http://www.lib.ru/RUFANT/BELAEW/ariel.txt --------------------------------------------------------- Spellcheck: Wesha the Leopard ---------------------------------------------------------- переклад: dominic Присвячую дочці Світлані Глава перша. По кругах пекла Аріель сидів на підлозі біля низького вікна своєї кімнати,що нагадує чернечу келію. Стіл, табурет, ліжко і рогожа в кутку складали усі меблі. Вікно виходило у внутрішній двір, сумовитий і тихий. Ні кущика, ні травички - пісок і гравій, - немов куточок пустелі,обгороджений чотирма тюремними стінами похмурої будівлі з крихітними вікнами. Над плоскими дахами піднімалися верхівки пальм густого парку, що оточував школу. Висока огорожа відділяла парк і будівлі від зовнішнього світу. Глибока тиша порушувалася тільки скрипом гравію під неквапливими кроками учителів і вихователів. У таких же убогих, як і у Аріеля, кімнатах поміщалися вихованці, привезені в мадраську школу Дандарат з усіх кінців світу. Серед них були і восьмирічні і дорослі дівчата і юнаки. Вони складали одну сім'ю, але в їх неголосних і скупих словах,в їх очах не можна було помітити ні любові, ні дружби, ні прихильності, ні радості при зустрічі, ні горя при розлуці. Ці почуття з перших же днів перебування в школі викорінювалися усіма заходами вихователями і учителями : індусами-брамінами, гіпнотизерами і європейцями, переважно англійцями, - окультистами нових формацій. На Аріелі була туніка - сорочка з короткими рукавами з грубої тканини. На ногах не було навіть сандаль. Це був рослий світловолосий юнак років вісімнадцяти . Але по виразу обличчя йому можна було дати іноді і менше:світло-сірі очі дивилися з дитячою простодушністю, хоча на високому лобі вже намічалися легкі зморшки, як у людини, яка немало пережила і передумала. Колір його очей і волосся вказував на європейське походження. 2 Обличчя Аріеля з правильними англосакськими рисами було нерухоме як маска. Він байдуже дивився у вікно, як дивиться людина,занурена в глибокий роздум. Так воно і було: наставник Чарака-бабу примушував Аріеля вечорами підводити підсумки дня - згадувати усі події, що пішли від сходу до заходу сонця, перевіряти своє відношення до них,перевіряти свої думки, бажання, вчинки. Перед відходом до сну Аріель повинен був давати звіт - сповідуватися перед Чаракой. Сонце, що заходить, освітлювало крони пальм і хмари, що швидко летять по небу. Дощ тільки що припинився, і з двору в келію проникало тепле вологе повітря. Що ж трапилося за день? Прокинувся Аріель, як завжди, удосвіта . Обмивання,молитва сніданок в загальній їдальні. На товстому дерев'яному підносі подавали промені - перепічки з борошна, абсолютно неїстівні смажені земляні горіхи і воду в глиняних посудинах. Вихователь Сатья, як завжди, переводячи важкий погляд з одного вихованця на іншого, говорив їм, що їдять вони банани,смачні рисові перепічки з цукром і п'ють густе молоко. І школярі піддававшись навіюванню, із задоволенням з'їдали усі подані страви. Тільки один хлопчик-новачок, ще не підготовлений до масового гіпнозу, запитав: - Де ж банани? Де рисові перепічки? Сатья підійшов до новачка, підвів за підборіддя його голову і наказово сказав, строго подивившись в очі: - Спи! - І повторив навіювання, після чого і цей хлопчик став з апетитом їсти жорсткі горіхи, приймаючи їх за банани. - А ти чому наділа шарф? - запитав інший наставник,худий індус з чорною бородою і голеною головою, звертаючись до дівчинки років дев'яти. - Холодно, - відповіла вона, мерзлякувато потискуючи плічками. Її лихоманило. - Тобі жарко. Зніми зараз же шарф! - Уф, яка жара! - вигукнула дівчинка, знімаючи шарф, і провела по лобу рукою, як би витираючи піт, що виступив. Сатья співучо почав читати повчання: вихованці мають бути нечутливі до холоду, жари, болю. Дух повинен торжествувати над тілом! Діти сиділи тихо, рухи їх були в'ялі, апатичні. Раптом той самий хлопчик, який на початку сніданку запитав : "Де ж банани"? - вирвав у сусіда шматок променю і, голосно засміявшись, засунув його в рот. 3 Сатья одним стрибком опинився біля неслуха і смикнув його за вухо. Хлопчик голосно заплакав. Усі діти немов закам'яніли перед таким нечуваним порушенням дисципліни. Сміх і сльози нещадно викорінялися в цій школі. Сатья схопив однією рукою хлопчика, іншою - широку посудину. Хлопчик зовсім затих, тільки руки і ноги його тремтіли. Аріелю стало жаль