Ірина Вовк. "ДАЙ ДОЧЕКАТИ, ЛАДЕ, КУПАЛА" (радіосценарій)

[b]З  Архіву  Львівського  радіо:[/b]
[i]6  липня  1991  року
14.00-15.00

Студія  Львівського  радіо:
[b]ГОВОРИТЬ  ЛЬВІВ!*
[/b]
[b]Завтра  –  свято  Івана  Купала.
 А  в  ніч,  що  прийде  незабаром,
має  розквітнути  папороть…  
Втім,  послухайте  нашу  передачу  і  
дізнаєтеся  багато  цікавого  
про  обряд  сивої  давнини  наших  предків.

«ДАЙ  ДОЧЕКАТИ  ЛАДЕ  КУПАЛА»  -  
[/b]
така  назва  радіокомпозиції,  автор  і  ведуча  якої  
                           [b]Ірина  Вовк[/b],
завідувач  відділом  Інституту  релігієзнавства  –  
філії  Львівського  музею  інституту  релігієзнавства.
Їй  допомагав  [b]Роман  Гринько,[/b]  який
 купальські  пісні  співав  разом  з  [b]Наталкою  Куриляк.
[/i][/b]

[b]ВЕДУЧА:[/b]  «Гей,око  Лада,  Леле  Ладове,
Гей,  око  Ладове,  ніч  пропадає,
Бо  око  Лада  з  води  виходить,
Ладове  свято  нам  приносить.

[b]ВЕДУЧИЙ:[/b]Гей,  Ладо!  І  ти,  Перуне,
Отче  над  Ладом…
Дай  дочекати  Ладе  Купала.

[b]ВЕДУЧІ:[/b] Гей,  Купала»!

[b]ВЕДУЧА:[/b]  Хто  ти,  «Око  Ладове»,  відкрийся,  звідки  дивишся  ти  на  людей  Землі?
[b]ВЕДУЧИЙ:[/b]«Око  Лада»  –    то  Місяць,  верховода  божественної  тріади  світил,  поряд  із  Сонцем  та  Зорею.  Старожитній  слов’янський  міф  розповідає  нам  про  Три  Ока  Неба:

«…  а  що  праве  Око  –  ясен  Місяць  є,
а  ще  ліве  Око  –  світле  Сонечко,
а  в  середині  красна  Зоречка».

[b]ВЕДУЧА:[/b]  У  давнину  «Око  Лада»,  тобто  Місяць,  символізував  теж  саме,  що  і  богиня  Місячної  Води  –  Леля  Ладова,  відома  під  назвою  Дана.  Леля-Дана,  як  роз’яснює  міф,  одна  з  дітей-близнюків  Зорі-Лади,  виходить  з  води  так  само,  як  Сонце  чи  Місяць  з  Неба,  і  приносить  СВЯТО  КУПАЛА  –  ДЕНЬ  ЛІТНЬОГО  СОНЦЕСТОЯННЯ.
У  цей  день,  за  повір’ям,  Сонце  круглодобово  «купається»  у  воді,  навіть  вночі,  наче  Місяць,  –    і  втішена  Зоря-Лада  вмиває  його  дарами  Неба  і  Землі:  дощем  і  росою.  Ще  б  пак:  день  літнього  сонцестояння  (24  червня  за  ст.  ст.  і  
7  липня  за  новим)  –  свято  одруження  її  дітей  –  Води-Лелі  і  Сонця-Полеля,  прозваного  в  народі  «Семияром».  
Первісно  слов’янський  світ  знав  свято  «Купали»  –  Матері  Води  і  Сонця.
 А  назва  «Купала»  жіночого  роду  означала  «Земля  Небесного  Сонця».

[b]ВЕДУЧИЙ:[/b]«Землі  Небесного  Сонця»  і  справді  було  чому  радіти  –  адже  це  той  день,  коли  її  Син-Полель  пройшов  7  зодіакальних  сузір’їв  і  дав  початок  косовиці.  Магічне  священне  число  «7»  –  перша  частина  імені  великого  божества  Семиярила,  бога  Літнього  Сонцестояння.
Свято  Купали  –  то  свято  сонячного  кола  і  коло  бігу  води  в  природі.  Ось  як  про  це  розповідає  міф,  записаний  Яковом  Головацьким…

[b]ВЕДУЧА:[/b]«Вода  буйним  весняним  дощем,  непорочною  Дівою,  гасає  по  світу  на  конях  і  в  гніві  пускає  на  Землю  хмари-сльози,  аж  поки  не  стрінеться  з  Сонцем,  щоб  стати  йому  дружиною,  і  дати  продовження  життю  під  благословенням  богині  Лади.
Та  трагічним  стане  для  Діви  її  весілля.  Обпече  Сонце  Діву  палючим  промінням  і  втече  вона  від  нього  під  Землю,  наповнюючи  життєдайною  водою  її  надра,  і  проллється  її  туга  синім  Морем,  куди  зіллються  всі  потоки  і  ріки.  І,  вичерпавши  з  себе  всю  воду  до  останньої  краплини,  стане  Діва  Мореною.
Не  обмине  лиха  доля  і  Вогняне  Сонце:  спопеливши  Землю  вогнем  пристрасного  кохання  і  виснаживши  себе  до  останнього  променя  стане  Семияр  Кострубоньком».

