Сайт поезії, вірші, поздоровлення у віршах ::

logo

UA  |  FR  |  RU

Рожевий сайт сучасної поезії

Бібліотека
України
| Поети
Кл. Поезії
| Інші поет.
сайти, канали
| СЛОВНИКИ ПОЕТАМ| Сайти вчителям| ДО ВУС синоніми| Оголошення| Літературні премії| Спілкування| Контакти
Кл. Поезії

 x
>> ВХІД ДО КЛУБУ <<


e-mail
пароль
забули пароль?
< реєстрaція >
Зараз на сайті - 2
Пошук

Перевірка розміру




Андрухович Юрій

Прочитаний : 1210


Творчість | Біографія | Критика

ЛІТОҐРАФІЇ СТАРОГО СТАНІСЛАВА

Літоґрафії  —  гравюри  на  камені.  

Старого  каменя  в  колишньому  провінційному  Станіславі  (нині  Івано-Франківську)  лишилося  не  надто  багато.  А  проте  іноді  вдається  прочитати  з  нього  щось  тривожне  і  гостре,  наче  лінії  подряпин  на  мурах  у  Фортечному  провулку.  

Якось  на  камені  проступило,  наче  тавро,  прізвище  власника  будівельних  та  промислових  закладів  Серафіні.  Це  стало  нагадуванням  про  долю  сотень  і  сотень  його  робітників,  що  зводили  до  небес  новітні  піраміди  і  навіки  поверталися  в  землю  з  якимись,  тоді  ще  не  ясними,  бунтівничими  пломенями  в  очах.  

Тінь  юнака  Гошовського  переходить  шкарубкими  стінами  середмістя.  Одного  пополудня  революційного  1848  р.  він  не  повернувся  з  гімназії  додому.  Не  бувши  ні  змовником,  ані  повстанцем,  потрапив  під  сліпу  жандармську  кулю  під  час  вуличного  бою.  Але  похорон  його  став  гарячим  відблиском  «весни  народів»  у  затхлому  містечку.  Так,  уже  перетнувши  межу  короткого  життя  свого,  він  виступив  на  боці  повсталих  і  переміг.  

Та  поруч  із  героїчними  маршами  камені  міста  пам’ятають  і  «котячі  концерти».  Це  бунтувала  молодь,  протестуючи  під  вікнами  вірнопідданих  гімназіальних  менторів  проти  тілесних  розправ  і  повсякденного  лицемірства.  Ці  зойки,  ці  чорні  бурсацькі  жарти,  супроводжувані  лайкою  й  тарабарщиною,  не  здатні  були  змінити  щось  у  містечку,  але  споконвічна  туга  за  добробутом  і  любов’ю  зболено  відлунювала  в  них.  

А  на  вищих  поверхах  вирували  опереткові  куплети.  Власники  вітрин  і  кредитів  розважалися,  самозабутньо  плекаючи  розкішно-хирляве  дерево  манекенної  культури:  галантерейний  блиск  пасажів  і  казино,  гранітні  портали  банків  та  плюшеві  готельні  алькови.  Водночас  не  цуралися  й  відверто  плебейського  «Фотопластикуму»,  де  за  помірну  платню  можна  було  оглянути  спроектовані  на  екран  образки  з  найекзотичнішими  сюжетами  —  і  виверження  вулкана  Етни,  і  «свято  ліхтарів»  при  дворі  китайського  імператора.  

Тож  за  вибухами  оркестрів  і  фейєрверків  не  були  почуті  скарги  з-під  землі.  Там,  на  міських  Валах,  було  кілька  напівзасипаних  печер.  За  переказами,  то  були  залишки  давнього  підземного  ходу  з  лабіринтами  і  потаємними  розгалуженнями.  Туди  приходили  на  ніч  усі,  кого  вже  не  впускали  навіть  до  нічліжок.  А  найбільше  —  бездомні  діти,  ці  підземні  духи  старого  міста,  що  тліли  там  у  кам’яних  мішках  поміж  двома  безоднями  світу  —  горішньою,  з  її  розкошами  і  благодійництвом,  ліхтарями  і  лімузинами,  та  нижньою,  з  її  середньовічними  похованнями,  попелищами  та  кістяками.  

А  над  усім  крокував,  розгортався  із  небуття  XX  вік  з  його  тріщинами,  трагедіями  і  тріумфами  —  «нефотопластичними»,  але  прекрасними.  Він  немов  прийшов  услід  за  залізницею,  що  1894  р.  доповзла  до  гірського  Рахова.  Малося  на  меті  возити  нею  до  Європи  карпатський  ліс,  без  якого  зимно  було  в  цісарських  покоях  напередодні  світового  катаклізму.  Залізні  рейки  лягли  над  неторканими  проваллями.  Анфілади  щонайчорніших  тунелів  протяли  пазухи  скель.  Залишилися  в  темницях  нашого  минулого  безіменні  будівельники.  

