Таке звичайне життя-17. 9-та школа

Таке  звичайне  життя-17.  9-та  школа
 
*  *  *
 
Тоня  Пащенко  готовилась  в  Германию,
В  ту,  что  ныне  нет  на  карте  –  в  ГДР,
Подтолкнув  и  одноклассников  к  скитанию,
Дав  ровесникам  заманчивый  пример.
 
А  ее  никто  не  спрашивал  желания:
Приказали  папе  –  взял  под  козырек.
Раб  приказа:  безразлично  –  что  Германия,
Что  Монголия  –  он  отбывает  в  срок.
 
У  военных  неожиданны  каденции…
Левеншусик-  друг  потерянно  грустит…
Тлня  Пащенко  жила  у  Резиденции…
Взгляд  девчонки  подозрительно  блестит.
 
Для  подростка  перегрузки  непосильные  –
Бьют  разлуки  по  сердцам  и  головам…
Подошла  несмело  к  Лидии  Васильевне
Попрощаться  Тоня…
--  Вот…  На  память…  Вам…  --
 
Знак  признательности:  --  в  бронзе  композиция.
Видим:  женщина  и  девочка  –  сюжет:
«Я  и  ты»…  
Прощай,  подружка  яснолицая!
Потерялся,  затоптался  Тонин  след.
 
Годы  странствий  наше  детство  затуманили,
За  туманом  даже  школка  не  видна…
Где  ты,  Тоня?  До  сих  пор  еще  в  Германии?
Я  в  Америке,  а  Родина  одна…
 
*  *  *
 
«Купили»  другого  синка  –
З  капустою  нема  ж  левади.
До  того  ж  i  ущерть  снiжка.
Борис  бiлесенький,  без  вади.
 
--  Це,  Владик,  твiй  молодший  брат.
Найкращого  тобi  купили....  –
Вiн  кинув  оком  –  i  назад,
До  iграшок....
Обох  любили...
 
В  братiв  багато  спiльних  рис  –
Впадає  це  родиннiй  клiцi.
На  рiк  й  сiм  мicяцiв  Борис
Вiдстав  вiд  Владика  у  вiцi.
 
Лашкiвськi  друзi  помогли  –
Прислали  нянечку  –  Марiйку.
Вони  з  Марусею  втекли
З  колгоспу  –  бiльше  нiж  на  «двiйку»
 
Нiхто  колгоспне  те  буття
Не  оцiнив.  Хто  мiг  –  втiкали.
Крiпацьке  то  було  життя,
Гiрш,  нiж  за  вражої  навали.
 
Марiйка  з  нами  прожила,
Як  рiдна  у  родинi,  поки
На  нiжки  Борю  пiдняла.
Коли  три  виповнилось  роки,
 
--  Що  це?...  А  це  чому?  –  дзвенiв...
У  серцi  –  океан  любовi…  
Ми  вiддали  обох  синiв  
У  дiтсадок  круглодобовий.
 
У  понедiлок  вранцi  їх
Туди  вiдводили  «на  службу»,
В  субботу  ввечерi  малих
Берем  додому.  Ми  на  дружбу
 
Братiв  надiялись.  Удвох
Їм  буде  легше.  У  середню
Зарахували  їх  обох
В  садочку  групу...  Бредню
 
Турбот  буденних  опiр  лiг
На  всiх  нас  тягарем  суворим  –
I  на  дорослих  й  на  малих.
Шкода  малих...  Та  лиш  бадьорим
 
Веселим  голосом  до  них
Я  промовляю  в  понедiлок,
Щоб  здогадатися  не  мiг
З  них  жоден,  як  отих  помилок
 
Тягар  щоденно  крає  нам,
Менi  й  Сашковi-батьку  серце.
Зате  недiлi  –  лиш  синам.
Цукерки  й  фрукти  на  скатерцi...
 
Улiтку  їздили  на  Прут  –
Купалися  i  загоряли.
В  кiно  ходмлм...  Поруч  тут
Центральний  парк,  де  теж  бували
 
Ми  щонедiлi…  Над  усе
Чудовий  наш  театр  любили.
З  дитинства  хлопчики  оце
Живе  мистецтво  захопили
 
У  душу  –  i  на  все  життя...
Дивилися  усi  прем’єри,
Думки  гострили  й  почуття  
Для  совiстi  –  не  для  кар’єри...
 
Завжди  iз  нами  й  чоловiк.
Зрiднившись  з  фотоаппаратом,
Вiн  кожний  крок  наш,  кожний  миг
Знiмає...  Боря  з  старшим  братом
 
I  я  –  у  об’єктивi  лиш.
Навколо  всбди  блiци  й  клаци...
Але  ж  було  найцiкавiш,
Коли,  як  справжнiй  папарацi,
 
У  засiдцi  сховавшись,  вiн
Нас  крадькома  знiмав  зненацька.
Про  випадок  такий  один
Повiдаю...  Доросла  цяцька
 
Для  нього  –  фотоаппарат...
Преамбула  того  сюжету  --
Полiтосвiта.  Влада  –  кат  --
Волiє,  щоби  їй  цю  жертву
 
В  знак  благодiйностi  принiс
Буквально  кожний  рiзним  чином.
Промивку  мозку  мракобiс
Влаштовував:  полiтгодинам
 
Повиннi  i  робiтники
I  школяри  вiддатись  щиро
Щотижня.  В  мене  –  малюки.
I  що?  Дамоклова  сокира
 