[b]ВЕДУЧИЙ:[/b]Три  дійові  особи  міфу:  Зоря-Лада,  Сонце-Полель  і  Вода-Леля  –  присутні  в  усіх  календарних  обрядах  епохи  старожитності.  Варто  лише  змінитися  порам  року,  як  слов’янський  світ  відсвяткує  чергове  весілля  і  помирання  богів  Природи:  і  заспіває  колискову,  і  справить  тризну  циклічно  змінному  Зодіакальному  Світилу...

[b]ВЕДУЧА:[/b]  У  старих  писаннях  знаходимо  відомості  про  КУПАЛА  –  поганського  бога  земних  плодів,  якому  приносили  в  жертву  хліб  –    головний  плід  землі.  «Велес-книга»,  літературна  пам’ятка  язичеських  жерців  ІХ  століття  згадує:

[b]ВЕДУЧИЙ:[/b]«А  коли  Купалва  прийде  у  вінку,  який  возляже  на  голові  його,  зотканий  з  віток  зелених,  і  квітів,  і  плодів.  того  часу  маємо  бути  далеко  на  Непрі,  о  смерті  нашій  не  мислячи,  і  життя  наше  на  полі  єсть  красне…».

[b]ВЕДУЧА:[/b]Святкувалося  Купала  на  території  Русі,  яка  у  хроніках  ХІІІ  століття  мала  подвійну  назву  –  «Країни  Танів»  (дітей  богині  Тани,  себто  Дани)  або  «Країни  Ванів»,  себто  венедів-слов’ян.  Тут  текла  річка  «Танаїс»  або  «Ванаквіль»,  так  у  сиву  давнину  називали  Дніпро-Славуту.  А  в  «Країні  Ванів»  жили  «вани»  -  «івани».  Отож,  відколи  Купало  став  богом  жнив  і  достатку,  відколи  втілив  чоловіче  начало  родючості,  відтоді  нарікся  Іваном.

[i](Звучить  музична  тема  «Сьогодні  Івана,  а  завтра  Купала.
Рано-вранці  сонце  зійде.
Рано-вранці,
Та  й  на  мій  барвіночок
Зелененький»).[/i]

[b]ВЕДУЧИЙ:[/b]Купало  Іван  носив  епітет  «СОБОТ»,  що  означав  «свобода».    Рангом  небесного  божества  дорівнював  Купало  Іван  верховному  божому  Пращуру  Диву  ,  що  був  водночас  богом  Верхнього  Неба  та  богом  Підземного  Вогню.  Так  народився  образ  Купала  як  «свободи  Неба».  На  свято  «собот-Купала»  вшановували  давні  слов’яни  і  могутнього  Батька  Неба.  Свято  відбувалося  над  гирлом  Почайни,  де  і  побережжя,  і  гора  над  річкою,  від  обряду  дістали  назву  «Собот».
«СОБІТКОЮ»  назвала  Купальську  забаву  Західна  Україна  і  пісні  співала  «собіткові».  Відомий  музикознавець,  фольклорист  та  етнограф  Климентій  Квітка  виводив  цю  назву  від  слова  «собити»,  себто  добувати  тертям  «живий»  вогонь  для  обрядового  вогнища.

[i](Звучить  музична  тема  «На  святого  Яна  собітку  палили»).
[/i]
[b]ВЕДУЧА:[/b]З  обрядовим  вогнем,  образом  літнього  Вогняного  Сонця,  пов’язала  Україна  і  назву  «Купала».  Народ  витлумачив  її  по-своєму,  мовляв,  Купало  «купить»  -  очищає,  бо  «купа»  -  то  купа  хмизу  для  багаття.  А  очищає  Купало  відразу  двояко:  вогнем  і  водою,  бо  ж  «купає»  богів  і  людей.
Разом  із  полум’ям  очисного  купальського  вогню  злітають  щороку  ген  угору,  аж  під  саме  зоряне  небо,  ворожбитські  «іванівські»  пісні  і  чарами  «іванівського»  зілля  прирікають  Іванів  на  довічну  муку  кохання.

[b]ВЕДУЧИЙ:[/b]–  Погріймося  ж  і  ми  біля  цього  жаркого,  невгасимого  Багаття  нашої  нації.
[b]ВЕДУЧА:[/b]  –  Відпиймо,  спраглі,  з  невичерпного  джерела  нашої  Духової  Криниці.

