ЗАГУБИЛА ТОРБУ… (проза)

           Кажуть,  що  хороший  вчитель,  як  батько  рідний,  а  хороша  вчителька,  як  мати  рідна.  А  ще  мабуть  кожен  відчуває,  що  школа,  то  друга  домівка.  От  я  й  хочу  повідати  про  свій  перший  рік  навчання.  Ми  з  братом  погодки,  тому  мама    віддала  нас  до  школи  разом.  Брату  було  8  років,  а  мені  -  майже  7.  Це  були  важкі  післявоєнні  роки.  Ми  не  мали  в  що  одягтися,  а  за  взуття,  взагалі,  не  питайте.  З  ранньої  весни  і  до  глибокої  осені  ходили    босоніж,  а  взимку  мама  десь  діставала  хоч  якісь  чоботи,  часом  вони  були  діряві,  та  ще  й  великі  і  важкі.  Ми  напихали  в  них  соломи,  щоб  було  не  така  холодно,  бо  про  шкарпетки  тоді  і  не  знали,  щоправда  були  ще  онучі.  А  ще  носили  шиті  валянки  з  чунями.  І  ніхто  ні  з  кого  не  сміявся.
             Школа  наша  -  це  три  звичайні  сільські  хати  на  дві  половини.  У  них  ми  навчалися  у  дві  зміни:  одні  класи  зранку,  а  інші  -  після  обіду.Топили  грубки  мало  і  нам  було  дуже  холодно.  Ми  сиділи  одягнені  і  все  одно  мерзли.  Тоді  вчителька  оголошувала  фізкультхвилинку,  щоб  ми  хоч  трохи  зігрілися.  А  на  перервах  ми  мов  мухи  обліпляли  грубу,  намагаючись  нагріти  руки,  бо  й  рукавичок  у  нас  не  було.  Пам"ятаю,  як  одного  разу  якась  жінка  постукала  у  замерзле  вікно  і  голосно  гукнула:  "Вам  тюльки  не  треба?".  Це  люди  аж  з  Миколаєва  приїхали,  напевне,  не  від  доброго  життя.
     В  школу  ми  ходили  з  охотою,  вчитися  нам  подобалося.  Та  брат  навчався  на  відмінно,  а  я  ніяк  не  могла  второпати,  що  й  до  чого,  хоч  і  старалася.  Особливо  важко  було  з  письмом.  Зошитів  було  мало,  писали  ми  ручками  з  пером,  а  чорнило  саморобне  з  якоїсь  фарби,  а  то  й  з  бузини.  Мені  все  це  було  незручно,  пальці  мої  завжди  були  в  чорнилі,  а  в  зошитах  рясніли  ляпки.  Чорнильниці  теж  були  саморобні  -  і  кам"яні,  і  смоляні.  Підручників  теж  було  мало,  один  на  5  -  7  учнів.  Доводилося  виконувати  завдання  по  черзі,  а  потім  обмінюватися,  але  домашні  завдання  ми  виконували  завжди.  Оскільки  підручників  було  мало,  то  мама  пошила  нам    одну  на  двох  торбу.  ЇЇ  з  підручниками  і  зошитами  носив  брат,  перекинувши  через  плече.  А  я  носила  чорнильницю.  Одягнуті  ми  були  абияк.  Руки  в  мене  мерзли,  і  я  просила  брата,  щоб  він  допоміг  нести  чорнильницю,  доки  я  відігрію  руки.  Він  іноді  погоджувався,  а  іноді  дражнився  і  чорнильницю  не  брав.  Тоді  я  демонстративно  ставила  її  на  стежку  і  йшла  далі,  повідомивши  брата,  що  чорнильницю  не  несу.  Брат  на  це  уваги  не  звертав.  І  мені  доводилось  за  нею  вертатись  і  доганяти  брата.  Отак  я  й  зігрівалася.  Коли  мама  дізналася  про  наші  суперечки,  вона  пошила  торбу  і  для  мене,  і  десь  дістала  чорнильницю  для  брата.  Окрім  цього  зробила  на  торбах  кишеньки  для  чорнильниць,  і  наші  суперечки  зникли.    У  суботу  після  школи  я  йшла  до  бабусі,  а    в  понеділок  від  неї  йшла  до  школи.  Там  теж  були  мої  однокласники,  тому  проблем  з  виконанням  домашніх  завдань  не  було.  Одного  разу  ми  ватагою  однолітків,зайшли  на  річку  погратися.  Весело  ковзали,  грали  у  поїзд,  латки.  Я  не  помітила,  що  одна  лямка  відірвалася,  і  торба  залишилася  на  льоду.  Разом  із  сусідкою  Танею  ми  зайшли  в  будинок  бабусі,  розповіли  їй  про  навчання,  про  ігри.  Бабуся  уважно  слухала,  про  щось  розпитувала,  щось  сама  розповідала.  Потім  Таня  пішла,  а  ми  повечеряли  і  лягли  спати.  Коли  ж  у  неділю  після  сніданку,  я  зібралася  вчити  уроки,  то  ніяк  не  могла  знайти  торбу.  Я  погукала  Таню  і  ми  разом  пішли  її  шукати  ,  та    не  знайшли.  Я  дуже  засмутилася,  у  мене  піднялася  температура,  і  в  понеділок  бабуся  повела  мене  додому.  Вони  з  мамою  про  щось  довго  розмовляли,  а  потім  мама    суворо  сказала:  "До  школи  більше  не  ходитимеш.  У  мене  немає  за  що  купувати  тобі  зошити  і  чорнильницю."  Я  гірко  заплакала.  У  вівторок  я  знову  залишилася  вдома.  Мені  було  дуже  сумно,  я  весь  час  виглядала  брата  і  сподівалась,  що  він  принесе  і  мою  торбу.  Яка  ж  я  була  рада,  коли  побачила,  що  він  повертається  зі  школи  з  двома  торбами.  Виявилось,  що  її  ще  в  неділю  вранці  знайшла  свинарка,  йдучи  на  роботу.  А  потім,  чи  -  то  забула,  чи  щось  їй  завадило  передати  торбу  вчасно.  Я  виконала  всі  домашні  завдання  і  в  середу  з  радістю  пішла  до  школи.  У  класі  всі  знали  про  мою  пригоду,  але  не  сміялися,  а  вчителька  тільки  
посміхнувшись  сказала:  "Ну,  ось  і  дорбе,  що  ти  повернулася!"  З  часом  я  стала  навчатмся  краще,  бо  мені  соромно  було,  що  брат  відмінник,  а  я  ні.
 Як  далеко  ті  роки,  та  як  приємно  і  щемно  все  згадати.

адреса: https://www.poetryclub.com.ua/getpoem.php?id=704496
Рубрика: Лирика любви
дата надходження 03.12.2016
автор: геометрія