КРИКИ КАЛЛІОПИ (роман, уривок)

ГЛАВА  І  

Вітер  свище  на  горищі
-  я  малюю  вас,
Поверніться  вправо,  вліво,
-  в  профіль  та  анфас…

                                                                     …із  забутої  пісні….

Безмірно  списаних  рядків  з  таким  звучанням  ноти,
Він  так  почав:  «В  її  очах  я  змерк  і  загубивсь»,
Мільйони  ж  інших  ввіч,  що  мружились  навпроти,  
Не  помічав,  поет,  і  відчаєм  упивсь.

I
«Як  мало  слів  на  ум  в  цей  час  приходить,
З  яких  метафори  спліталися  б  тобі»,
Немов  сомнамбула  всім  духом  верховодить,
Не  ти,  а  хтось  тобою  в  шахах  ходить,
Весь  світ  упхнувши  в  очі  голубі.
Так  наш  поет  –  упившись  згубним  болем,
Бродив  між  вулиць  барочних  споруд,
Мов  привид,  дух,  -  так  жаль  обняв  мінорний,
І  справді  змерк,  і  наче  став  прозорим,  
І  загубивсь,  і  духом  й  тілом  схуд.
Трапляється  коли  замкнувшись  в  горі,
Здибаєш  тих,  хто  в  розпалі  розмов,
Немов  про  тебе  і  тобі  говорить,
Як  зараз  от  –  про  суть  адіафори,
Семінаристи  почали.  І  про  любов,
Вели  печаль  студенти-перехожі.    
А  він  все  брів,  а  він  все  далі  йшов.

II
Під  гамір  площ,  і  паркових  гудінь,  
Травневий  день  повис  над  любим  містом,
Туман  ще  пестив  побережну  рінь,
І  міст  ховав  свою  хребетну  тінь,
Тепло  впускаючи    у  душу  кам’янисту.  
Він  сміх  зачув  на  біль  свою  знайомий,
В  якомусь  із  розчинених  вікон,  
І  відблиск  сонця  вдарив  з  медальйону,
З  грудей  її.  І  ревність  зникла  в  ньому,
Та  злість  взяла  від  розпачу  в  полон.
Безмежна  фальш!  Дурна  забава  духу,
В  її  очах  я  змерк  і  загубивсь?
Вливати  стільки  слів  в  діряве  вухо,
Хоч  очі  бачили,  а  розуму  не  слухав,
На  взір  вино,  а  оцет  пригубив,  
В  бокал  із  ним  влетіла  п’яна  муха,
Один  впивався,  мучився  й  любив.

III
Дрижала  мить  в  пахкій,  лілейній  цноті,
Коли  на  слух  справляв  її  ім’я,  
Колись  тремтіло  в  тій  блаженній  ноті,
Тепер  навіки  віддане  скорботі,
Закутане  в  обійми  забуття.
Ох  Вероніко,  що  ж  з  тобою  стало?
Чом  світ  лункого  обрію  змалів,
І  забрела  в  його  злиденне  стадо,
Невже  любов  земне  шукає  благо,
Забувши  про  плекання  почуттів?!  
Мов  пишно  витканий  із  золота  сонет,
В  ній  чарувань  до  не  схочу  велося,  
У  свіжих  бганках  плоті  зрів  терцет,
Лиш  над  катреном  мучився  поет,
Коли  вогонь  зміїного  волосся
Зманив  в  безодню  пристрасних  тенет.
Тепер  усе  змарніло  й  забулося.


IV
Сховалось  сонце  з  шурхотом  птахів,
Годинник  ратуші  відлунням  вдарив  тричі,
Чи  Вельзевул  глумитися  хотів,
Наслання    за  спиною  шепотів,                                
Звертаючи  старі  біблійні  притчі.
Чиясь  рука  за  талію  взялась,
Вмить  світ  померк,  і  видовжились  тіні,
І  в  перехват  гальорка  понеслась,
Знай  в  дугах  стегон  ваготінь  велась,
Бо  в  танцях  талій  вічна  безнадійність.
Тоді  картина,  що  йому  відкрилась,
З  насмішкою  вказала  іншу  суть:
Якщо  у  танцях  талія  згубилась,
Бери  любов,  таку,  яка  не  снилась,
Яку  до  храму  серця  не  ведуть,
І  в  дар  якій  не  хлюпають  чорнила,
Чи  в  радість  нам,  як  ідоли  падуть?!


