Мозкове щастя в у. о.


                                                                         Подлинная  борьба  есть  борьба  
                                                                         Христова  и  антихристова  духа...
                                                                                                                                     М.  Бердяєв

В  Парижі,  в  еміграції  післяреволюційній,  духовно-куль-  турний  квіт  Росії  визначивсь,  що  основне  —  віра  і  любов  до  Христа.  
В  головній  вхідній  статті  нового  журналу  «Путь»  редактор  і  філософ  Бердяєв  настановляє  «...обратиться  к  духовной  жи-зни,  к  внутреннему  человеку,  углубиться,  полюбить  иной  мир  больше,  чем  этот  мир»  (див.  «Духовные  задачи  русской  эмиграции»).  (Далі  виокремлене  мною.  —  І.Ш.)
Як  було  за  апостолів,  так  і  нині  є  це,  «бо  люди  полюбили  більш  пітьму»,  недуховний  світ,  речовинність.  Отже,  скрізь  без  полум’яної  любові  до  Джерела  огненних  дарів  духу  Хрис-та  будь-який  рух,  значить,  і  суспільний  рух  без  Христової  правди,  завжди  не  знаходить  правдивого  шляху.
Тому  все  подальше  несподівано  виявитись  може  значно  цікавішим  для  китайського  буття,  а  не  вічно  переверненого  російського  життя...
«Злые  силы,  ...накопившиеся  в  старой  русской  жизни,  мо-гут  быть  преодолены  лишь  новыми  и  творческими    сила-ми  добра,  раскрывающимися  в  результате  прежитого  опы-та».
Як  людина  Божої  Матері  і  в  певній  мірі  Моцарта  і  Баха...  заглибтесь,  підіть  туди...  Я  зберігаю  суверенітет,  несподіва-ність  і  —  можливе  щастя  моїх  читачів...
Тому  далі  дивіться,  як  дивитесь  Ви...  Я  ж  мушу  укріпити  ваші  серця  тільки  цим:  мужністю,  баченням:  майже  за  сто  років  нічого  ще  не  вдосконалено  в  Православ’ї  і  в  житті  не  змінилось...  
Згіршилось  іще.
Ідея  яка?
Релігійно-творча.  В  Христі.  З  Духом  Святим.
Далі  згідно  тексту.
Вибачаюсь,  —  тексту  не  художнього,  без  тональності.
Прямота  і  чесність  Моцарта  вам  до  душі??  Тримаймось  Бога...
«Это  есть  идея  Святой  Руси,  а  не  империалистическая  идея  Великой  России».  (Солженіцин  від  о.  О.  Шмемана  мусив  проясніти  щодо  православ’я  і  Росії  —  і  згодитись...  Бу-ло!).  «Вот  почему  задача...  лежит  в  области  духовной  культу-ры  и  религиозной  жизни».  «Задача  же  политическая  втори-чна  и  производна,  подчинена  задаче  духовно-религиозной».
Добре  у  Вас  серце,  як  Ви  з  добром  усміхаєтесь,  а  не  зло  смієтесь...  Нещасна  Росія!
Все  те  ж  саме!  І  куди  Ви  хочете  іти...  я  Вам  довіряю  до  кін-ця.
Важливо  —  творчість:  її  дає  Христос!  
«Твори  свою  справу  і  не  осуджуй  інших»  (Святий  Дух  —  
С.  Ковалевичу).
Спочатку  тільки  в  одиницях  ця  творчість  —  і  йтиме  про-світлення  інших.  
Тобто,  наприклад?
Моцарт  думає  інакше,  двір,  імператор  —  відкидають  сам  Божественний  безум  в  ньому:  «страшно  нове!»,  «надто  багато  нот!..».
Як  тоді,  так  нині  Папі  Римському  —  м’які  сальєрчики-італійці...  Нічого  в  суті  не  зміниться...  маєте  ум...  відпускаю  вас  на  свободу...
Видно??
Філософ  Бердяєв  трохи  нижче,  де  Бетховен,  їм  хочеться  ще  воювати...  
«Учіться,  поки  я  живий  ще»,  —  казав  незабутній  М.  Луч-кін...  Можливо,  що  планеристи-інструктори  іраціонально  посміюються...  з  вас,  мабуть...  Скількох  ми  схоронили,  брат-тя!..
 
«В  Росії  все  определится  верованиями  народа,  его  духов-ным  состоянием».
Каже:  потреба  в  духовнім  просвітленні.  Скажіть  чесно:  Росія  онтологічно,  історично  і  т.  п.  звідки  отримувала  всі  просвітлення:  з  грунту,  чи  з  Христа  і  смиренних  південних  післанців  і  святих  Його  Києво-Могилянської  Академії,  всієї  Київської  Русі?
Російська  інтелігенція  визнала  це  через  зуби.  