новачка. Щоб не видати своїх почуттів, він опустив голову. Так,йому було дуже шкода цього восьмирічного малюка. Але Аріель знав, що,співчуваючи товаришеві, він здійснює великий проступок, в якому повинен покаятися своєму вихователеві Чараці. "Чи покаятися"? - промайнула думка, але Аріель подавив її. Він звик до обережності, скритності навіть у своїх думках. За наказом Сатьї слуга відвів хлопчика з посудиною на голові. Сніданок був закінчений в повному мовчанні. Цього дня після сніданку повинні були поїхати декілька юнаків і дівчат, що закінчили школу. Аріель відчував приховану симпатію до від'їжджаючого темношкірого великоокого юнака і стрункої дівчини і мав основу припускати, що і вони також дружньо відносилися до нього. Декілька років спільного перебування в Дандараті зв'язували їх. Але свої почуття вони прикривали маскою холодності і байдужості. У рідкісні хвилини, коли очі наглядачів і вихователів не стежили за ними, таємні друзі обмінювалися одним красномовним поглядом, іноді рукостисканням - і тільки. Всі троє зберігали свою таємну дружбу - єдиний скарб, яке зігрівало їх юні серця, як маленьку квітку, дивом що зберіглася в мертвій пустелі. О, якби вихователі проникли в їх таємницю! З яким озлобленням вони розтоптали б цю квітку! Під гіпнозом вони змусили б признатися у всьому і навіюванням убили б і це тепле почуття, замінивши його холодним і байдужим. Прощання сталося у дворі біля залізних воріт. Не дивлячись одне на одного, ті, що від'їжджають сказали крижаним тоном: - Прощавай, Аріель! - Прощавай, прощавай! - І розійшлися, навіть не потиснувши рук. Опустивши голову, Аріель попрямував в школу,намагаючись не думати про друзів, пригнічуючи почуття печалі, - для таємних думок і почуттів буде час пізно вночі. Про ці думи і почуття він не скаже нікому навіть під гіпнозом! І в цьому була сама остання глибока таємниця Аріеля, про яку не здогадувалися навіть хитрий Чарака і начальник школи Бхарава. Потім були уроки по історії релігії, окультизму, теософії . Обід з "бананами", уроки англійської мови, хіндустані, бенгалі,маратхі санскриту... Мізерна вечеря. 4 - Ви дуже ситі! - вселяє Сатья. Після вечері - "сеанс". Аріель вже пройшов цей страшний круг дандаратського пекла, але має бути присутнім при"практичних зайняттях" з новачками. Вузький темний коридор, освітлений тільки слабким,таким, що коливається вогником світильні з гнітом, що коптить, з бракованої бавовни, веде у велику кімнату без вікон з таким же тьмяним вогником. У кімнаті - грубий стіл і декілька рогож на підлозі. Аріель з групою старших вихованців нерухомо, мовчки стоїть в куту на кам'яній підлозі. Слуга вводить чотирнадцятирічного хлопчика. - Пий! - говорить наставник, простягаючи кружку. Хлопчик покірно ковтає гостро пахнучу , гіркувату рідину намагаючись не морщитися. Слуга швидко знімає з хлопчика сорочку і натирає його тіло леткими мазями. Хлопчика охоплює тривога, смертельна туга. Потім настає збудження. Він часто і важко дихає, зіниці його розширені, руки і ноги сіпаються, як у картонного блазня. Учитель піднімає з підлоги лампу з мерехтливим вогником і запитує: - Що бачиш? - Я бачу сліпуче сонце, - відповідає хлопчик, жмурячи очі. Усі почуття загострені. Тихий шепіт здається йому громом,він чує як мухоловки бігають по стінах, як дихає кожна людина в кімнаті, як б'ється серце у кожного з присутніх, як десь на горищі ворушаться кажани... Він бачить, чує, помічає, відчуває те, чого не помічає жодна нормальна людина. У одних цей стан кінчається маренням, у інших -найсильнішим нервовим припадком. Деяких Аріель вже більше не бачив після таких бурхливих припадків: вони або померли, або з'їхали з глузду.. Сам Аріель мав міцний організм. Він пройшов усі випробування, зберігши своє здоров'я. Коли запалилися перші зірки, двері кімнати відкрилися . Увійшов Чарака, ведучи за руку смуглявого хлопчика з переляканим обличчям. - Сідай! - наказав він хлопчикові. Хлопчик сів на підлогу як автомат. Аріель підійшов до Чараки і вклонився. - Це новий. Його звуть Шарад. Ти поведеш його сьогодні.Ти задоволений собою? - Так, батько, - відповів Аріель. - Тобі нема в чому покаятися? - недовірливо запитав Чарака.- Досконалості може досягти лише той, хто ніколи не буває задоволений собою. - Допитливо подивившись в очі Аріеля, Чарака запитав: - Про минуле не думав? 