Фрагменти з бабиної ложки (фрагмент другий)

(Де  кожна  сцена  —  як  ложка  з  салом:  жирно,  гостро  і  незабутньо.  Документальний  серіал,  якого  боїться  навіть  Netflix.)

Гастрономічна  ригідність  баби  Галі  (франмент  другий)
Десь  в  тихому,  українському  селі...

     О-о-о,  харчова  ригідність  баби  Галі  —  це  окрема  тема,  майже  як  погода:  ніби  й  звична,  але  щоранку  дивує.  Та  це  взагалі  окрема  опера  трьома  діями,  де  кожна  страва  має  свою  партитуру,  а  рецепти  —  передаються  голосом,  з  інтонаціями,  натиском  і  драматичними  паузами.
 Отож,  продовжимо:

     Баба  Галя  була  така  ригідна,  що  навіть  старий  дід  Василь,  колишній  полковник  і  ветеран  чотирьох  городів  (себто  городніх  сезонів),  якось  сказав:
    —  З  бабою  Галею  не  те  що  не  посперечаєшся  —  її  навіть  бур’ян  у  грядці  боїться  переконати  в  протилежному.
     У  баби  все  мало  бути  так,  як  вона  казала.  А  як  не  так  —  то  значить,  не  так  живеш.  Зазвичай,  вона  говорила:  
    —  А,  трясця  твоїй  матері!  Сказала,  як  сокирою  відрубала.  А  якщо  не  подобаюсь,  не  кличте  заміж!
     Ото,  наприклад,  якщо  вона  вважала,  що  ложка  має  лежати  справа,  то  ти  її  хоч  уліво,  хоч  у  шухляду  —  на  ранок  знайдеш  ложку  на  місці.  Праворуч.  Біля  серветки.  Бо  баба  вставала  раніше  за  сонце  —  не  для  «кохве»,  а  щоб  «порядок  у  хаті  сам  не  завівся».
   —  Та  я  вам  скажу,  порядок  —  це  святе!  Без  порядку  в  ложках  не  буде  порядку  в  державі!  —  піднімаючи  високо  вказівний  палець,  заявляла  вона  на  сільських  зборах,  на  які,  до  речі,  приходила  з  власним  стільцем  (бо  «ті  сільські  скриплять,  як  стара  верба  на  ставку,  а  я  звикла  до  стабільності  та  надійності»).
    Та  найбільше  проявлялась  її  ригідність  у  харчах.  Її  гастрономічна  карта  світу  складалась  із  трьох  головних  континентів:
сало,  борщ  і  компот.  Все  решта  —  варварство,  єресь  і  насмішка  над  шлунком.
     Інтернети  писали  про  білки,  жири,  вуглеводи,  а  баба  Галя  читала  етикетки  лише  з  однією  метою:
—  Де  тут  написано  «сало»?  Нема?  Викидай.
     В  баби  Галі  їсти  треба  було  строго  за  розкладом:
7:00  —  бутерброд  із  салом  (сало  з  морозилки,  бо  «тоді  зуби  прокидаються»),
12:00  —  борщ,  навіть  якщо  +35  в  тіні,
17:00  —  млинці  і  компот,
19:00  —  «щось  легеньке»,  тобто  каша  з  п’ятьма  ложками  смальцю  та  стаканом  молока  з  окрайцем  хліба.  
          Її  кулінарна  логіка  була  простою,  як  мотузка  на  сіні:
      Сніданок  мусить  розбудити  організм.  Значить  —  сало.
     Обід  —  нагодувати.  Значить  —  борщ,  та  такий,  щоб  ложка  стояла,  а  не  плавала.
    Вечеря  —  пригріти  душу.  Значить  —  каша  зі  смальцем,  щоб  було  важко,  але  тепло.
    Кожну  страву  баба  супроводжувала  ще  й  філософським  коментарем.  
     Наприклад,  варячи  на  пару  вареники  з  капустою  (такі,  що  один  на  руку  вміщується),  казала:
     —  Їсти  треба  так,  щоб  потім  не  хотілося  їсти.  А  не  ці  ваші  фітнес-гречки  на  пару.
    А  на  пробу  якось  взяла  «смузі»  —  і  після  першого  ковтка  обтерла  губи  рушником  і  сказала:  —  Якби  я  таке  принесла  діду  Івану  (царство  йому  небесне)  —  він  би  подумав,  що  це  помиї  для  свині,  тільки  гарно  збиті!
    І  справді,  чого  ще  чекати  від  людини,  яка  до  приїзду  внуків  із  міста  запасалася  не  фруктами,  а  двома  десятилітровими  каструлями  вареного  борщу  —  «на  всі  смаки»:  один  з  квасолею,  другий  —  без,  бо  «раптом  вони  там  в  місті  квасолі  бояться».
    Одного  разу  онука  баби  Галі  —  Марійка  —  приїхала  з  міста  та  на  сніданок,  замість  сала,  захотіла  авокадо-тост  та  канапе  із  сиром  Брі.  Баба  Галя  заклякла.  Потім  повільно,  майже  з  гідністю,  відповіла:
     —  Авокадо?  То  шо  воно  таке?  Оце  оте  зелене,  шо  як  мило  з  пліснявою?  Чи  оте  канапе  із  сиром  Брі  —  знущання  над  хлібом  і  здоровим  глуздом?
     —  Господи,  прости,  але  шо  то  за  «канапе»?  Це  ж,  по  суті,  бутерброд,  якого  обікрали!  Тоненький,  як  рахунок  у  магазині  після  пенсії,  ще  й  сир  якийсь  недоспілий!  —  обурювалася  баба  Галя,  обдивляючись  крихітні  шматочки  на  тарілці,  які  приготувала  внука.
     —  Брі,  кажеш?  Та  я  такий  сир  бачила,  коли  в  мене  молоко  скисло  і  кіт  від  нього  втік!  Це  шо,  тепер  елітне?  Та  ти  візьми  нормального  домашнього  сиру,  наріж  кавалок  сала,  зверху  часничком  натри  —  от  то  буде  канапе!  Народне!  І  ніхто  не  буде  давитися  отим  вашим  «брі»!
А  потім,  спробувавши  шматочок  із  ввічливості,  сказала:
     —  Воно  ще  й  пахне,  як  затхла,  брудна  ганчірка  з  підпіччя!  А  коштує,  як  піввідра  картоплі  на  базарі.
   І  стверджувально  додала:
     —  Якщо  сир  без  цвілі  не  модний,  то  я  —  топ-блогер  року.  Записуй  у  свій  Тікіток,  ставай  у  чергу!
     А  на  останок  піднявшись  й  урочисто,  ніби  вирок,  мовила:
     —  У  моїй  хаті  є  лише  два  види  намащування  на  хліб:  сало  і  сало  з  часником.  Хто  з  цим  не  згоден  —  двері  онде.  Можна  не  знімати  капців.
    А  коли  священник  на  недільній  проповіді  якось  сказав:
—  Треба  бути  гнучкими,  приймати  зміни…
       Баба  Галя  після  служби  притисла  його  до  паркану  своїм  авторитетом  і  сказала:
—  Отче,  я,  звісно,  з  вами,  але  якщо  хтось  завтра  скаже,  що  хрест  тепер  носиться  на  спині  —  я  не  підтримую.
       Бо  якщо  Галя  сказала,  що  рушник  висить  тут,  а  кішка  їсть  з  тої  миски,  а  новини  дивимось  тільки  о  21:00,  бо  тоді  «оці  говорять  правду»  —  то  так  має  бути.
    Хоч  зійди  сонце  не  з  того  боку  —  а  рушник  не  переважиш.
       Бо  баба  Галя  —  вона  не  просто  жінка.  Вона  —  система  координат.