V
Коли  в  очах  насмішка  запеклася,
Він  викинув  страждання  з  голови,
І  серце  не  тривожити  поклявся.
Рядком,  з  якої  повість  повелася,
Почавши  все  з  новітньої  глави.
Буває  часто  у  житті  чуднім,
І  сміх,  і  гріх  тримаються  за  руки,
На  поминках  печаль  голосить  всім,
І  десь  на  небі  розійдеться  грім,
На  страх  чи  сміх,  ураз  зміняє  муки.
Тепер  іди  –  шукай  голодних  муз,
Лови,  поет,  своїх  міфічних  гурій,
До  поки  не  вчинили  з  них  Медуз,
П’ять  асів  кинь,  і  вже  сьогодні  туз,
Так  поспішай  в  шумне  кафе  «Вітрувій»,
Вперед  читачу,  як  не  боягуз!
Облиш  свій  страх  і  роздуми  понурі.



«Лаврін!  –  хтось  вигукнув,  коли  поет  зайшов,  –  
Лиш  на  твої  Офір  чекав  вітрила!
Ти  знову  там  де  царствує  любов,  
Себе  згубив,  та  тут  себе  й  знайшов,
Скидай  свій  плащ  і  розшнуровуй  крила».
А  він  назад,  мов  зло  передчував,
І  змеркло  сонце  на  пташині  лови,
Стривожився.  Та,  як  Немир  обняв,
Плаща  свого  товаришу  подав,  
І  радість  в  серці  поселилась  знову.
Тоді  ще  вечір  починав  цвісти,
А  вже  горлав  богемою  «Вітрувій»,
З  полів  спідниць  вертілися  хвости,
І  кожен  погляд,  щось  жадав  знайти.
«Що  далі  ми,  то  менші  кракелюри!
Сказав  Лаврін  –  Тарновичу,  -  Прости,
Що  дурнем  був  і  вскочив  на  котурни».

VIІ
Немир  радушно  в  зал  його  повів,
В  підвал  по  сходах  стиснувши  за  плечі,
А  там  весь  люд,  мов  в  вулику  гудів,
Студент  якийсь  дискусію  завів,
В  якій  азарт  і  пристрасть  молодеча:
«Оферма,  гляньте  ж,  чорті-що  верзе!»
Всміхався  він  і  розводив  руками,  -
Коли  актор  на  сцені  –  це  одне,
Та  як  в  життя,  він  роль  свою  введе,
Таких  клейміть  сміливо  –  глупаками.  
Немир  Тарнович  підхопив  кураж:
«Усе  дволике    у  своїй  природі,
Як  стане  вибір  –  що  за  персонаж?
Ти  що  б  не  вибрав  –  все  один  пейзаж,
Одна  макітра  віддані  короні,
З  якої  вибивається  ковпак»
Що  блазень,  що  король  на  троні.
VIIІ

«Чи  сниться  нам,  чи  то  стоїть  Лаврін!?  –  
З  іронії  почав  один  з  студентів,
А  ми  вже  йти  збирались  на  поклін!
Та  бач  навідався  до  цих  розбухлих  стін!
В  чертоги  збочених  артистів  та  поетів!»
І  в  двох  студенти  підійшли  до  нього,
Скріпивши  зустріч  потиском  руки,
Немир  скомандував:  «  Вина  йому  міцного!
Не  в  силах  нам  дивитись  на  блідого!
Блудного  сина  з  притчі  від  Луки.»
Під  аркою  вкінці  шумної  зали,
Сиділо  ще  з  десяток  гультіпак,
Піднявши  келихи  Лавріна  привітали,
І  кілька  дам  манірно  закивали,
І  він  кивками  відповів  на  знак,
Були  й  такі,  що  потай  поглядали,
Та  очі  мружили,  як  слинили  коняк.

IX
Який  же  вид  тепер  стоїть  з  люкарни?  –  
Спитав  Немир.  Давно  вже  слід  змести  старих  потвор,  -  
Почав  Лаврін,  –  облишити  старі  затерті  жанри,
Казна-коли  роман  погас  скінчивши  мандри,
Але  ведуть  старця  чекаючи  на  фльор.                                                                        
Повсюди  копія,  як  з  двох  сторін  лиштва,
Чи  музика  класичного  розливу,
Чи  опера,  що  з  сцен  давно  зійшла,
Ще  в  розквіті  коханого  знайшла,
Тепер  беззубому  замішує    підливу.
У  ветхих  жанрах  дряблий  дух  потенцій,
Усе  класичне  виникло  колись,
Сягнувши  висоти  своїх  есенцій,
Зразком  своїм  укорінилось  в  серці,
Так  генії  затим  перевелись,
Віддавши  світу  море  квінтесенцій.
Тепер  для  мас  перформенси  здались.
Новітній  дух  –  це  світ  нових  каденцій,
Де  простота  з  доступністю  сплелись.  

