Дiти вдови

«Пробігли  дні  мої  –  наче  оленів
Коса  хода.  Час  щастя  був  коротший,
Ніж  помах  вій…»
                                     (Петрарка)

Напевно  найбільш  французький  фільм  по  духу,  по  ментальності,  по  змісту  і  взагалі,  який  був  знятий  за  останні  12  років,  це  фільм  «Вдова  з  острова  Сен-П’єр»  («La  Veuve  de  Saint-Pierre»  (фр.))  (2000)  режисера  Патріса  Леконта.  Це  приємно  дивує  в  нашу  то  епоху  безглуздої  культурної  глобалізації.  Крім  того,  що  фільм  знятий  в  кращих  традиціях  французького  кінематографу,  містить  блискучу  гру  талановитих  акторів,  фільм  являє  собою  епічну  філософсько-етико-соціальну  сагу.

Фільм  наповнений  дискусійними  і  багатозначними  думками.  Двозначність  закладена  навіть  в  назві  фільму:  крім  того,  що  в  фільми  присутні  реальні  вдови  з  острова  Сен-П’єр,  присутня  ще  одна  «вдова»  -  на  французькому  народному  сленгу  ХІХ  століття  «вдовою»  називали  гільйотину.  Навколо  саме  цієї  «вдови»  і  розгортається  весь  сюжет  і  всі  глибокі  трагедії  фільму:  на  далекому  острові  Сен-П’єр  –  французькій  колонії  немає  гільйотини  і  ніхто  не  хоче  працювати  катом,  а  на  думку  місцевої  влади  голови  громадянам  треба  конче  відрубувати.  Ката  зрештою  знаходять  серед  новоприбулих  колоністів,  але  кандидат  вагається,  ніяк  не  підписує  угоду.  «Роботодавцям»  зрештою  уривається  терпець:
«  -  Так  Ви  хочете  відрубувати  людям  голови?
-  Хочу!!!»
Виявляється  кандидата  зупиняла  не  особливість  професії,  а  розмір  зарплати…

У  фільмі  ясно  простежується  думка:  люди  чітко  діляться  на  дві  категорії  –  одні  готові  пожертвувати  життям  в  ім’я  своїх  принципів,  переконань,  почуттів,  інші  заради  кар’єри  готові  вбивати  невинних  людей.  І  цей  розподіл  не  залежить  від  інтелектуального  розвитку,  освіти,  релігії.  Етика  і  інтелект  незалежні.  І  друга  категорія  людей  буде  служити  будь-кому  –  королю,  республіці,  імператору,  феодалізму,  капіталізму,  комунізму,  фашизму,  демократії  –  їм  все  одно.  Вони  швидко  змінюють  свої  переконання,  яких  насправді  не  існує.  Їхня  «позиція»  є  лише  маскою.  Ці  люди  завжди  були  і  завжди  будуть  і  при  будь-якій  владі  будуть  чинити  свою  чорну  справу.

Фільм  глибоко  гуманістичний.  Тут  показано,  що  в  кожній  людині,  навіть  найгіршій  (з  точки  зору  обивателя,  звісно),  сховано  щось  хороше.  Тільки  розбудити  це  хороше  буває  важко.  Погане  вилазить  саме  –  під  впливом  алкоголю  чи  випадку,  а  хороше  тендітне,  вимагає  плекання,  вирощування.  Але  якщо  воно  прокинулось  –  людина  перегороджується,  стає  здатна  на  велике  і  благородне.

Цей  фільм  ще  спроба  відомого  режисера  Еміра  Куштуріци  на  акторському  поприщі.  І  вдала  спроба  –  одну  з  головних  ролей  він  грає  майстерно.
 
Фільм  глибоко  трагедійний.  Тут  немає  навіть  натяку  на  гумор  –  нехай  і  навіть  чорний,  як  це  полюбляють  майстри  постмодернізму.  Фільм  класичний.  І  цей  класицизм  оспівує  благородне,  чесне  та  інтелектуальне  ХІХ  століття,  коли  навіть  негідники  мусили  ховатися  за  масками  благородства.

Фільм  –  це  гімн  чистоті.  У  наш  брудний  час  нам  показують  кришталево  чистих  людей,  зрештою,  приречених  у  брудному  світі.  Бо  кожен  час  по  своєму  брудний  –  завжди  знайдеться  потолоч,  що  отруїть  найчистіші  криниці,  найблагороднішу  епоху.  Підзабуті  у  наш  платонічні  почуття  показанні  у  формі  настілько  сильного  кохання,  щоб  в  душі  не  лишається  місця  для  якихось  інших  переживань  –  навіть  для  ревнощів.  Це  звучить  парадоксально,  але  героїв  глядач  розуміє.

Для  французького  мистецтва  і  кінематографу  в  тому  числі  не  типові  картини  північної  суворої  та  скупої  природи.  Але  тут  вони  органічні,  більше  того  –  буяння  фарб  і  життя  було  б  тут  чуже,  як  воно  чуже  у  віршах  Шарля  Бодлера.  Саме  цей  поет  пригадується  і  ніби  стоїть  за  естетизацією  суму  та  відчаю  в  цій  картині.  Фільм,  направду,  глибоко  естетичний  –  інакше  і  не  могло  бути  –  ХІХ  століття  –  це  століття  найвищого  злету  людської  культури  та  мистецтва  –  далі  пішла  епоха  неестетична,  епоха  культури  занепаду,  естетизації  потворного.  Попереду  ХХ  століття  –  століття  неосередньовіччя,  повторення  готичної  темряви.

Це  оспівування  життя  як  такого  –  в  фільмі  життя  самоцінне,  самодостатнє,  є  сенсом  самого  себе.  Пейзаж,  природа  вдало  доповнюють  внутрішній  світ  і  переживання  героїв,  створюють  атмосферу,  тло  переживань.

Це  гімн  людині.  Тільки  на  перший  погляд  тут  панує  фаталізм.  Герої  не  фаталісти,  герої  фільму  –  люди  честі.  Вони  чинять  так,  не  тому,  що  вважають,  що  долю  змінити  не  можливо.  Вони  чинять  так,  тому,  що  інакше  вони  втратять  честь,  а  це  гірше  смерті.

Герої  фільму  терплять  поразку,  гинучи  в  ім’я  своїх  переконань  і  принципів.  Тому,  що  інакше  не  можна  –  не  можна  з  покидьками  та  потолоччю  грати  за  їх  правилами  –  краще  загинути.  Але  лишається  народ  –  ще  не  деградований,  наповнений  якоюсь  внутрішньою  чеснотою,  він  народить  нових  героїв.

Ще  одна  думка  яка  випливає  з  свідомості  після  перегляду  –  всі  ми  діти  вдови,  діти  тої  страшної  епохи,  коли  людське  життя  було  розмінною  монетою  владоможців.  Попереду  нас  чекають,  можливо  (хоча  хто  хоче  сідати  в  човен  цього  «можливо»?),  страшні  часи.  Але,  які  б  не  були  часи,  все  одно  треба  лишатись  людиною  –  до  цього  кличе  фільм.

(На  світлині  –  кадр  з  фільму.)

адреса: https://www.poetryclub.com.ua/getpoem.php?id=360259
Рубрика: Лірика
дата надходження 27.08.2012
автор: Артур Сіренко