З виставкової салі

Було  то  у  Львові,  акурат    в    День  музеїв,  коли  місто    заполонили  культурно-мистецькі  імпрези,  і  львівська  публіка  торкалась  «великого»,  відвідуючи    різного  роду  виставки,  зібрання,  фестини,  арти.
В  одній  із  виставкових  саль  львівські  митці  живопису  та    фотохудожники  презентували  нові  роботи.  Була  там  і  я,  позаяк  один  із  моїх  друзів  причетний  до  кола  митців  і  не  байдужий    до  такого  роду    експозицій.
Там  було  людно,  і  я  спершу  звернула  увагу  на  присутніх,  що  пообступали    стенди  з  полотнами  і  світлинами.  Довелось    ставати  у  своєрідну  чергу  за  духовною  насолодою.  Переважно  молодь  (з  колежжу    Труша,    худ.академії)  групками,  зодягнені,    як  належить  творчим  людям,  -  pin-up-істи,  хіпстери  з  навмисною  недбалістю,  трешисти..  Я  знаю,  що  у  Лємбергу  на  таких  виставкових  заходах    є  певне  правило  –  не  лише  пооглядати,  а  й  себе  показати.  
Ну,  то  менше  з  тим.  Вже  визнані  митці,  з  ім’ям,  -  виділялися  своєю  харизматичною  зовнішністю,  поважним  виглядом,  оточенням  колег,  знайомих,  родини.  Було  одразу  помітно,  де  винуватець  цього  свята,    а  де  глядач.  
На  салі    гамірно,    жваво  обговорюються    виставлені  роботи,  хтось  з  кимсь  зустрівся,  хтось,    хизуючись  високим  інтелектом,  розумінням    стилів    і  напрямків  малярства,  намагається    пояснити  своїм  друзям  –  як  побачити  конфронтацію  поглядів  контемпорі-арту  і  класики.
Тут  ми  майже  впритул  підійшли  до  митця,  який  біля  стенду  із  своїми  творіннями  вітався  з  знайомими  та  друзями,  та  так  щиро    і  тепло,  що,    певно,  все  своє  творче    життя  вони    дружили    сім’ями.
Сивуватий  художник  з  розкішними  вусами  та  бородою,  гострим  поглядом  карих  очей,    стрункий  на  свої  роки,    зовні  був  чимсь  схожим  на  Матісса.    За  лікоть  його  тримала  дружина,  тендітна  невисока  жіночка  в  ретро-капелюшку  та  кратчастому  чорно-білому    костюмі    «аля    60-ті».  Вона  віталася  з  гостями,  подавала  руку  чоловікам,  кивала  головою,  і  час  від  часу  поглядала  на  свого  чоловіка,  ніби  хотіла  пересвідчитися,  як  його  настрій.
Три  пані,    що  перейшли  рубікон  бальзаківського  віку  років  з  двадцять  тому  і  виглядали  підстаркувато-поважно-статечними,    у  супроводі  огрядного  чоловіка,  врешті  дісталися  до  митця,  щоб  зложити  йому    повАжання  та  засвідчити  свою  присутність  .  
-  Ооо!  Витаєм,  витаєм,  Зеню!  То  так  приємно,  як  є  нагода  зобачити  тебе,  передовсім,  і  твої  нові  роботи!,  -  тримаючи  за  руку  художника,  переразливим  голосом  зверталась  до  нього  одна  з  пань,    у  густо-фільотовій  оксаминій  сукні  з  намистом  білих    перл  на  шиї…  
-  Мілю,  -  чудово  виглядаєш,  така  ж  щупла,  як  була.  А  пам’ятаєш,  як  то  ми…,  -  дійшла  її  черга  привітатись  з  дружиною.
-  Зеню!  Знаменито  виглядаєш,  тримаєшся.  І  ті  ж  вуса!  О,  Зеню,-  вона  хитро  помахала  вказівним  пальчиком  з  перстнем,  примружила  очі,  -  Ти  бааатяр,  то  певно  ще  й  тепер  твої  студентки    обожнюють  пана  професора?!  Пам’ятаю,  пам’ятаю»…    
Що  там  пам’ятала  друга  пані,  в  гранатовому  костюмі  з  срібною  турепкою  і  волоссям  кольору  канарки,  вже  не  вдалося  розчути,  бо  той  чоловік,  огрядний  ,  лисуватий  в    окулярах  в  золотистій  оправі,  вже  перебрав  естафету  вітаннь,  і  обіймаючи  художника  та  плескаючи  його  по  плечі,    казав:  