Так  само  через  зуби  —  що  корені  глибші  в  Київської  Русі.  Нині  в  Московії,  крім  Седакової  Ольги,  серйозного  нема  ніко-го.  Що  Ви  особисто  далі  хочете?
Тож  це  тільки  важливо  і  для  Вас  —  і  для  просвітлень:  ска-жіть  Христу  —  хто  Ви?  Чи  Ви  прийшли  до  Нього?  просві-тились  Ним?  —  що  ж  Ви  хочете  робити??
«К  этому  нужно  готовиться»,  —  так  Бердяєв  каже.
Мета?
Відкритість?  прийняття  засобів  Його?
Що  витримаєте  Ви?  —  дуже  конкретно.
«Там  (в  Росії)  утверждение  своей  духовной  свободы  есть  уже  своеобразное  мученичество».  І  «...предполагает  великое  напряжение  духа».
Хто  там  в  Росії  хоча  б  з  любов’ю  прозвучав  до  зганьблених  людей,  ніби  християн,  «презренных  люмпенов»,  яких  ще  іме-нують  «озлобленими  міщанами»??
«Зробіть  з  себе  нове,  найдіть  в  себе  всередині...»  —  так  кажуть,  кажуть  —  а  Ви  зробіть!!  
Зазвучіть  образом  Божим  з  любов’ю  —  згукнуться  лю-бов’ю,  бо  вони  люди.
Це  майже:  дав  би  на  храм,  та  піп  забере  собі.  
А  як  йому  нема  за  що  їсти  —  та  й  дітям  нема?
За  що,  чи  і  для  чого  спасла  разів  три  мене  Мати  Божа?  —  щоб  не  розбивсь  я  на  смерть?  
Любов,  як  чую;  не  годен  ще  до  того  світу  я...  А  «міщан»  їй  хіба  не  жалко??..
Мати  Божа  чи  поезія  —  піддаються  говорінням?!  Що  ви?..  я  вас  на  волю  відпускаю...  а  що  чинить  Вона?  Більше!
Плачте!  заплачте!!  посоромся  серце  —  серця:  Мати  Божа  всерединці  любить  те,  і  терпить  же.
Благослови,  Ісусе  Христе!
Що  ж?  «Но  в  Росии  сейчас...  не  может  быть  вполне  сво-  бодной  литературы…»  Що  ж,  і  Ольга  Седакова,  і  всі  змушені  «оповзти»...  як  каже  аскетка  у  незримій  всім  художньо-духовній  кровавиці  Ліна  Василівна.  До  прози.  Повзли  —  на  місця  академічних  викладачів.  
І  далі  з  повагою  цитуємо:  «не  может  быть  вполне  свобод-ной  литературы  и  органов  печати...  организации  христианс-кой  молодежи».
Чи  не  скучно  після  Баха?  таргани  і  п’яниці  утікають  від  45  хвилин  звучання  його  творів.  І  як  вам  Бах  в  Росії?  Гостроязи-кий  Моцарт  каже  щодо  них:  «вечно  под  хмельком»...  
Щасливий  в  голові  філософ  Бердяєв,  бо  Моцарт  чув  запі-знілих  в  часі  бодлєрів  із  гниллям  —  не  раю  —  притонно-сифілітичних  гниль-повійних    самогубств  поезо...  Квіти  зла.
Злу  варто  лиш  —  аби  раю  не  було  спочатково  й  Христа  Ісуса...
Прошу  читача  знайти  шлях  неповторно-християнський,  уваживши  неможливість  світського  щастя  —  навіть  в  головах  філософів...
Якщо  ще  більше  любити  Христа,  маю  потривожити  свою  природну  частину  (щоб  вам  легше,  зручніше  поталанити...)
Росіянам  є  які  небезпеки?
«Русские  православные  люди  могут  оставаться  в  состоя-нии  замкнутости  и  изоляции...  повсюду  видя  опасности  и  соблазны,  отказываясь  от  всякого  духовного  общения  и  сот-рудничества  с  западным  духовным  миром,  с  людьми  других  христианских  вероисповедований».  Про  інших  вони  і  не  ду-мають.  Цілковита  байдужість,  повна  й  тупа  агресія.
Вот  искушеньице-то  какое!!  —  перестань  бути  поетом—живоздиральником  шкірок  із  одного  себе!  засни,  як  Бердяєв  або  ректор  чи  проректор  греко-католицького  чи  іншого  уні-верситету:  в  мене  все  гарно,  робота  престижна  і  є  дружина  лагідна!  Слухай  світське  говоріння  всіх  —  ніби  шумить  море...
Не  здирай  шкур  тільки  що  з  себе  —  не  боговгоджуй,  не  окликайсь  —  що  то  Христос  пропонує  для  ходу  і  для  шляху...
