| 
|  
 
 Прочитаний :  420 
 
  
  
 | Творчість |
Біографія |
Критика О ВОЛОЧАЩИХСЯ ЧЕРНЦЯХ ПО МІСТАХ, ПО ШКОЛАХ І ПО КОРЧЕМНИХ ДВОРАХМногії  волоцюги  з  гультяйства  бивають,особно  і  чернці  також  ся  пробігають  —
 Не  хотять  в  монастирєх  послушаннє  міти
 і  ведлуг  свойого  спасення  терпіти.
 Да  повіється  іний  к  бісу  по  своїй  волі,
 шукаючи  на  згибель  собі  свояволі.
 А  свояволя  добра,  да  не  пожитечна,
 з  которої  ся  рождаєт  згибель  доконечна.
 Особливе  теж  чернця  она  погубляєт
 а  і  світського  также,  вім,  не  направляєт.
 Прето  свято  б  діло  всім  єй  не  заживати,
 да  статечность  і  цноту  з  побожностю  ховати.
 Аже  не  тілько  свіцький  часом  ховать  не  вмієт,
 да  туда  ж  і  чернець  іний  вандровний  шалієт
 І  людей  до  згоршення  свіцьких  привожает
 і  погибелі  своїй  душі  примножаєт.
 Такому  не  потреба  милостиню  давать,
 але  всюда  годно  єст  киями  частувать.
 І  будет  іний  чернець  през  ввесь  вік  ся  волочить,
 а  трафляється  тому  в  школі  ся  і  скончить,
 Або  где  нагле  лунет  у  корчемном  дому,
 то  уже  і  не  знати,  що  чинити  тому.
 Может  неразсудной  той  шинкарці  напити,
 а  що  горш,  і  комедій  яких  начинити.
 І  кгди  в  корчмі  згинет,  в  гной,  як  пса,  закопати,
 поневаж  так  важився  зле  пуступувати
 І  чесним  законникам  неславу  вношати,
 і  монастирям  безчестность  наволокати.
 Людям  здається,  же  всяк  чернець  так  злонравний,
 як  он  нецнотливий  син  і  преокаянний.
 Не  хочет  в  монастирю  той  жительствовати
 і  старшому  і  братії  ся  повинувати.
 Да  злий  раб,  яко  гультяй,  завше  волочиться,
 а  в  монастирю  нігде  йому  жить  не  хочеться.
 Биле  би  по  городах  людям  очі  поров,
 бодай  тілько  його  кат  самого  іспоров.
 І  єсли,  вп'ять  мовлю,  где  такий  в  миру  згинет,
 аж  неслава  закону  нашому  прослинет.
 Бо  напрод  згинення  он  монастирі  осуждаєт,
 же,  мовить,  жадний  мене  ігумен  не  приймаєт,
 Мушу  ся  волочити  по  тоєй  неволі,  —
 а  то  лжет,  биле  б  йому  нашаліться  доволі,
 І  зась  брешет,  же,  мовить,  нігде  мя  не  приймають  —
 биваєт  то  і  правда,  же  нецноти  його  знають,
 Єднак  лжет  то,  яко  пес:  в  монастирях  приймують
 всяких,  паче  ж,  котрії  добре  поступують,
 Бо  мовять:  вольно  псові  і  на  бога  брехать,
 і  на  кого-кольвек,  як  псові,  также  щекать.
 Бо  що  і  од  шибениць  котрії  втікають,
 і  тії  в  монастирях  часом  ся  освобождають.
 А  чернець,  в  монастирю  не  хотящий  жити,
 єдно  то  будет  бісу  по  вандровках  служити.
 Котрий  і  нагороду  од  нього  восприймет  —
 пропасть  вічну,  кгди  душу  його  той  собі  приймет.
 І  хто  ж  того  в  поминник  может  уписати
 і  з  преставльшимися  братіями  поминати.
 Нехай  уже  сам  себе  такий  поминаєт
 і  богові  за  діла  злії  одвіт  даваєт.
 А  поминанія  он  отнюд  не  достоїн,
 але  осудовиська  і  по  смерті  достоїн.
 Єсть  же  то  правда,  як  не  єдної  матері  діти:
 іний,  хоч  странствуєт  *,  да  статок  будет  міти,
 Не  пойдет  таковий  где  в  корчму  ночувати,
 але  до  священика  может  ся  впрохати  **,
 Або  хоч  і  до  простих,  так  же  людей  чесних,
 а  не  до  корчемних  котрих  домов  безчесних,
 І  подякуваннє  людям  добрим,  вставши,  оддати
 і  в  путь  свой,  где  надобно,  з  богом  поспішати,
 І  не  будет  той  в  граді  і  в  весі  медліти,
 тілько  паче  в  монастир  вп'ять  жити  хотіти  ***.
 Тому,  кгди  попросить,  і  ялмужну  дать  годиться  —
 будет  бо  за  дающих  той  богу  молиться.
 І  як  в  монастирю  начнет  знову  пробувать,
 начнет  за  благотворців  к  богу  мольби  вношать.
 І  аз,  пишущий  се,  тож  некгдись  провандровався  —
 люб  в  далекії  краї,  да  зле  не  блукався,
 І  вп'ять  беззазорно  став  в  манастир  поспішать
 і  в  нім  по-давньому,  з  ласки  божої  і  старших,  пребивать.
 А  неуважних  плутов  тих  не  похваляю,
 єднак  не  волочитись  і  тим  щиро  прияю.
 Бо  лучшей  на  єдном  єст  місцю  стокрот  жити
 і  в  обителі  святой  безропотно  служити.
 Так  мощно  і  богові,  чаєм,  угодити
 і,  през  помощ  його,  всі  гріхи  оддалити.
 Прето  і  ви,  братіє,  звольте  ся  возвращать
 к  монастирям  на  житла  і  до  смертей  пробувать
 Неісходно,  бо  всяк  в  монастирю  живущий
 обрящет  блаженство  в  сей  вік  і  в  будущий.
 Котрого  блаженства  вам  і  мні  дай  боже  заслужити,
 би-хмо  през  заслуги  могли  по  смертєх  в  небі  жити.
 Чого  і  вп'ять  вам  зичу,  і  дай  то  боже,
 а  волочитися  безпутне  барзо  непригоже.
 Уже  ж  і  од  вас,  вандровних,  прощенія  желаю,
 а  од  вандровок  вас  богу  в  храненіє  вручаю.
 
 
 *  На  полі  рукопису  авторське  уточнення:  «ідет».  —  Ред.
 **  На  полі  рукопису  авторський  запис:  «Не  маш  в  книзі  сій  большогр...  над  сього  вірша  —  90  строк  і  чотири».  —  Ред.
 ***  На  полі  рукопису  авторське  уточнення:  «бавитись».  —  Ред.
 
 
 
 
 |  |