І  все  ж  цикл  літоґрафій  завершую  саме  цією.  Голос  утоми  і  відчаю  став  голосом  надії.  XX  вік  уже  йшов  до  людей.

1.  СЕРАФІНІ  

Щоб  гола  чернь  була  щаслива,  
блага,  терпляча  і  свята,  
потрібно  лити  більше  пива  
в  її  покривлені  вуста,  

потрібен  газ  і  штучне  світло,  
закрите  в  темні  ліхтарі,  
потрібні  житла,  житла,  житла  —  
в  пивниці,  

в  ямі  

чи  в  норі,  

нічліжки,  лазні  та  борделі,  
де  запах  сірки  і  вапна,  
оркестріони  й  каруселі  —  
за  чорний  будень  відкупна,  

передусім  —  розвій  та  поступ;  
вугільний  кур  —  домашній  Рур!  
(цей  Серафіні  —  мов  апостол  
підземних  труб  і  здертих  шкур…)  

Поклавши  брук  на  баговинні,  
не  дав  загинути  живим!  
(цей  шестирукий  Серафіні,  
мов  шестикрилий  серафим…)  

А  ми  шукаємо  підкову,  
і  нам  —  ковтаючи  туман,  
топтати  глину  ярмаркову  
в  садах  його  фата-морґан.  

І  віком  вік,  по  межі  гробу,  
на  лямах  витертих  тягти  
оцей  добробут,  як  хворобу,  
повиту  в  зіпрані  бинти,  
лягти  кістьми  в  зів’ялу  зелень,  
мов  бите  скло  —  у  битий  шлях…  

«Вони  з  розпечених  цегелень  
вже  носять  пломені  в  очах…»  

2.  ПОХОРОН  ГІМНАЗИСТА  С.ГОШОВСЬКОГО.  1848  

Все  небо  в  упирях.  Під  небом  чорно:  
жалобний  марш  на  видиху  застряг.  
Свобода  виглядає  ілюзорно  —  
вся  площа  в  пухирях  і  в  шандарях.  

Ні  з  місця  катафалк.  Нестерпно  грузько  —  
на  цвинтар  нецілованих  нести.  
Так  провінційно,  

вузько,  

   пласко,  

                   русько:  

повсюди  пси  і  «півнячі  хвости».  

Вінок  від  маґістрату.  Від  гімназії.  
Довічне  віко  з  дерева  й  пітьми.  
Який  же  деспот,  із  якої  Азії  
так  офірує  чистими  дітьми?!  

(Плач  наречених.  І  летять,  немов  
червоне  пір’я,  сірники  розмов):  
—  Він  відлетів  під  райдуги  божисті,  
постали  ружі  з-над  кривавих  плям…  
—  Ці  кулі  в  животах  у  гімназистів  —  
смертельний  вирок  голим  королям!  

—  Ми  спраглі  конституцій,  революцій  —  
зламати  світ,  і  суд,  і  сон  оцей!  
—  А  він  лежить,  замучений,  як  Муцій,  
зганяйте  мух  зі  змучених  очей…  

—  А  хто  йому  сирена  та  смиренна?  
сестра?  

     свобода?  

       смерть?  

     чи  наречена?  

—  Свобода  або  смерть!  Настав  момент!  
(А  впоперек  —  піхотний  реґімент).  

—  Творімо  за  невинну  кров  моління,  
щоб  тілом  недоторканим  воскрес!..  
(Націлених  багнетів  гостра  лінія.  
Процесія  набрякла,  мов  абсцес).  

Вони.  Худих  плечей  застиглі  ріки,  
і  в  кожнім  горлі  —  кривда  ножова.  
…а  куля,  що  знайшла  його  навіки,  
уже  схолола,  брезкла  й  нежива…  

3.  КОТЯЧИЙ  КОНЦЕРТ  

Добрий  вечір  тобі,  пане  професоре!  
пане  кредиторе  смутку  і  покори!  
Поки  жовтий  місяць  небо  переоре,  
вихлюпнем  з  мундирів  душі,  наче  море…  

Ми  повисли  на  деревах  —  ми  нічні  коти,  
чорним  вереском  утроб  сколихнемо  смерк,  
виліплені  з  відчаю  й  темноти,  
ми  —  зеленоокі,  немов  Месмер…  

