Сайт поезії, вірші, поздоровлення у віршах :: Теоретик: Основи поетики. Амфібрахій. - ВІРШ


Теоретик: Основи поетики. Амфібрахій. - ВІРШ
UA | FR | RU

Рожевий сайт сучасної поезії

Бібліотека | Поети нашого Клубу | Спілкування | Літературні премії | Конкурси Клубу Поезії | Контакти | Оголошення |  ДО ВУС синоніми |  Основи поетики | 

 
>> ВХІД ДО КЛУБУ <<
e-mail
пароль
забули пароль?
< реєстрaція >



Зараз на сайті - 23

Пошук


Перевірка розміру




Основи поетики. Амфібрахій.

Амфібрахій (грецьк. amphibrachys, від amphi — обабіч та brachys — короткий) — в античній версифікації — трискладова стопа на чотири мори з довгим середнім складом. За мелодійністю він, швидше, нагадує звичайну розмовну мову. Тому амфібрахій — це розмір, який є більш спокійним, ніж його «родичі» — ямб, хорей, дактиль. У силабо-тонічному віршуванні — трискладова стопа з наголошеним другим складом (—∪—). Константа віршового рядка може бути двоскладовою, перетворюючись на ямб з наголосом на останньому складі, чи в позанаголошеному стані містити кілька складів (пеон); найліпший варіант А. — при парокситонній римі, коли витворюється гармонійний акаталектичний рядок. В українській поезії до А. вперше звернувся Є.Гребінка (“Човен”, “Українська мелодія” тощо). Найменш уживаний одностопний А., що трапляється здебільшого в гетерометричних строфах задля увиразнення ліричного сюжету та акцентації поетичної думки: — Матусю! Хто очі мені замінив? — Всміхнеться, щоб сліз не побачив.» Сама — до вікна, до неораних нив — І плаче… (Є. Плужник) Двостопний А.. також не часто спостерігається: …ночами про подвиг я марив малим, а подвиг — це побут без жару й золи, шизоїдно чистий, абсурдно міцний, не вельми врочистий, та дуже ясний (О.Шарварок). Подеколи поети звертаються до тристопного А.: На гратах не місяць — корова, Не сяйво — рапатий язик. В залізних, вантажних оковах — Життя божевільного лик (І. Крушельницький). Прикладів чотиристопного А. в українському вірші теж не дуже багато: О метана бурею, Нене злиденна, Укріплю Тебе я на камені слова, І будеш, як церква, ясна і сталенна! (В.Пачовський). П’ятистопний А. надає поетичному мовленню ознак урочистості, як у вірші М-Бажана “На Карпатських узгір’ях”: Просвічений сонцем, на вітрі, в зеленім огні Він листя різьблене, обтяжене росами, сушить. Хай ломляться гори, хай грози ревуть в вишині, — Він тут вкорінився, він тут укріпився й не рушить. Надзвичайно рідкісний А. — шестистопний (С.Голованівський: “Минають роки, як хвилини, і зорі згасають байдужо…”), що виразно розмежовує віршовий рядок на два піввірші, викликає враження “важкого” стилю. Подеколи поети звертаються і до вільного А., наприклад, І.Франко: Полуднє. Широкеє поле безлюдне. Довкола для ока й для вуха Ні духа!

ID: 808469
Рубрика: Вірші, Пейзажна лірика
дата надходження: 01.10.2018 16:28:18
© дата внесення змiн: 01.10.2018 16:33:21
автор: Теоретик

Мені подобається 9 голоса(ів)

Вкажіть причину вашої скарги



Попередній твір    Наступний твір
 Перейти на сторінку автора
 Редагувати  Видалити    Роздрукувати


 

В Обране додали: Светлана Борщ, Ольга Калина, Svitlana_Belyakova, Зоя Енеївна, Master-capt
Прочитаний усіма відвідувачами (111)
В тому числі авторами сайту (24) показати авторів
Середня оцінка поета: 5.00 Середня оцінка читача: 5.00
Додати коментар можна тільки після реєстрації
Зареєструватися може будь-який відвідувач сайта.