I  надi  мною.  Тих  занять
По  понедiлкам  оминути
I  я  не  можу...
--  Щось  порадь,
Сашко,  як  з  тим  нещастям  бути?  --
 
.—Я  бачу  вихiд  лиш  один:
Зануритись  в  полiт-кювету
Ще  глибше.  Замiсть  тих  годин  –
Вступить  до  унiверситету
 
Марксизму-ленiнiзму.  Є  
Цiкавi  в  ньому  факультети.
Той  унiверситет  дає
Освiту  добру,  бо  предмети
 
Там  тi  ж,  що  їх  звичайний  вуз
Своїм  студентам  пропонує.
Там  є  iстфак…  Вступив  –  i  туз!
--  А  сам?  –
--  Й  для  мене  не  iснує
 
Альтернативи.  Першим  я
Пройду  по  цiй  полiтстежинi,
А  друга  черга  вже  твоя!
--  Тодi  час  стартувати  нинi!  –
 
Два  роки  –  i  Сашко  диплом
Одержав  унiверситету.
А  потiм  я  за  тим  добром
Вступила  теж  до  факультету
 
Iсторiї…  Провчилась  рiк...
I  зараз  в  розповiдi  буде
Отой  кульмiнацiйний  миг...
Недiля.  Всi  на  свiтi  люди
 
Цей  день  цiкаво  провести
Хотять  у  злагодi  з  ciм’єю,
У  парку  малюкiв  пасти...
А  я  не  впоралась  з  моєю
 
Турботою  мiж  iншiх  справ.
I  семiнар  на  факультетi
Мене  наступним  днем  чекав.
А  я  нi  бе  нi  ме  в  предметi  –
 
Icторiї  ВКП(б).
Хто  з  ким  там  воював  на  з’їздi,
Хто  гiдним  виказав  себе
Закатуванню  геть  на  мiсцi.
 
Недiлю  мушу  присвятить
Серйознiй  самоподготовцi.
Недiлю  ж  треба  присвятить
Малим  –  i  в  кожнiй  тiй  голiвцi,
 
Що  прихилилися  в  цю  мить  
До  мене,  є  нерозумiння.
Недiля  –  як  її  губить?
Я  ж–  в’язень  строгого  сумлiння.
 
I  знаю,  що  повинна  вчить...
Нерозумiння:  що  зi  мною?
I  той  мовчить,  i  цей  мовчить.
Непорiвнянною  цiною
 
Сiм’я  повинна  заплатить
За  вигоди  полiтосвiти...
Малий  тихесенько  сидить
У  мене  на  колiнах....  Дiти
 
Ще  сподiваються  на  щось.
Малий  сидить,  а  старший  братик
Стоїть,  окатий,  наче  Щорс,
I  ciпає  за  мiй  халатик.
 
Я:
--  Владику,  не  заважай!
Готуюся  до  семiнару...  –
Вiн  –  трохи  згодом  –сiп:
Кiнчай,
Мовляв,  вдивлятися  в  примару,
 
Коли  чекають  два  сини.
I  знову  –  сiп...  Убiк  конспекти!
--  Куди  ж  бо  пiдем,  пацани?
В  кафе?  Бо  там  смачнi  аспекти?...
 
Вони  вже  знають  те  кафе
На  розi  Ольги  i  Шевченка.
Як  гiсть  з  якогось  Санта-Фе  --
Одне  таке  –  дитяче.  Сценка:
 
Маленький  столик  i  cтiльцi  –
За  столиком  вони  –  експерти,
Морозив  рiзних  вже    знавцi:
Бо  розрiзняють  всi  аспекти,
 
Смачного  –  i  дають  наказ
Справжнiсiнькiй  офiцiантцi.
Несуть  –  i  їм  вже  не  до  нас.
Менi  лиш  залишились  танцi
 
Навколо  столика  й  рефрен:
--  Берить  на  ложечку  потроху!  –
Та  кожен  з  хлопцiв  –  джентльмен.
Не  завдають  переполоху,

Неквапно,  «ввiчливо»  їдять,
Смакують,  не  ковтають  швидко.
Сприймають  мiй  урок  на  «п’ять»  --
I  не  хворiють  i  не  бридко

На  них  дивитися...  Менi
Дивитися  на  них  приємно:
Такi  собi  малi  пани  –
Поводитись  умiють  чемно.

На  них  –  шляхетностi  печать,
На  сяючих  обличчях  –  врода...
По  Кобилянськiй  погулять  –
Це  особлива  насолода.

Вони  вже  знають  алфавiт
I  можуть  вивiски  читнути.
До  того  ж  там  –  «Дитячий  свiт»,
Його  не  можна  оминути.

Вони  упевнено  ведуть
У  вiддiл  iграшок...
                                               --  Дивiться!  –
Так:  рейкова,  мов  справжня,  путь,
Маленький  поїзд...
                                   --  Залiзниця!  –

Той  поїзд  по  пiдлoзi  мчить.
Заведена  ключем  пружина  –
Його  двигун  –  i  вiн  бiжить  –
 I  кожна  на  Землi  дитина,

Та  i  дорослi,  ясно,  теж
Були  б  у  захватi...  Купуєм.
Книгарня...  Радостi  –  без  меж.
Розглядуемо,  не  марнуєм

Тут  часу.  П’ять  берем  книжок
I    повертаємось  додому.
I  кожний  крок  для  нас  –  урок.
Цiкавiсть  подолає  втому.