5 - Ні, - твердо відповів Аріель. У цій школі вихованцям заборонялося думати про життя до надходження в школу, згадувати раннє дитинство, батьків і задавати питання, що стосуються їх минулого і майбутнього. Ніхто з вихованців не знав, що їх чекає, до чого їх готують, майже ніхто не пам'ятав і свого минулого. Тим, у кого були ще занадто свіжі спогади і міцна пам'ять, гіпноз допомагав забути минуле. Чарака ще раз допитливо подивився в очі Аріеля і вийшов. Шарад сидів все в тій же нерухомій позі, як маленький бронзовий істукан. Аріель прислухався до кроків Чараки, що віддаляються, і посміхнувся - в перший раз за увесь день. Перед вихованцями Дандарата було тільки два шляхи:для більшості - повне, абсолютне обезволення і, у кращому разі повна розхитаність нервової системи. Для нікчемної меншості - найбільш сильних фізично і інтелектуально - шлях щонайтоншого лицемірства, хитрих хитрощів, артистичної симуляції . Аріель належав до останньої групи. Йому вдавалося навіть протистояти гіпнозу, симулюючи стан сомнамбулізму. Але таких, як він,було трохи. Щонайменша помилка - і обман викривався . Наставники були хазяями душі і тіла своїх вихованців. Аріель швидко і безшумно підійшов до Шарада і прошепотів: - Тебе лякатимуть, але не бійся, що б ти не побачив. Усе це навмисно... Хлопчик із здивуванням і недовірою подивився на Аріеля . У школі з ним ще ніхто так дружньо не говорив. - І головне: не плач, не кричи, якщо не хочеш, щоб тебе били! Шарад перестав плакати. За вікном безшумно кидалися кажани, іноді влітаючи у вікно. На стінах кімнати маленькі домашні ящірки ловили комах . Хлопчик задивився на них і заспокоївся. Аріель запалив масляну світильню . Червоний язичок полум'я тьм'яно освітив кімнату. Вітер, що проникав через вікно, коливав полум'я, і на стінах танцювала тінь Аріеля. Кути кімнати залишалися в мороці. У протилежному від хлопчика кутку щось заворушилося . Шарад вглядівся і похолоднішав від жаху. З щілини виповзала велика жовта змія з короткою товстою головою, роздутою шиєю, плоским черевом, зі світлим облямованим чорними лініями малюнком на шийній частині, схожим на окуляри. Най! Услід за першою най - очковою змією - виповзла інша,чорно-бура за нею - зовсім чорна, потім сіра, ще і ще. Змії розповзалися по кімнаті, оточували хлопчика. 6 - Сиди, не рухайся, мовчи! - шепотів Аріель,безпристрасний, як завжди, і сам немов застиглий. Змії підповзли зовсім близько. Вони високо піднімали передню частину тулуба, сильно розширювали шиї у вигляді плоского щита і дивилися прямо в очі хлопчикові, готуючись кинутися на нього. Аріель ледве чутно засвистів сумовиту, одноманітну мелодію, в якій чергувалися всього три тони. Змії завмерли, прислухаючись, потім опустили голови і,повільно відповзаючи в кут, сховалися в отворі підлоги. Шарад продовжував сидіти нерухомо. Краплі холодного поту покривали його обличчя. - Молодець! - прошепотів Аріель. Але ця похвала була незаслуженою: хлопчик не кричав і не рухався тому, що був паралізований страхом До кімнати увірвався порив вітру,солодкий запах, що приніс з собою жасмину. На небі зірки покрилися хмарами. Загримів грім, і скоро зашуміла тропічна злива. Повітря відразу стало свіжіше.Спалахували блискавки освітлюючи стіну будинку на протилежній стороні і відбиваючись у воді, яка швидко покрила увесь двір, що перетворився на озеро. Хлопчик полегшено зітхнув, виходячи зі свого заціпеніння . Проте його чекали нові випробування. Стіна з рогожі, що розділяла кімнати, несподівано піднялася, і Шарад побачив сліпуче освітлену кімнату, підлога якої була застлана білою цератою. Посеред кімнати стояв величезний тигр.Світло падало йому в очі, і золотиста смугаста тварина жмурилася,незадоволено трусивши головою. Пружним хвостом звір бив по підлозі. Але ось очі тигра стали звикати до яскравого світла.