Купало і Марена.

Дивне  свято  -  єднання  стихій
Вогню  і  води,  юнака  та  дівки
Ми  підемо  травами,
Ой  підемо  парами,  
Будемо  гуртом  чаклувати,
Диявольські  сили  збирати,
Землю  рятувати,  сили  набирати.
Богородська  трава  та  настій  з  лопуха,
Коріння  землі  й  відвари  із  став.
Ой  піду  у  ліс  по  іванів  цвіт,
Його  назбираю  й  хлопця  покохаю,
Вирву  я  таємне  ведмежеє  вухо,
Не  страшна  тоді  бісівська  засуха.
Ой  потру  вільху  та  я  об  сосну,
Гілочки  сухенькі  і  іска  в  багаття,
Принесу  й  латаття,  висушу  на  сонці,
Додам  я  пшениці,  сіна  й  трохи  льону,
Трошки  полину,  зверху  бузину,
Сосну  і  ялину  й  душею  полину
Та  сплету  віночок  для  сина  і  дочок,
Для  милого  красеня  та  для  вороного
Один  дам  воді,  другий  -  хай  горить,
Інші  засушу,  щастя  збережу.
Вночі  почаклую,  хлопця  причарую.
Над  вогнем  літаю,  здоров'я  вбираю,
Стаю  я  румяна,  вродлива  й  кохана,
Хороводи  вожу,  хлопців  з  ума  звожу,
Та  пригаєм  в  гречку,  так  хоче  сердечко,
День  такий  в  природі,  а  ви  чорноброві,
Красені  й  не  дуже,  часу  не  втачайте,
віночок  спіймайте,  вправно  пропливіть,
Мене  ви  знайдіть,  серденьком  відчуйте
Й  зі  мною  танцюйте.


 Головними  атрибутами  свята  є  Купало  і  Марена,  що  в  різних  місцевостях  України  готуються  по-різному.  Так,  на  Поділлі  й  Волині  дівчата  роблять  «Купало»  з  гілки  верби;  для  цього  вони  беруть  гілку,  квітчають  її  квітами  й  вінками,  а  потім  ходять

навколо

такого  «Купала»  і  співають  пісень.  Чоловіки  й  жінки  теж  сходяться  на  це  видовище,  але  в  співах  вони  участи  не  беруть.

Хлопці  кидають  квіти  на  ті  стежки,  де  ходять  дівчата.

За  якийсь  час,  коли  вже  дівчата  «Купалом»  натішаться,  хлопці  нападають  на  «Купала»,  обривають  з  нього  вінки  й  квіти,  а  саму  гілку  кидають  у  воду.  Розкладають  вогнище,  й  коли  воно  розгориться,  то  стрибають  через  вогонь  усі  присутні:  хлопці,  дівчата,  жінки  й  чоловіки.

Молодиці  приносять  із  собою  вареники,  чи  інший  почастунок,  а  чоловіки  й  парубки  —  горілку;  тут  же,  біля  вогнища,  частуються,  а  потім  починають  танцювати.

На  Полтавщині  ввечері,  напередодні  Івана  Купала,  збираються  дівчата  на  умовлене  місце  з  вінками  на  голові.  Вінки  плетуть  із  кануперу10,  любистку11,  зірок12,  божого  дерева13,  сокирок14,  барвінку15,  васильку16,  м’яти17,  рути18,  резеди19  та  інших  пахучих  трав.

Шапки  й  брилі  хлопців  теж  уквітчані  цими  самими  квітами,  але  квітчають  не  вони  самі,  а  ті  дівчата,  з  котрими  вони  любляться.

Зібравшись,  дівчата  беруться  за  руки  і  ходять  навколо  «Марени»  —  гілки  чорноклену,  або  вишні,  співаючи:

       Ходили  дівочки  коло  Мареночки,
       Зелені  два  дубочки  —  парубочки,
       Червона  калинонька  —  то  дівочки.
       Як  пішли  дівчата  в  ліс  по  ягодочки,
       Та  й  прийшлося  їм  три  річки  бристи,
       Три  річки  бристи  і  Дунай  плисти.
       Усі  дівки  Дунай  переплили,
       Дівка  Марина  в  Дунаї  втопилась.
       На  дівці  Маринці  плахта-чорнитка.
       Як  дійшли  слуги  та  до  мачухи:
       «Не  жаль  мені  дівки  Маринки,
       А  жаль  мені  плахти-чорнитки».
       Як  пішли  дівочки  в  ліс  по  ягодочки,
       Та  й  прийшлося  їм  три  річки  бристи,
       Три  річки  бристи  і  Дунай  плисти.
       Усі  дівки  Дунай  переплили,
       Дівка  Маринка  в  Дунаї  втопилась,
       На  дівці  Маринці  плахта-шовківка.
       Як  дійшли  слуги  та  до  матіньки:
       «Не  жаль  мені  плахти-шовківки,
       А  жаль  мені  дівки  Маринки!»
       Зелені  два  дубочки  —  парубочки,
       Червона  калинонька  —  то  дівочки20.

Переспівавши  пісню,  дівчата  зупиняються.  Одна  з  них  бере  солом’яне  опудало,  одягнене  в  жіночу  сорочку,  й  ставить  під  дерево,  або  поруч  із  гілкою–«Мареною»;  інші  дівчата  вбирають  голову  того  опудала  стрічками,  а  на  шию  чіпляють  намисто  —  це  «Купало».  Буває  й  так,  що  ставлять  опудало  з  дерев’яними  руками,  на  які  чіпляють  плетені  вінки.  Такого  «Купала»  обкладають  купою  соломи  з  кропивою  і  запалюють.  Коли  вогонь  розгориться,  хлопці  й  дівчата  беруться  за  руки  й  перестрибують  через  вогонь,  а  інші  в  цей  час  співають:

       Ой,  на  горі,  на  горі,
       Там  горіли  вогні.
       То  ж  не  вогні  горять,
       То  дівоньки  ходять,
       Білу  лозу  ложать.
       Коли  б  же  я  знала,
       Хто  на  неї  ляже,
       Постелила  б  йому
       Шипшину  під  боки,
       Каміння  в  головки.
       Коли  б  же  я  знала
       Хто  на  неї  ляже,
       Постелила  б  йому
       Перину  під  боки,
       Подушку  в  головки.

Часом  дівчата  застромляють  у  землю  зрізане  молоде  деревце,  оздоблюють  його  квітами  й  вінками,  а  потім  запалюють  вогонь  навколо  того  деревця  так,  щоб  вогонь  його  не  пошкодив.

В  інших  селах,  там  же  на  Полтавщині,  ввечері,  напередодні  Івана  Купала,  дівчата  роблять  опудало  з  соломи,  й  називають  його  «Мара».  Коло  тої  Мари  кладуть  купу  жалкої  кропиви  і  перестрибують  через  неї  босими  ногами.  Пізніше  на  ту  кропиву  кладуть  солому  й  запалюють,  а  потім  стрибають  через  вогонь  і  дівчата,  й  хлопці.  Вкінці  вечора,  коли  вже  гра  кінчається,  Мару  несуть  до  річки  й  топлять  у  воді.  Коли  топлять  Мару,  то  дівчата  здіймають  з  голови  свої  вінки  й  розвішують  їх  на  деревах;  буває  й  так,  що  ті  вінки  дівчата  несуть  додому  й  вішають  їх  у  хатах,  або  в  стайнях,  як  засіб  охорони  від  нечистої  сили  для  людей  і  для  тварин.

Ще  в  інших  селах,  під  зрубаним  деревцем,  «Мареною»,  замість  солом’яного  опудала  садовлять  дитя,  котре  вбирають  квітами  і  вінками.  Отже,  тут  дитя  грає  ролю  Купала.  Дівчата,  взявшись  за  руки,  ходять  навколо  «Марени»  й  «Купала»,  співаючи:

       Ой,  купалочка  купалася,
       Та  на  берегу  сушилася,
       Та  й  тому  люди  дивувалися.
       Ой,  не  дивуйтеся  сему,  люди,
       Бо  я  бачила  дивнішеє:
       Щука-риба  красно  ткала,
       А  рак  на  байрак  цівки  сучить,
       А  муха-горюха  діжу  місить,
       Комар  пищить,  воду  носить.