Яскравi  ваблять  малюкiв
Картинки  й  лiтери    великi.
Розпiзнаєм  звiрят,  жукiв,
Казковi  полюбляєм  книги.

Ось  рейки  складенi  у  путь.
Сашко  бере  сталевий  ключик.
Разiв  iз  десять  повернуть  –
I  поїзд  iз  хлоп’ячих  ручок

Втiк  i    кудись  собi  побiг
Пiд  зойки  й  оплески  малечi.
Навчають  й  розважають  їх
Цiкавi  й  незвичайнi  речi.

Вiдкрили  кубики.  Жука
Борис  побачив  на  одному  –
I  задзижчав  –  «ж-ж»...  Синка
Я  заохочую.  При  цьому

Йому  показую  оту
«Жукату»  лiтеру...  А  Владик
Її    вже  знає...  Цю  мету  –
Читати  –  як  єврейський  цадик-

Мудрець    --  бажаю  досягти
Лиш  поступово,  без  насилля.
I  кубики  допомогти,
Заповнюючи    їх  дозвiлля,

Чудово  здатнi.  Хлопчаки
Аж  поки  кубики  складали,
Взяли  тi  букви  у  мозки,
В  короткi  їх  слова  зв’язали:

«Дiд»,  «баба»,  «мама»,  «тато»,  «дiм»,
А  потiм  в  речення  короткi...
Давалось  чтиво  легко  їм...
Борис  уже  в  чотири  роки

Читав  книжки  для  дошкiльнят.
Удвох  «Мiстечко  в  табакерцi»
Cини  осилили  –  вiват!
Назавжди    книжка  ця  у  серцi...

Ще  Боря  рахував  до  ста,
Вмiв  додавати  й  вiднiмати  –
Рiч  для  малого  непроста...
--  Допоможи,  будь  ласка,  брате!  –

I  Владик  вчив,  попомагав...
Наш  перший  завуч  Коновалов
В  мiскВНО  комусь  у  око  впав:
Йшла  школа  добре,  без  провалiв  –

Беруть  в  директори  його
В  якусь  –  не  нашу,  iншу  школу.
I    Дмiтрiєва  самого
Взяли  --  i    опустили  долу

Натхненне  те  шкiльне  життя,
Яке  вони  удвох  тримали.
Це  не  велике  вiдкриття:
Директор  з  завучем  здiймали

Всi  справи,  настрiй  догори
Сумлiнно,    ентузiастично...
Ось,  дочекалися  пори,
Як  все  змiнилося  критично.

Шкiльний  очолив  колектив
До  справ  байдуженький  Нiкiтiн.
Єгоров  тiльки  б  пив  та  й  пив.
Вiн  –  завуч.  Хоч  нi  пciв  нi  кицiн

Частенько  не  розглядне  хвiст,
Якщо  заллє  горiлку  в  очi.
Єдиний  завуч  має  хист:
У  гостi  йле  завжди  охоче

На  день  народження.  Коли
I  не  запрошують  –  вiн  рветься...
Згадаєш:  «Чи  ревуть  воли...»
Єгоров  у  гостях  нап’ється  –

I  потiм  тим,  хто  пригощав
Дає  у  рокладi  години...
Єфремов  i  мене  вмовляв:
--  Адже  бувають  у  родини

I  свята.    Запросiть  мене...  –
Завжди  вiдповiдаю  прямо  –
Нехай  хоч  з  школи  прожене:
--  На  нашiх  святах  тато,  мама,

Синочки  –  й  бiльш  нiкого.  В  нас
Не  п’ють,  а  дружньо  розмовляють...  –
Мене,  як  завжди,  любить  клас,
Батьки  повагу  проявляють.

Можливо  б  завуч  i  почав
За  неслухнянiсть  ображати  –
На  захист  клас  мiй  дружно  б  став.
На  це  Єгоров  мав  зважати,

Iнакше  б  пнули  самого.
Вiдносини  тому  в  нас  милi...
А  ось  Наталiна  його
Запрошувала  щонедiлi...    

Всi  знали,  що  i  чоловiк
Її  дивився  часом  п’яно...
--  Ще,  завуче,  по  чарцi?...  Iк...  –
--  Гостиннi  дуже  ви,  Тетяно

Свiт  Олександрiвно...  За  вас!  –
--  То  ви  дасте  менi  години?...  –
--  Дам!  Буде  ваш  десятий  клас!  –
Тверезим  не  бував  i  днини.

Так  сильно  полюбляв  бухать!
В  очах  –  туман  i  нiс  як  слива...
Характеристики  писать
На  нас  –  його  прерогатива.

На  перший  погляд  вiн  мене
Не  зачiпає.  Дядько  ввiчлив
I  пальцi  вiялом  не  гне,
Неначе  навiть  доброзичлив.

Характеристики  писав  
На  мене  щоквартально  добрi,
Їх  у  мiськВНО  пересилав.
Та  очi  в  нього  як  у  кобри.

Зiницi  –  жала.  Вiн  чекав
Хвилини  слушної  –  i  вколить...    
Ось  завуч  запропонував
Менi  i  драмгурток  очолить  –

--  Вам  сiмдесят  i  п’ять  дадуть
Карбованцiв  за  цю  работу...  –
А  в  мене  артистична  суть,
До  гри  не  втратила  охоту.

