Сайт поезії, вірші, поздоровлення у віршах :: Сіроманка: Ірина Вовк. "СТАВАЙ, ДІДУХ, НА ПОКУТІ" (етноміфологія Зимових свят) - ВІРШ

logo
Сіроманка: Ірина Вовк. "СТАВАЙ, ДІДУХ, НА ПОКУТІ" (етноміфологія Зимових свят) - ВІРШ
UA  |  FR  |  RU

Рожевий сайт сучасної поезії

Бібліотека
України
| Поети
Кл. Поезії
| Інші поет.
сайти, канали
| СЛОВНИКИ ПОЕТАМ| Сайти вчителям| ДО ВУС синоніми| Оголошення| Літературні премії| Спілкування| Контакти
Кл. Поезії

  x
>> ВХІД ДО КЛУБУ <<


e-mail
пароль
забули пароль?
< реєстрaція >
Зараз на сайті - 1
Немає нікого ;(...
Пошук

Перевірка розміру



honeypot

Ірина Вовк. "СТАВАЙ, ДІДУХ, НА ПОКУТІ" (етноміфологія Зимових свят)

Сіроманка :: Ірина Вовк.
«Мати Сина виряджала,
Місяцем підперезала,
А Зорею застібнула,
А Долею обгорнула:

-Стрінь, Боже, ти моє Дитя,
На високім порозі,
У великій дорозі».

Роде наш, вслухайся: то співає Мати-Берегиня колискову новонародженому Сонцю, виряджаючи його в далеку дорогу по Зодіакальному Небу.

		«Межи трьома дорогами, рано-рано,
		Межи трьома дорогами, ранесенько.
		Там здибався князь з Дажбогом, рано-рано,
		Там здибався князь з Дажбогом, ранесенько.

		-Ой ти, Боже, ти Дажбоже, рано-рано,
		Зверни ж мені з доріженьки, ранесенько.
		Бо ти Богом рік од року, рано-рано,
		Бо ти Богом рік до року, ранесенько.
		А я князем раз на віку, рано-рано.
		А я князем раз на віку, ранесенько.
		Раз на віку в неділеньку, рано-рано,
		Раз на віку в неділеньку, ранесенько».

	Спалахує Вечірня Зоря-вістунка, розносячи по всій старожитній Україні-Русі знаменну подію: щойно (вночі на 25 грудня) Годувальниця Світу, Берегиня-Лада породила Даж-бога, зимове новорічне Сонце і Воно вже ввійшло у володіння сузір’я Стрільця-Перуна.
	Радіє Мати, радіє і Батько – древній Сварог-Зодіак появі Сина-Сварожича, і на його честь святкує Небесна Родина укупі з усім слов’янським світом Різдво протягом 12 священних ночей (з 25 грудня по 6 січня за старим стилем), сповняючи магію єднання Неба і Землі, прилучаючи нові покоління до заповітних міфів та легенд їх далеких предків.
	Бо інакше, як розповісти людям, що 12 різдвяних ночей – це 12 космічних епох творення Світу, кожна з яких тривала (за уявленням етрусків) 1000 років. А число 12 відповідає божественним сузір’ям Сварога-Зодіаку, кожному з  яких Господиня-Русь готувала жертовну страву. А коли Господар у ролі хатнього жерця виходив з хлібом на двір і обертався на місці супроти годинника, то тим самим виконував ритуал сонячного культу, бо так летить через усі 12 сузір’їв Зодіаку Дажбог-Сварожич…
Славить старожитній світ Новонароджене Сонце і його люблячу Матір, Зорю-Берегиню, що оберігає людей, посилає їм мир і злагоду. У Матері Сонця багато імен, що свідчить про щедрість її натури, а ще про ті образи-символи, у якихз’являлася богиня слов’янській людності. На свято Різдва Світу виходила вона на простори Неба яскравою Зорею-«Колядою» (від наймення «Кала» чи «Колєта» у давніх шумерів, бо ж Небесним світилам поклонялися усі розвинені цивілізації Стародавнього світу)…
Символом Звізди-Коляди, а отже, Матері-Берегині, що заховала Землю під свій небесний покров, рятуючи від нищівного проміння палючого Сонця, стала восьмикутна зірка колядників. Вона ще й досі зорить нам у хаті у ніч під Різдво.
		
		«Ішла Коляда та й по вулиці,
		Та й по вулиці, по метелиці.
		Прийшла Коляда на тисовий двір:
		-А чи спиш, чи лежиш, пан-господарю?
		А коли ж ти спиш, то здоровий спи,
		А коли не спиш – відчини вікно,
Відчини вікно, подивись у двір!
На твоїм дворі та й що діється:
Ходили-гуляли колядники,
Коляда, Коляда!
Та й приходили на багатий двір.
Двір господаря – на семи стовпах,
Стовпи точені, позолочені.
На самім дворі – тереми стоять:
Як у першому – тепле сонечко,
В другім теремі – світлий місяць-пан,
В третім теремі – часті зіроньки.
Тепле сонечко – господинечка,
Місяченько-пан – господаренько,
Часті зірочки – малі діточки».