[i](Звучить  музична  тема  «Вийдіть,  дівки,  на  вулицю  –  
Викопали  вже  криницю.
В  ній  водиця  чудова,
Свіжа,питна,  здорова»).
[/i]

До  нашого  часу  по  селах  зберігся  обряд  «ОСВЯЧЕННЯ  КРИНИЦІ»  з  рук  духовних  осіб.  Християнський  світ  передає  з  покоління  в  покоління  таїнство  хрещення  –  освячення  водою,  яке  відкрив  Іоанн  Хреститель  новонаверненому  Ісусу  Христу.  І  свято  Івана  Купала  хрещений  люд  відзначає  як  день  Іоанна  Хрестителя.  І  ніхто  не  дошукається  тепер  в  хрестоподібних  рухах  кроплення  язичеської  ритуальної  магії,  благословення  іменем  бога  Сонця  і  богині  Живої  Води.

[b]ВЕДУЧИЙ:[/b]«Кажемо  єсьми  од  їх,  які  дбають  за  нас,  –    промовляє  устами  древності  «Велес-книга».  –  То  ж  не  маємо  мольбищ,  а  рядимо  ото  при  студнях  і  криницях,  де  вода  жива  тече,  і  там  воля  є…».

[b]ВЕДУЧА:  [/b]  Стає  зрозуміло,  чому  за  християнської  доби  П’ятницькі  церкви,  що  їх  народ  вважав  присвяченими  водній  богині,  будували  на  берегах  річок  або  біля  джерел  та  криниць.  У  річці,  джерелі  і  криниці  живе  чиста,  як  біла  лілея,  непорочна  богиня  ЛЕЛЯ  ЛАДОВА.  «Хто  хоче  чистої  води,  нехай  іде  до  джерела  відпити».

[i](Звучить  музична  тема  «Скрізь  вода  та  лілеями…»).[/i]

Їй,  Нареченій  Літнього  Сонця-Семияра,  прийде  вклонитися  старожитній  світ  напередодні  купальської  ночі.  Принесе  уявній  Нареченій  символічного  Нареченого  «Івана»  -  зелену  віху,  скручену  в  колесо,  подібне  до  сонця.  Опустить  «Івана»  глибоко  у  воду,  здійснюючи  магію  ритуального  вінчання  Сонця  з  Водою,  і  благословлятиме  чотири  сторони  світу  іменем  шлюбної  пари:

«Добрий  день  тобі,  Водичко,
Найстарша  сестричко!
Обливаєш  ти  гори  і  доли,
коріння,  каміння,
облий  і  мене!
Від  всякої  мерзи,  від  пагуби,
абим  була  така  щасна,
як  та  весна  рясна,
абим  була  така  красна,
як  та  зоря  ясна.
Як  радіють  теплу,
Аби  так  мені  раділи.
О,Водо-Водиле,
улий  мені  сили»!

[b]ВЕДУЧИЙ:[/b]«Вода  Дніпрова  над  усі  здорова»!
[b]ВЕДУЧА:[/b]«Що  з  неба  краплею  –  то  на  землю  сторицею»!
[b]ВЕДУЧИЙ:[/b]«Як  води  боятися  –  то  не  купатися»!
[b]ВЕДУЧА:[/b] «Куди  водиця  тече  –  там  вербиця  росте»!

[i](Звучить  музична  тема  «Не  стій  вербо  над  водою  рано-рано,
Не  стій  вербо  над  водою  та  й  ранесенько…»).[/i]

[b]ВЕДУЧИЙ:[/b]Не  стояти  тобі,  вербо,  над  водою,  а  стояти  просто  неба  на  горі-соботі,  оточеній  галасливою  юрбою  дівчат,  що  наречуть  тебе  «МАРИНОНЬКОЮ-КУПАЙЛИЦЕЮ»…

[i](Звучить  музична  тема  «А  наші  хлопці-недбайливці  
не  вирубали  Купайлиці.
Ой,  коли  б  вони  за  нас  дбали,
Вони  б  Маринку  вирубали»).
[/i]
[b]ВЕДУЧА:  [/b]  «Наша  Маринка  з  верби,  з  верби,
А  ти,  Іване,  прийди,  прийди»…

[i](Звучить  музична  тема  «Ой,  там  на  Йвана,  на  Купала,
Там  ластівочка  купалася,
Там  на  бережку  сушилася,
Та  й  на  Івана  дивилася».)
[/i]
Дивитися  і  тобі,  Іване,  на  Мариноньку-Купайлицю,  і  стояти  супроти  неї,  оточеному  гуртом  Красного  парубоцтва,  що  нарече  тебе  «КУПАЙЛОМ-КОСТРУБОНЬКОМ».

[i](Звучить  музична  тема  «Ой,  ніхто  там  не  бував,
 Де  ся  явір  розвивав.
Ой,  яворе,  явороньку  зелененький»).[/i]

[b]ВЕДУЧИЙ:[/b]Для  обрядових  Купайла-Коструба  та  Мариноньки-Купайлиці  вибирали  символічні  породи  дерев:  найчастіше  гілки  плакучої  верби  і  буйнозеленого  явора,  інколи  чорноклена,  а  то  ще  вершечки  берези  чи  сосни.