Наспівавшись,  дівчата  йдуть  до  річки,  купаються  й  там  топлять  у  воді  «Марену».  Далі  розкладають  вогонь,  тут  же  на  березі,  й  побравшись  за  руки,  дівчата  й  хлопці  стрибають  парами  через  вогонь.  Якщо  при  стрибанні  пара  не  розійдеться,  то  це  знак,  що  вона  подружеться.  Веселі  вигуки  й  плескання  в  долоні  супроводжують  кожну  пару,  котра  успішно  перестрибне.  Тут  же  біля  вогню  дівчата  співають:

       Ой,  не  стій,  вербо,  над  водою,
       Та  не  пускай  зілля  по  Дунаю.
       Ой,  Дунай  море  розливає,
       І  день,  і  ніч  прибуває,
       У  вербі  корінь  підмиває,
       А  зверху  вершок  усихає,
       З  верби  листя  опадає.
       Стань  собі,  вербо,  на  риночку,
       У  крищатому  барвіночку,
       В  запашному  васильочку21.

За  спостереженням  Н.  Петрова,  в  другій  половині  ХІХ-го  століття  на  Київщині,  в  день  свята  Івана  Купала,  ранком,  ще  до  сходу  сонця,  дівчата  брали  довгу  тичку,  насаджували  на  неї  мітлу,  вибігали  на  вулицю,  розмахували  тою  мітлою  й  співали  насмішливих  пісень  на  адресу  хлопців.  Як  ось:

       Купала  Івана,
       Сучка  в  борщ  упала.
       Хлопці  витягали,
       Зуби  поламали.
       Дівчата  граблями,
       А  хлопці  зубами;
       Дівчата  палками,
       А  хлопці  руками...

Хлопці,  почувши  глузливі  вигуки  дівчат,  нападали  на  них,  віднімали  тичку  з  мітлою,  все  це  ламали  на  шматки  й  розкидали  по  вулиці.  Часом  хлопці  й  самі  брали  тичку  з  мітлою  і  теж  вигукували  глузливі  слова,  але  вже  на  адресу  дівчат22.

По  обіді  дівчата,  бувало,  рвуть  квіти  й  плетуть  із  них  вінки,  а  потім  роблять  із  соломи  опудало,  насаджують  на  палицю  і  доручають  чотирьом  дівчатам  нести  його  на  призначене  місце;  ті  піднімають  опудало  на  палиці  й  несуть,  а  останні  дівчата,  скільки  б  їх  не  було,  стрибають  навколо  і  співають.  Коли  як  прийдуть  на  призначене  місце,  то  вбивають  палицю  з  опудалом  у  землю,  але  так,  щоб  саме  опудало  торкалося  землі.  Потім  беруться  за  руки,  ходять  колом  і  співають  купальські  пісні.  За  якийсь  час  з’являються  хлопці,  віднімають  у  дівчат  те  опудало,  розривають  його  на  шматки  й  розкидають  навколо,  а  якщо  це  коло  річки,  то  кидають  у  воду.

Роблять  Марену  ще  так:  беруть  вишневу  гілляку  з  трьома  сучками,  один  з  сучків  —  голова,  а  два  інші  —  руки;  увивають  цю  гілку  вінками,  квітами,  намистом,  стрічками,  —  роблять  ніби  опудало  на  людську  подобу.  Потім  одній  з  дівчат  кладуть  на  голову  вінок  і  доручають  їй  нести  Марену  за  село,  на  призначене  місце,  звичайно,  десь  на  горбок.  Дівчина  несе  Марену  мовчки,  а  інші  дівчата  йдуть  за  нею  й  співають.  Прийшовши  на  місце,  дівчата  насипають  купу  жовтого  піску,  ставлять  на  пісок  Марену,  а  самі,  взявшись  за  руки,  водять  навколо  неї  хоровод.  За  якийсь  час  з’являються  хлопці,  віднімають  Марену,  беруть  її  в

своє  коло  й  собі  стрибають  навколо  неї  й  співають  жартівливих  пісень.  Дівчата  в  цей  час  роблять  нову  Марену,  але  й  цю  другу  віднімають  хлопці.  Часом  буває  так,  що  дівчатам  доводиться  робити  кілька  Марен  протягом  цього  дня,  але  вони  на  хлопців  не  сердяться,  мовляв,  хлопці  обманулися:  забрали  ту  Марену,  яка  не  гарна,  а  ось  тепер  буде  ліпша.

