Перша жертва

Першою  жертвою  будь-якої  війни  завжди  є  правда.  А  брехня  і  веде  до  війни,  і  супроводжує  її,  а  потім  височіє  обеліском  над  могилами  вбитих  і  самої  правди  про  війну.  Остання  -  чи  не  єдина  жертва,  здатна  воскреснути,  повернутися  з  того  світу  та  заговорити  -  і  бути  знов  і  знов  атакованою  на  смерть  апологетами  брехні  про  чергову  війну.

Рівно  104  роки  тому,  6  серпня  1914  року  Австро-Угорщина  оголосила  війну  Російській  імперії  (а  в  перші  дні  серпня  це  вже  встигли  зробити  одне  одному  Німеччина,  Франція,  Велика  Британія  та  Бельгія).  Вперше  людство  вступило  у  війну  нової  ери  -  ери  електрики  та  пари,  автоматичної  зброї,  бойових  отруйних  речовин,  танків,  надпотужних  гармат,  підводних  човнів,  титанічних  лінкорів  і  авіації.  Поле  битви  з  буквального  "поля"  перетворилося  на  "театр  бойових  дій",  охопило  всі  стихії  -  символом  смерті,  яка  чатувала  на  людину  в  Першій  світовій,  може  слугувати  трипромінева  зірка  "Мерседес":  на  суші,  в  повітрі,  на  воді  -  всюди  смерть.

На  початку  війни  німці  атакували  фортецю  в  бельгійському  Л'єжі  -  і  взяли  її,  куди  там  фортечним  середньовічним  мурам  проти  круповських  гармат.  Але  в  першу  добу  облоги  був  такий  епізод:  німецька  піхота  атакувала  фортецю,  а  бельгійські  кулеметники  відбивали  ті  атаки.  Обидві  безпосередні  сторони  бою,  конкретні  піхотинці  та  кулеметники,  і  гадки  не  мали  про  те,  як  протистоять  одне  одному  кулемети  та  щільний,  смертельно  застарілий  піхотний  бойовий  порядок.  Бельгійцям  доводилося  виходити  з  фортеці,  аби  відтягнути  трупи  німців  -  вони  громадилися  перед  амбразурами  так  високо,  що  кулемети  не  могли  вести  вогонь.  А  німцям  доводилося  прокладати  собі  ходи,  типу  траншей,  у  горах  із  тіл  мертвих  товарищів.  Німці  таки  взяли  ту  фортецю,  та  шок,  пережитий  всіма  учасниками  того  та,  мабуть,  всіх  наступних  боїв  Першої  світової,  лишився  з  ними  назавжди  та  -  назавжди  -  зламав  їхні  дух  і  віру.

Але  пропаганді  не  потрібні  такі  історії  -  навпаки,  бойовий  дух  треба  підносити,  а  правда  про  війну  дух  не  підносить,  вона  його  -  ніщить.  І  пропаганда  усіх  сторін  війни  запрацювала,  та  запрацювала  так,  що  1928  року  британський  лорд  Понсобі  видав  книжку  "Брехня  під  час  війни";  почитати  ті  10  принципів  -  і  зрозуміти  все  про  правду,  півправду,  брехню,  пропаганду,  репортажі,  аналітику,  ток-шоу  та  решту  продукції  ЗМІ  про  будь-яку  минулу,  сучасну  або  майбутню  війну  та  події  навколо  неї.

Отже,  6  серпня  Австро-Угорщина  оголосила  війну  Росії;  до  цього  часу  армії  двох  країн  довго  стояли  обабіч  спільного  кордону,  офіцери  їздили  в  гості  до  сусідів,  пиячили  разом,  розважалися  кінними  атракціонами,  що  їх  влаштовували  казаки,  про  це  читайте,  наприклад,  у  Йозефа  Рота  в  "Марші  Радецького".  А  вже  6  серпня  вчорашні  приятелі  зроблені  та  зробилися  смертельними  ворогами;  ось-ось  донські  казаки  атакують  австрійців,  яких  вчора  розважали,  рубатимуть  їм  голови  навпіл,  колотимуть  піками,  наражитимуться  на  їхні  багнети  та  кулі  та  падатимуть  мертві  -  і  потому  ще  довго  криваві  хлопчики  стоятимуть  в  очах  солдатів,  аж  допоки  щоденне,  щогодинне  вбивство  людей  в  іншій  формі  не  зруйнує  їхні  душі,  і  почнеться  безкінечна  виснажлива  безглузда  війна  мертвих  -  проти  мертвих.  Про  це  -  у  Шолохова,  в  "Тихому  Доні",  докладно,  спокійно  та  через  те  -  вельми  страшно.