Зоря-Коляда скликає за спільний стіл Господаря, Господиню, малих діточок. Усіх земних і небесних родичів на Різдвяну Вечерю. На честь Небесної Сім’ї вечеряє земна родина. За легендою, в ніч під Різдво Світу сходять на Землю з небесних райських лук Сварога-Зодіаку душі померлих предків. Народ називає їх «святками» і шанує на рівні з богами.
	Сьогодні вони при нас за святвечірнім столом, добрі духи – хоронителі роду, що несуть у нашу хату цілунок богині Лади і дари її Сина – «Дай-бога». Ми частуємо їх обрядовою їжею – кутею і запалюємо священний вогонь з 12-ти полін, аби так палало Сонце в усіх 12-ти сузір’ях Сварога-Зодіаку. А потім збираємо їм у далеку дорогу вираю їстівну офіру-коляду, а вони у гомінливих масках ряджених колядників щедро посівають світлицю зерном, віншуючи:

		«Зароди, Боже,
		жито-пшеницю
		на всяку пашницю:
		корінь-коренистий,
		колос-колосистий.
	З колоса – жменьку,
	зі снопа – мірку,
	з копички – візок,
	А з візка – стіжок».

	Віншують від «Світлого» Вечора до Вечора «Щедрого». Коли Дажбог-Сварожич увійде в центральні «зоряні ворота» Стрільця-Перуна, народиться Місяць-Молодик і старий Сварог святкуватиме ще один Щедрий вечір – 1 січня (за старим стилем). Сварог-Зодіак  «розщедриться» так, що подарує землянам дарунок із чистого золота – «Золотий Плуг».

	Погляньте цікавими очима в цей вечір на високе зоряне склепіння і ви неодмінно побачите, що сузір’я Плуга-Оріона немовби «лежить» над горизонтом і Плуг ось-ось впаде з Неба на Землю. Тому і вечір називається Щедрим, що приніс слов’янину-землеробу найважливіше знаряддя праці; отож і назвався наш предок «ру-сином», «сином бога Сонця», бо з прароду  став при Золотому Плугові орачем!
Так відзначив Сварог-Зодіак народини Місяця-Молодика, якого народ нарече «Василем» і на його честь приготує на щедрий Вечір пироги рогаті, як і він сам:

		«Свята Василля діжу місила,
		Пироги пекла букатії, рогатії».

Укине пироги в борщ, такий же тьмяний, як небо вночі.
Український народ уявляв собі Місяця-Молодика в образі ясноликого «пана Василя», що воскрес щойно із Духа Діда – Дідуха. А що приходив «пан Василь» не один, а з Золотим Плугом та «святками» в масках ряджених посівальників, то господарі зарані (ще з осені) готували йому житло: сніп необмолоченого жита, що стояв усі 12 священних ночей у святому куті – «на покутті».

		«Ставай, Дідух, на покутті,
		На покутті, та й на злоті,
		Будем тебе частувати,
		Мед-горілку попивати».

	Дивився Місяць-Молодик з небесних лук бога Сварога, дивився Дідух з покуття, як ходили люди на Щедрий Вечір за плугом, промовляючи магічні слова, аби дістати за минулий рік прощення, а на майбутній благословення. Дивився Дідух, невмирущий Дух Прадіда нашого, як святкують на Землі його іменини, - і сумував за полем, залитим сонцем, за рікою, що вийшла з берегів, за предковічним буйно зеленим лісом…

	Українська загадка каже:

			«З бородою народився,
			Богу вгодився,
			А святим бути не може…».

	Як добре подумаєте – зметикуєте, що то – Цап (чи Козел). Проте загадка не зовсім права: у давніх слов’ян Місяця-Молодика порівнювали з Цапом, бо Місяць, як і Цап, був «рогатим». А роги у старожитньому світі завжди були символом святості. Отож, про Місяця казали: «Он де Цап на полі басує з цапенятами», або « Місяць – Цап, а зірки – то його рідня».
	За слов’янським міфом, була у «небесного Цапа» земна дружина – Коза, що вигодувала Стрільця-Перуна. Коза щедро розливала своє молоко і богам, і людям, не даремно ж давні слов’яни називали себе «козиним народом», або «народом пастухів». Коза стала для пращурів наших священною твариною, а що надто вона полюбляла пасовища, то про неї в народі казали:

			«Коза – Душа Ниви у подобі тварини,
			що всеньке літо пасеться,
			а на осінь рогами б’ється».

