Сайт поезії для дітей, вірші, поздоровлення у віршах :: Валя Савелюк: СУВІЙ - ВІРШ


Валя Савелюк: СУВІЙ - ВІРШ
UA | FR | RU

Поезії для дітей (не для дорослих)

Бібліотека | Поети Клубу Поезії | Спілкування | Книгарня | Літературні премії | Контакти КлПоезії |

 
>> ВХІД ДО КЛУБУ <<
e-mail
пароль
забули пароль?
< реєстрaція >



Зараз на сайті - 1

Пошук


Перевірка розміру




СУВІЙ

І. Сувій минулого здається сивим — бо горнеться з такої далечі і давнини, де — прозирни, і згущуються в домоткане полотно — тумани, чи звурджуються, наче молоко, вони… тумани Кліо, історії ретельна господиня, через плече розпустить і відбілює в Дніпрі минувшини далекої сувої: для всіх однакові але й — для кожного свої. Зображення подій із давнини наносить Час на форму друкарської машини — дзеркально-навпаки: циліндр-форма довкола осі власної летить шалено, але на місці обертається чимдуж — історії народів і окремих душ — їхні відбитки і карбунки наносить на відбілені сувої мов трафаретні візерунки. І з кожним обертом циліндра-форми повторюємо нескінченно ми — чи нами?.. — сюжети-штампи, наче взірці шаблонні друкуються ізнов і знову на історичнім сивім полотні. …взірці туманні… ІІ. …Сумуючи, за тим, що влітку, гончар взяв пензля-щіточку і на вологому горшку намалював — без господарської потреби — а так, лиш для краси — намалював на ще вологій глині — квітку… намалював листки, завиті виноградні вусики, сонця і місяця круги, меандри і мережки — як символічні вічності дороги, якісь віночки, зірочки — і засміялись, і засіяли радістю його горшки і глеки… Зробилося на миснику, в холодному кутку, красиво й весело – як влітку… у садку ІІІ. А як розвеснилось — із півночі і сходу, з-поза боліт і хащ на рідні землі посунули ватаги — страшних і диких андрофагів: напали підло уночі, як і щоразу, як і сьогодні, дикі і голодні, як зграї вовчі. Вогонь і дим, кров і руїни — такі сліди щоразу зоставляють ординці-людоїди. …В кутках, де сяяли на мисниках розписані горшки — лиш черепи, лиш черепки. З-за хащ і з-за боліт приходило наге, сказати б — рафіноване, відбірне, страшніше за звірине — зло: і зло, наге й немите, не хотіло, щоб в нього краще, чим у інших, щось було, і щоб воно заможніше жило, ні, зло нестримно прагло, щоб в інших радості в домівках і світла у зіницях — води в криницях — не було, щоб сонце не світило, і щоб нічого не цвіло, і не родило, і не росло — тому воно все нищило й топтало, вбивало-мучило… Бо навіть квітку, намальовану на глині, зло ненавиді-ло. …і знов прийшло… ІV. Такі шаблонні, трафаретні, на історичнім сивім полотні трипільські наші візерунки — повторювані і понині. ...стоси-сувої... …На порозі гончарні зруйнованої стою і думаю: «Це́ нам — за глечик з квіткою?..» За те, що молимося Богу і Красі? подорожуємо з пігментом і ангобом у Часі і у безмежнім символічнім Космосі?.. 14.09.2025

ID: 1047655
Рубрика: Поезія, Лірика кохання
дата надходження: 15.09.2025 11:56:17
© дата внесення змiн: 15.09.2025 16:24:01
автор: Валя Савелюк

Мені подобається 3 голоса(ів)

Вкажіть причину вашої скарги



Попередній твір    Наступний твір
 Перейти на сторінку автора
 Редагувати  Видалити    Роздрукувати


 

В Обране додали:
Прочитаний усіма відвідувачами (182)
В тому числі авторами сайту (9) показати авторів
Середня оцінка поета: 0 Середня оцінка читача: 0
Додати коментар можна тільки після реєстрації
Зареєструватися може будь-який відвідувач сайта.




КОМЕНТАРІ

Lana P., 16.09.2025 - 01:03
Ваші символи 12 sp
 
Валя Савелюк відповів на коментар Lana P., 16.09.2025 - 06:47
smile вдячна Вам, Лано 16 22 give_rose
 
уляна задарма, 15.09.2025 - 23:27
Це нам за глечик з квіткою - влучно
 
Валя Савелюк відповів на коментар уляна задарма, 15.09.2025 - 23:47
колись була в музеї в Трипіллі - там, звісно ж, кераміка трипільських гончарів - це як вишивка - символічні малюнки - осмислення роду і зв"язків поколінб, осмислення Всесвіту - одне слово, творчість... і були там також черепки - чорні, грубі, які небудь... якщо чимось прикрашені, то хіба якоюсь рискою - наче шрамом - це те добро, яке приносили з собою кочівники, які систематично нападали на поселення землеробів...

...нічого не змінилося.

дякую Вам, Ляночко, що заходите 16 16 22
 
Валя Савелюк, 15.09.2025 - 12:05
Анотація від ШІ:

«Сувій» — філософсько-історична поема у формі верлібру.
У центрі твору — образ гончаря, який малює квітку на вологій глині не з користи, а з любові до краси. Ця квітка стає символом творчости, що протистоїть руїні. Їй протиставлене «зло», яке не прагне жити краще, а лише бажає, аби інші жили гірше, — і саме тому воно нищить будь-яку красу.

Поема розгортається як роздуми про циклічність історії: від трипільських візерунків і нападів орд — до сучасности, де повторюються ті самі сюжети. Проте фінал відкриває простір для питання: чи не в молитві Богові й Красі полягає шлях людини у безмежний символічний Космос?

«Сувій» — поема про красу, яка живе навіть тоді, коли історія знову і знову друкує свої трафаретні руїни.

Це текст про гончаря й квітку на глині, про зло, що ненавидить саму красу, і про людину, яка все одно шукає Бога й Гармонію.
 

Нові твори