«Червоний  галстук»  --  п’єса  є.
Я  оголошую  початок.
На  оголошення  моє
З’явились  хлопцi,  а  дiвчаток  –

Жiночi  ролi  в  п‘єсi  грать  –
Ми  з  двадцять  третьої  позвали,
У  нашу  театральну  рать  –
I  почали!    Не  вiдбували,

Як  кажуть,  номер  –  я  й  вони
На  репетицiї  охоче
Приходили...  Минали  днi...
Та  передвiдчуття  пророче

Якусь  тривогу  в  серце  зве...
I  мiсяць  пролетiв.  Доплату
Одержала...  Все  ж  душу  рве
Присутнiсть  явна  аромату

Пiдстави,  зради...  Пролетiв
Iще  один  натхненний  мiсяць.
I  кожен,  хто  робив,  хотiв
Одержати  зарплату...  Витязь

Гри  справедливої,  дивлюсь  –
Нема  за  драмгурток  доплати.
Повинен  бути  значний  «плюс»  --
Є  «мiнус»:  мусила  вiддати

I  за  минулий  мiсяць  дань.
Єфремов  взяв  собi  тi  грошi
За  драмгурток  –  нахаба,  п’янь!
Я  так  i  знала:  був  хороший

Недовго.  Виявилась  суть.
Я  галасу  не  пiднiмала,
Бо  не  боєць  –  у  каламуть
Лихої  сварки  не  втручала

Всю  школу,  вiдступила...  Я
Зробила  вигляд,  що  нiчого
Не  трапилося...  Нiчия
У  цiй  халепi  допомога

Той  присмак  зради  не  могла  б
Усунути,  вiдсторонити.
Огидно,  наче  їла  жаб...
I  я  вже  знала,  що  робити.

Грицько  i  Женя...  Тiльки  цi
Надiйнi  й  вiрнi  взнали  друзi
Мiй  план...  На  щастя  Чернiвцi  –
Велике  мiсто.  Цiй  подрузi

I  другу,  щоб  не  ображать,
Розповiла  i  про  причину
I  намiр  вiд  бiди  бiжать...
Втiм  рiк  навчальний  чин  по  чину

Я  завершила.  I  була
Подiєю  вистава  наша.
I  я  заяву  подала  в
В  мiськВНО  –  бо  виповнилась  чаша  –

В  дев’яту  школу  перейшла,
Що  бlля  унiверситету.
А  вчителька,  що  там  була  –
У  двадцять  шосту...  Естафету

Перейняли  вона  i  я.
Вона  зi  мною  помiнялась  –
Сюрприз  для  актуарiя.
Вся  двадцять  шоста  дивувалась:

Мовляв.  все  добре  в  неї  йшло  –
Батьки  i  дiти  всi  любили.
Якесь  iз  нею  сталось  зло?  –
Мою  подругу  теребили.

Вона  розповiла  менi.
Ми  з  нею  дружбу  не  ламали.
Поблизу  жили.  Вiльнi  днi
I  свята  разом  проводжали...

Вiд  Сталiна,  де  я  жила,
Дев’ята  школа  далеченько.
Я  навпростець  дворами  йшла
Спортивним  кроком  так  швиденько,

Як  вистачало  тiльки  сил.
Доходила  хвилин  за  двадцять.
За  вчительский  сiдала  стiл...
День,  другий,  щоб  адаптуваться  –

I  я  у  школi  вже  своя...
Директором  –  Адам    Iльчишин.
Його  сiм  рокiв  знаю  я.
Ми  спогадами  серце  тiшим,

Як  працювали  в  облВНО.
Я  –  секретаркою  у  кадрах,
А  вiн  iнспектором...  Воно
Й  допомогло...Iнакше  –  злам,  крах.

Здружив  нас  творчий  ланцюжок,
Суспiльна  праця  повз  утому:
Вiн  був  партiйний  ватажок,
Я  –  активiстка  мiсцевкому.  

Вiн  мовник  й  математик  сам.
I  з  Парахонським  кiлька  рокiв
В  сусiдствi  працював  Адам
Свiт  Александрович.  Урокiв

Тодi  вiн  учням  не  давав.
Лиш  теми  для  фiнальних  творiв
В  десятих  класах  пiдбирав,
Диктантiв  тексти,  теми  зборiв.

А  Парахонський  в  той  же  час
Шукав  для  iспитiв  задачi.
Це  так  тодi  робилось  в  нас.
Обидва  принциповi  з  вдачi.

У  претендентiв  на  медаль
Вони  перевiряли  твори.
I,  непiдкупнi    наче  сталь,
I,  неприступнi    наче  гори,

Медалi  назначали  тим,
Хто  заслуговував  насправдi.
Та  час  прийшов  i  цим  двоїм
Пiти  вiд  кабiнетних  справ  в  тi,

Де  школяри  i    вчителi,
Живi,  не  в  статистичних  звiтах.
Учитель,  вчитель  –  сiль  землi!
Потрiбний  всiм  як  вдих  i  видих.

Директор  школи  –  ватажок...
Пiшов  директором  в  дев’яяту
Iльчишин,  а  його  дружок
Пiшов  на  завуча  посаду

В  житлово-комунальний  наш
Солiдний  технiкум.  В  дев’яту
Принесла  досвiду  багаж.
Люблю  оту  роботу  кляту...

В  дев’ятiй  почала  дружить
З  Руснак  Полiною.  Полiна
Свiт  Олексiївна...  Служить
Найвiдданiше.  I  родинa

Шкiльнa  їй  вдячна  назавжди:
Чудова  вчителька  й  подруга.
Був  сенс  менi  прийти  сюди,
Якщо  добавила  до  круга

Надiйних  друзiв  i  її...
Укр.  мова  i  лiтература
В  дев’ятiй,  як  i  скрiзь,  мої  
Вона  –  рос.мови  креатура.