Жмурячись, він втупився на Шарада, видав тихе коротке гарчання і,опустившись на передні лапи, увесь напружився, готуючись до стрибка. Шарад схопився за голову і несамовито закричав. Він відчув, як хтось торкається до його плеча. "Загризе"! - ціпеніючи від жаху, подумав хлопчик. Але дотик був занадто легким для лапи звіра. - Навіщо ти закричав? - почув він голос Аріеля. - Наставник покарає тебе за це! Йдемо! - Аріель узяв Шарада за руку і майже насильно поставив на ноги. Тільки тепер Шарад наважився розплющити очі. Стіна з рогожі була на місці. У кімнаті напівтемрява. За вікном шумить вщухаюча злива. Чуються віддалені, глухі удари грому. Похитуючись, Шарад побрів за Аріелем, майже не міркуючи. Вони пройшли довгий напівтемний коридор, увійшли до вузьких дверей. Аріель пропустив Шарада вперед і сказав голосно: 7 - Йди! Тут сходи. Не впади. - І пошепки додав: - Будь обережний! Не кричи, що б з тобою не сталося. Не бійся . Тебе лякають для того, щоб ти звик нічого не боятися. Аріель згадав, як він сам уперше піддавався цим випробуванням. Тоді він йшов один. Його ніхто не попереджав і не утішав. Шарад, тремтячи від страху, спустився по східцях, що були наполовину обвалилися . Перед ним було темне підземелля. Пахло вогкістю.Повітря важке, таке, що застоялося. Кам'яна підлога покрита рідким холодним мулом. Згори крапали великі краплі. Десь дзюрчала вода.Хлопчик, не знаючи куди йти, протягнув вперед руку, щоб не ударитися об невидиму перешкоду. - Йди, йди, - підштовхнув його Аріель. Шарад рушив вперед в глибокій темряві. Десь почулися заглушені стогони, дикі завивання, божевільний регіт.Потім настала зловісна тиша. Але темрява здавалася наповненою живими істотами. Шарад відчував чиїсь холодні дотики. Несподівано пролунав жахливий гуркіт, від якого мерзнула земля. - Йди! Йди! Хлопчик доторкнувся рукою до ослизлої стіни. Скоро і інша рука торкнулася стіни. Підземелля звужувалося. Шарад вже насилу пробирався вперед. - Йди! Йди! - наказово наказав Аріель. І тут же шепнув: - Не бійся, зараз... Але він не договорив. Шарад раптом відчув, що земля йде з-під ніг і він падає у безодню. Впав він на щось м'яке і вологе. На нього опускається важке зведення і притискає до землі. Він задихається, стогне. - Мовчи! - чує він шепіт Аріеля. Але ось зведення піднімається. Навколо все та ж темрява . Раптом з темряви виникає світла хмара. Воно набуває форми велетенського старого з білою довгою бородою. З тих, що світяться, як туман при місяці, одягу піднімається кістлява рука. Чується глухий, низький голос. - Якщо хочеш жити, встань і йди не озираючись. І Шарад покорявся. Тихенько плакавши , він встає і бреде по коридору. Стіни підземелля починають світитися тьмяним червонястим світлом. Стає тепло, потім нестерпно жарко. Стіни усі червоніють і зрушуються. Крізь щілини пробивається полум'я. Його язики палають все яскравіше, все ближче. Ще трохи - і спалахне волосся, спалахне одяг. Шарад задихається, починає втрачати свідомість. Хтось підхоплює його, і останнє, що він чує, - це шепіт Аріеля : - Бідний Шарад!. 8 Глава друга. Дандарат Аріель прокинувся, і першою його думкою було "Бідний Шарад"! Нервове потрясіння Шарада було таке велике, що його прийшлось помістити в шкільну лікарню. Лікар змусив Шарада випити гарячого молока з горілкою, і дитина заснула, а Аріель, його мимовільний провідник, повернувся до себе. Поки Аріель умивався, зійшло сонце. Продзвонив гонг.Замість грубої буденної сорочки Аріель надів полотняний одяг. У школі чекали приїзду іменитих гостей. Після сніданку викладачі і старші вихователі зібралися у великому залі, уставленому кріслами, стільцями, лавами . У кінці довгого залу височіла естрада, застелена килимом і прикрашеним гірляндами квітів. Вікна були щільно закриті, і зала освітлювалася електричними лампами в химерних бронзових люстрах. Скоро почали з'являтися і гості в найрізноманітніших костюмах. Тут були важливі смугляві сивобороді люди похилого віку в шовковому одязі прикрашених перлами і коштовними каменями, і худі факіри, і представники різних каст зі знаком касти на лобі,накресленим глиною з Гангу, одягнені в грубу дхоті (*1) і старомодну коротку куртку, прикрашену стрічками, в черевиках сільської роботи із загнутими носками. У інших збоку висіли навіть маленькі мідні казанки, по звичаю аскетів. Були і такі, одяг яких складали простирадло і дерев'яні і дерев'яні сандалії. Останніми з'явилися сагіби . Білошкірі, рослі,самовпевнені англійці у білих костюмах зайняли крісла в першому ряду. Шкільне начальство підлесливо доглядало за ними. На естраду зійшла білошкіра людина в індійському костюмі - начальник школи Бхарава. На чистісінькій англійській мові він вітав гостей у вишуканіших виразах і просив їх "зробити честь подивитися на досягнення Дандарата у справі виховання слуг світу,господа і істини". Вихователі почали показувати своїх найбільш талановитих вихованців. Це було схоже на сеанси "професорів магії і окультних наук". Один за іншим виходили