-    Тішуся,  тішуся    невимовно  за  таку  нагоду  бачити  тебе  знов  в  творчому  натхненні.  Зараз  торкнемося  твоїх  зреалізованих  плянів.  Дякую,  що  пам’ятаєш  наше  спудейство.  Диви,  кілько  молодіжі  тепер  є  творчої!  Най  ся  вчат    в  нас,  бо  то  ми  були  першовідкривачі  львівської  школи  модерну.  
Відтак,    розвитане  товариство  приступило  до  споглядання  полотен  художника  Зеника.
-  О!  Маестро!  Чудово!  То  є  неперевершено.  Яка  потужна  мистецька  інтуїція,  неповторний  твій  стиль,  дух  сецесіону  -    то  твоя  концепція.  Подивляю,  як  тобі    вдається  так  узагальнено  і  водночас  знаково    зреалізовувати  тему.  Внутрішня  тривога,  емоційний  стан  на  межі  …  Метафорично,  фольклорно,  я  б  сказала  співзвучно  з  Клімтом.  Вражені,  подивовані.  Зеню,  ти  вмієш  бути  собою!
Незадовго  захоплена  публіка  розійшлася  по  салі  оглядати  інші  експонати  художнього  та  фотографічного  мистецтва,  а  ми  вийшовши  з  салі  фоторобіт,    наштовхнулися  на  ту  ж  пані  у  фільотовій  сукні,  огрядного  пана  і  мисткиню  з  канарковим  волоссям.  Вони  ділися  враженнями    і  знов  в  їх  розмові  фігурував  Зеньо  та  його  дружина    Міля.  
-  Ти  бачила,  бачила  ото  малювидло?  То  шо  то  є?  Шо  в  тому  є?  Я  не  хтіла  вже  нічо  казати,  але  то  ані  не  модерн,  ані  ніякий  сецесіон,  то  попросту  мазанина.  Претензіозно  і  всьо,  -  нахилившись  до  пані    з  канарковим  волоссям,казала  та,  що  була  в  фільотовій  сукні.
-  А  знаєш,  він  би  і  не  виринув    на  художник,  як  би  не  мав  виставки  в  Канаді  в  дев’ядесятому  році,  що  йому  вуйко  зорганізував  тоді  в  Торонті.  
-  Ну,  то  ,  знаєш  тут  він  мав  покровителя,  того  з  районної  ради,  бо  Зеня  часто  виставляли  і    Ґазети  трубіли    про  його  непересічний  талант,  ну  та  й  то  своє  зробило.  То  колись  ми  всі  разом  зачинали,  але  не  всім  вдалося…  
-  А  Міля,  -  ти  виділа  її  кОстюм?  То  вона  в  ньому  ше    двадцять  літ  тому  була  на  виставці    Патика.    А  той  капелюшок…    Вона  як  колись  не  вмілася  вбрати,  то  так  і  до  тепер.  Пам’ятаєш  її  ті  сукенки  з  фальбантами  і  кльош-спідниці,  що  на  ній  висіли,  як  на  вішаку?  Не  знаю,  шо  в  ній  Зеньо  ввидів?  Але  то  ж  вона  донька  художника,  то  так  вженився,  а  тесть  його  підпирав.  Ой,  Міля,  то  є  Міля…    А  зісохлася    вся,  зістарілась
-А  шо  ти  собі  думаєш,  -  з    таким  Зеньом  ціле  життя  –  то  не  є  легко.  Неземний,  він,  все  льотав-льотав…як  то  казали,  віц  є  такий  «ФАцет  ладний,  три  морги  саду  і  фортеп’ян  ззаду.»  Пам’ятаєш,  який  він  був  батяр?    То  ті  всі  натурниці,  студентки…  А  що  мала  вона  робити,  якось  перебула  то  його  творче  піднесення.А  той  його  рОманс  з  оперовою  співачкою  Аліцією?  
-  Та  певно,  що  пам’ятаю,    меццо  сопрано.  В  той  час  то  мало  дуже  широкий  розголос  в  колах  театру,  тривало,  аж  поки  вона  не  виїхала  до  Торонта.    Тепер-то  він  вже  дав  дупі  сіна.  Але  хто  його  знає.
-  Не  кажи…Попросту  то  були  колись  частіше  якісь  зібрання,  вечори,    ми  стрічалися  і  були  обзнайомлені  з  всіма  подіями,  а  тепер  все  рідше  видимося.

Саля    жила  своїм    життям,  довкола  витав  дух    високого  мистецького  заінтерисОвання  

адреса: https://www.poetryclub.com.ua/getpoem.php?id=587703
Рубрика: Лірика
дата надходження 16.06.2015
автор: Лана Сянська