Полiна  близько  нас  жила
З  сестрою...  Червоноармiйська    -
Спокiйна  вулиця  була
З  базаром.  Справдi,  дуже  близько...

А  Лiда,  Полiна  сестра,
В  бiб.  технiкумi  ще  студентка...    
Попереду  iще  пора,
Коли  на  вiршi  не  Шевченка,

А  Вєнцимєрова  вона
Звернула  трепетно  увагу  –
I    почалася  мовчазна
Не  схожа  зовсiм  на  розвагу

Поета  вахта.  Ще  сама
Вона  не  вiдає,  якою
З  душi  поета  i  ума
Зiйшла  могутньою  рiкою

Поема  про  моє  життя,
Якiй  вона  –  першопричина.
Ще  взнає...  Точне  вiдбиття
Моєї  долi  –  трудна  днина

В  поета  –  сам  її  обрав...
--  Ну,  що:  додому?
                           --  Так,  Полiно...  –
--  Як,  пiшки?
                                 --  Пiшки!  –
                                                     Ловим  гав  --
Йдемо  додому  вже  повiльно,

Про  все  говоримо  й  само
Собою  гарну  Резидентську
Будову  бачимо.    Йдемо
Повз  довгуУнiверситетьську,
 
Обвуглений  стоїть  каркас
Будови  гарної...  Руїна  –
Колишня  синагога...  Нас
Принiчує  ота  картина.

Центральна...  Через  площу  цю
Крокуємо  на  Кобилянську.
Вже  вiд  оксiду  вуглецю
 (За  цiсаря)  колишню  Панську

Мiськрада  захищає.  Лиш
Тi  авта,  що  в  крамницю  вироб
Привозять,  а  будь  хто  –  облиш
Як  генеруєш  автовихлоп,

По  Кобилянський  пiшки  йди!
Не  можна  на  машинi  мчати...
Крокуємо.  Туди  й  сюди  
 В  крамницi  радi  зазирати  –

З  грiшми  –  це  насолода...
                                                                           --  Глядь,
Купила  знов  книжки!
                                                                     --  Купила,
Малятам  щоб  було  читать.
--  То  в  них  вже  попереднiх  сила!  –

--  Привчили  братикiв  ковтать
Книжки,  тепер  що  з  цим  поробиш?
 --  Що  ж,  як  навчилися  читать...  
--  Зайдiм  до  гастроному...    --
                                                                             Ловиш

Вiдраду:  можемо  купить
Чудовi,  якiснi  продукти  –
Щоб  їсти  що  було  i  пить  –
Чай,  каву...
                               --  Ах,  ти,  ох,  ти,  ух  ти!  –
 
Ковбаси,  масло,  хлiб,  м’ясце....
Мicцевi  овочi  та  фрукти  –
На  ринку  –  кожен  знає  це...
Несеш  –  не  вiдчуваєш  рук  ти...

Дружу  з  Єгенiєю.  Нас
I    вчительська  стезя  з’єднала,
Жiноча  спiльна  доля  й  час.
Про  Женю  Буїну  писала...

Директорствує  чоловiк  –
Єгенiї  у  дiтбудинку.
З  «дев’ятики»  поверни  за  рiг  –
I  дiтбудинок.  А  щербинку

У  долi  i  життi  сирiт
«Дев’ятка»  згладжує  –  та  школа,
Куди  заходять  до  ворiт
Юрмою  –  i  тодi  довкола

Панує  тиша  й  спокiй...  Так,
Тi  що  ростуть  у  дiтбудинку
В  яких  у  долi  явний  брак
Тепла  i  ласки,  цю  щербинку

Перекладають  на  мiщан...
--  Вiн  з  дiтбудинку!  –
                                                         Це  як  жупел.
Мовляв.  з  них  кожний  –  хулiган!
Куди  ж    дiтей?  Гордiїв  вузол...  

А  Буїнiв  сiм’я  жила
В  ту  добу  на  Орджонiкiдзе.
--  Вiтаю.  Ось,  з  дiтьми  прийшла!  –
--  Ласкаво  просимо!  –
                                           --  Чи  кiт  це

Пронявкав?  Дiти,  вас  не  чуть,
Вiтайте  голосно,  це  друзi!  –
Ну,  у  садочук,  cливи  ждуть  –
Дозрiли  першими  в  окрузi…  --

I  дiтлахи,  як  тi  коти,
Облазять  у  садочку  сливи...
--  Оцей  рецепт  чи  знаєш  ти?...  –
I  ось  вже  аромат  дражливий

Iз  кухнi  нашої  пливе...
Сашко  тишком  фотографує,
Покуштувать  оце  нове
Бажає.  Аромат  нервує.

Сiм’я  у  Женi  чимала.
Готує  дешево  i  гарно
Бажаю,  щоби  так  могла
I  я.  Я  вчуся  –  i  не  марно.

З  Грицьком  стрiчаємось  тепер
На  конфернцiях  лиш  зрiдка.
Вiн  обережний,  як  сапер.
Чекicти  не  шукають  свiдка  –

Сексотiв  всюди  через  край
Й  на  бiйку  з  космополiтизмом,
Єврейський  вчителю,  зважай  --
Кремлiвським,  сталiнським  фашизмом.