	Ото «Житня Коза» через весну зеленіє, через літо спіє, на осінь паліє, а на зиму за Дідухом мліє!
	Як угледить Коза з поля завзятих женців, так і тікатиме від них аж до останнього снопа і в ньому житиме через усю зиму. А тільки-но ввійде до хати господарів Місяць-Молодик чи то «Цапом рогатим», чи «Василем багатим» з «золотим плугом» у руках, звеселиться Коза, стрепенеться Душа Ниви дзвінкою піснею орачів та сівачів:

		„Добрий вечір вам,
			чи ви раді нам?
			Ми не самі йдем,
			ми Козу ведем...

	Де Коза ходить, 
	там жито родить".


				*
		«- Ой Див, Див та Ладо,
		Та повідай, Козле, правду!
	-А ми просо сіємо, сіємо,
	Ой Див, Ладо, сіємо, сіємо»…
	І битиме  Коза рогами довкола Новорічної верби, смереки чи сосни, що в часи старожитні символізувала Прадерево Світу, з корінням захованим глибоко під землею, а кроною розкиданою геть по всій Зоряній Галактиці, і чекатиме Коза першої борозни на святі Овсяни Малої :
			«Ой у борі, борі
			Там сосна стояла,
			Зелена, кучерява,
			Ой овсень!
			Їхали бояре,
			Та й сосну зрубали,
			Дощечки пиляли,
			Мостики мостили,
			Сукном застеляли,
			Цвяхом забивали.

			-А кому ж там їхать,
			Їхати мостами?
			-Їхать Овсеньо́ві
			Та Новому року»!

	Пронесуть бистроногі коні сосновими мостами Новий рік і піднімуть до Неба білу віхолу. Тоді ж озирнеться прощально новорічне Сонце на остання зорі в сузір’ї Стрільця-Перуна і Годувальниця Світу- Лада сповиє останнє немовля – животворну Воду-Лелю. Тоді слов’янський люд рубатиме на річці ополонку і рядитиме Водосвяття (6 січня за старим стилем). Від цього дня на устах в усіх буде наймення богині Води, а п’ятий день на тижні – стане святим днем її творчої праці.
			
			«Ой на річці, на бистринці,
			Плинуть листи написані:
			-Господинейко, одчиняй двері,
			Маєш гостойки в свойому дворі.
			Одчиняй двері все тисовії,
			Стели килими та все новії,
			Маєш гостойки вельми світлії.
			
			До тебе йде свята П’ятінка,
			Дарує тебе, як та матінка.
			В комори іде замиканії,
			Одчиня скрині мальованії.
			У одну кладе тонке прядиво,
			У другу кладе біле полотно,
			У третю кладе добреє сукно.

			Свята П’ятниця дари дарувала,
			Бо господинею мудрою була,
			Що у п’ятницю кужіль не пряла,
			Хустя не прала, в золу не клала»

	У народі кажуть, що на саме Водосвяття і опісля, щоп’ятниці, на можна прати на річці білизну, бо в цей день божа Леля творить «живу» воду і змагається з брудною талою «мертвою» водою – Мореною . А відтак, хто перешкодить Лелі, той накличе на себе її гнів. Господиня-Україна назове Лелю «Меланкою, вродливою панянкою».
«Меланка, вродлива панянка» скликатиме з рідних осель розчулені душі «святок»і накаже їм збиратися узворотню дорогу на небесні луки бога Сварога. О, на тих райських луках є де розвернутися Золотому Плугу! Там теж святкуватимуть Овсяну. А щоб добрим був урожай, земляни проводжатимуть своїх родичів «Голодною Кутею»: з пшеничного зерня, мовляв, не перевелося  ще у нас «сій»-зерно; маку – пам’ятаємо про тих, що сплять сном солодким, вічним; і меду – живемо у статку, «з медом по вінця»! А що у нас «голодна кутя» - не здивуйте, бо після багатих та довгих свят, то ваша послідня їжа…
І не здивують «святки», подякують Господарю за шанування, а його Господині – за частування, а їх діточкам – за дзвінке щедрування:

		«Ой над Дунаєм, над береженьком
		Стоїть там, стоїть світлонька нова,
		Світлонька нова, гей, оріхова.
		А в тій світлоньці сама ґаздиня.

		Ой знати, знати, що за ґаздиня,
		В неї челядка вся в золоті ходить,
			В неї коники все воронії,
		В неї возики все кованії.

		А в тій світлоньці саме столове.
		Поза столове видять особе,
		Все ремісники, самі шевцове.
		Ой ладять, ладятьчервін-сап’янець
		Ой ґаздиненці, преясній Пані.

		На Дунаєчку, край бережечку
		Преясна Пані там чаші мила.
		Гей мила, мила та й говорила.