[i](Звучить  музична  тема  «На  майдані  на  риночку…»).
[/i]
[b]ВЕДУЧА:[/b]  До  речі,  зверніть  увагу,  з  яким  трепетом  і  шаною  розповідає  купальська  пісня  про  обрядове    Деревце  –  навіть  місце  навколо  символічного  божества  вважалося  священним.  Тому  воно  і  «обметене»,  і  «барвінком  обплетене».
На  тому  місці  пізніше  християнський  люд  поставить  «святу  оселю»  -  церкву:  «Стій,  Купало,  стій,  чуєш,  Боже,  дзвін…».

[i](Звучить  музична  тема  «…А  з  того  деревця  зроблена  церковця,
А  у  тій  церковці  чотири  віконця,
А  на  тих  віконцях  чотири  сокольця…
Купала,  на  Йвана!»).
[/i]
Цікаво,  що  ж  то  за  чотири  «соколиця»  у  чотирьох  віконцях  молитовної  будівлі?

[b]ВЕДУЧИЙ:[/b]Якщо  звернутися  до  міфології  Стародавнього  Світу,  то  Єгипет  добре  пам’ятає  Сокола  як  уособлення  бога  Сонця.
Стародавня  Україна  теж  боготворила  цього  могутнього  птаха  і  втілила  у  ньому  душі  чотирьох  зодіакальних  Сонць.

[b]ВЕДУЧА:[/b]  А  українська  мова  настільки  вподобала  пестливе  «соколику»,  що  вживає  його  до  сьогодні,  коли  йдеться  про  коханого  у  подобі  сонця:  «А  де  наше  Купало  стояло,  там  місяць  сіяв,  там  сонце  сіяло…».

[i](Звучить  музична  тема  «А  там,  де  яснеє  сонце  сіяє,
Там  мій  соколик  коня  сідлає.
Там  мій  соколик  коня  сідлає  –  
Поможи,  Боже,  що  він  думає.
-  Вези,  мій  коню,  під  нові  ворота,
Ой,  вийди,  вийди,  дівчино  молода!»)[/i].

«-  Чом  ти,  барвіночку,  не  стелишся?
Чом  ти,  Іванку,  не  женишся?
[b]ВЕДУЧИЙ:[/b]-  Я  ще  зелений  –  постелюся.
Я  ще  молодий  –  оженюся.

Чом  ти,  руточко,  вгору  не  йдеш?
Чом  ти,  Мариночко,  заміж  не  йдеш?

[b]ВЕДУЧА:  [/b]  -  Я  ще  зелена  –  вгору  піду,
Я  ще  молода  –  заміж  піду».

Зелену  гілку  верби,  Мариноньку-Купайлицю,  «наречену»  Івана-Кострубонька,  прикрашали  «до  шлюбу»  стрічками,  вінками,  гірляндами  квітів,  спілими  вишнями…

[i](Звучить  музична  тема:  «Ой  молодая  молодице,
Ой  вийди-вийди  на  вулицю.
Ой  вийди-вийди  на  вулицю,
Розведи  дівкам  Купайлицю»).
[/i]
Розведе  молодиця  дівкам  Купайлицю  –  і  поведуть  дівчата  довкола  неї  свій  перший  ритуальний  х  о  р  о  в  о  д.

[i](Звучить  музична  тема:
  «Коло  Мариноньки  ходили  дівоньки  –  
   Рано-вранці  сонце  зійде.  
                                                   Рано-вранці,
                                                   Та  й  на  мою  руженьку
                                                   Червоную»).
[/i]
[b]ВЕДУЧИЙ[/b]:Ви  тільки  погляньте  у  палаючі  дівочі  очі…  Дівчата  наповнені  чарами  купальського  зілля,  духом  польових  і  лісових  квітів:  «іванового  цвіту»,  «ведмежого  вуха»,  терлича  та  «тої»*.  Кожна  дівчина  плете  собі  вінок,  та  ще  й  так,  щоб  можна  було  його  відрізнити…  Коси  у  кожної  теж  запашні,  бо  вплетені  в  них  і  липник  –  «щоб  хлопці  липли»,  і  любисток,  і  м’ята,  і  волошки  –  для  любощів.  У  кожної  в  руці  «брунька»  -  звита  з  вишень  і  черешень  велика  китиця,  мовляв…

[b]ВЕДУЧА:    [/b]–  Дивіться,  парубки,  яка  я  солодка!

[b]ВЕДУЧИЙ:[/b]Усі  вбрані  у  традиційні  полотняні  сорочки,  бо  всі  знають,  що  полотно  і  зелень  оберігають  від  «нечистої  сили»,  якій  так  вільно  почувається  серед  людей  у  ніч  під  Івана  Купала.
А  щоб  «нечиста  сила»  не  спокушала  дівчат  у  Купальську  ніч,  ходили  за  ними  парубки-свояки  та  на  дівочі  сліди  квітки  розсипали.  Тому  стежки  довкіл  «Івана»  та  «Мариноньки»  були  барвистими,  наче  мальованими…

[b]ВЕДУЧА:[/b]  Чуєте,  парубоцький  голос  до  «Івана»:

[b]ВЕДУЧИЙ[/b]:  –  Та  не  грай  конем  та  понад  морем,
               Іване-Іваночку!
               Бо  як  піймаєм  –  то  зарубаєм…

Чий  же  то  голос  лугом  іде?

