СТАРО-СЛОВ'ЯНСьКІ БОГИ. ПЕРУН.

[b]  СТАРО-СЛОВ'ЯНСьКІ  БОГИ.  ПЕРУН.
World  Mythologies  In  Ukrainian


СТАРО-СЛОВ'ЯНСьКІ  БОГИ.  ПЕРУН.
 
ПЕРУН.

Перун-  слов'янський  бог  грому  і  неба.
його  не  слід  плутати  із  Сварогом  (Все-Рогом),  який  є  також  богом  неба,  бо  Сварог-  бог  Всесвіту,  а  Перун  належить  до  нижчого  неба,  яке  можна  назвати  атмосферою.  він-  один  із  найпотужніших  слов'янських  богів.  він  -  руйнівник,  бо  він-  бог  поганої  погоди  та  природних  лих.  Перун-  одна  із  осіб  найбільшої  та  найпотужнішої  Слов'янської  Триєдності  (Триглав)  ,  разом  із  Сварогом  і  Світовидом/Свентовидом.  припущення,  що  Триглав  -  не  бог,  а  назва  триєдиності  дуже  сумнівне  і  дискусійне,  і  ,  цілком  можливо,  що  вперше  ця  триєдність  була  встановлена  Ново-паганам(  віруючими  ау  пагнських  слов'янських  богів,  які  намагаються  відродити  язичество  нині,  додаючи  або  змінюючи  певні  аспекти  вірування,  яке  має  чимало  прогалин,  бо  не  збереглося  як  єдине  вчення).  у  багатьох  місцевостях,  Перун  згадується  як  брат  Сварога  і  Велеса.
Перун-  це  також  караючий  бог  за  зраду/лжесвідчення,  як  і  караючий  бог  за  зло  взагалі.
Перун  карає  злих  і  непослушних,  закриваючи  перед  ними  двері  неба.
він  карає  лжесвідка  за  його  неправдиві  свідчення  впродовж  його  життя,  використовуючи  при  цьому  блискавки.  
у  багатьох  середньовічних  документах  (Літопис  Нестора,  Ізборник  Паісіїв,  Софійський  Собор),  і,  навіть  у  договорах  про  мир,  можна  помітити,  що  слов'яни  клялися  коритися  Перуну,  а  він  повинен  був  покарати  та  прокляти  будь-кого,  хто  порушить  присягу.  ...
вірність  слов'ян  Перуну  також  проявляється  у  тому,  що  багато  географічних  місць  і  рослин  носять  його  ім'я  (вершина  Перуна,  узбережжя  Перуна,  село  Перунове  у  Словенії,  гора  Перін  у  Болгарії,  "перуніка  іс  іріс  ґерманіка"...)
навіть  сьогодні,  ще  існують  вислови  та  прокляття,  в  яких  є  ім'я  Перуна:  у  словацькій  мові  -  "до  Парома"  (йди  до  геєнни  вогняної),  де  "Пром"  -  це  Перун;  у  польсьій  мові-  "піорун"  -  це  грім;  прибалтійські  слов'яни  називали  "четвер"  "перендан",  тобто  "перунів  день  ".  ...
легенди  розповідають,  що  громи  чути,  коли  Перун  їде  по  небу  на  своїй  колісниці.
на  статуях,  Перуна  зображали  як  сильного  чоловіка  з  бородою.  його  одяг  говорив  про  те,  що  він-  воїн  у  військовому  облаштуванні.  
існують  також  деякі  уявлення,  що  Перун  тримає  у  руці  камінний  молот,  який  він  жбурляє  в  людей,  і  вони  від  цього  кам'яніють.  
про  нього  є  також  і  уявлення,  що  він  тримає  лук,  який  ототожнювався  із  веселкою/райдугою,  а,  коли  він  застосовував  той  лук,  то  стріли  його  ставали  блискавками.  однією  із  недоречних  видів  зброї  Перуна  були  золоті  яблука.  про  це  говорять  деякі  народні  пісні:
.                                            "  Te  izvadi  tri  jabuke  zlatne
                                               I  baci  ih  nebu  u  visine...
                                               ...Tri  munje  od  neba  pukoše
                                               Jedna  gađa  dva  djevera  mlada,
                                               Druga  gađa  pašu  na  dorinu,
                                               Treća  gađa  svata  šest  stotina,
                                               Ne  uteče  oka  za  svjedoka,
                                               Ni  da  kaže,  kako  pogiboše."

переклад:

потім,  він  витяг  три  яблука  злоті
і  кинув  їх  високо  у  небо...
розчахнулися  три  блискавиці,
перша  вдарила  двох  молодших  братів  нареченого,
друга  вдарила  на  пашу  на  щавлі,
третя  влучила  у  600  гостей  на  весіллі,
ані  ока  свідка  не  лишилось,
і  ніхто  й  не  скаже,  як  вони  були  убиті.