Коли  вже  починає  вечоріти,  дівчата  збираються  на  заздалегідь  умовлене  місце  і  втикають  у  землю  вільце,  —  невеличку  сосну,  вбрану  різними  польовими  квітами.  Потім,  узявшись  за  руки,  ходять  навколо  вільця,  співаючи.  Переспівавши  кілька  пісень,  дівчата  беруть  вільце,  несуть  його  врочисто  до  річки  й  кидають  у  воду.

Н.  Петрів  пише,  що  в  його  час  (1871  рік)  старі  баби  розповідали,  що  тому  років  50  (отже,  років  понад  140  від  нашого  часу)  опудало  Купала  вбирали  значно  ліпше  й  сам  обряд  відбувався  врочистіше.  В  той  час  Купала  робили  так:  брали  велику  гілку  будь-якого  дерева,  натягали  на  неї  всю  жіночу  одежу,  і  ставили  перед  нею  запалену  свічку,  а  потім,  узявшись  за  руки,  дівчата  ходили  навколо  й  співали:

       Зійди,  сонечко,  на  Івана,
       Стогни,  земля,  під  Купалом!
       Ой,  ти  наше  дитя,
       Прийми  нас  під  своє  накриття!

Далі  Н.  Петрів  наводить  ще  таку  купальську  пісню:

       Як  пішла  Ганна  в  Дунай  по  воду,
       І  ступила  Ганна  на  хитку  кладку,  —
       Ганна  моя  панна,  ягода  червона!
       Кладка  хитнулась,  Ганна  втонула,
       Як  потопала,  тричі  зринала,  —
       Ганна  моя  панна,  ягода  червона!
       Ганнина  мати  громаду  збирала,
       Громаду  збирала  —  усім  заказала,  —
       Ганна  моя  панна,  ягода  червона!
       Не  беріть,  люди,  у  Дунаї  води,
       У  Дунаї  вода  —  Ганнина  сльоза,  —
       Ганна  моя  панна,  ягода  червона!
       Не  ловіть,  люди,  у  Дунаї  щуки,
       У  Дунаї  щуки  —  Ганнині  руки,  —
       Ганна  моя  панна,  ягода  червона!
       Не  ловіть,  люди,  у  Дунаї  сомів,
       У  Дунаї  соми  —  Ганнині  ноги,  —
       Ганна  моя  панна,  ягода  червона!
       Не  ломайте,  люди,  по  луках  калини,
       По  луках  калини  —  Ганнина  краса,  —
       Ганна  моя  панна,  ягода  червона!
       Не  рвіть,  люди,  по  луках  терену,
       У  лузі  терен  —  Ганнині  очі,  —
       Ганна  моя  панна,  ягода  червона!
       Не  косіть,  люди,  по  луках  трави,
       По  луках  трава  —  Ганнина  коса,  —
       Ганна  моя  панна,  ягода  червона!

 В  деяких  слободах  зберігся  стародавній  звичай  купатися  в  ріках  перед  тим,  як  стрибати  через  вогонь.  Скупавшись,  дівчата  кладуть  собі  на  голови  вінки,  сплетені  з  польових  і  городніх  квітів:  з  сокирок,  барвінку,  нагідок25,  дзендзі-веру26  та  дикої  рожі27.  Хлопці  рубають  молоде  деревце  чорноклену.  Дівчата  надівають  на  чорноклен  свої  вінки  й  несуть  його  на  заздалегідь  вибране  місце,  де  втикають  у  землю,  а  вінки  знову  кладуть  собі  на  голови.  Це  деревце  називається  «Купало».

Через  вогонь,  який  тут  розкладається,  перестрибують,  звичайно,  парами:  хлопець  із  дівчиною.  Перед  тим,  як  стрибати  через  вогонь,  парубок  здіймає  з  голови  дівчини  вінок  і  кладе  собі  на  голову,  а  на  дівчину  одягає  свою  шапку.  Отак  обмінявшись,  беруться  за  руки  й  стрибають.  Перестрибнувши,  пара  проходить  навколо  «Купала»  й  стає  позаду  інших  учасників  гри,  розмінявшись  шапкою  і  вінком.

