Основи поетики. Акровірш

[b]Акрові́рш[/b]  [i](грец.  ακρος  —  крайній  і  грец.  ατιχος  —  віршований  рядок)[/i]  —  твір  комбінаторної  поезії,  вірш,  в  якому  перші  літери  кожного  рядка,  прочитувані  згори  вниз,  утворюють  слово  або  речення.  
У  вірші  В.  Самійленка  «Україна»  початкові  літери  рядків  складають  слово  Україна:

[b]У[/b]  мене  є  одно  кохання,
[b]К[/b]отре  не  зраджу  я  вовік;
[b]Р[/b]осло  воно  не  день,  не  рік,
[b]А[/b]  ізо  мною  виростало
[b]І[/b]  квіткою  рясною  стало…
[b]Н[/b]е  одцвіте  моє  кохання,
[b]А[/b]  буде  в  серці  до  сконання.

Зародився  в  античну  добу,  побутував  в  часи  еллінізму,  Ренесансу,  бароко,  в  період  нової  та  сучасної  літератури.  В  Україні  відомий  від  XVI  ст.  (присвята-сентенція  в  латиномовнїй  «Еклозі»  Г.  Чуя).  Значна  частина  акровіршів  українських  поетів  доби  бароко,  серед  яких  найпомітнішим  є  Іван  Величковський,  опублікована  у  збірниках  «Аполлонова  лютня.  Київські  поети  XVII—XVIII  ст.»  (Київ,  1982),  «Українська  література  XVII  ст.»  (Київ,  1987)  та  інші.  У  XIX  ст.  чимало  оригінальних  акровіршів  створив  Леонід  Глібов.  Наприклад,  його  вірш  «Буря»:

[b]Х[/b]уртовина  скажена  в'ється  в  полі.
[b]А[/b]ж  свище  вітер.  Вже  нема  доріг.
[b]Й[/b]  провідний  дзвін  ніхто  б  учуть  не  зміг,
[b]Ж[/b]адання  повний  вдома  буть,  —  ніколи!
[b]И[/b]накше,  як  до  хаоса  сваволі,
[b]В[/b]ести  не  може  божевільний  сніг.
[b]Е[/b]легій  чарівних  та  знання  любих  втіх
[b]У[/b]же  не  знати  нам  у  сніговім  околі.
[b]К[/b]ривавий  розіп'явсь  над  світом  смог,
[b]Р[/b]озпуста  з  голодом  ведуть  танок…
[b]А[/b]  нам?..  Чи  жде  нас  де  краси  країна?
[b]І[/b]  глас  роздавсь,  мов  великодній  дзвін:
«[b]Н[/b]адії  промінь  я  —  не  труп,  не  тінь,
[b]А[/b]  край  краси  і  правди  —  Україна!»

Наталія  Науменко  стверджує,  що  існує  три  типи  акровірша:
1.  [i][b]Акровірш-ключ[/b][/i]:  читається  за  першими  літерами;  текст  у  концентрованому  вигляді  виражає  зміст  твору  і,  за  авторським  задумом,  його  повинен  помітити  кожен  читач.  Окремий  випадок  такого  рішення  –  вірш-загадка  з  розгадкою  в  перших  літерах  і  першим  (або  останнім)  рядком,  кодованим  у  вірші.  Наприклад,  акровірш  Леоніда  Глібова  «Хто  вони?»:
[b]Г[/b]ордовиті  городяне,
[b]Р[/b]оботящії  селяне
[b]О[/b]днаково  люблять  їх.
[b]Ш[/b]апку  скине,  хто  зустріне,
[b]Є[/b]  багато  —  щастя  плине
[b]Н[/b]а  розумних  і  дурних.
[b]Я[/b]к  їх  в  світі  не  любити?
[b]Т[/b]ільки  з  ними  добре  жити,
[b]А[/b]  без  них  ні  в  сих  ні  в  тих.

2.  [i][b]Акровірш-присвята[/b][/i]  –  читається  за  першими  літерами;  текст  називає  його  адресата.  Часто  цей  адресат  зазначений  у  тексті  іншим  способом  (у  назві,  в  епіграфі,  прямо  у  творі),  іноді  інших  указівок  немає,  тоді  посвята  помітна  лише  дуже  уважному  або  підготовленому  читачеві.  Наприклад,  вірш  М.  Гумільова  «Акростих  (Ангел  лег  у  края  небосклона)»:
[b]А[/b]нгел  лег  у  края  небосклона,
[b]Н[/b]аклоняясь,  удивлялся  безднам.
[b]Н[/b]овый  мир  был  темным  и  беззвездным.
[b]А[/b]д  молчал.  Не  слышалось  ни  стона.

[b]А[/b]лой  крови  робкое  биенье,
[b]Х[/b]рупких  рук  испуг  и  содроганье,
[b]М[/b]иру  снов  досталось  в  обладанье
[b]А[/b]нгела  святое  отраженье.

[b]Т[/b]есно  в  мире!  Пусть  живет,  мечтая
[b]О[/b]  любви,  о  грусти  и  о  тени,
[b]В[/b]  сумраке  предвечном  открывая
[b]А[/b]збуку  своих  же  откровений.

3.  [i][b]Акровірш-шифр[/b][/i]  –  читається  за  першими  літерами.  Його  текст  не  має  прямого  стосунку  до  змісту  вірша  та  вводить  у  поезію  нову,  побічну  інформацію.  Часто  такий  тип  акровірша  використовують  як  засіб,  щоб  обійти  цензурні  чи  інші  заборони,  а  в  більш  повсякденному  вимірі  –  як  елемент  дитячої  гри  «у  шпигунів».

адреса: https://www.poetryclub.com.ua/getpoem.php?id=764368
Рубрика: Лірика кохання
дата надходження 06.12.2017
автор: Теоретик