Заволаємо  з  гілляк,  ніби  з  чорних  веж,  
брязнемо  по  ліхтарях  —  зареве  сурма:  
це  тобі  за  милість,  якою  звеш  
покарання  тіла  і  гніт  ума,  
за  братів,  
що  пересліпли  по  темницях  без  вогню,  
за  сестер,  
що  в  тухлих  брамах  продають  суцвіття  цнот,  
за  любов,  і  підданість,  і  брехню,  
і  також  за  те,  що  ти  патріот!  —  

Панство  лилики,  сичі  і  летючі  жаби!  
з  нами  разом  завищіть  із  верховіть,  
і  вилискуйте  рулади,  і  вигавкуйте  силаби,  
і  хрипіть,  і  скреготіть,  і  голосіть…  

Товариство  —  хатні  відьми  і  підземні  духи!  
вилітайте  з  коминів  і  домовин,  
доливайте  в  наші  горла  скрухи  і  отухн,  
щоб  у  сні  перевертався  песій  син  —  

перевертень  і  макака,  
академік  (демікака),  
какаду!  
слимачисько  у  шляфроці  
з  моноклем  в  дірці,  
а  не  в  оці,  
гола  ду…  
капосна  мерзенна  мухо,  
каверзне  казенне  вухо!..  

Ми  повисли  на  деревах  —  ми  нічні  коти,  
наші  голоси  жаскі  і  гнівні.  
Ми  —  найглибші  плями  в  пащі  темноти,  
нам  іще  не  піли  треті  півні.  

Височійте,  золоті  імперські  слупи!  
(і  касарні,  і  катівні,  і  пацючі  цюпи).  
Може,  й  нагадають  різками  по  спинах  
скалки  битих  вікон  

і  слова  на  стінах?  

Крейдяні  слова  «любов»  і  «мир»…  

4.  МОНОЛОГ  МАНЕКЕНА  З  ПАСАЖУ  ҐАРТЕНБЕРҐІВ  

Сади  галантерей,  букети  біжутерій,  
панчохи  для  панянок,  вуальки  для  вдів  —  
сумно,  брате,  сяяти  в  газовім  етері,  
хоч  би  хто  вітрину  каменем  розбив…  

Фраки  й  манжети,  шагренева  шкіра,  
рум’яна  й  білила,  фарби  для  губів  —  
сумно,  сестро,  нидіти  —  

       шиї  на  шарнірах,  

якби  не  шарніри,  я  б  тебе  любив…  

Якби  мені  легені  в  дерев’яні  груди,  
крикнув  би  —  здригніться,  блудниці  й  прошаки!  
Досить  бовваніти,  тротуарні  люди!  
Хіба  ви  манекени?  Таж  навпаки!  

Але  я  німію.  Стовбичу  і  плачу  
над  видихом  парфумів  і  мелодрам  —  
сумно,  люде,  бачити:  мов  циганську  клячу,  
слинячи  купюри,  мацають  крам.  

Медальйон  за  груди,  мушмула  на  скроні,  
нишпорять  по  душах,  як  по  плащах,  
а  тоді  виносять  милості  в  картоні,  
темно,  як  у  лісі,  в  їхніх  очах.  

І  летить  на  площу,  мов  пелюстя  сажі,  
паперова  хмара  чорних  лотерей  —  
сумно,  боже,  дихати  —  

   в  райському  пасажі  

сотвори  з  дерева  нових  людей!..  

5.  «ФОТОПЛАСТИКУМ»  У  ГОТЕЛІ  «ПІД  РУЖЕЮ»  

Містечкове  товариство  у  цнотливому  серпанку  
має  потяг  до  видовища  і  жарту,  
і  йому  тепер  не  досить  заглядати  за  фіранку  
чи  з  біноклів  роздягати  панну  марту,  

і  йому  тепер  замало  трохи  площі,  трохи  неба  
розглядати  з  незахмареної  вежі,  
бо  воно  уже  свідоме  і  само  зросло  над  себе,  
«Фотопластикум»  йому  розсунув  межі,  

там,  на  білому  екрані,  видно  грецію  і  канни,  
ось  —  ґондола,  ось  —  горгона,  ось  —  голгофа,  
матадори  й  пілігрими,  пелікани  і  вулкани,  
і  кривава  залізнична  катастрофа,  

і  досвідчені  містяни  й  неосвічені  селяни,  
і  гостинно  сфокусована  спокуса:  
там  китайський  імператор  п’є  

гербату  з  порцеляни,  

а  російський  самодержець  крутить  вуса,  

це  розвага  з  найдешевших:  тільки  гріш  і  гріх,  як  рана,  
тут  ніхто  не  візьме  з  пана  серце  й  душу  —  
раз  живеш  на  цьому  світі  —  споглядай  життя  з  екрана  
і,  мов  попіл,  на  земну  долівку  струшуй!..  