X
«А  що  поезія?  –  хтось  вигукнув  з  дружків,
Після  античності  поезія  змінилась,
Та  й  хто  читав,  і  що  ж  там  розумів!
В  ремарках  копирсатися  хотів?
Признаємо  –  Гомерова  доба  скінчилась.
Новому  дню  нових  подай  вершин,
Антична  метрика,  нехай  собі  заснула,
Та  темний  і  простий  явився  чин,
А  з  двох  в  горнилі  вилили  один,
Для  всіх  є  свій…»  Тут  дівчина  зітхнула.
О  так,  -  Лаврін  докинув,  -  Це  ж  дарма,
Вникати  в  шир  високих  філософій,
У  нетрях  цих  псується  голова,
Й  болотну  твань  намацує  нога,
Як  жінка  збоку  із  зітханням  в  слові,
Все  перекреслить  в  мить:  «  Яка  нудьга…»  
І  сміхом  зал,  а  з  тим  й  кінець  тенсоні.      

XI
В  компанії  веселий  дух  лукавства,
Слова  фехтують,  гострі,  як  клинки,
Хтось  з  випадом  батман  готує  часто,
Комусь  на  сміх  безглузде  марнославство,
А  решта  –  розминають  язики.  
Почнеш  розмову  з  сущої  дурниці,
Про  фільм,  погоду,  чи  свою  сім’ю,
Як  раптом  спис  летить  з  дурної  спиці,
Чи  журавля  закльовує  синиця,
Верблюд  крізь  голку,  Жанна  Д’арк  на  прю.
Настав  момент  представити  героїв,
Що  поки  цю  історію  ведуть,
Павло  Копистий  був  у  цьому  строї,
Данило  Попель,  викапаний  кроєм,  -  
Студенти,  що  граніт  наук  гризуть.
Борис  Шляхтин  –  поет  і  жрець  історій,
Його  ж  подругу  Анною  зовуть.

XII
З  півроку,  як  Лаврін  пропав  безслідно,
І  з  того  часу,  день  один  за  два,
Здавався  Анні.  Й  ті  чуття,  що  ніжно,
В  незвідані    його,  плекала  гідно,
В  обжинки  відійшли  до  Шляхтина.
Услід  торкнувся  відчай  і  Данила,
Який  до  Анни  почував  жагу,
Її  очей  тривожна  хлань  манила,
Що  мов  із  страху  пристані  просила,
З  небес,  завжди,  чекаючи  грозу.
Збілілий  порух  в  чесноті  холонув,
Як  в  цьому  астенічному  лиці,
Йому  ввижався  трунок  беладонни,
Що  в  чорних  ягодах  зіниць  хоронить,
Непізнаність,  що  зваблює  митців,
Нехай  у  в’ялості  оманлива  пристойність,
А  в  неземних  очах  ждання  земні.

XIIІ
Шляхтин,  на  десять  років  старший  Анни,
Колись  рвучкий  у  поступах  своїх,
І  до  жіноцтва  та  розваг  захланний,
У  сорок  літ  в  любові  безталанний,
У  ній  побачив  сад  любовних  втіх.
Коли  ж  Лаврін  явився  у  «Вітрувій»,
Бориса  тихий  відчай  приструнив.
Павло  ж  записаний  у  шлюбній  партитурі,
При  всій  своїй  Гермесовій  фігурі,
В  травневі  іди  жертви  приносив.
Скріпи  рукою  клятву  чи  братерство,
Обряд  святіший,  як  церковний  шлюб,
Храм  тіла  для  язичника  позерство,
І  підмізинний  надто  тисне  перстень,
Коли  довкола  стільки  знадних  згуб.
Там  височіє  кадуцей  над  серцем,  
Праворуч  жінка,  осторонь  Сукуб.

XIV
«Мене  усі  вважають  конформістом»,  -
Сказав  Немир  Лавріну,  -  та  нехай!
Улюбленець  судьби  –  бо  дім  за  містом,  -
І  поглядом  зустрівся  з  ним  Копистий,
Де  з  любкою  частенько  віддихав.
«Нехай  не  мій  салон  краси  «Даліла»
Що  я  від  батька  в  спадок  перетяг»,
Нехай  моя  сорочка  не  пітніла,
Як  він  пітнів,  але  продовжив  діло,
Як  міг  доклався  до  його  звитяг.
А  втім  я  не  подався  в  медицину,
Як  він,  а,  знаєш,  як  розважив  над  усім?
Хтось  завше  першим  дужче  тягне  спину,
Щоб  іншому  прикрасити  години,
А  третій  прийде  та  зруйнує  дім,
В  твоїх  очах,  Лаврін,  я  бачу  кпини,
Та  й  це  нехай,  гріха  не  бачу  в  тім.»