[b]ВЕДУЧА:[/b]–  Іване,  Іваночку!
[b]ВЕДУЧИЙ[/b]:То  ж  «брат»  «сестру»  зарубать  веде…

[i](Звучить  музична  тема:  «Мій  братику,  мій  голубчику,
Не  рубай  мене  у  суботоньку,
Зарубай  мене  у  неділеньку…»).
[/i]
[b]ВЕДУЧА:[/b]«Іван  Мариночку
Кликав  в  колосочки:

[b]ВЕДУЧИЙ:[/b]–  Ходім,  Мариночко,
Глядіть  колосочки.

[b]ВЕДУЧА[/b]:А  в  колоссі  нелюб  сидить,
Нелюб  сидить,  косо  глядить,
Косо  гляне  –  вінок  в’яне,
Просто  гляне  –  зеленіє,
Знай,  дівчина  веселіє»!

[i](Звучить  музична  тема  «Ой,  на  Івана  та  й  на  Купала,
Там  дівчинонька  квіти  збирала,
Квіти  збирала,  віночок  плела  –  
Ой,  на  Івана  та  й  на  Купала»).
[/i]
[b]ВЕДУЧИЙ:[/b]Так  за  ритуалом  «розведення  Купайлиці»  та  плетіння  віночків  минав  вечір  напередодні  Івана  Купала.  Заходило  сонце.  Час  розпалювати  «собітку»  -  купальський  вогонь  на  ознаку  палкого  кохання  бога  Семияра  до  животворної  Води-Лелі.

[b]ВЕДУЧА:  [/b]Розпалити  «собітку»  -  обрядова  функція  парубоцтва.  Паливо  для  неї  хлопці  збирали  з  усього  поселення.  Просити  не  годилося  і  тому  односельці  утворювали  «п  е  р  е  й  м  у»:  виносили  і  складали  на  вулиці  старі  солом’яники,  розсохлі  бочки,  подерті  кошики,  тріски  та  поліна…

–  Здорові  будьте!  З  Купайлом!

[b]ВЕДУЧИЙ:[/b]–  А  чи  нема  у  вас  сякого-такого,
Давно  застарілого,  геть  спорошнілого?

[b]ВЕДУЧА:  [/b]–  В  душі  не  тримаємо,
                                   а  надворі  може  щось  і  маємо.
[b]ВЕДУЧИЙ:[/b]–  Тоді  вимітайте!  
                                   Щоб  воно  прахом  пішло  у  вогні  Купала!
[b]ВЕДУЧІ:[/b]–  Гей,  Купало!
У  нашу  хату
Солод  ладнати,
Щоб  і  онукам
Те  пам’ятати,
Гей,  Купало!

[b]ВЕДУЧА:[/b]  Усе,  що  добували  «переймою»,  хлопці  пакували  у  великий  «козуб»  і  несли  до  Купайлиці,  де  під  дівочі  співи  розкладали  заповітне  б  а  г  а  т  т  я:

[b]ВЕДУЧИЙ:[/b]–  Хай  усе  погане  і  зле  пропадає,
а  добре  лишається  і  розростається!

[i](Звучить  музична  тема  «Ой  за  гору  сонечко  сідає…»).[/i]

[b]ВЕДУЧА:  [/b]  Чом  же  не  застала  «Мариночка»  свого  «Івана»?
[b]ВЕДУЧИЙ:[/b]За  якийсь  час,  коли  вже  дівчата  «Купайлом»  натішаться,  хлопці  нападають  на  «Івана»  та  обривають  з  нього  зеленолисту  «шубу».

[i](Звучить  музична  тема  «Купала  на  Йвана,
Що  у  Йвана  шуба  рвана,
Купала  на  Йвана...»).
[/i]
Запалювали  ритуальне  вогнище  «РВАНОЮ  ШУБОЮ  ІВАНА»  -  котили    з  пагорба  до  «собітки»  вогняне  колесо  –  «тіло  Івана»,  «зелену  плоть»  бога  Сонця.

[i](Звучить  музична  тема  «Ой  на  горі,  на  горбочку,
Склали  дівки  собіточку,
Прийшли  хлопці  –  не  впізнали,
Та  й  собітку  розваляли.

Ой  на  горі,  на  горбочку
Склали  хлопці  собіточку,
Прийшли  дівки  –  не  валяли,
Тільки  красно  заспівали»).
[/i]
[b]ВЕДУЧА:[/b]Коли  вогонь  займався  високо,  хлопці  й  дівчата  бралися  за  руки  і  стрибали  через  вогонь.  Стрибаючи,  загадували:  коли  руки  не  розійдуться  –  закохані  поберуться.