КОМЕНТАРІ

Master-capt, 05.10.2018 - 20:53
12 friends give_rose
 
Tom d`Cat, 01.10.2018 - 21:40
Дозволю собі подати поетичному товариству ритмічні схеми наведених уривків з позначенням, які наголоси було вжито авторами для побудови поетичного розміру амфібрахію.
Попри всю мою повагу до давніх греків, класичні позначки ("U" – короткий склад, "—" – довгий) не відповідають їх значенню в українській мові, та й не дуже зручні для Інтернету. Як на мене, більш мнемонічні (легкі для запам'ятовування) позначки "-" – ненаголошений склад, "!" – наголошений.

11 -!- -!- -!- -! . . . . : — Мату́сю! Хто о́чі мені́ заміни́в? —
09 -!- -!- -!- . . . . . .: Всміхне́ться, щоб слі́з не поба́чив.»
11 -!- -!- -!- -! . . . . : Сама́ — до вікна́, до нео́раних ни́в —
03 -!- . . . . . . . . . . .: І пла́че…

06 -!- -!- . . . . . . . .: …ноча́ми про по́двиг
05 -!- -! . . . . . . . . : я ма́рив мали́м,
06 -!- -!- . . . . . . . .: а по́двиг — це по́бут
05 -!- -! . . . . . . . . : без жа́ру й золи́,
06 -!- -!- . . . . . . . .: шизо́їдно чи́стий,
05 -!- -! . . . . . . . . : абсу́рдно міцни́й,
06 -!- -!- . . . . . . . .: не ве́льми врочи́стий,
05 -!- -! . . . . . . . . : та́ ду́же ясни́й

09 -!- -!- -!- . . . . . .: На гра́тах не мі́сяць — коро́ва,
08 -!- -!- -! .. . . . . .: Не ся́йво — рапа́тий язи́к.
09 -!- -!- -!- . . . . . .: В залі́зних, ванта́жних око́вах —
08 -!- -!- -! . . . . . . : Життя́ божеві́льного ли́к

12 -!- -!- -!- -!- . . . .: О, ме́тана бу́рею, Не́не злиде́нна,
12 -!- -!- -!- -!- . . . .: Укрі́плю Тебе́ я на ка́мені сло́ва,
12 -!- -!- -!- -!- . . . .: І бу́деш, як це́рква, ясна́ і стале́нна!
 
Tom d`Cat, 01.10.2018 - 21:39
14 -!- -!- -!- -!- -! . . : Просві́чений со́нцем, на ві́трі, в зеле́нім огні́
15 -!- -!- -!- -!- -!- . .: Він ли́стя різьбле́не, обтя́жене ро́сами, су́шить.
14 -!- -!- -!- -!- -! . . : Хай ло́мляться го́ри, хай гро́зи реву́ть в вишині́, —
15 -!- -!- -!- -!- -!- . .: Він ту́т вкоріни́вся, він ту́т укріпи́вся й не ру́шить.

09 -!- -!- -!- . . . . . .: Широ́кеє по́ле безлю́дне.
09 -!- -!- -!- . . . . . .: Довко́ла для о́ка й для ву́ха
03 -!- . . . . . . . . . .: Ні ду́ха!
 
Вячеслав Рындин, 01.10.2018 - 16:57
хорошо бы примеры приводить и на русском...
эт пожелание русской части сайта...спасибо friends
тогда Вас будут читать все...
 
Tom d`Cat відповів на коментар Вячеслав Рындин, 01.10.2018 - 20:46
Та російською в Інтернеті багато... Наприклад, у Тима Скоренко: http://www.timskorenko.ru/uchebnik2.html
Втім, у нього свої позначення... В мене - теж: http://www.ritminme.ru/o-programme/alittle
 

Нові твори