Історія успіху Софі Такер: від злиднів до Олімпу

Софі  Такер  (Sophie  Tucker)  –  одна  з  найбільш  популярних  фігур  американського  шоу-бізу  першої  половини  ХХ  століття  –  в  рідному  Тульчині  на  Україні  звалася  б  Соня  Каліш.  Вона  так  і  звалася,  доки  не  вийшла  на  сцену,  але  в  рідному  для  її  родини  Тульчині  ніколи  не  була:  Соня-Софі  народилася  13  січня  1887  року,  коли  родина  Калішів  прямувала  на  ПМП  до  Америки.  На  батьківщині  ж  у  родини  виникли  певні  негаразди,  Калішів  навіть  переслідували  за  щось  –  за  що  саме,  невідомо,  але  згадаємо,  що  нацменшини  в  Російській  імперії  отримали  рівні  права  з  не-меншинами  тільки  1905  року.

Власне,  Соня  народилася  25  грудня  –  але  пізніше  вона  змінила  дату  народження  на  13  січня:  «не  хочу  ділити  свій  день  народження  з  будь-яким  іншим  богом»,  так  вона  казала.

На  американському  ґрунті  Каліші  отримали  прізвище  Абуза  та  відкрили  ресторан.  Отам,  в  сімейному  ресторані,  Соня  й  розпочала  свою  співацьку  кар’єру:  вона  працювала  в  закладі  офіціанткою,  а  ще  встигала  співати  для  відвідувачів.  Пізніше  у  автобіографії  Софі  Такер  з  гумором  –  а  гумор  і  гострі  жарти  були  її  фірмовою  стравою!  –  отже,  вона  згадувала:  «між  замовленнями  я  втискувалася  у  вузький  простір  біля  дверей  та  співала  з  усім  драматизмом,  на  який  була  здатна,  і  під  кінець  останньої  пісні  на  відстані  між  мною  та  скринею  з  цибулею  не  лишалося  нікого,  чиї  очі  б  не  зволожилися».

А  далі  почалося  вже  професійне  творче  життя,  почалося  доволі  несподівано.  Софі  була  тілиста  (про  тілистих  дівок  вона  також  постійно  жартувала  –  ці  жарти  ще  довго  потім  повторювала  Бет  Мідлер),  її  в  бурлеск-шоу  видавали  за  дівчину-негритянку  з  Півдня  (вона,  між  іншим,  походила  з  єврейською  родини  з  нашої  Вінничини).  Отже,  Софі  неперевершено  копіювала  південно-американський  акцент,  характерний  «дрол»,  а  для  повноти  картини  їй  мазали  обличчя  паленим  корком.  Тільки  випадок  дозволив  Софі  вперше  вийти  до  глядачів  з  власним  обличчям  –  під  час  гастролів  весь  багаж  шоу,  в  тому  числі  «грим»  Софі  загубився,  і  тому  вона  вразила  публіку,  повідомивши,  що  чорне  обличчя  та  південний  акцент  –  фейк,  а  насправді  вона  біла,  єврейка  та  зовсім  не  з  Півдня.  Є  інша  версія:  Софі  свідомо  саботувала  імідж  чорної  дівчини  з  Півдня,  та  час  від  часу  на  сцені  знімала  чорну  рукавичку  або  «губила»  чорну  перуку,  аби  публіка  пересвідчилася,  що  її,  так  би  мовити,  талановито  шиють  у  дурні  –  і  публіка  була  в  захваті.

Можна  сміятися  щодо  такого  початку  чи  навіть  вважати  його  недостатньо  гідним,  але  дуже  скоро  Софі  стала  чи  не  найяскравішою  зіркою  20-х  років.  Успіх  її  подолав  Атлантику  та  поширився  Європою  –  аж  до  того,  що  1926  року  Софі  виступила  перед  британськими  королем  Георгом  V  та  королевою  Мері  в  лондонському  Паладіумі,  ось  так!  –  Тож  історія  Соні-Софі  –  типова  історія  американського  успіху:  дівчинка  з  бідної  іммігрантської  родини  важкою  працею  та  власними  талантами  вибилася  з  голоду  та  злиднів  аж  на  самісіньку  верхівку.

Аби  уявити  собі  популярність  Софі,  зважте  на  таке:  коли  1962  року  американців  запитували,  кого  вони  уявляють,  коли  чують  ім’я  Софі,  95%  відповіли:  ТАКЕР!  Секрет  такої  популярності  –  не  тільки  співи  та  жарти;  особистість  Софі  приваблювала  людей  надзвичайно  –  талановита,  але  не  марнославна,  іронічна,  але  не  жорстока,  харизматична,  але  приязна,  щира,  easy-going  –  Софі  спілкувалася  рівно  з  усіма,  а  серед  її  друзів  рахувалися  і  президенти  США  (аж  семеро),  і  відомі  гангстери  (між  іншим  Аль  Капоне),  і  дехто  очільник  ФБР  Гувер.  Весела  була  Софі  та  добра:  так,  вона  спустила  сотні  тисяч  на  азартні  ігри,  але  мільйони  пішли  на  доброчинність.