[b]ВЕДУЧИЙ:[/b]У  сиву  давнину  пара  закоханих  біля  собітки  обмінювалася  віночками  на  ознаку  своєї  причетності  до  шлюбу  Сонця  і  Води.  Чи  не  тому  дівчата-відданиці  молили  руйнівне  літнє  Сонце:

[b]ВЕДУЧА:[/b]  –  Ой  світи  Сонце,  світи  та  не  грій,  щоби  мій  віночок  та  й  не  згорів!..

[i](Звучить  музична  тема  «Ой  світи  Сонце,  світи  та  не  грій,
 Щоб  мій  віночок  та  й  не  згорів.
Щоб  мій  віночок  живим  зостався,
А  мій  миленький  мені  достався»).[/i]

[b]ВЕДУЧИЙ:[/b]Паруючись  над  купальським  багаттям,  хлопці  та  дівчата  переспівувалися,  жартували…  

–  Ходи,  молоденька,  біля  мене  ляжеш.
Чом  ти  мені,  серце,  правдоньки  не  скажеш…

[b]ВЕДУЧА:[/b]–  А  я  тобі,  серце,  тоді  правду  скажу,
Коли  твою  руку  зі  своєю  зв’яжу.

[b]ВЕДУЧИЙ:[/b]Так  замовляли  наречені  над  палаючою  собіткою.  І  горе  тому,  хто  необережно  потрапляв  у  вогонь  і  зрушував  ватру  –  це  віщувало  неминучу  біду:  адже  полум’я,  за  віруваннями  давнини,  оберігало  від  темної  чаклунської  сили,  запобігало  злу.  Чи  не  тому  у  народі  ще  й  досі  співають  про  «чорну  кітку»  -  злу  відьму,  спалену  дівчатами  на  обрядовому  вогні?..

[i](Звучить  музична  тема  «Ішли  дівки  на  собітку,
Нашли  собі  чорну  кітку…»).[/i]

Ще  й  досі  живе  у  народі  магічне  замовляння  проти  «відьомської  пари»:

–  Збирайтеся,  дівки,  на  Йвана  співати,
На  Йвана  співати,  трьох  змій  пильнувати…

[b]ВЕДУЧІ:[/b]–  Ви  котіться,  відьми,  за  мохи-болота,
За  мохи-болота,  за  гнилі  колоди,
Де  кури  не  піють,
Собаки  не  брешуть,
Люди  не  говорять.
Цур  вам,  пек!

[b]ВЕДУЧИЙ:[/b]«Цур  вам,  пек!»  -  заклинав  християнський  світ  «відьомську  пару»  і  при  тому  не  зауважував,  як  слова  заклинання  промовляли  до  нього  забутою  молитвою  предка-слов’янина,  який  поклонявся  богові  ЦУРУ  і  називав  його  батьком  Блискучого,  Вогненного  Неба.

[b]ВЕДУЧА:[/b]А  ще  поклонявся  ЗМІЇ-ЦАРИЦІ,  земному  втіленню  богині  Місячної    Води-Лелі  Ладової.  День  її  одруження  з  богом  Літнього  Сонцестояння  вважався  одночасно  і  днем  водяних  жителів:  Русалки  та  Вужа-Водяника,  якого  наші  пращурі  кликали  «Хаттом»,  звідси  і  назва  нашої  оселі  –  «х  а  т  а»,  і  пильнував  він  за  тим,  щоб  у  нашій  хаті  не  перевелася  живуча  вода.

[b]ВЕДУЧИЙ:[/b]У  давнину  вірили:  зневажити  «Хаттика»-господарика  –  то  накликати  на  весь  рід  нещастя,  а  той  зовсім  позбутися  здатності  продовжувати  його.  Негосподарну  жінку  карав  бог  Хатнього  Огнища  безпліддям,  так  виникло  повір’я  про  Вужа,  який  п’є  у  жінки  молоко.

[b]ВЕДУЧА:[/b]А  щоб  вберегтися  від  напасті  лютої,  кликали  люди  до  себе  ЧУГАЙСТРА-ЛЕЛЕКУ:  йому  на  стрісі  гніздо  вити  –  хату  глядіти,  від  усякого  лиха  боронити…

[b]ВЕДУЧИЙ[/b]:Бо  ще  діди  наші  знали,  що  Лелека-Чугайстер  –  володар  усіх  стихій:  і  водяної,  і  вогняної,і  польової,  і  лісової…

[b]ВЕДУЧА[/b]:Чуєте,  вже  закувала  в  лісі  зозуля…

[i](Звучить  музична  тема  «Вже  зозуля  ховається…»).
[/i]
То  Душа  невмирущої  МАВКИ-РУСАЛКИ  ЛІСОВОЇ  кличе  нас  за  собою,  до  заповітного  місця  цвіту  папороті.
За  народною  казкою,  у  ніч  на  Івана  Купала  дерева  переходять  з  місця  на  місце  і  шумом  гілля  розмовляють  між  собою.  А  хто  знайде  квітку  папороті,  той  впіймає  перо  жар-птиці  і  на  власні  очі  побачить,  як  розходяться  дуби,  як  ведуть  вони  свою  тиху  розмову;  той  зрозуміє  мову  усякого  створіння  і  віднайде  заховані  у  землі  скарби.  Той  навіки  стане  щасливим!