Низхідні  баси,  схоже,  далі:
«Это  есть  пережиток  старой  психологии  слабости  и  дур-ной  замкнутости  в  себе  и  в  своем,  психологии,  расчи-танной  на  внешнюю  помощь  государственной  влас-ти».  Вичавив  рису  слабкості  росіян;  звідки  —  корінь  бід  їхніх,  усім  біда...  
Перетерпіть  браття,  як  я:  якщо  Ви  маєте  зараз  краплину  маленької  совісті...  вчуєте,  що  легше  вмерти,  аніж  витонче-ному  постами  і  несказанністю  —  тримати  якусь  психологію.  Боже!  ущедрити  хочу,  як  Мати  Божа,  як  Вона  —  мене,  і  вилі-кувати.  Ви  не  прийміть  більш:  ніби  можете  вдихнути  без  Христа,  і  прийняти...
І?
«На  почве  этой  психологии  рождается  мнительность  и  подозрительность,  разрушительная  для  духовного  здоро-вья...»  .  
Духовники,  ігумени  всі  це  знають,  в  усім  світі.  Також  і  в  Росії.
«Мы  волей  Промысла  Божьего  поставлены  в  общение  с  западным  духовным  миром,  должны  старатьсяего  узнать  и  вступить  с  ним  в  братское  общение,  обьединяясь  с  ним  во  имя  борьбы  с  силами  антихристианскими».
«Наступили  времена  большого  обьединения  всего  хрис-тианского  мира,  христиан  всех  вероисповедований».
Відносьтесь  не  історично,  а  вживу,  —  чого  ж  так  не  збу-лось,  —  і  що  є  нині?!
«Западная  Європа  перестает  быть  монополистом  культу-ры,  в  ней  чувствуется  истощение».  
Західна  Європа  тепер  недуховна,  всі  відійшли  від  Христа:  стрижня  нема,  два  століття  нема  вже  культури,  створеної  християнством,  порятівної.  Очікують  духовної  експансії  з  України  і  Росії…
Нема  ідей,  коренів,  глибин  первісних  —  тільки  є  технічні  виконавці…  вони  самі  говорять  про  це…
Але  дивимося  далі.
«И  Восток…  приобретает  большее  мировое  значение,  чем  имел  раньше».  І  що  далі?
«Мы  должны  бороться  за  достоинство  и  свободу  челове-ческого  духа,  за  самый  образ  человека,  ныне  попираемый».  
Це  до  кінця  часів  будуть  несерйозні  говорити.  Робити  по-трібно.  В  мене  таке  враження,  що  крім  достатньо  божевіль-них  й  неймовірно  люблячих  двох  сердець  Божої  Матері  і  Ше-вчука  ніхто  не  знає,  як  художньо  робити…  
 
Тому  —  як  мовиться  —  «повертаймось  до  наших  баранів»,  чи  як  кажу:  до  нудьги  світського.
Бердяєв  фіксує  дві  течії  —  одна  за  творчість  і  оновлення  духа  (покаяння,  тобто,  переміну  мислення),  друга  —  за  фор-мальне  збереження  православ’я,  реакцію,  нацизм  (все  —  як  і  нині!..).  
Цікаво,—  сказав  би  мій  полум’яний  переплавлювач  духу  і  речовинності  (Моцарт)  в  любові  всецільній  та  неосоромній:  в  чім  покаяння  в  других,  в  реакціонерів?  В  нездвижності  й  не-творчості  —  несвободі-невідповідальності?  чи  навпаки?
Зенон  їм  допоможе…  давньогрецький?  
Це  —  слухання  Духа?  
Поступ  часу  роздушив  піддепартаментне  російське  право-слав’я.  В  революції  винуваті  не  низи,  а  верхи.  Бердяєв  про  себе  каже,  що  він  винуватий,  і  всі  думаючі,  і  правлячо-ситі.  «Положение  Православной  Церкви  в  мире  резко,  катастро-фически  изменилось…  и  ставятся  новые  задачи».  Бовкання...
В  час  трагічний  і  страшний  кількох  мужніх  людей  Хрис-тос  виставляє  тримати  ясність  волі,  духа  і  рівноваги!  Які  вірні  своїй  со-вісті  з  Ним.
«Образуется  новый  уклад  православной  души,  более  ак-тивный,  ответственный,  творческий,  более  мужественный  ибесстрашный».  Це  —  побажання.  
Бах  цього  не  бачить,  зверхрезонансу  —  нема…
Декілька  людей  відгукнеться  кличу  Христа  від  мене,  рі-шаться  на  зміни…  Які  нині  є  люди?  —  зістарені    зіпсовані  діти,  злі  й  злякані…
«Исключительное  понимание  христианства  как  религии  
личного  спасения,  отрицание  творческого  отношения  к  воп-росам  жизни  всечеловеческой  и  всемирной,  неразрешен-ность  в  христианском  духе  вопросов  культуры  и  социального  устроения  и  является  источником  страшных  расст-ройств  в  христианском  мире.»
