Основи поетики. Ритм

     Ритм  (грец.  rhytmos  —  такт,  розміреність,  узгодженість)  —  це  закономірне  чергування  сумірних  елементів:  рухів,  звукових  чи  мовних  одиниць.
     Ритм  є  у  музиці,  танці,  пісні.  Ритмічно  змінюються  пори  дня  і  року,  ритмічно  рухається  земля  навколо  сонця,  ритмічно  б'ється  серце,  ритмічним  є  дихання.
     Ритм  є  і  в  прозі,  проза  ритмічна  тоді,  коли  в  мовних  тактах  однакова  кількість  наголосів.  Тактами  є  групи  підмета,  присудка,  другорядних  членів  речення,  відокремлені  групи  слів.  Такт  (від  лат.  tactos  —  доторкання  рукою,  в  музиці  доторкання  диригента  до  пульта)  —  одиниця  музичного  ритму.  Зразком  ритмічної  прози  є  уривок  з  новели  М.  Коцюбинського  "Intermezzo":  "Він  говорив  про  речі,  повні  жаху  для  мене,  так  просто  й  спокійно,  як  жайворонок  кидав  на  поле  пісню,  а  я  стояв  та  слухав,  і  щось  тремтіло  в  мені".
     У  цьому  уривку  в  тактах  однакова  кількість  наголосів.  Кількість  наголосів  не  завжди  відповідає  кількості  слів.  В  українській  мові  є  три  просо-дійні  (грец.  prosodia  —  акцент,  наголос)  групи  слів:
1.  Слова,  на  які  постійно  ставиться  наголос.  Це  —  іменники  (виняток  становлять  ті,  що  передають  свій  наголос  іншим  частинам  мови),  прикметники  (за  винятком  тих,  що  передали  наголос  іншим  частинам  мови),  числівники  (за  винятком  кількісних  односкладових:  два,  три,  сім,  сто,  коли  вони  поєднуються  з  іменниками:  п'ять  раз,  два  дні)  у  дієслова  (за  винятком  односкладових  допоміжних  (є,  був),  займенники  (за  винятком  односкладових:  я,  ти,  мій,  та,  той,  він  і  двоскладових  (вони,  вона),  прислівники  (за  винятком  односкладових:  там,  десь,  геть...).
2.  Другу  групу  складають  здебільшого  допоміжні  слова,  зокрема,  односкладові  і  двоскладові  прийменники  (за,  у,  від,  до,  об,  на,  при,  між,  коло,  біля),  частки  (ні,  ці,  ж,  же,  хоч,  аж,  ба,  чи).
3.  Третю  групу  слів  складають  винятки  з  першої  групи,  зокрема,  односкладові  числівники,  іменники  і  прикметники,  які  втратили  наголос,  односкладові  числівники,  допоміжні  дієслова.  Слова  третьої  групи  змінюють  свою  акцентність  у  залежності  від  контексту.  Коли  стоять  далеко  від  наголошених  складів,  то  зберігають  наголос.
u  —  u  —  —
Вони  постійно  за  нею  спостерігали.
u  —  —
Вона  виїде  завтра.
Мова  вірша,  на  відміну  від  прози,  має  складнішу  звукову  організацію.  Крім  логічних  і  емфатичних  (emphatikos  —  зображувальний,  виразний  наголос,  за  допомогою  якого  посилюється  виразність  слова  у  реченні,  його  емоційність,  виражається  афективний  стан  мовця)  наголосів,  є  наголоси  ритмічні.
     Головна  одиниця  ритму  —  рядок,  а  найпростіша  мовна  одиниця  ритму  —  склад.  Склади  можуть  об'єднуватись  у  стопи.  У  кінці  кожного  рядка  вірша  є  павза  незалежно  від  синтаксичної  будови  речення,  розділових  знаків.
В.  Сорокін  у  підручнику  "Теория  литературы"  (М.,1960.  —  С.  64)  помилково  твердив,  що  віршована  мова  сформувалася  на  основі  прозової:
"Вірші  і  зародилися  з  прози:  гранично  посилюючи  емоційність  мови  у  тих  випадках,  коли  це  було  необхідно  за  змістом,  людство  винаходило  для  цього  різні  форми  мови  і  таким  шляхом  прийшло  й  до  віршованої  її  форми".  Насправді  ритмічна  мова  з'явилася  не  тому,  що  людство  шукало  різні  "форми  мови".  Ритм  з'явився  в  процесі  праці.  Щоб  полегшити  її,  люди  вигукували  окремі  звуки,  звукосполучення.  Ці  викрики  співпадали  з  робочими  рухами  і  ритмізували  їх.  З  часом  ритмічно  впорядковані  звуки  були  замінені  словами  і  словосполученнями,  ритмічно  організованим  словесним  текстом.  З  розвитком  мислення,  культури  слова  цей  текст  ускладнювався.
     Первинна  форма  словесної  творчості  була  колективною  грою.  Ця  гра  згодом  перетворилася  в  обрядову  дію.  Вона  була  свого  роду  магією,  мета  якої  полягала  в  тому,  щоб  схилити  на  свій  бік  сили  природи.  У  цю  театралізовану  дію,  крім  словесного  тексту,  входили  пантоміма,  музика  і  танець.
     Це  мистецтво  було  синкретичним  (об'єднаним).  Слова  пісні,  яку  виконував  хор,  були  простими  за  змістом,  пристосованими  до  ритму.  На  зміну  колективної  пісенної  поезії  прийшла  авторська.  Співаки-інтерпретатори  об'єднують  пісенні  твори,  схожі  за  тематикою,  у  цикли.  Гомер  об'єднав  цикли  творів  у  героїчні  поеми  "Іліада"  і  "Одіссея".
     Проза  з'явилася  пізніше,  вона  ввійшла  в  ужиток  у  період  книгодрукування.  Виникла  тоді,  коли  мова  і  мислення  людини  досягли  високого  рівня  розвитку.  Щоб  описати  явища,  події  у  формі  прози,  треба  було  спостерігати,  узагальнювати.
     Важливими  чинниками  ритмічної  організації  мови  поетичного  твору  є  рима,  клаузула,  римування,  віршовий  розмір,  строфа.
Джерело:  http://pidruchniki.com/15950210/literatura/virshuvannya#24

адреса: https://www.poetryclub.com.ua/getpoem.php?id=741701
Рубрика: Лірика кохання
дата надходження 12.07.2017
автор: Теоретик