У  слободі  Арапівка28  після  того,  як  кожна  пара  перестрибне  через  вогонь  три  рази,  хлопці  вогнище  гасять  і  всі  учасники  гри  розходяться  по  домах.  Якщо  ж  стрибають  через  кропиву,  чи  будяки,  то  цей  бур’ян  несуть  до  річки  й  кидають  у  воду.  Прийшовши  додому  з  іванівського  вогнища,  дівчата  здіймають  з  голови  свої  вінки  й  одні  кидають  їх  через  голову  на  дах  хати,  а  інші  зберігають  на  горищі,  вірячи,  що  зілля,  з  якого  сплетений  вінок,  має  цілющу  силу.  Існує  вірування,  що  відходячи  від  «Купала»,  не  можна  оглядатися,  щоб  не  догнала  відьма,  яка  обов’язково  є  присутня  на  купальському  грищі.  «Якщо  бажаєте  довідатися,  котра  з  бабів  на  селі  відьма,  то  візьміть  купальського  попелу,  зав’яжіть  його  у  вузлик  та  йдіть  додому  не  оглядаючись.  Другого  дня  відьма  з’явиться  до  вас  і  попросить:  «віддай  мені  те,  що  в  тебе  є!»,  розуміючи  під  тим  «купальський  попіл»,  —  так  радять  знатоки.

Ранком,  у  самий  день  Івана  Купала,  в  цій  же  слободі  Арапівка,  дівчата,  одягнувши  на  голови  купальські  вінки,  йдуть  у  ліс,  рубають  гілку  клену  й  несуть  її  в  слободу.  В  слободі  роблять  ляльку  з  трави,  надівають  на  неї  дитячу  сорочку,  намисто,  й  прив’язують  до  гілки  клену.  І  ось  ця  лялька  разом  із  гілкою  називається  «Марена».

На  чистій  площі,  звичайно,  на  вигоні  застромлюють  гілку  з  Мареною  в  землю,  щоб  стояла.  Перед  Мареною  ставлять  стіл,  покривають  його  білою  скатеркою.  На  стіл  кладуть  хліб  із  грудкою  соли,  потім  усі  беруться  за  руки  й  ходять  навколо  столу  і  Марени,  співаючи:

       Три  місяці  ясних  —  три  молодці  красних.
       Купало!
       Грало  сонечко  на  Івана.
       Три  зіроньки  ясних  —  три  дівоньки  красних.
       Купало!
       Грало  сонечко  на  Івана.
       Первий  місяць  —  молодий  Іванко.
       Купало!
       Грало  сонечко  на  Івана.
       Другий  місяць  —  молодий  Федірко.
       Купало!
       Грало  сонечко  на  Івана.
       Третій  місяць  —  молодий  Федотко.
       Купало!
       Грало  сонечко  на  Івана.
       Три  зіроньки  ясних  —  три  дівоньки  красних.
       Купало!
       Грало  сонечко  на  Івана.
       Перша  зіронька  —  молода  Катричка.
       Купало!
       Грало  сонечко  на  Івана.
       Друга  зірочка  —  молода  Маричка.
       Купало!
       Грало  сонечко  на  Івана.
       Третя  зірочка  —  молода  Галинка.
       Купало!
       Грало  сонечко  на  Івана.
       А  Іванко  каже:  Я  Катрусю  люблю,
       я  Катрусю  люблю  —  черевички  куплю!
       Купало!
       Грало  сонечко  на  Івана.
       А  Федірко  каже:  Я  Марічку  люблю,
       я  Марічку  люблю  —  золотий  перстень  куплю!
       Купало!
       Грало  сонечко  на  Івана.
       А  Федотко  каже:  Я  Галину  люблю,
       я  Галинку  люблю  і  за  себе  возьму.
       Купало!
       Грало  сонечко  на  Івана.

Далі  співають  ще  таку  пісню:

       Ой,  славний  город  Куп’янка,
       А  ще  славніша  Арапівка,
       На  чотири  вулиці  стояла:
       Перва  вулиця  кропова,
       Друга  вулиця  роменова,
       Третя  вулиця  дубова,
       А  четверта  вулиця  калинова.
       Що  зелений  кріп  —  мужички,
       Біленький  ромен  —  жіночки,
       Зелені  дубочки  —  парубочки,
       Червоная  калинонька  —  то  дівочки!

Переспівавши  ці  пісні,  дівчата  беруть  Марену  й  несуть  її  вулицями  через  усе  село  до  річки,  співаючи  тих  самих  пісень.

Прийшовши  до  річки,  стають  гуртом  на  березі,  роздягають  Марену  й  кидають  її  у  воду  разом  із  гілкою,  співаючи:

       Потонула,  Мареночка,  потонула,
       Наверх  кісочки  зринула  ...

