УРОК ПРИРОДОЗНАВСТВА (оповідання)

         - Тема  нашого  сьогоднішнього  уроку  «Мішані  ліси»,  -  повідомила  учням  четвертого    класу  на  уроці  природознавства  вчителька  Олена  Володимирівна  й  одразу  спитала:  
- А  що    це  таке,  ліс?
- Пхе!  Хто  цього  не  знає?  -  здивувався  Івась.  –  Ліс  —  це  територія,  де  ростуть  дерева,  кущі,  різні  трав’янисті  рослини  і  гриби.
- Хто  може  доповнити  відповідь?
- Ліс  –  це  місце,  де  живуть  тварини  –  звірі,  птахи,  плазуни,  комахи  та  мікроорганізми,  -  мовила  Євгенія.  
- Так.  А  яку  користь  приносить  ліс  людині?
Учні  одне  за  одним  підіймали  руки  вгору  і  висловлювали  свої  думки:
- Він  дає  кисень,    а  поглинає  вуглекислий  газ.
- З  деревини  роблять  папір.
- Ліс  випиває  багато  води,  оберігає  прилеглу  місцевість  від  повені  і  водночас  наповнює  вологою  повітря  у  посуху.
- Ліс  наповнює  села  і  міста,  які  знаходяться  поруч  з  ним,  прохолодою.
- Добре.  Хтось  ще  щось  може  сказати?
Учні  продовжували  відповідати:
- Лісові  смуги  вздовж  нив  не  дають  вивітрюватися  ґрунтам,  запобігають  їх  руйнуванню.
- Ліс  –  це  чудове  місце  для  відпочинку,  для  прогулянок.  
- У  лісі  можна  знайти  не  тільки  гриби,  а  й  нарвати  ожини,  малини,  чорниць,  зібрати  лікарські  рослини.
- Там  живуть  зайці,  дикі  кабани,  на  яких  полюють  мисливці.  Але  я  б  ніколи  не  вбив  тварину,  -    мовив  Юліан.
- Я  теж,  -  сказала  вчителька.  –  Ви  гарно  розкрили  тему  «Ліс».  А  чи  знаєте  ви,  який  із  лісів  називають    мішаним?
- Це  ліс,  у  якому  ростуть  різні  дерева  –  хвойні  та  листяні,  -  мовила  Ліза.
- Правильно.  Назвіть  хвойні  дерева.
- Ялина,  ялиця,  модрина,  туя,  сосна,  -  почали  казати  діти  одне  за  одним.
- А  чому  їх  називають  хвойними?
- Бо  у  них  є  хвоїнки  –  голки,  -  мовив  Гриць.
- Так.  А  які  листяні  дерева  ростуть  у  лісі?
- Дуб,  липа,  клен,  береза,  вільха.
-      А  яблуня  чи  грушка  росте?-  спитала  вчителька.
-                Ні!  –  замотали  всі  головами.
- Так.    Ці  дерева  ростуть  в  садах.  
- Добре.  А  чи  знаєте  ви,  які  ліси    переважають  в  нашій  місцевості?
- Листяні,  -  мовила  Настя.
- Правильно.  Чому  їх  називають  листяними?
-                Бо  на  них  листя  виростає,  -  мовв  Юрчик.  
-              А  тепер  скажіть,  чи  все  гаразд  у  наш  час    із  лісами?
- Не  все!  –  закричали  діти.
- Що  ж  не  так?  Тільки  говоріть  по  одному.  
Учні    знову  стали  підіймати  руки  і  відповідати:  
- Ліси  бездумно  вирубують.  Навіть  для  того,  щоби  робити  папір,  треба  рубати  дерева  вибірково,  а  не  скошувати  всі  підряд.  
- Інколи  ліси  спалюють,  бо  за  собою  не  гасять  вогонь,  який  розвели  або  кидають  не  загашену  цигарку  в  суху  траву.
- А  ще?  
- Гриби  в  лісі  виривають  з  коренем.  Через  це  їх  кількість  зменшується.  Треба  зрізати  ніжку  гриба  ножем,  щоб  не  шкодити  грибницю.
- Дехто  топче  мурашники  або  вбиває  змій.  Цього  теж  робити  не  можна.
- У  ліс  звозять  сміття,  або  просто  залишають  пластикові  та  скляні  пляшки,  пакети,  обгортки  від  цукерок  та  печива  після  того,  як  з’їдять  взяті  зі  собою  харчі.
- Ви  багато  знаєте,  -  сказала  вчителька.  –  Дуже  погано,  що  ліс,  який  дає  нам  так  багато,  отримує  від  нас  не  подяку,  а    руйнування.  А  зараз  прочитайте  самостійно  в  підручнику  статтю  «Мішані  ліси»  і  скажіть,  що  там  ще  написано  такого,    про  що  ми  з  вами  ще    не  говорили  на  уроці.
Діти  прочитали  і  знайшли  те,  про  що  сказати  забули.  «Про  роботу  лісників  ми  не  говорили,  -  мовила  Оленка.  -  Вони  виконують  важливу  роботу:  охороняють  ліси,  зрізують  засохлі  дерева,  насаджують  нові».  
- Чудово.  Вдома  ще  раз  прочитаєте  статтю  з  підручника  про  ліс  і  напишете  в  робочих  зошитах  кілька  речень  про  те,  як  слід  поводитися  з  лісом.  
- А  скільки  речень  треба?  –  спитав  Олег.
- Скільки  вам  захочеться,  -  відповіла  Олена  Володимирівна.
Через  три  дні,  на  уроці  природознавства,  діти  прочитали  те,  що  написали  вдома.    Аліна  написала  дванадцять  речень,  Андрій  –  десять,  Назар  –  сім,  Олеся  –  п’ять.  Тільки  Максим  та  Ростислав  написали  по  одному.  Всі  діти  в  класі  почали  з  них  сміятися.    
- Не  треба  цього  робити,  -    мовила  вчителька.  -    Я  ж  казала,  щоб  кожен  написав  стільки,  скільки  забажає.  І  все  ж,  скажіть,    хлопці,  -  звернулася  вчителька  до  Максима  та  Ростислава,  -  чому  ви  так  мало  написали?
- Бо  ми  …,  -  сказав  Максим,  -    вчора  обидва  ходили  до  лісу.  
-  Самі?
-  Ні.  З  нами  був  Ростика  тато.  Він  ніс  мішок.  А  ми  кидали  до  нього  пляшки  й  бляшанки,  які  траплялися  нам  на  шляху.  Найбільше  їх  лежало  на  вході  до  лісу.    А  ще  ми  посадили  на  полянці  два  дубки    й  калину.    Витратили  чимало  часу  на  подорож.  
Діти  зі  здивуванням  подивилися  на  Максима  й  Ростислава  й  опустили    голови  додолу.  
- Від  лісу  й  України,  хлопці,  -  мовила  вчителька,  -    вам  велике  спасибі.  А  від  мене  кожному  з  вас  по  дванадцять  балів.  Ви  зробили  найбільше  за  всіх.  

адреса: https://www.poetryclub.com.ua/getpoem.php?id=806956
Рубрика: Лірика кохання
дата надходження 17.09.2018
автор: Крилата (Любов Пікас)