Але  ж  пропаганді  не  потрібні  такі  історії  -  їх  розповідатиме  правда  опісля,  коли  (якщо)  видереться  з  могили,  куди  її  вклала  брехня.  Отже,  вже  12  серпня  російські  ЗМІ  створили  першого  героя  війни  -  і  ще  багато  місяців  потому  оспівували  його  "подвиг".  Почитати  ті  реляції  -  і  все  про  феномен  28  панфіловців  та  решту  подібних  казусів  стає  зрозумілим,  як  і  після  книжки  лорда  Понсобі.

12  серпня  1914  року  в  Східній  Прусії  казачій  роз'їзд,  4  кіннотника,  старший  -  Козьма  Крючков,  стикнувся  з  німецькою  кіннотою,  всього  -  27  солдатів  і  офіцерів.  Казаки  розпочали  бій  та  знищили  майже  всіх  німців.  Крючков  нібито  вбив  11  ворожих  улан,  за  що  отримав  перший  в  історії  Георгіївський  хрест.  Всі  газети  Російської  імперії  оспівували  його  героїчний  вчинок,  виходили  чисельні  брошюри,  скрізь  продавали  фото  героя  -  втім,  опис  того  бою  в  ЗМІ  у  мене  особисто  викликає  потужний  сумнів,  а  на  тлі  повідомлень  про  сутички  між  казаками,  австрійцями,  німцями  та  угорцями,  хоч  у  художній,  хоч  у  історичній  літературі  -  нездоланне  бажання  вигукнути  "не  вірю".

Для  цього  не  треба  ані  упереджень,  ані  русофобії,  ані  бодай  чогось  подібного;  у  сучасному  краєзнавчому  віснику  "Донской  временник"  детально  розібрані  всі  повідомлення  про  той  бій,  а  надто  -  власні  розповіді  Крючкова.  З  усього  видно,  що  німців  було  не  27,  а  15-17,  обставини  та  перебіг  бою  сфальшовані,  а  втрати  німців  істотно  перебільшені.  Та  й  сам  Крючков  іншими  подвигами  потім  не  відзначився,  хоча  й  воював  аж  до  1919  року,  доки  не  загинув  у  бою  з  більшовиками.

Але  пропаганді  правда  не  цікава  -  навіть  якщо  йдеться  про  ворожий  подвиг:  його  треба  або  замовчати,  аби  перекрутити.  За  лінією  фронту,  в  Німеччині  та  Австро-Угорщині  газетярі  не  мовчали  про  Крючкова:  навпаки,  вони  радо  вхопилися  за  той  бій,  аби  змалювати  монстра,  звіра,  чудовисько,  ворога  культури  та  цивілізації,  з  яким  б'ється  сама  Європа  -  все,  як  пізніше  сформулює  британський  лорд:  максимально  оперативно  поширювати  відомості  про  жорстокості,  вчинені  супротивником,  роз'яснюючи,  що  саме  йому  притаманні  такі  вчинки.

І  роздмухали,  і  спрацювало:  стверджується,  що  після  тієї  сутички  -  а  радше  після  повідомлень  у  ЗМІ  про  неї  -  німці  вже  не  брали  казаків  у  полон,  вбивали  на  місці.  Тому  статистику  про  вбитих  і  полонених  казаків  можна  тлумачити  не  тільки  як  доказ  їхньої  звитяги  та  стійкості,  а  як  доведення  ефективності  німецької  пропаганди:  вбито  3444  казака,  пропало  без  вісті  -  2453,  полонених  -  132.

...Мій  прадід  Яків  Архипович  Ревенко  був  інвалідом  Першої  світової.  Отримав  важке  поранення,  дивом  і  надзвичайними  зусиллями  матері  та  дружини  вижив  і  зберіг  поранену  ногу,  але  життя  його  потому,  здається,  весь  час  рухалося  під  укіс.  Це  вартує  окремої  розповіді,  до  якої  я  поки  ніяк  не  наважуся  взятися,  але  візьмуся  обов'язково.  І  на  спогад  про  Якова,  і  на  відродження  правди  про  ту  війну,  нехай  і  правди  всього  лише  одного  солдата,  однієї  людини,  олександрівського  рибалки,  мого  прадіда.

адреса: https://www.poetryclub.com.ua/getpoem.php?id=801998
Рубрика: Лірика кохання
дата надходження 06.08.2018
автор: Максим Тарасівський