Є  деякі  легенди  про  конфлікт  Перуна  з  Велесом.  Імовірно,  Велес  вкрав  дружину  Перуна,  людей  і  худобу.  Велес  сховався  пізніше,  але  Перун  знайшов  його,  розбивши  скелю,  яку  він  сховав  і  побив.  Ця  білоруська  історія  далі  говорить  нам,  що  після  цієї  події,  Велес  був  змушений  залишатися  на  поверхні.  

Згідно  з  іншою  легендою,  Велес  відмовився  від  Додоли,  богині  дощу,  під  час  її    весілля  з  Перуном,  і  висловив  свою  любов  до  неї.  Після  цього  він  переміг  Перуна  в  бою  і  вигнав  на  поверхню,  поки  той  не  знайшов  своє  місце  в  підземному  світі.

Перун  також  був  пов'язаний  з  вогнем  та  вогняними  тваринами.  Твариною  Перуна  був  вогняний  півень,  який  є  свого  роду  слов'янським  феніксoм.  

Його  втіленнями  були  також  дракони.  

Обряди,  пов'язані  з  вогнем,  були  пов'язані  i  з  Перуном.  

Поруч  з  ідолом  горiв  вічний  вогонь,  який  ні  в  якому  разі  не  повинен  погаснути,  бо  в  іншому  випадку,  всі  слуги  в  храмі  будуть  уражені.  

Перун  був  також  борцем  проти  засух.  

Згідно  з  однією  теорією,  він  мав  вплив  на  дощ,  і,  відповідно  до  іншого,  Додола,  Перунова  дружина,  яка  мала  вплив  на  дощ.

ось  які  співалися  пісні:

...Da  zarosi  sitna  rosa,
oj  dudula  mili  Bože!
Oj  lija  daj  Bože  daj!
Oj  Ilija  moj  Perune!
Daj  Bože  daj,  daj  Ilija  daj!

хай  заросить  ситна  роса,
ой,  дудуля,  милий  Боже,
ой,  Іллю,  Боже,  дай,
ой,  Ілля,  мій  Перуне!
дай,  Боже  дай,  дай  Іллю,  дай!

(хорал  пісні  Додоли  із  місцевості  Ґніляне).

щодо  дерев,  то  священним  деревом  Перуна  був  дуб.
навіть  сьогодні  певний  вид  дуба  серби  називають  "ґрм"  (грім),  що  походить  від  слова  "гриміти".  
очевидно,  ҐРМ  був  присвячений  Перунові.
іншими  священними  рослинами  Перуна  були  ірис,  шавлія,  кропива,  яблуко  та  домашній  зелений  часник  (від  автора:  часником,  як  відомо  діляться  на  Святу  Вечерю  в  Україні,  що,  можливо,  було  звичаєм  при  учтах,  присвячених  Перунові)..  тваринними  символами  його  були  жеребець  та  європейський  зубр.
немаючи  справжніх  храмів,  слов'яни  молилися  Перунові  у  гаях,  при  жертвених  вівтарях  і  під  дубами.  (від  автора:  дуб-  це  також  священне  дерево  Балтів  та  Кельтів).  
після  приходу  християнства,  роль  Перуна  перейшла  Св.  Іллі.  ...про  це  говорить  Новгородський  Літопис:
"у  році  6479  (989)  /від  автора:  зараз,  за  тим  календарем-  7507  рік;  певне,  7507  років  назад,  відбулася  якась  дуже  важлива  подія  для  слов'ян?/
Принц-єпископ  Аджім  прибув  до  Новгорода  і  знищив  усі  жертовні  вівтарі,  скинув  Перуна  додолу,  і  наказав,  щоб  його  кинули  у  річку  Волгу,  і  тягнули  його  по  грязюці,  б'ючи  його  батогами  та  палицями;  злого  духа  мав  Перун  і  почав  стогнати:  "о  нещасний  я!  потрапив  я  у  немилостиві  руки".  і  перейшов  він  через  великий  міст,  кинув  свій  куділь  на  міст,  і,  навіть  нині,  божевільні  б'ють  себе  дубиною,  щоб  вигнати  злих  духів.  тоді  він  наказав,  щоб  його  (Перуна)  ніхто  не  приймав.  а  уранці,  один  житель  Підби  прийшов  до  берега  річки  тоді,  коли  і  Перун  прийшов  до  берега,  і  відштовхнув  його  жердиною:  "ти  попоїв  і  попив  тут  достатньо,  мій  маленький  Перуне,  пливи  собі  далі!"  і  сатанинська  річ  зникла.[/b]
(Мікола  Мілошевич)

переклад  з  англійської-  Івана  Петришина

http://enchantedstream.webs.com/oldslavicgods.htm

адреса: https://www.poetryclub.com.ua/getpoem.php?id=739646
Рубрика: Лірика кохання
дата надходження 28.06.2017
автор: ivanpetryshyn