Із сімейних публікацій: Устина-Златоуста Вовк "ІСУС, СИН БОГА ЖИВОГО"

[color="#ff0000"][i]Вітаючи  усю  громаду  Клубу  Поезії  з  Великодніми  святами,  хочу  запропонувати  рецензію  своєї  доні  -  Устини  -  на  виставу  "ІСУС,  СИН  БОГА  ЖИВОГО",  що  йде  у  Львівському  академічному  національному  драматичному  театрі  імені  Марії  Заньковецької  з  1994  року,  себто  25-ий  рік  поспіль[/i].[/color]

[b]Устина  Вовк[/b]
[b]Вистава-містерія  за  Чотириєвангелієм  
  «ІСУС,  СИН  БОГА  ЖИВОГО»  на  сцені  "заньківчан".
[i](автор  –  Василь  Босович,  режисер-постановник  –  н.а.  України  Федір  Стригун)[/i][/b]
                             
У  Театрі  імені  Марії  Заньковецької,  як  і  в  інших  театрах  Львова,  є  улюблені  довголітні  вистави  –  вистава  Василя  Босовича  «Ісус,  Син  Бога  Живого»  саме  належить  до  таких  вистав,  вона  улюблена  для  глядачів,  які  приходять  дивитися  її  цілими  сім’ями  неодноразово,  вона  дорога  і  самим  акторам,  які  граючи  цю  ілюстрацію  Нового  Завіту  Біблії,  щоразу  переживають  особливе  духовне  потрясіння,  що  для  акторської  професії  притаманне  як  в  ніякій  іншій  з  творчих  професій.  Скажімо,  артистка  Тетяна  Павелко,  що  вже  багато  років  виходить  у  цій  виставі  в  образі  Матері  Марії,  говорила  якось,  що  кожен  раз  перед  виставою  у  неї  піднімається  тиск,  а  перший  виконавець  ролі  Ісуса  –  теперішній  артист  Київського  Національного  драматичного  театру  ім.  І.Франка,  з.а.  України  Тарас  Жирко,  кожен  раз  перед  виставою  усамітнювався,  аби  ніякі  світські  чинники  та  галас  не  відволікали  його  від  стану  душевного  спокою  і  самозаглиблення.  Така  роль  (і  якщо  хочете  знати  місія!),  яка  дісталася  йому  за  принципом  майже  кінематографічного  ефекту  зовнішності,  а  в  теперішньому  часі  –  з.а.  України  Андрію  Сніцарчуку  –  трапляється  раз  на  життя.
                       Вистава  [b]«Ісус,  Син  Бога  Живого»[/b]  Василя  Босовича  іде  у  Театрі  ім.  Марії  Заньковецької  вже  25  років,  її  було  зіграно  понад  200  разів  (в  ювілейній  виставі  у  2014  році  роль  Ісуса  виконував  Тарас  Жирко),  прем’єра  її  відбулася  у  травні  далекого  1994  року.  Про  неї  я  чула  ще  від  своїй  батьків,  які  розповідали  про  це  неймовірне  видовище,  коли  Львів  переживав  цю  виставу  як  нове  театральне  дійство  під  Великодні  свята.  Так  і  пішла  традиція  показувати  цей  матеріал,  цю  містерію,  саме  під  свято  Пасхи.  І  кожен  раз,  коли  грається  сюжетна  колізія  Ісуса  Христа,  Сина  Божого,  у  колі  простих  людей,  де  багато  підлості,  невірства  і  найчорнішої  зради,  стає  моторошно  від  ілюстрації  тортур  Назаретянина  з  наказу  Понтія  Пилата,  бо  на  очах  занімілої  глядацької  зали  постає  закривавлена  постать  Вчителя,  у  якого  дрижить  кожен  м’яз  на  тілі.  А  сцена  страти  Ісуса  на  Хресті  –  кульмінація  драматичної  оповіді,  перетворює  сцену  театру  в  Часі  і  Просторі  на  Гору  Голгофу,  що  знаходилася  за  міськими  стінами  Єрусалима.  
