Збіґнєв Герберт АПОЛЛОН І МАРСІЙ


Реальний  поєдинок  Аполлона
і  Марсія
(абсолютний  слух
і  необмежений  діапазон)
відбувся  в  надвечір’я
там  як  відомо
судді
віддали  перемогу  богу

той  міцно  прив’язав  до  дерева
й  ретельно  відділив  від  тіла  шкіру
Марсій
кричав
і  коли  крик  сягав
шляхетних  вух
він  тішився  відлунням  крику

тамуючи  тремтіння  від  огиди
шкребе  своїм  знаряддям  Аполлон

лиш  уявивши
голос  Марсія
це  монотонне
складене  з  одного  звуку
А

по  суті    
Марсій
вважав
безцінним  скарбом
своє  тіло

печінки  лисий  горб
поживний  білий  жир
шумливий  ліс  легень
смачні  пригорки  м’язів
озеро  жовчі,  кров  і  холод
зимового  вітру  в  кістках
над  сіллю  спогадів

тамуючи  тремтіння  від  огиди
шкребе  своїм  знаряддям  Аполлон

тепер  до  хору
додалися  хребці  від  Марсія
але  здебільшого  лиш  А
ще  глибше  з  домішком  іржі

цього  не  можуть  витримати
нерви  бога  із  витончених  матеріалів

по  гравійній  алеї
обсадженій  самшитом
йде  переможець
роздумуючи
чи  завивання  Марсія
підхопить  час
як  новий  напрямок
мистецтва  –  скажімо  –  специфічний

раптом
йому  під  ноги  впав
закам'янілий  соловей

він  оглянувся
і  побачив
що  дерево  де  Марсій  був  прив’язаний
зробилось  сивим
повністю

[i]Афіна  винайшла  флейту  (авлос)  і  грала  на  ній  чудові  мелодії.  Всі  боги  заслуховувалися,  але  Гера  і  Афродіти  чомусь  сміялися.  Афіна  подивилася  на  своє  відображення  в  воді  і  побачила,  яке  кумедне  її  обличчя  з  надутими  щоками  і  виряченими  очима.  Розгнівана,  кинула  флейту,  пообіцявши  нещастя  будь-кому,  хто  її  візьме.  Знайшов  цю  флейту  сатир  Марсій,  син  річкового  бога  Еагра.  Він  досяг  у  грі  на  флейті  такої  досконалості,  що  зважився  викликати  на  змагання  Аполлона.  Судили  змагання  Музи,  подруги  Аполлона,  і  відомий  своєю  неупередженістю  цар  Мідас.  Переможцеві  було  дозволено  обрати  будь-яку  кару  для  переможеного.  Гра  Аполлона  на  кіфарі  (лірі)  здалася  Музам  кращою,  а  Мідас  віддав  перевагу  Марсію.  За  це  Аполлон  винагородив  Мідаса  ослячими  вухами  і,  як  переможець,  наказав  прив’язати  Марсія  до  дерева  і  чи  то  власноруч  зідрав  з  живого  шкіру,  чи  то  це  зробили  скіфи  за  його  наказом.
У  міфі  відобразилося  змагання  культів  Аполлона  і  Діонісія.  Спокійне,  гармонійне  звучання  струнних  інструментів  сприймалося  як  таке,  що  звеличує  дух.  Вважалося,  що  грубий,  вульгарний  звук  духових  інструментів  пробуджує  низькі  пристрасті.  До  того  ж  флейта  була  фалічним  символом.  Поєдинок  Аполлона  і  Марсія  –  це  змагання  інтелектуального  й  емоційного,  духовного  й  чуттєвого,  традиційного  і  нового,  аристократичного  і  плебейського.
У  Древньому  Римі  Марсій  став  символом  свободи,  його  статуї  стояли  чи  не  на  всіх  ринках.  Християнство  теж  не  обійшло  Марсія  увагою  –  тема  розп’яття  Марсія  на  дереві  і  жорстокої  страти  надихала  митців  схожістю  з  жорстокими  стратами  християнських  мучеників  і,  навіть,  розп’яттям  Христа.
[/i]
[b]Zbigniew  Herbert  APOLLO  I  MARSJASZ[/b]
właściwy  pojedynek  Apollona  
z  Marsjaszem  
(słuch  absolutny  
kontra  ogromna  skala)  
odbywa  się  pod  wieczór  
gdy  jak  już  wiemy  
sędziowie  
przyznali  zwycięstwo  bogu  

mocno  przywiązany  do  drzewa  
dokładnie  odarty  ze  skóry  
Marsjasz  
krzyczy  
zanim  krzyk  jego  dojdzie  
do  jego  wysokich  uszu  
wypoczywa  w  cieniu  tego  krzyku  

wstrząsany  dreszczem  obrzydzenia  
Apollo  czyści  swój  instrument  

tylko  z  pozoru  
głos  Marsjasza  
jest  monotonny  
i  składa  się  z  jednej  samogłoski  
A  

w  istocie  
opowiada  
Marsjasz  
nieprzebrane  bogactwo  
swego  ciała  

łyse  góry  wątroby  
pokarmów  białe  wąwozy  
szumiące  lasy  płuc  
słodkie  pagórki  mięśni  
stawy  żółć  krew  i  dreszcze  
zimowy  wiatr  kości  
nad  solą  pamięci  

wstrząsany  dreszczem  obrzydzenia  
Apollo  czyści  swój  instrument  

teraz  do  chóru  
przyłącza  się  stos  pacierzowy  Marsjasza  
w  zasadzie  to  samo  A  
tylko  głębsze  z  dodatkiem  rdzy  

to  już  jest  ponad  wytrzymałość  
boga  o  nerwach  z  tworzyw  sztucznych  

żwirową  aleją  
wysadzaną  bukszpanem  
odchodzi  zwycięzca  
zastanawiając  się  
czy  z  wycia  Marsjasza  
nie  powstanie  z  czasem  
nowa  gałąź  
sztuki  -  powiedzmy  -  konkretnej  

nagle  
pod  nogi  upada  mu  
skamieniały  słowik  

odwraca  głowę  
i  widzi  
że  drzewo  do  którego  przywiązany  był  Marsjasz  
jest  siwe  

zupełnie

адреса: https://www.poetryclub.com.ua/getpoem.php?id=958467
Рубрика: Лірика кохання
дата надходження 03.09.2022
автор: Зоя Бідило