XV
«Ти  щирим  був  Немир  і  залишився,  -
Йому  учтиво  відповів  Лаврін,
Та  з  цим  миршавим  світом  ще  не  злився»,
«Будь  щирим  й  ти,  -  скажи  –  кому  молився»,  -
Хотів  спитати  та  спинився  він.
Компанія  вже  зналася  з  плітками,
Що  хтось,  комусь  і  десь  переповів,
Що  в  хижі  одинокій  між  горами,
Спинявся  з  Нікою,  зимовими  часами,
І  там  любов’ю  знаджений  хворів.      
Хоча  була,  в  чутках  цих  таємниця,
Не  знав  ніхто  причини  розставань,
Чи  перелюб  накоїла  дівиця,
Бо  вже  клеймили:  «чортова  блудниця»,
Чи  то  Лаврін  покинув  без  вагань,
Бо  бач  в  його  очах  тривога  сниться,
Й  душа  ще  не  звільнилась  від  терзань.  


XVІ
Що  відбираємо  в  корзину  із  мистецтв?            
Які  зразки  складаємо  до  купи?
Мавпуємо  чи  образ  наш  –  творець?
Без  творчості  живий  ти  чи  мертвець?
Знайдіть  в  собі  хоч  два  анаколуфи?
Серед  питань,  що  в  бесідах  ведуться  
Вагомі  ті,  що  з  сорому  мовчать,
Завжди  німі,  в  очах  із  криком  рвуться,                                        
В  зап’ястях  рук  заламаних  снуються,
І  знаком  згорбленим  в  тобі  й  мені  стоять.
«Чому  ж  ти  Анно,  так  щадиш  Лавріна?»
Німим  питанням  задававсь  Шляхтин,
«Чи  не  в  серцях  з  любовного  моління,
Готова  розмолитись  на  колінах,
Мов  на  ікону  з  тисячі  картин,
В  очах  розвіяла  притаєне  горіння,
Мені  ж  зладнала  леза  гільйотин.»


XVIІ
«Чом  не  спізнав  Лаврін  той  вид  облудний,
Що  в  дикій  самці  дух  гойдає  тлін,  -  
Цих  Веронік  годує  жар  підспудний,
І  сходить  дух  розмов  від  них  марудний,
В  праобразах  дворушних  Форнарін.»
Так  мовчки  міркував  Данило  Попель,
Відчувши  Анни  безголосий  щем:
«Які  підмовиш  серцю  звучні  тропи,
Як  в’яжуть  грудь  мою  небесні  стропи,
Любов  моя.»  Шляхтин  себе  оплакував  віршем:
«З  чуттям  легким  ти  скинула  туніку,
 В  якій  ще  вчора  розгорялась  хіть,
Стинають  гнів  мені,  йому  глевкі,  повіки,
-  Кружляють  думи,  як  стрімкі  шуліки,
В  повір’ї  злих,  сердечних  лихоліть.  
Поглянь  –  Лаврін  не  збувся  Вероніки,
Але  мовчіть  уста  мої,  мовчіть…»

XVIIІ
Копистий  слухав  діалог  сусідній,  
Один  з  них  –  Возний,  як  Павло  почув,
Доводив  опонентові  безплідно,
Що  той  мовляв,  харциз,  пошляк,  негідник,
Що  юнку  бавить.  Той  же  брав  на  глум:
«У  два  Статути  глянув,  я,  Литовські,
В  п'ятнадцять  років  дівці  –  дозвіл  був,
Тоді.  А  в  третьому  –  тринадцять!  Втіхи  плотські,  
Відносні  штуки  в  думах  філософських,  
Яку  ж  мораль  наш  вік  собі  напнув?  
Мені  лиш  сорок  їй  вже  дев’ятнадцять,        
До  чого  я?  З  чого  почавсь  роман?»
«Що  дурень  ти.».  «  З  Статутів,  і  тринадцять…
Який  резон  пустим  ходити  в  -надцять,
А  в  тридцять  спохватитись,  як  баран,
Тоді  ж  свою  кар’єру  винуватять…»  
«Ох,  чортів  вісімнадцятий  туман!»  

XIX
«Гниють  фрегати  на  забутій  верфі»,  -  
Копистий  мовив,  глянувши  в  вікно,
Лаврін  замовк  замучений  до  смерті,
Шляхтин  з  Немиром  виперлись  до  селфі,
З  подругою,  що  піднесла  вино,
Там  у  дворі  в  нічному  миготінні,
Реклам,  горіли  сонця  ліхтарів,
І  час  погруз  в  липкому  павутинні,
Як  і  «Вітрувій»  в  п’янім  белькотінні,
Потрохи  гаснув,  чахнув  і  хирів.
Кудись  подівся  дух  завзяття  гідний,
Данило  вник  з  задумою  в  смартфон,
Лаврін  пропав  у  роздумах  безслідно,
За  північ  далебі,  а  далебі  вже  пізно,  
Розводити  балачки.  Сходить  сон,
Прощатися  компанії  потрібно,  
Та  все  ніяк  не  зважиться  ніхто.

адреса: https://www.poetryclub.com.ua/getpoem.php?id=856057
Рубрика: Поема
дата надходження 27.11.2019
автор: Володимир Каразуб