  чув  ти  кілька  вже  разів,
 а  тих  кількох,  що  в  їxніx  душах  волі
 звучав  зазивний  необорний  зрив,  —
 вколисують  сибірські  заметілі,
 де  плещуть  об  граніт  Байкальські  хвилі.145
 
 134
 
 Та  ще  нескоро,  Марку  мій,  кінець!
 Ще  прийдуть  жертви  на  вівтар  свободи,
 ще  спопелить  вогонь  їx  унівець
 а  попіл  змиють  Лети  темні  води,  —146
 аж  той  останній  упаде  Борець,
 остання  жертва  звільненого  роду!
 I  скличе  їx  воскресних  дзвонів  тон
 у  предківської  слави  Пантеон.147
 
 135
 
 Усі  прийдуть  тоді:  чубасті  вої
 із  мудрими  князями  на  чолі,
 мужі  iз  Лаври  й  Софії  Святої,
 останні  непіддайні  королі,148
 незгноблені  берладники-ізгої,149
 i  лицарі  свободи  i  ріллі,
 що,  меч  при  боці,  у  руках  чепіги,
 ломили  степу  чорноземні  криги,
 
 136
 
 ті  ,  що  віддали  міць  сердець  i  рук
 за  невмирущу  візію  Богдана,150
 що  у  добі  вигнань,  тортур  i  мук
 не  прийняли  наказів  од  тирана,
 що  їм  Парижу  й  Ротердаму  брук
 ятрив  icтoтy,  як  пекуча  рана…151
 Христос  Воскрес!  заклич  до  них  ycix,
 бо  він  є  Бог  не  мертвих,  а  живих.
 
 
 |  |