на естраду вихованці. Вони відтворювали цілі сцени і вимовляли розмови під впливом гіпнозу,повторювали з надзвичайною точністю сказане ким-небудь з присутніх. У деяких вихованців увага була витончена до такої міри, що вони помічали рухи присутніх, непомітні для інших. По словах учителів, деякі з вихованців могли бачити випромінювання, що йдуть з голови наполегливо думаючої людини, "чути рефлекторні рухи звукових органів, несвідомо фіксуючих звуками процес 9 мислення", тобто не лише "бачити", але і "чути" роботу мозку. Усе це тут же "підтверджувалося на досвіді", викликаючи схвалення гостей. Демонструвалися і юнаки-феномени, які нібито виробляли в собі сильні електричні заряди, що запалюють лампочку розжарювання, , що дають великі іскри, що оточують ореолом їх тіла. Інші бачили в темряві. Потім слідували фахівці іншого роду : почувши декілька слів співрозмовника, спостерігаючи його обличчя, рухи,зовнішні ознаки, вони безпомилково розповідали про найближчі події його життя. Аріель дивився на це представлення і думав: "Вони б краще показали ті випробування, яким піддаються вихованці". Аріель пройшов через усі ці круги пекла. Останнім випробуванням, якому він піддався, було "прийняття духу". Аріель з внутрішнім здриганням згадав цей похмурий обряд, що виконується вихованцями останніх східців навчання. Їх примушували бути присутнім при кончині людей, тримати вмираючих за руки, а коли наставав момент смерті, їм наказували цілувати вмираючих в губи і приймати в себе останнє зітхання. Це було огидно. Але Аріель умів стримувати себе. Шум, що піднявся, відвернув Аріеля від його думок. Начальник школи запрошував гостей в інший зал, де їх чекало представлення в іншому роді. Тут повинна була відбуватися роздача дипломів членам теософської "Білої ложі" з рук самого "учителя учителів" Ісуса-Матереї. Величезна зала потопала в зелені і кольорах. Естрада, вистелена килимом нагадувала альтанку, увиту плющем, трояндами і жасмином. Крізь відкриті вікна в залу проникали пориви спекотливого вітру. Ставало жарко. Ті, що входять скидали з плечей шалі і обмахувалися пальмовими віялами. Товстий заминдар (*2) непомітно засунув в рот лист бетелю. У першому ряду на двох позолочених кріслах, оббитих жовтим шовком всілися літній англієць в окулярах, з хвилястою сивою бородою, і мем-сагіб - повна жінка з круглим свіжим лицем і стриженим завитим сивим волоссям, в індійському костюмі, - вожді теософського суспільства містер Броунлоу і місіс Дрейден. Директор школи підніс їй букет квітів. Коли усі розсілися, хор дівчаток і хлопчиків у блакитних костюмах прикрашених гірляндами з білих олеандрів, заспівав гімн.При останніх звуках гімну в альтанці з'явився Матерейя. Усі встали. Багато хто з гостей впав на коліна. "Учитель учителів" був одягнений в небесно-блакитного кольору довгий одяг. Його голова з хвилястим, падаючим на плечі волоссям і невеликою борідкою нагадувала зображення Христа італійських художників. На красивому, занадто жіночному -"солодкому" - обличчі застигла "божественна" посмішка. Він благословляюще підняв руки. 10 Мем-сагіб із захопленням дивилася на його красиве обличчя. Вона милувалася ним без тіні релігійного почуття. Бородатий Броунлоу перехопив її погляд і спохмурнів. Почалася церемонія роздачі дипломів, що супроводжується численними поклонами. Деякі члени ложі знімали з грудей відзнаки, щоб отримати їх ще раз з рук Матереї, тягнулися перед ним на підлозі,а він піднімав над ними руки і роздавав квіти. Потім "учитель учителів" почав говорити і привів слухачів в таку екзальтацію, що почулися істеричні вигуки, багато хто впав в непритомність, інші билися в судомах. Ще раз благословивши усіх, Матерейя - нове втілення Будди - пішов. Сагіб піднявся, узяв під руку мем-сагіб. Вони пройшли в двері за естрадою, як люди, все що тут добре знають, і опинилися в комфортабельному, по-європейськи мебльованому кабінеті, навіть з каміном, у якому в цьому кліматі не було ніякої нужди. Сагіб сів за письмовий стіл директора школи, мем-сагіб помістилася у кріслі поряд з ним. Директор школи, що увійшов услід за ними, всівся на стілець лише після того, як високий гість сказав : - Сядьте, містер Пірс, і розкажіть, як у вас йдуть справи. Містер Пірс, відомий в школі під ім'ям Бхарави, з дозволу місіс Дрейден закурив сигару, узяту з власного письмового столу, подумав: "Ти сам краще мене знаєш