		-Гей, чаші мої горіховії!
		Гей, чаші мої дрібні, злотії!
		Не буду ж я вас так дуже мити,
		Бо буде із вас Пан ясний пити.

				*

		-Уставай, Муже,
		Не спи байдуже,
		Дали нам свята
		Добра багато – 
		Будемо жити,
		Добро ділити!

Посвітліють від щастя за нащадків своїх душі предків – « святок» і знову засяють на Небі зоряні світила, поселені на усіх 12-ти сузір’ях Сварога-Зодіаку.

З авторських матеріалів "За нашим звичаєм Бога величаєм:Зима" 
(у рукописі,1996)

		

ID:  769444
Рубрика: Поезія, Поетичний, природний нарис
дата надходження: 03.01.2018 16:25:03
© дата внесення змiн: 04.01.2018 08:52:55
автор: Сіроманка

Мені подобається 11 голоса(ів)

Вкажіть причину вашої скарги



back Попередній твір     Наступний твір forward
author   Перейти на сторінку автора
edit   Редагувати trash   Видалити    print Роздрукувати


 

В Обране додали: Крилата (Любов Пікас), Світлана Моренець, Серафима Пант, Зоя Енеївна
Прочитаний усіма відвідувачами (814)
В тому числі авторами сайту (21) показати авторів
Середня оцінка поета: 5.00 Середня оцінка читача: 5.00
Додавати коментарі можуть тільки зареєстровані користувачі..




КОМЕНТАРІ

Зоя Енеївна, 04.01.2018 - 22:25
12 12 12 12 12
give_rose give_rose give_rose give_rose give_rose
 
Сіроманка відповів на коментар Зоя Енеївна, 14.01.2018 - 11:57
16 19 16 ))) 32 angel 32 39
 
Олена Жежук, 03.01.2018 - 20:58
то пісні тут народні чи ваші? Цікаво, Ірино :3 16 9: 39
 
Сіроманка відповів на коментар Олена Жежук, 03.01.2018 - 22:25
16 31 16 ...то все тексти "Золотослова.(Поетичний Космос Древньої Русі)". - К., 1988. 39 32 39
 
12 16 16 16 flo36 Чудова праця!
 
Сіроманка відповів на коментар Крилата (Любов Пікас), 04.01.2018 - 08:58
16 flo36 16 ...З Наступаючим Різдвом! Всіх благ, Божої ласки та благодаті - у нашій родинній та спільній хаті! 32 31 32 39
 
Надзвичайно цікаво і пізнавально, пані Ірино. hi
Щиро дякую! 16 16 16 31 32
 
Сіроманка відповів на коментар Світлана Моренець, 04.01.2018 - 08:59
16 31 16 ))) З Наступаючими Святами! щастя-здоров'я, многая літа! 32 31 32 39
 

ДО ВУС синоніми
Синонім до слова:  аврора
Маргіз: - Мигавиця, кольорова мигавиця
Синонім до слова:  аврора
Юхниця Євген: - смолоскиподення
Синонім до слова:  аврора
Ніжинський: - пробудниця-зоряниця
Синонім до слова:  метал
Enol: - ну що - нічого?
Знайти несловникові синоніми до слова:  метал
Enol: - той, що музичний жанр
Знайти несловникові синоніми до слова:  аврора
Enol: - та, що іонізоване сяйво
Синонім до слова:  Бабине літо
Маргіз: - Осіннє танго
Синонім до слова:  Вірний
Маргіз: - Вірний - однолюб
Синонім до слова:  гарна (не із словників)
Маргіз: - осяйна
Знайти несловникові синоніми до слова:  Вичитка
Юхниця Євген: -
Знайти несловникові синоніми до слова:  Мобілізація
Юхниця Євген: -
Знайти несловникові синоніми до слова:  Рахманий
Mattias Genri: -
Синонім до слова:  гарна (не із словників)
Mattias Genri: - sliczna...
Синонім до слова:  видих
Наталя Хаммоуда: - Відди́х, зди́х.
Синонім до слова:  Вірний
Eyfiya: - Непохитний
Синонім до слова:  Вірний
levile: - Незрадливий Вірний
Знайти несловникові синоніми до слова:  Верлібр
Андрій Ключ: - Танцпро – танцююча проза
Синонім до слова:  Церата
Олекса Терен: - Обрус.
Знайти несловникові синоніми до слова:  видих
Enol: -
Синонім до слова:  гарна (не із словників)
Микола Холодов: - Кльова, Класна, Красна.
Синонім до слова:  Церата
Neteka: - Вощонка
Синонім до слова:  Церата
dashavsky: - Клейонка.
Знайти несловникові синоніми до слова:  Церата
Юхниця Євген: -
Синонім до слова:  гарна (не із словників)
Neteka: - Писана
x
Нові твори
Обрати твори за період: