Пляма на асфальті

...спостерігав,  як  певний  маляр  обробляв  фарбопультом  якусь  металеву  ґратчасту  конструкцію,  а  пильна  пенсіонерка  шпетила  його  з  балкону,  мовляв,  газетку  треба  підстелити,  такий-сякий,  нащо  нам  у  дворі  отеово  плямище...  -  спостерігав  і  відчував  схвильоване  піднесення.  З'явилося  передчуття:  наразі  майстер  робить  одне,  виконує  свідому  дію  за  певною  технологією,  яка  матиме  передбачуваний  ним  результат  -  і  водночас  відбувається  дещо  інше,  ним  і  пенсіонеркою  неусвідомлене,  за  іншою  технологією,  з  непередбаченим  і  непередбачуваним  слідом-наслідком  -  щось  на  кшталт  стихійного  акту  творчості  або  й  творіння.

Так  і  сталося.  Майстер  зробив  своє,  зібрав  реманент,  підхопив  конструкцію  та  й  пішов,  пенсіонерка  ще  деякий  час  коментувала  цю  непересічну  подію,  аж  ось  і  вона  зникла.  На  асфальті  лишилося  те,  на  що  я  чекав  і  сподівався.  Випадковий,  незапланований,  несвідомий,  небажаний  малюнок,  який  можна    змити  розчинником  або  витлумачити  у  безліч  способів  і  прикласти  як  ілюстрацію  до  чогось.  Наприклад,  до  Гесіодової  "Космогонії"  (переклад  Андрія  Содомори):

Хаос,  отже,  першим  постав,  а  вже  після  нього  -
Широкогруда  Земля,  безпечна  оселя  безсмертних,
Що  посідають  Олімп,  чия  маківка  снігом  біліє,
Й  млистий,  у  надрах  землі  широкодорожної  Тартар...

Хаос  -  пустка,  простір,  безлад,  безформенна  маса,  первинна  темрява,  creatio  ex  nihilo  (сотворене  з  нічого),  крізь  яку  проступає  квадрат  -  перша  структура,  зародок  майбутнього  порядку,  який  і  підпорядкує  собі  хаос,  перетворить  його  на  себе.  Як  наслідок,  у  хаосі  з'являються  окремі  осередки  структурності-упорядкованості,  певно,  майбутні  зірки,  планети  та  інші  небесні  тіла.

Зверніть  увагу  на  форми  тих  осередків  -  це  невеличкі  круги,  у  тривимірному  просторі  кулі,  іншими  словами,  геоїди.  Така  або  більш  менш  така  форма  притаманна  чи  не  всім  зіркам  і  планетам.  А  чому?  -  відповідь  знаходимо  у  Роберта  Шеклі  у  "Координатах  чудес":  тому  що  "еволюційний  розвиток  квадрата  веде  до  круга".  Власне,  ось  воно,  просто  перед  очима:  первинний  квадрат  і  наслідки  його  впливу  на  хаос,  круглі  тіла,  а  між  ними  -  дещо  невидиме:  еволюційний  розвиток,  іншими  словами,  динамічний  процес  за  певними  законами.  Всесвіт  -  не  заклякла  річ,  це  -  рух,  динаміка,  зміна,  трансформація,  перетворення,  що  відбувається  закономірно.

Либонь,  Малевич  дещо  раніше  своїм  "Чорним  квадратом"  довів  цю  ідею  до  крайньої  межі,  до  екстремуму,  до  останньої  крайнощі,  де  порядок  перетворюється  на  свою  протилежність.  Нею,  гадаю,  є  не  хаос  -  дивіться  на  малюнок,  хаос  зовсім  інший,  та  й  не  існує  його  більше,  адже  він  перетворився  на  порядок.  Протилежність  порядку  -  скам'яніння,  перетворення  динаміки  на  статику,  відсутність  руху,  по  суті,  це  -  кінець  порядку  і  всього  сущого,  іншими  словами,  "Чорний  квадрат"  -  це  кінець  світу,  повернення  всього  у  стан  "ніщо".  Маємо  перед  очима  фрагмент  життя  Всесвіту:  ніщо  -  хаос  -  порядок  -  ніщо.

...а  може,  й  ні.

IX.2023

Малюнок:  фарба,  фарбопульт,  асфальт,  автор  невідомий

адреса: https://www.poetryclub.com.ua/getpoem.php?id=994498
Рубрика: Лірика кохання
дата надходження 23.09.2023
автор: Максим Тарасівський