Мораль:
    —  Якщо  баба  Галя  щось  вирішила  —  готуйтеся  не  до  дискусії,  а  до  капітуляції.
       Бо  в  її  домі  без  розкладу  навіть  кіт  не  нявкає  й  собака  з  будки  не  виходить.
А  загалом:
    Жити  з  ригідною  бабою  —  як  ходити  по  прокладеній  стежці:  надійно,  стабільно,  і  не  дай  Боже  ступити  вбік.
   Але  й  з  такою  бабою  не  пропадеш:  борщ  завжди  гарячий,  ложка  завжди  на  місці,  а  сало  —  святе,  хоч  би  й  третя  світова  почалась.
   І  якщо  хтось  усе  ж  спробує  переконати  бабу  Галю  змінитися,  —  пам’ятайте:
«Ригідність  —  то  не  вада,  то  характер!»

Післямова  автора:  
анонс  третього  фрагменту:

Наступний  епізод  нашого  документального  серіалу  носитиме  назву:
   «УЗД  баби  Галі,  або  хроніки  недовіри  до  апаратури»
     У  цьому  фрагменті  ви  дізнаєтесь:
чому  баба  Галя  не  знімала  фартух  навіть  на  УЗД;
     як  вона  казала  лікарю,  що  «то  не  печінка  збільшена,  а  борщ  ще  не  переварився»;
     і  як  через  непорозуміння  між  лікарем  і  бабою  кабінет  УЗД  перетворився  на  комісію  по  стандартизації  медичних  послуг.
     Бо  якщо  хтось  думає,  що  бабу  Галю  можна  переконати  навіть  сучасним  томографом  —  дарма.  Вона  ще  з  1987  року  знає,  що  в  неї  все  працює  «як  годинник,  тільки  з  кукушкою»,  і  взагалі  —
«Я  не  хворію  —  я  просто  іноді  відпочиваю  горизонтально!»
     Очікуйте  третій  фрагмент.
І  пам’ятайте:
   З  бабою  Галею  не  жартують.  Її  сало  не  терпить  компромісів.  Як  і  вона  сама.

Пи-Си:  якщо  хтось  не  знає,  що  таке  ригідність,  то  Вікіпедія  пише,  що  то  такий  термін,  який  описує  нездатність  особи  змінити  свої  переконання  і  звички,  навіть  у  тих  випадках,  коли  це  було  б  логічно.

Далі  буде...

адреса: https://www.poetryclub.com.ua/getpoem.php?id=1045188
Рубрика: Лірика кохання
дата надходження 06.08.2025
автор: Svetoviya