Продовження: Що відбувається на Євхаристії?

…  «Вгору  піднесім  серця»,  —  каже  священник,  а
люди  відповідають  «Піднесли  до  Господа».  Євха-
ристія  є  анафора,  «піднесення»  нашої  жертви  й  нас  
самих.  Це  сходження  Церкви  на  небо.  «Що  мені
до  неба,  коли  я  сам  стаю  небом?»  —  казав  святий
Йоан  Золотоуст.  Пояснюючи  Євхаристію,  бого-
слови  надто  часто  обмежуються  самим  тільки  пе-
ресуществленням  дарів:  що,  коли  й  чому  стається
з  хлібом  і  вином!  Та  ми  маємо  розуміти:  те,  що  
стається  з  хлібом  і  вином,  зумовлене  й  уможливле-
не  тим,  що  стається  з  усіма  нами,  з  Церквою.  Пе-
ресуществлення  дарів  стає  можливе  тому,  що  ми  
«утворили»  Церкву,  пішовши  за  Христом  у  Його
вознесенні;  тому,  що  Він  закликав  нас  до  свого
столу  і  Царстві  своєму;  тому,  що  ми  —  кажучи  по-
богословському  —  вступили  в  есхатон*  і  перебува-
ємо  тепер  поза  часом  і  простором.  І  те,  що  діється
з  хлібом  і  вином,  стає  можливе  тільки  після  того,  
як  усе  це  відбулося  з  нами.
«Вгору  піднесім  серця»,  —  каже  священник.
«Піднесли  до  Господа»,  —  відповідають  люди.
«Благодарім  Господа»,  —  каже  священник.

…Євхаристія  —  єдина  справжня  й  повноцінна  
відповідь  людини  на  Божий  чин  сотворення,  на  від-
куплення  та  Божий  дар  раю.  Однак  досконала  люди-
на,  що  стоїть  перед  Богом,  —  це  Христос.  Тільки  в
Ньому  сповнилося  й  піднеслося  до  небес  усе  те,  що
дав  людині  Бог.  Тільки  Христос  є  досконала  Євха-
ристійна  Істота.  Він  Євхаристія  світу.  У  Ньому  й
через  Нього,  через  Його  Євхаристію  творіння  стає
тим,  чим  воно  завжди  мало,  але  не  могло  бути.
«Достойно  і  праведно»,  —  відказують  люди  на
заклик  священника,  висловлюючи  цим  оту  «без-
умовну  капітуляцію»,  з  якої  починається  правдива
«релігія».
…Це  єдина  можлива  відповідь  на  Божий  заклик
жити  повнотою  життя.

…Ми  мусимо  розуміти,  що  саме  цей  вступ:  цей  
чин,  ці  слова,  цей  душевний  порух  вдячності  —
«уможливлює»  все  те,  що  діється  далі.  Без  цього  
вступу  ніщо  інше  не  відбудеться.  Євхаристія  Хрис-
това  і  Христос-Євхаристія  —  це  той  «прорив»,
що  приводить  нас  за  стіл  Царства,  возносить  на  
небо,  робить  учасниками  божественної  трапези.
Адже  Євхаристія  як  подяка  і  хвала  —  це  водночас
і  форма,  і  зміст  того  нового  життя,  яке  Бог  подару-
вав  нам,  примирившись  із  нами  в  Христі.

…Вступ  завершується  прилученням  нашим  до  ан-
гельського  хору,  що  співає:  «Свят,  Свят,  Свят»,  оте
вічне  славословʼя,  яке  становить  таємничу  суть  усьо-
го  сущого  у  світі:  «повне  небо  і  земля  слави  твоєї».
Нам  треба  піднятися  на  небо  у  Христі,  щоб  зрозумі-
ти  творіння  в  його  правдивому  бутті  —  як  прослав-
лення  Бога,  як  відгук  на  божественну  любов,  що  дає
змогу  всьому  сотвореному  стати  тим,  чим  Бог  хоче
його  бачити:  подякою,  євхаристією,  святобливою
пошаною.  Саме  тут,  у  небесній  площині  церковно-
го  буття,  разом  «з  тисячами  архангелів  і  десятками  
тисяч  ангелів,  херувимів  і  серафимів…,  що  високо  
ширяють  пернаті»,  ми  нарешті  можемо  «висловити-
ся»,  і  ось  наші  слова:«Свят,  Свят,  Свят,  Господь  Савоот,  
повне  небо  і  земля  слави  Твоєї,  осанна  в  вишніх.  Благо-
словен,  хто  йде  в  імʼя  Господнє,  осанна  в  вишніх».

…Отже,  ангельське  славословʼя  так  просто  й  ло-
гічно  підводить  нас  до  тої  єдиної  людини,  єдиної
ночі,  єдиної  події,  що  раз  і  назавжди  стала  для  цьо-
го  світу  вироком  і  спасінням.  І  коли,  проспівавши
молитву  благодаріння  й  визнавши  велич  Божої
слави,  ми  переходимо  до  Спомину,  це  не  означає,
що  ми,  скінчивши  одну  частину  літургії,  зали-
шаємо  її  та  розпочинаємо  іншу.  Ні,  Подяка  при-
родньо  перетікає  в  Спомин,  який  є  повнота  нашого
славословʼя.
 (Священник  тихо  молиться  великою  молитвою,  а  
наприкінці  продовжує  голосно):
«…дав  Своїм  ученикам  і  апостолам,  кажучи:
Прийміть,  їжте,  це  єсть  Тіло  Моє,  що  за  вас  лама-
ється  на  відпущення  гріхів.
…Пийте  з  неї  всі,  це  єсть  Кров  Моя  нового  завіту  що
за  вас  і  за  многих  проливається  на  відпущення  гріхів.
…Твоє  від  Твоїх  Тобі  приносимо,  за  всіх  і  за  все».

*  -  "останній  час"  (з  грец.)    -    завершення

 (з  книги  «За  життя  світу»  о.  О.  Шмемана)

адреса: https://www.poetryclub.com.ua/getpoem.php?id=978051
Рубрика: Лірика кохання
дата надходження 24.03.2023
автор: Шевчук Ігор Степанович