А  її  жарти?!  –  в  перекладі  це  втратить,  тому  спочатку  оригіналом,  з  публікації  BBC:  She  always  had  a  pretend  boyfriend,  Abe,  in  her  jokes.  So  Abe  came  to  her  and  said,  'Sophie,  I'm  tired  of  waiting  for  you  -  I'm  going  to  get  myself  a  30-year-old  girlfriend.'  "And  Sophie  said,  'Go  ahead.  I'm  going  to  get  myself  a  30-year-old  boyfriend.  But  just  remember,  30  goes  into  70  a  lot  more  times  than  70  goes  into  30.'"  -  Це  щось  таке:  70-річна  Софі  мала  уявного  бойфренда  Ейба,  собі  однолітка,  і  часто  згадувала  його  на  сцені.  Казала,  що  якось  Ейб  почав  скаржитися  та  нарікати:  Ти  така  повільна,  набридло  мені  чекати  тебе,  візьму  собі  30-річну  коханку!  –  А  Софі  йому:  Давай,  любчику,  бери,  а  я  собі  теж  візьму  30-річного  коханця,  тільки  май  на  увазі,  що  30  входить  у  70  набагато  більше  разів,  ніж  70  –  у  30!

Іі  пісні  –  Some  of  These  Days,  My  Yiddishe  Momme,  The  Man  I  Love,  My  Pet,  I  Don't  Want  to  Get  Thin,  Nobody  Loves  a  Fat  Girl,  But  Oh  How  a  Fat  Girl  Can  Love  та  десятки  інших  були  надзвичайно  популярними,  її  платівки  отримували  золотий  статус,  гострі,  щиро  наперчені  жарти  Софі  розліталися  американськими  усюдами,  та  час  йшов  і  робив  свою  справу.  Жанр,  в  якому  працювала  Софі,  водевіль,  поступово  сходив  зі  сцени  –  для  багатьох  артистів  це  стало  трагедією,  але  Софі  була  занадто  розумна  та  іронічна,  аби  робити  трагедію  з  будь-чого.  Ну,  якщо  вже  зайва  вага  для  жінки,  та  ще  й  для  актриси  була  не  проблемою,  а  частиною  іміджу  та  фоном  для  власних  пісень  і  жартів  –  можна  уявити,  наскільки  здоровий  та  живий  глузд  мала  Софі!  –  Отже,  вона  не  засмутилася,  а  перенесла  свою  кар’єру  в  дещо  іншу  площину  –  знімалася  в  кіно,  вела  радіо-шоу,  ставила  мюзикли  та  співала  –  прихильників  Софі  таки  лишилося  чимало  навіть  після  ери  водевілю.

Так,  вона  співала!  –  практично  до  останніх  тижнів  життя,  коли  9  лютого  1966  року  рак  легень  та  ниркова  недостатність  таки  змусили  її  замовкнути.

Зрозуміло,  що  музика  стилістики  20-х  сьогодні,  мало  не  через  100  років,  здається  дещо  застарілою,  відвертим  ретро.  Так  чи  ні,  але  творчість  Софі  Такер  та  інших  зірок  20-х,  30-х  та  інших  років,  яких  майже  ніхто  з  сучасників  не  застав,  була  фундаментом  та  живильною  середою,  з  якої  виросла  популярна  музика  сьогодення.  Це  варто  згадки  –  та  вшанування  (тим  більш  –  не  чужа  нам  Софі,  не  чужа,  всі  довідники  згадують  її  походження  з  України).

Коронними  номерами  Софі  були  пісні  Some  of  These  Days
[youtube]https://youtu.be/oFrGiEUNTkI[/youtube]

та  My  Yiddishe  Momme  
[youtube]https://youtu.be/1qmemTfIZFQ[/youtube]

–  до  речі,  цю  останню  заборонили  виконувати  в  Третьому  Рейху,  адже  там  згадувалися  євреї,  ось  так.

Я  РЕКОМЕНДУЮ  The  Man  I  Love  [youtube]https://youtu.be/h6ExyYYewV0[/youtube]

09/02/2017

адреса: https://www.poetryclub.com.ua/getpoem.php?id=717161
Рубрика: Лірика кохання
дата надходження 09.02.2017
автор: Максим Тарасівський