В  цей  момент  з’являються  хлопці  з  горілкою  і  всі  сідають  тут  же  на  березі  біля  річки  й  починають  пити  горілку,  закушуючи  тим  хлібом,  що  лежав  на  столі  перед  Мареною.

Повернувшись  додому,  дівчата  здіймають  свої  вінки  й  ховають  їх  до  наступного  року,  але  якщо  зайде  потреба  протягом  року,  то  вживають  ці  вінки  як  ліки.

На  хуторі  Єгорівці29  солом’яну  Марену  садять  на  гілку  чорноклену,  а  часом  і  на  патик  будь-якого  іншого  дерева;  носять  навколо  криниці,  навколо  ставка,  співаючи  купальських  пісень,  а  потім  несуть  до  річки  і  там  топлять  у  воді.  Іноді  роблять  опудало  з  шматка  грубого  дерева,  обмотавши  його  соломою.  В  цьому  випадку  до  опудала  прив’язують  камінь,  бож  як  кинуть  у  воду,  то  Марена  повинна  втопитися,  а  не  пливати  зверху.  Часом  ліплять  опудало-ляльку  з  жовтої  глини,  обличчя  намащують  червоним,  а  брови  —  сажою.  Глиняну  Марену  теж  кидають  у  воду.

В  слободі  Преображенській  ляльку  Марену  виносять  на  вулицю  й  ставлять  на  стілець,  до  цього  ж  стільця  прив’язують  невеличке  вишневе  деревце.  Поставивши  Марену,  дівчата  співають:

       А  в  бірку,  в  бірку,
       Строїв  Хведір  комірку,
       А  до  нього  Маруся  приходила,
       Йому  хорошенько  говорила:
       —  Роби,  роби,  Хведірко,  комірку
       Та  проруби  віконечко  в  причілку,
       Щоб  до  мене  соловейко  прилітав,
       Щоб  він  мені  хорошенько  заспівав
       Та  раненько  розбуджав.
       —  Нащо  ж  тобі,  Марусенько,  соловейко?
       Єсть  у  тебе,  Марусенько,  свекорейко,
       Він  же  тебе  ранесенько  розбуде,
       Вийде  за  воротенъки  та  й  осуде!

Після  цього  починають  носити  Марену  по  селі,  з  вулиці  в  вулицю  і  при  цьому  співають:

       А  в  мого  батька  двір  невеличкий,
       Двір  невеличкий  —  зілля  велике,
       А  в  тім  зіллі  вовки  завили,
       Вовки  завили  —  нелюба  з’їли.
       А  я  за  нелюбом  три  дні  тужила,
       Три  дні  тужила  —  піч  хліба  з’їла.
       А  я  одна  в  батька  була,
       Я  молода,  як  ягода!
       А  в  мого  батька  двір  невеличкий,
       Двір  невеличкий  —  зілля  велике,
       А  в  тім  зіллі  вовки  завили,
       Вовки  завили  —  милого  з’їли.
       А  я  за  милим  тиждень  тужила,
       Тиждень  тужила  —  пів  хліба  з’їла.
       А  я  одна  в  батька  була,
       Я  молода,  як  ягода!

В  містечку  Куп’янське  дівчата  кидають  у  річку  не  одну  Марену,  а  разом  із  нею  й  Купала.  Кинувши  ці  обидва  опудала  в  воду,  дівчата  й  самі  починають  купатися  і  співати:

       Утонула  Мареночка,  утонула,
       Тільки  її  кісочка  зринула.
       Пішла  Маренка  топитися,
       А  за  нею  дружки  подивитися.
       Не  топися,  Мареночко,  не  топися,
       Оглянися  та  на  своє  дитятко  подивися!

Але  старші  жінки  кажуть,  що  купатися  з  Мареною  не  слід,  бо  як  тільки  Марена  пірне  у  воду,  то  налітає  сильний  вихор:  це  нечиста  сила  з’являється  за  Мареною,  бож  Марена  —  це  старша  русалка.  Очевидно  й  Ганна,  про  яку  пісня  каже,  що  вона,  втопившись,  обернулася  в  різні  риби  і  різні  рослини,  —  теж  є  русалка,  імовірно  Ганна  і  є  Марена.