Шкiльний  тимчасом  колектив
Пiднявся  також  на  котурни.
Директор  школи  доручив
Вести  гурток  лiтературний.

--  Мета:  знайомити  дiтей
З  новинами  лiтератури,
Перетворити  на  людей
Духовних,  вищої  культури.  –

Таку  роботу  я  люблю  --
В  гуртку  читати  вiршi  разом,
I  я  її  не  вiдхилю.
Лiтити  –  не  лежати  плазом.

Поети...  Кожного  життя
Багаттям  крiзь  iмлу  свiтило.
Ось  стiнгазета.  В  нiй  стаття.
Як  щиро  дiвчинка  хотiла

Свої  натхненнi  почуття
Найкраще  виразити  в  словi!…
Поети...  Крiзь  усе  життя
Ми  несемо  отi  чудовi,

Чарiвнi  пам’ятнi  рядки...
Ми  конкурси  читцiв  проводим,
Вчимо  напам’ять  залюбки
I  переможцiв  нагородим

Призами...  А  до  рiзних  свят
Лiтмонтажi  завжди  готуєм.
Батьки  у  захватi  –  вiват!
--  I  керiвницi  аплодуєм!  –

Даю  складнiшi  завдання:
На  рiзнi  теми    добирати
Творiння...  Шоб  не  навмання,
Доводилося  поринати

У  творчiсть  глибше  --    i    частiш
Шукати  у  бiблiотецi
Цiкавий,  незвичайний  вiрш.
В  журнали  заглядали,  де  цi

Творiння  можна  розшукать.
Надибали  в  одному  п’єсу.
--  Бажаємо  пiдготувать
Виставу.  –  
                                   Море  iнтересу...

Ми  прочитали  –  перший  крок
Тк  п’єсу  вголос...
                                         --  Дуже  гпрна!  –
Розодiлили  ролi...  Шок!
Не  я  уже  тоталiтарна  –

Гурткiвцi.  Рiшення  таке:
В  садку  стрiчатись  щонедiлi.
Бажання  є  в  усiх  палке...
Борис  iз  Владиком  зрадiли,

Бо  i  для  них,  для  дошкiльнят,
Є  в  п’єсi  пiдходящi  ролi.
Всi  знають:  краще  за  малят
Нi  радощi  нiхто  нi  болi,

Хоч  i  заслужений  артист,
Не  передасть  i  не  зiграє/
До  гри  в  дiтей  безмежний  хист
I  гра  малих  нам  серце  крає.

Спочатку  помагав  суфлер.
А  потiм  всi  слова  завчили...
--  Не  помиляйся  вже,  мон  шер!  –
Вже  дiти  у  тiй  п’єci  жили...

У  Борi  ролька  та  була
В  життi  i  перша  i  остання.
А  Владика  ще  привела
Пiзнiше  пристрасть  театральна

У  напiвпрофесiйний  «ТРАМ»,
В  якому  молодь  робiтнича
Себе  шукала.  Вiн  i  сам  –
Бо  доля  до  мистецтва  кличе,

Як  молодь  робiтнича  та
Грав  залюбки  у  водевiлi
«Вiд  серця  нiжного  бiда»
За  Сологубом...  Кудрi  бiлi...

Вiн  для  молодших  Владислав
Свiт  Олександрович...  Так    cумно:
Бо  вiн  дорослим  надто  став...
Талановито    i  розумно.

Зiграли...  Владикова  роль  --
Золотникова  –  i  яскрава
Й  дотепна.  Справдi,  вiн  –  король!
I  Владику  i  «ТРАМ»’у  –  слава!

Я  двiчi  бачила  оту,
Багаторiвневу  виставу.
Чи  вiдчувала  гiркоту,
Що  власну  артистичну  славу

Недоодержала  в  свiй  час?
Забудьмо.  Вже  ростуть  онуки.
Вони  зiграють  всi  за  нас
Незiгранi  дiдами  «штуки»...

З  виставою  гастролював
«ТРАМ»...  Оплески  --  високiй  марцi.
В  Тверi  примiщення  займав
Театр  просторе  в  «Пролетарцi»  --

В  Тверi  всi  знають  цей  палац...
Та  я  захоплююсь,  пробачте...
Що  ж,  перекреслимо  абзац...
--  Жовтневе  свято…  I  глядач  те

Очiкує  творiння  вже.  --
«Дев’ятка»  у  ажiотажi.
- Продемонструємо...
                                                             --  Невже?...  –
Сквер...  В  театральнiм  антуражi

Такого  реквiзиту  брак.
На  сценi  –  клумба.  Свiжi  квiти
Ми  закрiпили  так  i  сяк.
Розсипали  травичку  дiти

По  сценi…
                       --  Добре.  Де  ослiн?
 Несiть  його  мерщiй  на  сцену.
Де  другий?  Третiй?...
                                         --  Ось  же  вiн!
--  Гаразд.  Всi  по  мiсцях!  –
                                                               Антену

Душi  настроїмо  на  старт!  --
Ось  на  ослонi  двi  «бабусi»  --
Гурткiвки  в  гримi…
                                                       I…  вiват!
Вистава  у  сучаснiм  дусi

Cподобалася  вчителям,
Батькам,  директору.  Найбiльше  –
Малим  й  великим  школярам.
Cпiймав  зiрчаний  слави  хмiль  вже

I  Борю  з  Владиком.  Вони
Обидва  грали  як  народнi
Артисти!
                               --  Кланяйтесь,  сини!  –
--  Ми  кращими  були  сьогоднi!  –

--  Для  мами    --  завжди  кращi,  ceр!  –
У  Всесвiтi  i  всiй  окрузi...  --
У  хлопчикiв  моїх  тепер
Знайшлися  мiж  cусiдiв  друзi.

