Основи поетики. Тріолет.

Тріолет  (фр.  triolet,  від  лат.  trio  —  троє)  —  восьмивірш  за  схемою  римування  на  дві  рими:  абааабаб.  Причому  перший  рядок  повторюється  тричі:

Сонце  і  день  —  не  мені.
Сни  —  моя  втіха  єдина.
Та  не  щастить  і  вві  сні.
Сонце  і  день  —  не  мені.
О,  хоч  у  снах  чарівні
Сняться  юнацтва  години…
Сонце  і  день  —  не  мені,
Сни  —  моя  втіха  єдина
(А.  Казка).

Тріолет  —  це  тверда  строфічна  форма,  у  якій  є  лише  дві  рими.  Перший  вірш  повторюється  у  4-му  та  7-му  рядках,  а  другий  —  у  8-му.  Строфічна  формула  Т.:  АВаАаЬАВ  (варіанти  АВаАЬаАВ,  АВЬАаЬАВ…).  Скріплюючи  текст  “кільцями”,  повтори  позначають  лейтмотив  та  підкреслюють  композиційну  завершеність.  

Походження  Т.,  як  і  ін.  твердих  строфічних  форм  (рондель,  рондо,  секстина,  сонет)  вчені  пов’язують  із  середньовічною  плясовою  піснею  романських  народів,  з  характерним  для  неї  чергуванням  строф  та  приспівів.  В  процесі  олітературення  цієї  пісні  у  старофранцузькій  поезії  XII  ст.  кількість  строф  та  приспівів,  а  також  їх  рядковий  обсяг  скорочувалися  і  вже  в  кінці  XV  ст.  Т.  набуває  свого  канонічного  вигляду.  Т.  виник  у  середньовічній  французькій  поезії,  прижився  в  інших  європейських  літературах.  Пізніше  відроджується  в  ліриці  бароко  і  рококо.  

Одним  зі  зразків  тріолету  є  поезія  Світличного  "Тріолет":

Навіщо  тріолети  їсти?
Вони  -  з  химер,  фантазій,  снів...
Не  смійте,  плотські  та  земні,
Небесні  тріолети  їсти!
Се  -  сонячні  кларнети  істин.
...  А  що  як  істина  -  в  вині?!
Не  треба  тріолети  їсти,
Вони  -  з  химер,  фантазій,  снів...

Але  закорінюється  Т.  в  добу  романтизму,  коли  відбувається  процес  наслідування  італо-французської  віршованої  техніки.
Т.  писали  в  Німеччині  —  Й.Гете,  А.Шлегель;  в  Англії  —  В.Генлі;  у  Польщі  —  С.Гощинський,  А.Міцкевич;  у  Росії  —  М.Карамзін,  І.Бунін,  B.Брюсов,  К.Бальмонт,  І.Северянін.  

В  українську  літературу  Т.  увів  1831  О.Бодянський,  проте  справжнє  поцінування  цієї  строфічної  форми  відбулося  в  контексті  становлення  поезії  модернізму  в  к.  XIX  —  на  поч.  XX  ст.  (І.Франко,  М.Вороний,  А.Казка).  В  сучасній  українській  поезії  автором  Т.  є  В.Мордань.  На  його  тексти  композитор  О.Костін  написав  камерну  кантату  «Тріолети”  (1985).  

Для  Т.  переважно  характерний  усталений  віршовий  розмір.  У  французькій  і  польській  літературах  Т.  пишеться  силабічним  8-складовиком,  у  східних  слов’ян  —  4-стоповим  ямбом,  хоча  зустрічається  4-стоповий  хорей  зі  збереженням  альтернансу.  Інколи  Т.  використовують  не  як  тверду  віршовану  форму,  а  як  строфу  для  написання  більших  творів:  вірші  К.Фофанова  «Бджола  і  троянда»,  Н.Зарьяна  «Двадцяти  шости  комісарам”  та  Северяніна  “Принцеса  Мімоза».

адреса: https://www.poetryclub.com.ua/getpoem.php?id=818267
Рубрика: Пейзажна лірика
дата надходження 20.12.2018
автор: Теоретик