про школу". І це була правда. Містер Пірс і сагіб-містер Броунлоу - обоє були англійцями, і обоє працювали на одному терені. Релігія - одна із засад громадської системи, якій вони служили, - давала зловісні тріщини,втрачала свою чарівливість в народних масах. Потрібні були якісь підпори, сурогати "замінники". Треба було підтримати віру у божество, в дух,підтримати містичні настрої. І на сцену з'явилися суспільства теософії спіритизму, окультизму, видаючі тисячі книг в усіх країнах світу. Центр їх знаходився в Лондоні. Не можна було не використати Індію, оточену в очах європейців і американців ореолом таємничості, з її "окультними знаннями", йогами і факірами. У самій же Індії релігія так добре допомагала англійцям підтримувати своє панування. Тут був побудований прекрасний храм з куполом-півсферою. Тут же, недалеко від Мадраса, була створена школа Дандарат для збільшення числа адептів і жерців таємничих наук, де для Азії готувалися майбутні "учителі учителів", на зразок Ісуса-Матереї Кришнамутри-"Альціона" - "великого учителя, подібного до Крішни або Будди", і всякі медіуми, віщуни, гіпнотизери, чудотворці ясновидиці - для Європи і Америки. 11 Мадраська школа існує неофіційно. До цього спонукають не тільки своєрідний устрій і надзвичайні методи виховання,але і деякі причини педантичнішої властивості. Сюди поміщають дітей тільки ті батьки, родичі або опікуни, які по тій або іншій причині на якийсь час або назавжди хочуть позбавитися від дитини. Деякі ж з дітей просто викрадаються у батьків агентами Дандарату. Тут навчають історії релігій і мовам тих країн, куди вихованець призначається для роботи. Особливо талановиті, тобто особливо нервові, з тих, що закінчують школу ,залишаються в ній в якості вихователів. Гіпноз в системі виховання займає велике місце. Крайнє загострення сприйнятливості дає можливість деяким вихованцям виступати "читцями думок", сприймаючи непомітні для інших рухи губ, очей, ледве уловимі звуки наставника, і робити різні "чудеса". Для тієї ж мети служать і всякого роду трюки, на зразок тих ореолів, що світяться навколо тіла, ароматів, витікаючих від тіла"святого" надзвичайно вправно задумані і виконувані. Серед вихователів і "наукових консультантів" школи немало і талановитих людей з великими знаннями. Така була школа Дандарат. Містер Пірс, димлячи сигарою, робив доповідь. Броунлоу і Дрезден заохочувально кивали головами. - Як йде справа з випускниками? - запитав містер Броунлоу. Пірс назвав декілька імен вихованців, пояснив їх спеціальність і місця, куди вони прямують. - Я ще не вирішив, по якому шляху направити Аріеля, -сказав Пірс. - Це той, важковиховуваний? - запитав Броунлоу. - Як його справжнє ім'я? - Аврелій Гальтон. - Пам'ятаю. Його помістили опікуни? - Цілком вірно, - відгукнувся Пірс. - Містер Воден і містер Хезлон з Лондона. Вони нещодавно робили запит про нього. Я відповів, що здоров'я Аврелія не залишає бажати кращого, проте... Броунлоу незадоволено поморщився, зробив пальцями рук нетерплячий рух, скосивши очі, боязко поглянув на місіс Дрейден, якій не належало знати все, і перервав Пірса: - Так що ж ви хочете з ним зробити? - Можу лише сказати, що на ролі медіума, ясновидця,пророка він не придатний. Для цього у Аріеля занадто міцна голова і,не дивлячись ні на що, занадто здорова нервова організація, - додав він з долею 12 прикрощів і навіть з винуватим видом. - Важковиховуваний. Притому ці Боден і Хезлон... - Знаю. Вони писали і мені, - знову перервав Пірса Броунлоу. - У Чарльза Хайда є цікаві новини. Поговоріть з ним про Аріеля. Можливо, підійде. - Хто це Чарльз Хайд? - запитала місіс Дрейден. - Ви не знаєте? - чемно звернувся до неї Пірс. - Один з наукових співробітників нашої школи. Надзвичайно цікава людина. - Отже, поговоріть з ним! - повторив, піднімаючись,Броунлоу. Глава третя. Досліди містера Хайда - Так ви кажете, людина-муха? Ха-ха-ха! Досі люди уміли з мухи робити слона, а ви хочете з мухи зробити людину... - Не з мухи людину... - А з людини муху? Час від часу не легше. Ха-ха-ха!. Така розмова відбувалася в лабораторії Чарльза Хайда,великого, але не визнаного світом ученого, що знайшов притулок в Дандараті. Це було відповідне для нього місце. Суперники-учені давно говорили, що місце Хайда у божевільні. Різниця ж між цим будинком і Дандаратом полягала тільки в тому, що дома для божевільних існують, щоб лікувати