[b]ВЕДУЧИЙ:[/b]Проте  здобути  її  майже  неможливо,  бо  цвіте  чарівна  квітка  лише  одну  мить,  до  того  ж,  оберігається  вона  «нечистою  силою»,  -  так  прозвав  хрещений  люд  силу  чотирьох  стихій  Вогню,  Води,  Землі  та  Повітря,  мешканців  потойбічного  світу  язичників  –  світу  Н  а  в  и,  по-народному  В  и  р  і  ю:  усіх  мавок,  русалок,  перелесників,  Вужа-Водяника  та  Лісовика,  того  ж  таки  Чугайстра,  що  цілий  рік  ховали  від  людей  своє  найбільше  диво,  а  тепер  змушені  відкрити  його.  Так  заповіла  ЖИВКА,  богиня  Життя:  все,  що  на  Землі  –  належить  Людині  і  Стихія  теж  служить  їй!
Проте  Стихія  не  покірна,  вона  не  вірить  людині  сповна,  а  тому  рятує  заповітний  цвіт  від  ласих  людських  очей:  шпурляє  паліччям,  завалює  камінням,  лякає  трясовиною,  загадує  загадки…

[i](Звучить  музична  тема  «А  що  росте  без  коріння,
А  що  сходить  без  насіння,
А  що  грає  –  голос  має,
А  що  плаче  –  сліз  не  має.

Камінь  росте  без  коріння,
Сонце  сходить  без  насіння,
Скрипка  грає  –  голос  має,
Серце  плаче  –  сліз  не  має»).[/i]

Добираються  до  цвіту  папороті  лише  наймудріші,  найвідважніші,  
найдобріші…  Північ…  Пригадуєте,  як  у  Гоголя…

[b]ВЕДУЧА[/b]:«Дивіться,  червоніє  маленька  брунька  квітки  і,  як  ніби  жива,  рухається.  І  справді  дивно!  Рухається  і  стає  все  більша,  більша  –  і  червоніє,  як  жевріюча  вуглина.  Спалахнула  зірочка,  щось  тихо  затріщало,  і  квітка  розгорнулася  перед  очима,  ніби  полум’я».

[b]ВЕДУЧИЙ[/b]:«…  Або  хвіст  жар-птиці  Матиреслави,  -  доповнить  Гоголя  літописна  «Велес-книга»,  -  що  обертає  кола  Сварожі  і  несе  пращурам  нашим  вогонь  до  домів  їх.
 А  та  птиця  Сонцем  не  єсть,  та  все  ж  бо  від  нього  така  стала  бути.  Б’є  перами  птиця  о  боки  свої,  і  ті  бо  світять,  як  сонце  саруме…».

[b]ВЕДУЧА[/b]:Такою  бачили  квітку  папороті  очі  нашого  далекого  предка,  який  пильно  вдивлявся  у  кожну  стеблинку,  що  оточувала  його.  Вдивлявся  і  бачив,  як  у  найкоротшу  у  році  ніч  перший  промінь  багряного  сонця,  виринаючи  з  води  омитим  і  чистим,  як  сльоза,  ніжно  торкався    тендітного  стебла  папороті  і  спалахував  на  ньому  усіма  кольорами  веселки…

[i](Звучить  музична  тема  «На  Йвана  Купала  рано  сонце  грало…»).
[/i]
Мить,  коли  цвіте  папороть,  грає  сонце  і  виблискує  «іванівська  роса»  -  хвилююча  мить  єднання  Людини  з  Природою.  Природа  щедро  наділяє  Людину  здоров’ям,  зціляє  від  недуг  квітами  і  зелами.  «Іванівська  роса»  дарує  дівчатам  вроду  і  юність,  а  парубкам  палаючу  енергію  і  силу.  Мить  щастя…  Така  ж  летюча,  як  світанкова  зірка.

[b]ВЕДУЧИЙ[/b]:Але  час  повертатися  до  ритуального  багаття,  докинути  до  нього  все,  до  останнього  сухого  паліччя,  щоби  «згинули  у  вогні  всі  недруги  і  вороги».  І  за  обрядом  утретє  перескочити  через  вогонь,  очищаючи  душу  і  тіло  своє,  перш  ніж  доторкнутися  жнивною  косою  до  священних  дарів  бога  Купайла.
Стрибали  якомога  вище,бо  вірили,  що  таким  чином  допомагають  пшениці  рости.  Стрибали  –  і  прощалися  з  «собіткою»,  з  опаленою  віхою  Івана-Коструба  і  «розплітали  коси»  Купайлиці.  Надходив  час  «ПРОВОДИТИ  РУСАЛКУ»  та  її  зморену  господиню  –  богиню  Води.  Дівчата  беруть  за  руки  Мариноньку,  востаннє  обводять  її  довкіл  іванівської  собітки  і  несуть  до  річки.

