Хочу вам продемонструвати свою здогадку стосовно сапфічного 11 складника.
Ми вже чули спроби звичайних поетів відтворити сапфічну строфу в українській поезії . Але чи це взагалі можна було назвати спробами?
Почнемо.
По перше : Сапфічна строфа була відповідною до античного акценту і складів у давньогрецькій мові. Горацій продовжив ідею Сапфо і з нею питання по сапфічній строфі було відкладено.
Давайте подивимось на античну схему сапфічної строфи :
𓏢
─ ∪ ─ ─ ─ ∪∪ ─ ∪ ─ ─
─ ∪ ─ ─ ─ ∪∪ ─ ∪ ─ ─
─ ∪ ─ ─ ─ ∪∪ ─ ∪ ─ ─
─ ∪∪ ─ ─ .
Бачимо що після другого складу йдуть ТРИ наголошених склади . В українській мові це не є передбачено . Давньогрецька і латинська мова мали при собі короткі і довгі склади , а також скорочення голосних і приголосних.
Тому . Я спробував відтворити ОДИЧНУ САПФІКУ з урахуванням сапфічного ритму і перевів цю строфу у силабо-тонічну версифікацію . За моїм методом ви отримаєте відмінний сапфічний вірш враховуючи побудову його на наголошених і ненаголошених складах , і дають нашій мові розкритись у сапфічному ритму і зберегти античну родзинку:
Моя СИЛАБО-ТОНІЧНА САПФІКА:
─ ∪ ─ ∪ | ∪ ─ ∪ ∪ ─ ∪ ─ ∪
─ ∪ ─ ∪ | ∪ ─ ∪ ∪ ─ ∪ ─ ∪
─ ∪ ─ ∪ | ∪ ─ ∪ ∪ ─ ∪ ─ ∪
─ ∪ ∪ ─ ∪
Які зміни ? Я зберіг цезуру після четвертого складу (перед пʼятим) яка створює ритмічну паузу віршу і відповідає сапфічному методу . І додав один короткий 5 склад а шостий наголошений . Кількість складів у строфі змінено на 12 складник для розгортання сенсу. Тому схема наголосів така:
1,3,6,9,11
Перші три рядки, і заключний класичний Адоній .
Ось мій результат проробленої роботи :
─ ∪ ─ ∪ | ∪ ─ ∪ ∪ ─ ∪ ─ ∪
─ ∪ ─ ∪ | ∪ ─ ∪ ∪ ─ ∪ ─ ∪
─ ∪ ─ ∪ | ∪ ─ ∪ ∪ ─ ∪ ─ ∪
─ ∪ ∪ ─ ∪
Вища сило - безмежна тобі, подяка!
Коли важко : милуюсь собі в півмісяць ,
Раннє сонце, яскраві лани широкі,
Ваш подарунок .
Сполучники в, на, та , під , пів корегуються як короткі склади , або можуть стояти замість цензури після 4-го складу
адреса: https://www.poetryclub.com.ua/getpoem.php?id=1048858
Рубрика: Лірика кохання
дата надходження 03.10.2025
автор: Ярослав Бойкович