психічнохворих, а Дандарат здорових робив психічнохворими. Серед вихователів і "наукових консультантів" також зустрічалися психічно ненормальні, хоча у своєму роді і неабиякі люди . До таких належав і Хайд. Відкриті вікна вузької, як коридор, лабораторії були завішені рогожами від світла і пекучих променів сонця. У напівтемряві виднілися столи, уставлені мудрованими машинами всіляких геометричних форм. Куби, кулі, циліндри, диски з міді, скла, каучуку були переплетені дротами, як ліанами. Справжні джунглі наукової апаратури , через яку не легко пробратися необізнаному . Книги були відсутні. Уся колосальна бібліотека книг,присвячених різнобічним наукам, поміщалася під величезним абсолютно лисим черепом гідроцефала, червоним, як зрілий помідор . Звідти володар феноменальній пам'яті витягав без жодних зусиль будь-яку потрібну довідку. За роки життя в Індії Хайд розжирів, розлінився, відпустив огрядну руду бороду, придбав місцеві звички. Цілими годинами він валявся на рогожі в одних коротких білих штанях. Біля нього завжди стояли глек з льодом і лимонами,бляшана банка з бетелем і інша - з тютюном. Його губи були немов скривавлені від слини, забарвленої бетелем. У одній руці він тримав віяло, яким 13 безперервно обмахувався, в іншій - трубку, жував бетель,палив і думав, від часу до часу примушуючи двох своїх асистентів, одного - бенгалійця, іншого - англійця, записувати ті, що приходять йому в голову, думки або проробляти дослід. Якщо вони помилялися, Хайд дратувався, кричав, але не піднімався з рогожі. А через хвилину він вже добродушно реготав. Біля його ніг на низенькому стільці з бамбука сидів його колега по Дандарату, теж невизнаний учений, Оскар Фокс. Він був худий, як аскет, голене обличчя пожовтіло від малярії. На цьому похмурому, з тими, що впали, щоками ,обличчі лежала печать озлобленості невдахи. Говорив він тоном скривдженої людини, не відриваючи очей від годинника-браслета, і через кожні п'ятнадцять хвилин пунктуально виймав з бляшаної коробочки пігулки і ковтав. Вже більше року Хайд і Фокс працювали за завданням Дандарату : створити літаючу людину - знайти засіб, за допомогою якого людина могла літати без жодного апарату, як літаємо ми в сновидіннях.Якщо таємниця буде дотримана, теософи і окультисти отримають нове могутнє знаряддя для пропаганди своїх ідей. З літаючою людиною можна розіграти немало дивовижних сцен, збивши з пантелику офіційну науку. Таке завдання всього більше підходила для учених, подібних Хайду і Фоксу, - трохи авантюристам і шарлатанам, трохи мрійникам і в той же час людям безумовно, талановитим. У Дандараті вони знайшли те,чого не могли знайти ніде: матеріальні засоби для здійснення найфантастичніших проектів. І вони винайшли для Дандарату немало "чудес білої і чорної магії". Але усе це було не більше як дотепні фокуси. З літаючою людиною справа йшла складніше. Хайд і Фокс йшли різними шляхами. Фокс був інженер і фізик, Хайд - біофізик. Фокс представляв собою тип ученого, який творить з величезними зусиллями, вічно сумніваючись в успіху. Він не наважувався на лобову атаку наукової проблеми, робив численні досліди-рекогносцирування, ходив навкруги, починав і кидав. Не довіряючи собі, він часто розмовляв з Хайдом. І досить було тому виразити сумнів або посміятися, як Фокс кидав свій проект і починав вигадувати новий. Хайд, навпаки, був упевнений в собі і йшов напролом.Хайд не говорив Фоксу, яким чином він думає створити літаючу людину . Єдине, що він відкрив Фоксу, - це те, що "дозвіл прийде на базі фізики, фізіології і біофізики". І цього разу розмова розпочалася з того, що Фокс заявив : - Мені здається, я напав на вдалу думку. Проблема створення літаючої людини лежить в проблемі літання мухи. Коли Хайд перестав сміятися, Фокс скривджено почав пояснювати намагаючись довести, що його ідея не так вже смішна і безглузда, як здається шановному колезі. Він довго говорив про спостереження учених над польотом мухи, про те наскільки складна ця уявна простота. Говорив "про особливі м'язи в 14 грудях мухи "прямої" і "непрямої" дії". При польоті крила описують вісьміркоподібну фігуру. Завдяки цим своїм особливостям муха може літати при порівняно невеликій витраті сил і невеликої площі крил, піднімаючи відносно велику вагу свого тіла. І ось, якщо створити аналогічний апарат, то людина цілком зможе літати на невеликих крилах без всяких