Основи поетики. Наукова поезія.

Наукова  поезія  —  поезія,  в  якій  думка  виявляє  нерозривноестетичну  єдність  раціонального  та  ірраціонального  начал,  де  науковий  компонент  визначає  зміст  художнього  твору,  напрям  розвитку  ліричної  теми.  Теоретиком  Н.п.  вважають  французького  критика  і  літературознавця  Р.  Гіля,  який  у  своєму  “Трактаті  про  слово”  (1896)  обстоював  потребу  єднання  науки  і  мистецтва:  “Наука  повинна  шукати  животворного  дихання  у  поезії”.  
До  перших  зразків  Н.п.  належить  давньогрецька  космогонічна  та  астрономічна  поезія,  філософські  дидактичні  поеми:  “Астрономія”  Гесіода,  “Астрологія”  Клеостра,  “Про  природу  речей”  Тіта  Дукреція  Кара,  “Про  рільництво”  Вергілія  та  ін..  Літературна  традиція  Н.п.  спирається  на  наукові  засади  сцієнтизму  (лат.  scienta  —  знання,  наука),  тому  подеколи  називається  сцієнтичною.  ЇЇ  розмежовують  на  кілька  тематичних  потоків.  Один  із  них  –  літературознавчий  (“Лист  до  Пізонів”  Горація,  “Мистецтво  поетичне”  Н.  Буало,  “Мистецтво  поетичне”  П.  Вердена,  “Іванові  Франкові:  Відповідь  на  його  посланіє”  М.  Вороного:

Hi,  мій  учителю  і  друже,
Про  мене  все  це  не  байдуже.
Життя  з  його  скаженим  шалом,
З  погонею  за  ідеалом,
З  його  стражданням  і  болінням
І  невгамованим  сумлінням,
Життя  —  се  дві  противні  сили,
Що  між  собою  в  бій  вступили.
Одна  з  них  —  велетень-гнобитель,
А  друга  —  геній-визволитель;
Його  двосічна  гостра  криця
Влучна,  як  з  неба  блискавиця;
Але  і  велетень  могучий
В  руці  тримає  меч  блискучий?

Окрему  гілку  Н.п.  складають  твори  натурфілософського  характеру,  відомі  в  українській  літературі  за  поезією  Климентія  Зіновієва.  Пора  розквіту  Н.п.  припадає  на  XX  ст.  Її  популяризує  російський  поет  В.  Брюсов.  В  Україні  —  В.  Гадзінський,  автор  поеми  “Айнштайн”.
Виразні  тенденції  Н.п.  спостерігаємо  й  у  творчості  М.  Бажана  (“Число”)  та  П.  Тичини  (цикли  “У  космічному  оркестрі”,  “Псалом  залізу”):

Десь  за  морями  право,  честь.
За  океаном  совість.
Хоч  би  вокзал  побіг,  гукнув,
розбуркав  промисловість!

Стоїть  завод,  —  не  п'є,  не  їсть,
аж  цвіллю  взявся  знизу…
І  мовчки  в  небо  устає
новий  псалом  залізу.

Тут  відчутний  вплив  науково-технічних  зрушень.  Особливо  це  помітно  було  на  авангардистських  течіях  (футуризм,  конструктивізм  і  т.п.).  
У  сьогочасній  ліриці  елементи  Н.п.  наявні  у  представників  “нью-йоркської  групи”  (Ю.  Тарнавський,  Б.  Рубчак  та  ін.),  у  шістдесятників,  передовсім  в  І.  Драча,  якому  притаманна  не  тільки  метафоризація  наукової  лексики  (“синхрофазотрони  ридають,  як  леви”),  а  й  осмислення  науково-технічного  поступу  з  погляду  гуманістичних  цінностей  (“Балада  про  ДНК”,  “Чорнобильська  Мадонна”  та  ін.).

адреса: https://www.poetryclub.com.ua/getpoem.php?id=798800
Рубрика: Поема
дата надходження 10.07.2018
автор: Теоретик