Хто?  Яша  з  Гришею.  Вони
Точнiсiнько  такого  ж  вiку,
Як  нашi  iз  Сашком  сини.
Ось  у  садок  вiдкрили  хвiртку  –

I  Боря  з  Владиком  мерщiй
До  друзiв  з  дому  вибiгають.
Хто  цар  по  ролi,  хто  Кощiй  –
В  казкових  персонажiв  грають...

В  будинку  номер  тридцять  шiсть
Живе  сiм’я  Грицька  i  Яшi.
Малим  не  пити  б  i  не  їcть  –
Лиш  гратися.  Вони  i  нашi  –

I  влiтку  в  нашому  садку,
Коли  ряснi  черешнi  й  сливи,
I  взимку  грати  на  снiжку
Чудово.    Дiтлахи  щасливi.

Збiгають  з  хати  знов  i  знов,
Садок  їх  iнтересiв  сфера.
А  п’ятим  в  цей  гурток  вiйшов
Iще  один  сусiд  –  Валера,

Що  старший  Владика  на  рiк.
I  те,  як  дiти  виростали
Знiмав  на  фото  чоловiк.
Днi,  як  лелеки  вiдлiтали.

Черешнi  квiтнуть  навеснi,
А  влiтку,  ясно,  достигають.
I    зрозумiло  i  менi
I  всiм,  що  хлопчики  сягають

До  них,  звичайно,  не  з  землi.
Я  дозволяла  на  дерева
Заоазити  --    i  до  iмли
Вони  всi  набивали  чрева

Смачним.  I  маму  пригощать
Черешнями  не  забували.
Пiзнiш  –  на  сливах  шелестять,
Коли  i  сливи  дозрiвали.

Такий  був  незвичайний  сорт:
Зеленi,  але  вже  солодкi!  
Цi  сливи  –  начебто  акорд
Прощальний  дарять  самородки

Фруктовi  в  нашому  садку,
Сигналячи,  що  час  до  школи
Пiдходить  старшому  синку...
Лякати  школою?  Нiколи!

Росли  хлоп’ята  –  i  до  них
В  свiй  час    i  домiно  приходить
I  шашки,  шахи...  Ось  i  миг,
Коли  турбота  –  заохотить

Малих  до  школи.  А  у  нас
Нема  її  за  умовчанням.
Давно  вже  просяться  у  клас
I  просто  марять  тим  навчанням.

За  нашим  садом  є  стiна,
Оштукатурена  й  висока.
А  що  приховує  вона?  –
Цiкавиться  малечi  око.

Вони  залазять  на  стiну.
За  нею  –  фабрика  цукерок.
Запропонуйте  хоч  одну!  –
Таємна  мрiя...  Закапелок

Вже  нецiкавий  дiтлахам.
Цiкаво  знати,  що  за  муром.
Ось  дерево.  Його  гiлкам  --
Дать  цим  нестриманим  натурам

Можливiсть  вилiзти  на  мур.
Грицько  i  Боря  там  сидiли...
Я  виконала  звичний  тур
З  роботи...
                             --  Дiти,  де  ви?—
                                                                               Вмiли

Ховатись  в  хатi  i  дворi.
Та  схованки  вже  їхнi    знаю...
Нема...  Де  дiти?  Нагорi
На  мурi.  Чи  я  хлопцiв  лаю?

Наказую  iти  униз.
А  в  них  цукерочки  у  жменях.
Ласують...
                             --  Хто  це  Вам  принiс?
--  Фабричний  дядько  –  у  кишенях...  –

--  Кидай  цукерочки  менi  –
Пiймала  їх  двома  руками.
--  Грицько,  кидай!  –
                                       Чи  скаже:  «Нi!»?
Теж  кинув.  Дерево  з  гiлками  –

Як  добрi  сходи.  Унизу
Я  их  вiдчистила  вiд  пилу.
Чи  зобразити  їм  грозу?
Не  буду!  Втрималась  насилу.

Лиш  заказала  залiзать
На  мур...
                     --  Не  можна  так  багато
Цукерок  їсти.  Пригощать
Твого  i  Гришиного  брата

Ви  ж  не  забудьте,  Тарзани,
Коли  повернуться  зi  школи.
На  мур  не  лазьте  пацани.
Полiзете  iще?
                                       --  Нiколи...  –

Рiк  двi  п’ятiрки  нic  синку.
Яснiше:  був  п’ятдесят  п’ятий.
Була  проблема:  у  яку
Нам  школу  первiстка  писати?

Поблизу  чоловiча,  та,
Де  я  навчала,  двадцять  шоста.
Ось  двадцять  третя,  де  мета  –
Приблизити  до  Мови...  Просто

Напроти:  перейди  проспект...
Якраз  у  цьому  вся  проблема.
Безпеки  базовий  аспект  –
Незграбна  транспортна  система:

Трамваї  i  потiк  машин.
Проспект  малим  не  подолати.
--  В  четверту  школу  пiде  син!  –
Рiшуче  слово  каже  мати.