моторів, використовуючи свою мускульну силу. - Прекрасно!. Чарівно! Чудово! Чарівно!. Чудесно! - Після кожного вимовленого слова Хайд реготав, не перестававши обмахувати віялом обличчя. Фокс пожовтів від образи і запитав: - Що ж в усьому цьому смішного? Чи ви мене не зрозуміли, або ж... - Або ж ви нічого не зрозуміли, - перервав його Хайд. -Так, очевидно ви абсолютно не зрозуміли суті завдання. Що ви пропонуєте? Новий літальний апарат. Тільки і всього. Апарат. Механізм, який можна причепити на плечі будь-якому йолопові... - Чому ж йолопові? - Апарат, який можна пустити в серійне виробництво . Створити сотні, тисячі людей-мух. З таким проектом можна виступати не в Дандараті, а у військовому міністерстві. Летучі солдати,розвідники снайпери, бомбомети - це, звичайно, непогано. І взагалі непогано. Геть сходи, ліфти, ескалатори! Люди-мухи, як бджоли з вулика вилітають з усіх вікон хмарочосів, роєм летять по вулицях.Чудово! А який простір для альпіністів! Вони на своїх мушачих крилах обліплять Еверести і Монблани, як справжні мухи цукрову голову . Бачите, ви мене самого захопили вашим проектом. Але, дорогою мій,нам потрібно зовсім інше! Ми повинні створити унікум - людину, яка могла б літати без всякого апарату, ось так - узяв та і полетів... - Але якщо зробити таку людину, можна зробити і сотні,тисячі? - заперечив Фокс. - Можна звичайно. - В чому ж різниця?.. - Різниця в тому, що досить упіймати одну вашу людино-муху, і будь-який інженер, розглянувши ваш апарат, зуміє зробити такий же. Якщо ж упіймають мою літаючу людину, то ніхто нічого не відкриє і не зрозуміє. Секрет відомий мені одному. І ця літаюча людина буде єдиним у світі. Зробити другого, десятого можу тільки я один - і лише по спеціальному замовленню Дандарату . Зрозуміло? Фокс був зовсім збентежений. Проковтнув пігулку, і вона здалася йому особливо гіркою. Помовчавши, він сказав: - Але те, про що ви говорите, я вважаю просто за неможливе. Це нагадує дозвільні вигадки про левітацію факірів. Про це говорять і пишуть немало. Але нам, ученим, не до лиця вірити байкам. Я дев'ять років живу в Індії і ніколи не бачив випадку левітації. І якби мені про неї сказав очевидець, людина, якій я цілком довіряю, я сказав би йому: "Друг мій, ви жертва спритного обману або гіпнозу". 15 - Залишимо факірів в спокої. Уільям! - крикнув Хайд. З сусідньої кімнати вийшла молода людина з блідим, стомленим обличчям. - Покажіть містерові Фоксу дослід номер перший. Уільям вийшов і повернувся з підносом, на якому стояла невелика скринька. - Відкрийте скриньку ключем, містер Фокс, і підніміть кришку. Фокс з недовірою повернув ключ. Але йому не довелося навіть підняти кришку - вона сама відкрилася під тиском пружини; із скриньки раптом вилетіла чорна пориста маса в кулак величиною,прямовисно піднялася, з легким стуком ударилася в стелю і немов прилипнула до нього. Спантеличений Фокс, задерши голову, мовчки дивився на грудку, що нагадує чорну губку. - Дістаньте, Уільям! - наказав Хайд. Уільям приніс драбину, схопив губку рукою і зліз. - Візьміть, містер Фокс, але тримайте міцніше, не упустіть. Фокс не відчув ваги губки. Навпаки, губчаста маса хоча і трохи, але давила від низу до верху. Уільям узяв з рук Фокса губку поклав в скриньку, замкнув і пішов. - В цьому першому досліді я забрався у вашу область,Фокс, - сказав Хайд. - Фізика тонких плівок. Пориста маса з мікроскопічнотонкими перегородками, порожнечі якої наповнені воднем. Перший літаючий метал. Надлегкі, невагомі і, нарешті, літаючі метали! Який переворот у будівельній і транспортній техніці!Хмарочоси, що йдуть у стратосферу, літаючі міста! Мене озолотили б за цей винахід. Але вони відкинули, не визнали мене, тим гірше для них!Нехай моїм винаходом скористається Дандарат для своїх чудес!Представте скелю, приковану до землі ланцюгами. Підходить людина,хапає скелю ланцюги знімаються, і людина не лише піднімає скелю,але і сам разом з нею злітає на повітря.Ефектно? - І це ви називаєте левітацією? - глузливо запитав Фокс. -Тоді і дитяча повітряна куля - левітація! - Це я не називаю левітацією, - заперечив Хайд. - Це було б левітацією, якби вдалося створити саму людину з пористої невагомої маси. Тоді досить було б непомітного поштовху ноги, щоб людина високо піднялася на повітря. Але таке завдання не під силу навіть мені. Є простіший шлях. Уільям! Покажіть дослід номер другий! 16