І  не  думай,  що  надходять  землетруси  й  канонади,  
Марсельєзи  й  варшав’янки  завіконні.  
Вік  бунтарства  і  зневаги?  В  тому  е  свої  принади:  
сколихнути  б  ці  нічліжки,  судні  й  сонні!..  

Можуть  вибухнути  бомби  серед  розкоші  та  глянсу,  
у  готелях,  у  пасажах,  у  манежах  —  
і  розсиплеться  на  скалки  благоденство  із  фаянсу,  
і  ранкові  прапори  зійдуть  на  вежах…  

6.  ПІДЗЕМНА  ПІСНЯ  БЕЗДОМНИХ  

Кам’яна  сорочка  світу.  Як  вона  холоне!  
І  тоді  вони  приходять,  мов  у  скит.  
У  бездомних  е  таємні  коридори  і  салони:  
тліє  промінь,  як  вологий  сталактит.  
Це  їм  небо,  і  земля,  

і  сліпий  мішок  —  

це  життя  між  кістяків  і  пустих  пляшок.  

О  добірне  товариство  —  темний  цвіт  галайстри:  
недоріки,  шарлатани,  картярі.  
І  забрьохане  жіноцтво  —  тротуарні  айстри,  
що  своє  відбовваніли  при  зорі.  
І  —  найперше!  —  тьмяні  душі  нічиїх  байстрят,  
і  печальні  самокрутки  у  ротах  горять.  

Але  —  вище,  вище,  вище!  —  вечір  під  сурдинку,  
там  електрика,  і  панни,  і  фокстрот,  
і  концерти  добродійні,  і  п’янка  безодня  ринку,  
де  вітрини  аж  охляли  від  щедрот.  
І  гуде  блаватний  газ  по  жарких  печах.  
І  літають  інші  діти  —  

     з  крильми  на  плечах.  

Але  —  нижче,  нижче,  нижче!  —  чорні  попелища,  
тіні  глеків,  тлінь  полотен,  згусла  мить.  
Ця  дорога  споконвічна,  та  ніяк  не  ближча  —  
не  докличешся,  хоч  горло  і  кричить.  
Тільки  голос,  мов  у  вату,—  в  груди  цегляні,  
і  джерел  холодний  подзвін  гасне  в  глибині.  

Тільки  діти  чують  більше:  ось  росте  зелене,  
пробиваючись  у  місто  з-під  землі.  
Це  життя  пішло  на  весну,  хворе  і  шалене,  
з  голубами  і  грифонами  на  тлі.  
День  в  очікуванні  світла,  мов  напнутий  лук,  
і  ростуть  майбутні  сурми  

з  підземних  рук…  

7.  ЗАЛІЗНИЦЯ  СТАНІСЛАВ  —  РАХІВ.  1894  

Тут  не  зійде  жива  вода  і  не  зросте  суниця,  
ми  тут  поляжемо,  

   по  нас  проляже  залізниця.  

Тут  навсібіч  посіяно  прокльони  і  хулу,  
який  люцифер  зажадав  лупати  сю  скалу?  

За  нами  падають  ліси  і  мруть  найтонші  стебла,  
залізна  пані  вкрала  нас  і  очі  наші  стерла.  

Повзуть  за  нами  корчмарі,  липкі,  немов  борги,  
і  нам  не  змити  вже  повік  ні  солі,  ні  перги.  

За  виднокраєм,  певно,  рай  —  ми  віримо  поки  ще,  
на  кожній  милі  після  нас  маленьке  кладовище.  

Лишень  у  землю,  а  інак  нам  не  втекти  з  лабет,  
і  ворушаться  пасма  гір,  як  вапняний  хребет.  

Там  наші  жили  перетнуть  кордони  й  перевали,  
і  свічі  згаснуть  у  жінок,  яких  ми  обіймали.  

І  сонце  витече  з  річок,  і  трісне  тіло  скель,  
коли  ми  ліктями  проб’єм  довічний  свій  тунель,  

коли  долоні  покладем  на  ще  гарячі  стики,  
а  нам  задзвонять  із  небес  тимпани  і  мотики:  

ачей  пролине  вільний  птах  —  зелений  паротяг  
по  дуже  стомлених  руках,  по  м’язах,  по  хребтах!..

Нові твори