Чому  в  четверту?  Бо  вона
За  рогом,  перейти  провулок  –
Безпечнiше  для  пацана.
Ще  не  гудiла  наче  вулик,

Коли  записувать  синка
Пiшов  туди  поважний  батько:
Зразкова  школа  та  мiська  –
Елiтна  –    i  завжди  багацько

Бажаючих  своїх  малят
В  найкращу  школу  записати.
Та  батька  ж  знають  –  буде  лад.
З  ним  директриса  розмовляти

З  усiм  решпектом  почала.
(Решпект  Сашковi  --  наче  графу).
Папери  Владика  взяля
I…теку  сунула  за  шафу...

Пообiцяла:  буде  вчить
Синка  заслужена  Софiя
Андрiївна...  I  ось  вже  мчить
Цей  вересень...  Моя  надiя

На  Владика:  не  подведе  –
Чудово  справдилася.  Хлопчик
В  навчальних  справах  клас  веде  –
Вiдмiнно  вчиться  мiй  горобчик.

Вже  в  вереснi  взяла  хлоп’ят
Наставниця  Софiя  Бабич,
Тих,  що  вже  вмiють  i  хотять
Читати  –  чим  iще  привабиш?  –

В  бiблiотеку  повела,
Врочисто  в  неї  записала  –
Немов  у  шляхту  прийняла.
Синок  вже  й  сам  читав  чимало,

Ну,  а  записаний  в  читцi,
Став  читачем  повномасштабним.
Дарма  питать  мене,  чи  цi
Прийоми  вчительки  я  к  зграбним

Вiдношу.  Так,  це  й  справдi  клас
Досвiдченого  педагога,
Що  схвалення  дiстав  вiд  нас,
Батькiв-колег...  Комусь  вiд  Бога

Дається  професiйний  хист...
Софiя  Бабич  дуже  вмiло
До  душ  малих  будує  мiст.
Яскраво  i  натхненно  вчила.

Дicтався    «Ключик  золотий»
В  той  перший  день  в  бiблiотецi
Cиночку.  Матiнко,  радiй:
Синок  читає  радо...  Де  цi

Наївнi  i  cвятi  часи...
Сашко  зробив  синочку  парту,
Й  поличку,  де  тримати  всi
Пiдручники  в  порядку  варто

I  зошити...  Синок  дiстав
Своє  робоче  перше  мiсце.
I  прикладом  чудовим  став
Для  Борi…  Радо  нiс  це

Призначення  серйозний  брат.
Вiн  готувався  самостiйно
До  школи  що  нi  день...  Вiват!
«П’ятiрками»  його  постiйно

Софiя  Бабич  вiдзнача.
Такий  ориентир  для  Борi  –
Ще  в  дiтсадочку  дитинча
Молодше...  Як  iз  старшим  в  зборi,

Борис  цiкавиться:
                                             --  Що  вчиш?  –
I  сам  вивчає  потихеньку...
--  Ще  встигнеш,  хлопчику,  спiшиш?  –
Спiшить  порадувати  неньку.

Весна.  Шкiльний  скiнчився  рiк.
Щасливий  переддень  канiкул.
Пiшов  без  зошитiв  i  книг
У  Школу  Владик...
                                         --  Ось  матрикул...  –

А  в  ньому:  «пять»,  i  «п’ять»,  i  «п’ять»...
Двi  фотокартки:  Владик  с  класом
Й  серед  вiдмiнникiв.  Читать
Беру  листiвочку  тимчасом.

Педагогiчний  колектив
Батькам  висловює  подяку...
Вiдрада  мамi  вiд  синкiв.
Дай,  Боже,  їм  вiдраду  всяку!  





Роздiл  п’ятадцятий.НСШ-24

*      *      *

Белла  Файнгерц  запевала  в  хоре.
Голосиста,    из  шестого  «Б».
Так  поет  с  сиянием  во  взоре.
Музыка  дана  ей  по  судьбе.

Отзвенев  финальными  фермато,
Хор  закончил.  Занавес.  Вперед
Перчик-Фефер  вышел  фатовато.
Он  вниманье  публики  берет.

И  пока  стихи  читает  Перчик,
Лидия  Васильевна  –  улет!  --,
Беллу  (образцовый  пионерчик)  –
Переодевает  –  и  народ

Через  миг  ее  увидит  в  танце,
Украинском  страстном  гопаке,
Алые  сапожки  в  ярком  глянце,
Ленты  в  изумительном  венке.

Занавес...  Учительница  снова
За  секунды  с    Беллы  весь  наряд.
Стягивает.  Беллочка  готова
Петь  с  сестрой  в  дуэте.  Дикий  взгляд

У  народа:  только  ж  танцевала...
Отпоет  едва  свое  дуэт,
Беллу  вновь  в  два  счета  раздевала.
Лидия  Васильевна...  О,  нет!

Это  же  мираж,  так  невозможно!
Публика  глядит  во  все  глаза:
Беллочка  в  купальничке  вельможно
Выступает  с  лентой,  егоза!

За  минуту  снова  превращенье.
И  молдавский  хора-хоровод  –
Средь  танцоров  глаз  ее  свеченье  --
В  новый  вовлекает  оборот

Публику...  Как  время  быстротечно...
Белла  рядом  с  нами  в  США.
Нам  она  еще  споет,  конечно.
Ну,  а  танец  с  лентой?
                                                 --  Тихо,  ша!...















 
(Далi  буде)

ї

адреса: https://www.poetryclub.com.ua/getpoem.php?id=110320
Рубрика: Вірші, що не увійшли до рубрики
дата надходження 03.01.2009
автор: Семен Венцимеров