Як  розійдуться  з  вулиці  всі  дівчата  й  хлопці,  то  вже  геть  уночі,  на  тому  місці,  де  стояла  Марена,  відьми  збирають  листя,  що  обсипалося  з  тої  гілки,  на  якій  була  Марена;  те  листя  «згідливе»  від  всякої  хвороби.

В  селі  Дуфинівці  під  Одесою  купальський  обряд  починається  так:  дівчата  беруть  гілку  якого-будь  дерева,  вносять  до  хати,  де  збирається  багато  дівчат.  Хлопців  до  хати  не  пускають.  Гілку  ставлять  посеред  хати  й  квітчають  її  квітами  й  паперовими  різнобарвними  стрічками  —  це  купальське  гільце.

Під  час  квітчання  гільця  дівчата  співають  купальських  пісень.  Хлопці  в  цей  час  намагаються  ввійти  до  хати,  але  двері  замкнуті  й  дівчата  їх  не  пускають.

Коли  вже  гільце  готове,  то  дівчата  з  піснями  йдуть  до  моря.  По  дорозі  хлопці  обливають  дівчат  водою,  щоб  вони  покинули  гільце.  Гільце,  звичайно,  несе  одна  з  найміцніших  дівчат,  яка  при  потребі  може  відбитися  від  хлопців.  Буває  так,  що  коли  хлопці  нападають,  то  одна  з  дівчат  випустить  гільце,  а  друга  підхопить.  Баби,  котрі  зустрічаються  по  дорозі,  сваряться  на  хлопців,  щоб  вони  не  обливали  дівчат  водою.  Коли  вже  прийдуть  до  моря,  то  хлопці  перестають  нападати  на  дівчат  і  всі  разом,  хлопці  й  дівчата,  сідають  на  один  великий  човен  і  пливуть  у  море,  весело  співаючи,  а  часом  і  граючи  на  гармонь,  чи  якийсь  інший  інструмент.  Відпливши  від  берега,  дівчата  кидають  гільце  в  море.  Потім  усі  разом  повертаються  до  берега  й  на  цьому  обряд  кінчається.

Через  вогонь  у  Дуфинівці  не  стрибають  і,  як  переказують  старі  люди,  не  стрибали  ніколи.

Купальські  пісні  тут  співають  такі:

       Ой,  купавсь  Іван  та  в  воду  впав,
       Було  ж  тобі,  Іваночку,  не  купатися,
       Зі  старими  бабами  розпращатися,
       З  молодими  дівками  цілуватися.

       *

       Ой,  зо  мною,  Тетяна,  зо  мною,
       Будеш  мені  молодою  жоною,
       Будеш  моїй  старій  неньці  слугою.  —
       Буду,  буду,  Іванку,  жоною,
       А  не  буду  старій  неньці  слугою.

       *

       Ой,  летять  гуси  чубатії,
       Дуфнівські  хлопці  шмаркатії.
       Ой,  летять  гуси  сизокрилі,
       Вапнярські30  хлопці  чорнобриві.

       *

       Ой,  на  горі  лопух,  лопух,
       А  у  Секлети  живіт  напух.
       Ой,  на  городі  катран,  катран,
       Там  сидить  Іван  як  пан,  як  пан.
       А  в  городі  петрушечка,
       Сидить  Маруся  як  душечка.
       Катран  петрушку  покриває,
       Іван  Марусю  обіймає.
       Катран  з  петрушкою  катруються,
       Іван  з  Марусею  цілуються31.

Описуючи  побут  селянської  дитини  в  селі  Старосілля  на  Чернігівщині,  Ніна  Заглада  пише,  що  ввечері  проти  Івана  Купала,  а  так  само  і  на  другий  день,  діти  бавляться  в  «Купайла».  Нагрібають  вони  купу  піску  і  в  той  пісок  устромлюють  жмут  кропиви;  хлопці  стають  поруч  проти  кропиви,  а  один  із  них  стає  ближче  до  кропиви  (він  називається  «сторож»)  і  всі  разом  починають  співати:

       На  Івана  хліб  сажала,
       А  на  Петра  вибирала.
       Треба  по  телята  йти,
       Дай,  Боже,  Василя  знайти.

