Задача

Чи  важко  бути  відмінницею?  А  надто  в  країні,  де  готовність  до  подвигу  передбачена  апріорі,  у  школі,  де  портрет  маленького  Леніна  висить  у  кожному  приміщенні,  у  класі,  де  навчаються  сорок  дві  допитливих  душі,  а  вчителька  –  ох,  як  давно  це  було!  –  заслужений  педагог  ще  тоді  радянської  школи  і  вимоги  у  неї  ог  -го!

Натрапляю  іноді  на  давні  шкільні  фото  і    ледь  впізнаю  себе  -  хто  оця  сувора  дівчинка  в  третьому  ряді,  з  міцно  стиснутими  губами  і  сповзаючими  колготками  на  тоненьких  колінах?

Окрім  тебе  в  класі  ще  троє  відмінників  –  товстун  і  боягуз  Олежик  Савчинський  або  «Сава»,  тихоня  Ангеліна  Сорокіна  –  позивний  «Сорока»  -    і  базікало  Антон  Крицун,  «Крик»

Саме  вас  ставлять  у  приклад  батьки  своїм  не  таким  успішним  діточкам  після  батьківських  зборів.  Саме  вас  викликають  до  дошки,  коли  до  класу  посеред  уроків    приходить  «  комісія»  -  якісь  поважні      пузаті  дядьки  і  страшнючі  нафарбовані  тітки.    Саме  ваші  прізвища  озвучують  на  лінійках,  коли  «покладають  великі  надії»  на  розбудову  якогось  там  безкінечно  далекого  світлого  майбутнього  якоїсь  міфічної  «країни  рад»

«Країна  Ра»  -  подумки  перекручуєш  ти  і  уява  малює  будівництво  рабами  Єгипетських  пірамід  надцять  віків  тому.

Саме  за  право  сісти  коло  когось  із  вас  на  контрольній  роботі  зчиняються  сварки  і  бійки  –  списувати  то  миле  діло,  звісно.

 

А  одного  дня  на  домашнє  завдання  з  математики  вам  задають  задачу.  Задача  хижо  ворушиться  на  сторінці  підручника  –  таке  собі  збіговисько  отруйних  мурашок.  Розв’язати  її  тобі  не  вдається  вперше.

Це  страшно.  Ти  знову  і  знову  вчитуєшся  в  умову,  списуєш  рядкими  безпомічних  цифр  аркуші  чорновиків.  І  знову  читаєш.  Знову  рахуєш.  Варіантів  розв’язку  немає.

Стоїш  коло  вікна  і  спостерігаєш,  як  кружляють  перші  сніжинки,  як  світ  з  сірого  перетворюється  на  сліпучо-білий,  день  поволеньки  сповзає  у  вечір  і  невблаганно  насувається  завташній  перший  урок  з  математики.

Потім  бачиш  крихітну  темну  фігурку,  яка  забігає  до  твого  під’їзду,  а  за  кілька  хвилин  дзвенить  вхідний  дзвінок.  На  порозі  стоїть  захеканий  Сава,  обличчя  його  бліде,  а  голос  незвично  тоненький.

-                    Задачу  вирішила?  –  випалює  він  одразу  .

-                    Ні,  а  ти?

-                    Ні…  Я  вже  Крику  телефонував,  і  в  Сороки  був  –  нічого.

-                    Так  а  батьки  твої  на  можуть  допомогти?

-                    Та  вони  принципово  мені  не  допомагають  –  трудись,  кажуть,  сам.

Потім  спостерігаю,  як  він  понуро  бреде  через  снігопад  вечірньою  вулицею  додому.  А  сірий  день  поволеньки  перетворюється  на  вечір,  за  яким  прийде  завтра.  Завтра  без  вирішення  задачі.

Тому  до  опівночі  моя  родина  у  повному  складі  довго  сидить  за  кухонним  столом,  терзаючи  мій  підручник  з  математики  і  дискутуючи.

Нарешті  старший  брат  каже:

-                    Мам,  та  нехай  завтра  не  йде    до  школи  –  та  й  усе!

Якась  остання  надія  боязко  стріпує  крильцями  у  мені,  але  погляд  мій  зашпортується  за  книгу  «Дєті-гєрої»,  що  біліє  в  книжковій  шафі,    і  я  приречено  складаю  портфеля.  На  завтра.

А  потім  наступє  завтра.  І  дзвінок  на  урок  з  математики  верещить  так,  наче  сповіщає  про  наближення  кінця  світу.

Вчителька  математики  –  Валентина  Семенівна  –  чорноброва  і  огрядна,  заходить  у  незвично  принишклий  клас.

-Ну  що  ж,  перевіримо  домашнє  завдання  –  говорить  вона  голосом  самої  Смерті  –  задача  там  була  вам  задана  непроста,  емммм,  так,  непроста…

Оглядає  клас  поверх  голів,  потім  відкриває  журнал  і  …

В  цей  момент  усі  боги  світу  слухають  сорок  дві  молитви,  де  ключовими  сорвами  тремтять  «  не  я!»

В  оглушливій  тиші  звучить  моє  прізвище.

Я  почуваюсь  приреченою  на  страту.

Мені  треба  пройти  коло  десяти  кроків  –  від  своєї  останньої  парти  до  дошки.

Неначе  у  сповільнених  кадрах  бачу  себе,  яка  рухається  в  бік  дошки,  співчутливі  і  не  дуже  обличчя  однокласників,  чую  стук  власного  серця.  В  моїй  голові  роєм  кружляють  цифри  та  букви,  що  складаються  в  умову  задач  і  і  знову  розсипаються,  немов  пісок.

На  рівні  третьої  парти  в  голові  моїй  стається  вибух  і…  Цифри  стають  стрункими  рядами.  Коли  рука  моя  починає  впевнено  писати  на  дошці,  голова  моя  холодна  і  ясна.

 

-  Блискуче  рішення!  –  чую  голос  Семенівни,  і  він  лунає  наче  з  глибокої  бочки  –  сідай,  п’ять!

А  потім  клас  оголошує  мені  бойкот  –  всі  впевнені,  що  я  вирішила  задачу  давно,  просто  не  захотіла  ділитися  рішенням.

І  сьогодні,  коли  вже  мої  учні  не  надто  переймаються  будь-якими  завданнями  –  адже  завжди  можна  запитати  у  ChatGPT  –  думаю,  як  ми  вижили  тоді  –  смішні  і  безстрашні  діти-герої-школярі    далекої  примарної  країни  Ра?

адреса: https://www.poetryclub.com.ua/getpoem.php?id=1050548
Рубрика: Лірика кохання
дата надходження 31.10.2025
автор: Меланія Дереза