Культури  нема…  Соціальності  нема...  «Состояние  общест-ва  позорное...»
Спокуса  була,  є:  цезаропапизм,  Церква  під  департамен-том,  цар  —  він  і  папа,  керівник  Церкви.
А  інші?
«…что  старый  быт  наш  был  скорее  языческий,  чем  хрис-тианский».  Точно  так.
Про  що  мова?
Основне  вирішується  в  культурі,  бо  в  ній  Христос  тільки  перемагає  заформалізованість  всю:  і  свідомостей,  і  далі  вниз  до  темного  побуту.  Тепер  же  —  оголимось  за  темного  прези-дента  Обаму…  Кому  він  потрібний  через  сто  років?..
Побажання  а  чи  завдання:  «…возрождение  ее  (России)  в  Христовой  правде».  (Хіба  тільки  Росії?)
«Безумно  было  бы  восстанавливать  в  неправде,  за  кото-рую  мы  терпим  кару».  Отож!  А  патріарх  Кирил  —  полі-тик!  Де  там  вже  правда  Божа!  художньо  ціле!  страш-нющий  Ритм!!    Толстой  —    великий  зануда,  утилітаризував  Євангеліє!  Але  Бах!  Моцарт!  —веселий.  «Негеніальним  —  такт...  А  геніальним  —  великий  Ритм»  (І.Ш.).
Тому  є  цілою  і  точною  правдою  лиш  наступне:  «Под-  линная  борьба  есть  борьба  Христова  и  антихристова  духа,  который  проявляется  во  внешности  в  полярно-противопо-ложных  образах».
Що  ж  потрібно  насправді  людям?  «…до  конца  серьезно  понять  и  принять  христианство...»  При  секуляризмі  ниніш-ньому  —  слід  прийняти  Христа  в  серце  як  Центр  творіння  і  спасіння,  і  твори,  які  розкривають  твар  у  картині  Бога,  люди-ни  і  світу.  Ліки  проти  секуляризму.  
«Мерседеси»  і  простуваті  попи  мерседесові  собою  витіс-няють  Христа  за  огорожу  Церкви:  ієрархи  не  переймаються  творчістю,  новизною,  культурою,  вони  не  допускають  пере-мін  оновленням  духа.  
І  це  є  проти  ап.  Павла:  недавній  випад-рішення  Патріарха  Московського:  «Спалити  Шмемана!».  
Православ’я  не  об’єднується,  як  наївно  хотів  Бердяєв  «з  найбільших  глибин»,  більш  того  —  згори  роз’єднують  його  неспеціальні  шкідники  і  спеціальні  (!)...  служби.  
Втім,  дасть  мені  Христос  мовчати  —  покірно  чи  з  покори  і  Його  любові  мовити.  Крім  Христа,  все  відносне,  сміттєве,  не-суттєве!..  О  Павле!  Від  Хреста  безсмертя...  І  через  хрест  недо-сяжні  —  в  безсмертя!!
Слухайте  Бердяєва,  відомого  в  його  нещасливості…  
«…  и  осуществить  его  (христианство!)  реально  в  жизни  не  только  личной,  но  и  общественной».  Я  люблю  Христа  і  Матір  Божу:  вони  врятували  мене!!  За  Христа  суспільні  й  не  хочуть  знати  мого  служіння,  бо  не  хочуть  знати  Христа.
 
«Необходимо  активное  противление  антихристовому  злу,  но  противление  христианское  и  во  имя  Царства  Христова».  Інакше  преображуєшся  в  диявола…  це  є  тепер  —  в  Росії,  хворій.
«Оно  (Православие)  перестает  быть  простецким,  мужиц-ким  по  преимуществу».  «…нужно  повышение  умственной  и  духовной  культуры».  А  нема!  Неможливо  це  без  приходу  інтелігенції  мислительної  і  творчо-художньої  —  до  Спаса-Христа!..  
Ольгу  Седакову,  в  концтаборі  Цугундера,  нову  матір  Ма-рію  на  вході  до  камери,  колись  побачу:  мислительку  світлом  Христовим  і  творчо-художню,  як  на  щастя!..  
А  як  більше  —  то  Моцарт  (мистецтво,  поезія)  відвернеть-ся,  релігійне  почуття  неймовірне  —  в  такого  носія…
Він  казав.
Бо  з  Росією  ще  гірші  справи,  ніж  сто  років  тому:  бачите  ж!  
4.08.2011

адреса: https://www.poetryclub.com.ua/getpoem.php?id=891196
Рубрика: Лірика кохання
дата надходження 09.10.2020
автор: Шевчук Ігор Степанович