[b]ВЕДУЧА[/b]:За  ними  слідом  хлопці  –  знімають  тліючу    «голову»  Івана  і  теж  несуть  топити,  при  цьому  примовляючи:

[b]ВЕДУЧИЙ[/b]:-  Щоб  наш  Іван  реготався,
Та  у  тугу  не  вдавався.

[b]ВЕДУЧА[/b]:А  як  тільки  пірне  у  річку  «голова»  Івана,  хлопці  веселою  ватагою  пірнуть  собі  теж.

[i](Звучить  музична  тема  «Купала  на  Йвана,
Купався  Йван  та  в  воду  впав.
Купався  Гриць  –  та  в  воду  тиць.
Купала  на  Йвана»).
[/i]
Дивитимуться  дівчата  з  берега,  як  хлопці  купаються,  а  потім  приступлять  ближче,  з  таємничим  тремтінням  зніматимуть  з  голови  вінки,  гадатимуть  собі  долю:  куди  вінок  пристане  –  туди  за  мужем  стане;  коли  не  пристане  –  жоною  не  стане.  А  то,  боронь  Боже,  вінок  закрутить  виром  і  потопить  –  чекай  гніву  Божого,  лихе  знамення!  Та  не  варто  побиватися  та  нарікати  на  долю,  треба  дочекатися  наступного  Купайла  і  спробувати  щастя  ще  раз.

[i](Звучить  музична  тема  «У  лузі-лузі  червона  калина…»).

[b]ВЕДУЧИЙ[/b]:Хлопці  з  води  в[/i]пізнаватимуть  вінки  своїх  коханих,  перейматимуть  їх,  вимагаючи  за  вінок  викуп-поцілунок:
«а  в  мої  дівки  –  
у  вінку  стрічка,
а  моя  дівка  –  
 перепеличка».

[b]ВЕДУЧА[/b]: А  чиї  вінки  залишаться  «без  викупу»,  тим  дівкам  доведеться  самим  брести  через  річку,  аби  не  торкалися  вінка  небажані  руки.

[i](Звучить  музична  тема  «На  Йвана  Купала
прийшлось  річку  брести,
уплав  пливти…»).
[/i]
Пірнувши  у  світанкову  купальську  воду,  проводивши  Русалку,  закликатиме  громада  до  річки  Марину-Купайлицю  –    «нема  твого  Іваночка,  лишилася  по  ньому  співаночка»:

[b]ВЕДУЧІ[/b]:–  У  перепелички  –  ніжки  невеличкі,
На  гору  не  зійде  –  Купала!  –  
В  долині  не  стане  –  на  Йвана!
Щоб  наша  Купайлиця  росла-виростала,
А  на  той  рік  ще  кращою  стала!

[i](Звучить  музична  тема  «Від  броду  до  броду  йшло  дівча  по  воду…»).
[/i]
[b]ВЕДУЧА[/b]:Так  передвіщали  люди  Мариноньці-Купайлиці  нове  народження,  «воскресіння»  на  «той  рік»,  навесніі,  з  таких  же  буйних  потоків  вже  не  земної,  
а  Небесної  Води.

[i](Звучить  музична  тема:  
«А  ти,  Маринко,  зостанься,  зостанься!
Та  з  своїм  Іванком  звінчайся,  звінчайся!»).
[/i]
[b]ВЕДУЧІ[/b]:–  Благослови,  Боже,
Косовицю  тоже!  –

[b]ВЕДУЧИЙ[/b]:Благали  люди  у  ранкового  сонцяі  плели  з  зеленого  гілля  ритуальну  гойдалку,щоб  здійснити  останню  магічну  дію  купальського  обряду  –  розгойдати    хліба  на  полях,  що  вже  бриніли  піснею  обжинок:

–  Ходив  Бог  по  полю  –  загубив  корону,
А  женчики  жали  –  корону  підібрали.
Корону  підібрали  –  господарю  віддали.
Судив  Бог  пожати  –  суди  поживати
В  користі  і  в  радості,
В  доброму  здоров’ї.

[b]ВЕДУЧА[/b]:–  Дай  же,  Боже,  на  току  стогами,
А  в  діжі  –  підходом,
А  у  печі  –  ростом,
А  за  столом  –  ситтю!
[b]ВЕДУЧИЙ:[/b]–  Суди,  Боже,  осені  діждати,
Дочок  віддавати,  синів  оженити,
Пива  наварити  –  і  нам  погуляти!

[i](Звучить  музична  тема  «Вогню  наш…»).
[/i]

*Сценарій  радіопрограми  6  липня  1991  року  на  Львівському  радіо  («Музичне  коло»,  
ст.  редактор  Марта  Кінасевич).

адреса: https://www.poetryclub.com.ua/getpoem.php?id=740951
Рубрика: Поетичний, природний нарис
дата надходження 07.07.2017
автор: Сіроманка