ПОРТРЕТ У ПОПЕЛІ

Школу  спалили  на  світанку.  Ніхто  не  бачив,  де  саме  почалося  —  чи  з  даху,  чи  з  книгозбірні,  чи  з  грубки  вчителя  Петра  Орестовича  у  виховничій  кімнаті.  Палаюча  будівля  диміла,  як  велика  чорна  сигара  на  тілі  села.  А  над  нею  вже  кричали  ворони  —  оті,  що  чують  попіл,  як  голопуцьок  —  материнське  молоко.

Усе  поселення  вийшло  дивитися.  Безмовно  .  Навіть  діти.  Тільки  одна  Марічка,  дев’ятирічне  вишневе  дівча,  затулила  вуха:  їй  здавалося,  ніби  з  вогню  хтось  співає,  і  спів  —  не  людський,  а  немовби  слова  плакали.
Учитель  Петро  Орестович  приспів  пізніше.  Був  без  капелюха.  Волосся  стирчало,  як  щетина.  У  руках  —  скромна  рама,  обвугліла  трошка  з  одного  боку.  На  склі  сажа,  але  крізь  неї  видно  Тараса.  Портрет  Тараса,  що  висів  над  дошкою.

—  Я  витяг  його,  —  прожебонів  задиханий  Петро  Орестович.  —  З-під  столу.  Все  згоріло,  а  він  лежав,  як  живий.  Обрамок  тільки  злегка  пошкоджено.  Чи  не  чуднота?  

Ніхто  не  відповів.

—  Ви  думаєте,  вони  зупиняться?  Вони  спалюють  не  хати.  Вони  палять  нашу  українську  душу.

Староста  селища  мовчки  вийшов  з  гурми,  постояв  мало  і  блимаючи  очиськами  на  Кобзаря  прогарчав:
—  Що  ви  з  ним  робитимете?

—  Збережу,  —    витиснув  із  себе  Петро  Орестович.  —  Закопаю.  Як  мощі.
Наступного  дня  до  румовища  школи  приїхав  цей  солтис  з  "панами  з  повіту".  Вони  усе  "перевіряли",  чи  дійсно  "випадкова  пожежа"?  Хтось  із  села  ляпнув  комісії:  перед  тим  у  школі  були  сходини  української  спілки.  Дехто  бовкнув  —  учитель  читав  уголос  щось,  що  не  було  затверджене  польською  владою...  .

Війта  не  цікавила  правда.  Його  цікавив  спокій.  А  супокій  у  ті  роки  досягався  тишею.  І  тиша  —  це  коли  не  лишається  портретів.  Ба  навіть  у  попелі.
Через  тиждень  Петро  Орестович  зник.  Марічка  чула  спросонку,  бо  жили  підстінь,  як  уночі  хтось  скрипів  біля  його  дому.  Потім  —  тиш.  Потім  —  голоси.  Потім  —  кінські  копита.  А  вранці,  на  тому  місці,  де  він  закопав  портрет,  виросли  квіти.  Пекучі  червоні  квіти,  які  раніше  ніколи  тут  не  росли.

Марічка  доторкнулась  до  землі.  Вона  була  ще  тепла.

—  Він  тут,  —  прошепотіла.  —  Тарас.....  *

[i]*Оповідання  базується  на  реальних  випадках  спалення  українських  шкіл,  бібліотек,  церков  під  час  "пацифікації"  
українських  земель,  здійснювані  польськими  окупантами    у  1930-х  роках...  [/i]

адреса: https://www.poetryclub.com.ua/getpoem.php?id=1042516
Рубрика: Лірика кохання
дата надходження 27.06.2025
автор: О. Хвечір.