                         Батьки  розповідали  і  про  давній  склад  акторів,  задіяних  у  цій  виставі  понад  двадцять  років  тому,  яких  уже  немає  серед  нас  –  тоді  виходив  у  ролі  законовчителя  Никодима  н.а.  України    Олександр  Гринько,  у  ролі  Каяфи  первосвященика  –  н.а.  України  Олександр  Гай  та  інші.  У  ролі  Спокусника  з’являвся  на  очі  глядачів  тоді  ще  молодий,  тепер  уже  актор  старшого  покоління  –  н.а.  України  Євген  Федорченко,  на  зміну  йому  наше,  теперішнє  покоління  глядачів,  бачить  в  образі  Спокусника  Олеся  Федорченка,  що  і  манерою  гри,  і  тембром  голосу  дуже  нагадує  батька.  Понад  двадцять  років  тому  Богоматір  Марію  грала  н.а.  України  Таїсія  Литвиненко,  в  цій  ролі  вона  завжди  була  м’яка  і,  по-материнському,  чуйна.  З  давнього  складу  акторів  до  сьогодні  виходять  на  сцену:  Іродіада  –  з.а.  Украни  Ірина  Швайківська,  з.а.  України  Людмила  Нікончук  і  їх  донька  Соломія  –  з.а.  України  Альбіна  Сотникова  (минулоріч  на  Великдень  грав  Ірода  н.а.  України  Петро  Бенюк,  на  жаль,  уже  покійний).  Хочеться  бачити  в  ролі  юної  Соломії  когось  із  молодого  складу  заньківчан,  бо  кого-кого,  а  дівчат  –  вродливих,  талановитих  і  гарно  танцюючих  у  театрі  предостатньо!  Незмінним  виконавцем  ролі  Пилата,  прокуратора  Юдеї,  залишився  н.а.  України  –  Богдан  Козак.  І  старе,  і  нове  покоління  глядачів  не  уявляють  цього  персонажа  в  іншому  прочитанні.
           А  от  н.а.  України  Григорій  Шумейко,  що  у  старому  складі  виходив  в  образі  брата  Ісуса  –  Якова  (кілька  років  тому  я  бачила  його  в  цій  ролі  –  в  ній  він  блискучий,  по-братньому  добрий,  і  дотепний!),  тепер  вже  виходить  у  ролі  Ірода  і,  як  на  мене,  програє  Іроду  –  Петру  Бенюку,  занадто  вже  він  патетично-гротескний.
             З  пам’ятних  масових  сцен  вистави  –  це  весілля  в  Каннах,  де  на  сцену  у  танці  виходить  весь  акторський  склад  театру  від  старого  до  малого;  це  сцена  «Нагірної  проповіді»  та  «Тайної  Вечері»  перед  Тортурами  і  …  вже  згадувана  цена  Страти.
  Усі  дванадцять  Апостолів  у  виконанні  заньківчан  –  характерні  і  виразні,  особливо  запам’ятовуються:  Симон  Петро  –  н.а.  України  Степан  Глова,  Нафанаїл  –  з.а.України  Ігор  Гаврилів,  Яків  Заведеїв  –  н.а.  України  Ярослав  Мука,  Матвій  –  Роман  Біль.  Відчувається  ансамблевість  у  колі  акторів  -  «Апостолів».  Коли  вони  співають  на  березі  моря  у  залі  стає  тихо-тихо,  глядачі  з  насолодою  вслухаються  в  мотив  пісні.
             Не  можна  в  цій  виставі  обминути  сценографію  і  костюми  давньої  Палестини  (художник-постановник  –  народний  художник  України  Мирон  Кипріян),  це  ж  за  жанром  історична  містерія  за  Чотириєвангелієм,  тому  у  цій  виставі  особливо  прискіпливо  глядачі  споглядають  всі  дрібниці  –  від  скелястих  рельєфів,  що  перетворюються  на  образи-символи  Скрижалів;  до  семисвічника  «менори»  на  раді  священослужителів  Синедріону,  що  голосують  за  страту  Ісуса,  задмухуючи  свічки  в  свічнику.
Вистава  вражаюча.  Вона  нікого  не  залишає  байдужим.  Особливо  хвилює  музичне  оформлення,  зокрема,  музична  тема  Ісуса  Христа.
Такі  вистави  мають  довгу  і  непересічну  сценічну  біографію,  бо  історично-духовний  матеріал,  на  якій  побудований  сюжет  драми  Василя  Босовича,  не  втрачає  своєї  актуальності  ні  в  Часі,  ні  в  Просторі.




адреса: https://www.poetryclub.com.ua/getpoem.php?id=833733
Рубрика: Лірика
дата надходження 27.04.2019
автор: Сіроманка