Коли  закінчать  співати,  то  хлопець,  що  стоїть  перший  в  ряді,  біжить  і  перестрибує  через  «Купайла»,  —  через  кропиву;  він  пильнує,  щоб  не  зачепити  ногами  кропиву,  бо  як  зачепить,  то  сторож  «жарне»  його  кропивою  по  ногах.  Бавляться  так  діти  і  в  селі,  і  в  бору,  а  коли  вже  набавляться,  то  беруть  кропиву  й  несуть  до  озеpa,  кидають  у  воду  й  кажуть:  «Іван  купався  та  й  у  воду  впав!»

Роблять  ще  так:  проти  Івана  Купала,  крім  кропиви,  беруть  ще  м’яту,  любисток,  рожу  й  різні  лугові  квіти.  Рвуть  жмут  високої  трави,  міцно  її  зв’язують,  потім  набирають  різних  квітів,  обвивають  пучок  трави  тими  квітами,  а  зверху  застромлюють  кропиву,  колючки,  будяк,  —  це  і  є  «Купайло».  Діти  нагрібають  навколо  цього  купу  землі,  так,  щоб  він  стояв,  а  потім  перестрибують  через  цього  «Купайла».  Хто  побоїться  перестрибнути,  того  «вартовий»  жалить  кропивою  по  ногах.

Ось  так  виглядає  в  селі  Старосілля  дитячий  «Купайло».

Дівчата  ворожать

Коли  вже  потоплять  Купала  й  Марену,  то  дівчата  тікають  від  хлопців,  щоб  ворожити.  Звичайно,  це  вже  буває  пізньої  ночі.  Дівчата  дістають  з-за  пазухи  заздалегідь  приготовлені  свічі,  запалюють  їх,  і  кожна  ліпить  до  свого  вінка,  а  потім  ті  вінки  пускають  на  воду.  І  ось  у  темну  купальську  ніч  на  спокійній  поверхні  води  пливуть  десятки  вінків  із  золотистими  вогниками,  віщуючи  дівочу  долю.  А  дівчата  в  цей  час  ідуть  понад  річкою  й  співають:

       В  гаю  зелененькім  соловейко  щебече,
       Соловейко  щебече;
       Там  дівчина  мила  віночок  пустила
       З  барвіночку,  з  барвіночку.
       Плинь,  плинь,  віночку,  гарний  з  барвіночку,
       За  миленьким,  за  миленьким...

«Як  були  ми  ще  дівчатами,  то  пускали  на  воду  вінки.  Це  робилося  вночі  на  Купала.  Запалюємо  свічки  й  пускаємо,  щоб  вінки  пливли  за  водою.  То  є  така  ворожба:  якщо  вінок  пливе  добре  і  свічка  горить,  то  дівка  заміж  піде,  а  якщо  вінок  крутиться  на  місці  —  ще  дівуватиме.  Якщо  відпливе  вінок  далеко  й  пристане  до  якогось  берега,  то  в  нас  казали,  що  туди  й  дівка  заміж  піде»32.

Звичайно,  хлопці  слідкують  за  тим,  як  дівчата  пускають  на  воду  вінки;  вони  збираються  на  протилежному  березі  річки,  щоб  дівчатам  не  заважати.

На  Полтавщині  пущений  на  воду  вінок  переймає  «переємець»  —  наречений  дівчини,  що  має  женитися  з  нею.

«Коли  вже  парубок  гуляє  з  дівкою,  то  старається  зловити  її  вінок.  Часом  хлопці  й  на  човни  сідають  та  пливуть  ловити  вінки.  Парубок  знає,  котрий  вінок  пустила  його  дівка:  вона  йому  про  це  каже.  Кожна  дівка  плете  вінок,  щоб  можна  було  його  пізнати:  вплітає  велику  квітку  —  червону,  чи  білу,  а  то  часом  стрічкою  перевиває  свій  вінок,  чи  якесь  листя  вплітає,  щоб  можна  було  пізнати.  На  другий  день  хлопці  хваляться  перед  дівчатами  тими  вінками»33.

Пускаючи  на  воду  вінки,  дівчата  на  Полтавщині  співають:

       По  садочку  ходжу,  виноград  саджу,
       Посадивши  та  й  поливаю,
       Ой  поливши  та  й  нащипаю,
       Нащипавши,  віночок  зів’ю,
       Віночок  зів’ю,  на  воду  пущу:
       Хто  вінок  пійме,  той  мене  візьме.

адреса: https://www.poetryclub.com.ua/getpoem.php?id=918915
Рубрика: Лірика кохання
дата надходження 07.07.2021
автор: oreol