Оповідь про інтернат. Р. 7.

7.
                 І    трапився    зі    мною    ще    один    випадок.    Не    знаю,  чи    написала    вихователька    про    нього    в    товстому    зошиті.    Шкільні    образи    забуваються    через    кілька    років    після    випускного    вечора.    А    та    розмова    пригадується    мені    знову    й    знову    –    особливо    в    транспорті,  коли    довго    їхати.    І    я    нагадую    людину,  яка,  побачивши    моторошний    сон,  спочатку    жахається,  а    потім    постійно    намагається    відновити    ланцюг    подій,  бо    розуміє,  що    химерні    форми    звичних    речей    і    потворний    вигляд    знайомих    істот    –    це    не    продукт    ірраціональної    нічної    уяви,  а    найпевніший    вияв    їхньої    суті…
                 Вихователька    зняла    мене    з    першого    уроку    й    повела    на    те    крило,  де    знаходилися    порожні    спальні    і    де    від    восьмої    години    гомоніли    лише    труби    у    ванній    кімнаті.
                 Я    слухняно    йшов    слідом,  міркуючи:    можливо,  хтось    порушував    дисципліну    після    сніданку.    Можливо,  якась    інша    справа    потребує    обговорення.    Я    тоді    був    старостою    класу    і,  за    словами    самої    Степаниди    Іванівни,    відповідав    “майже    за    все”.      
                 Ми    зупинилися    посеред    коридору    і    вихователька,  зазирнувши    до    кількох    спалень,  запитала:
                 –    Де    ти    бачив,  щоб    у    нашій    школі    хтось    хрестився?
                 Отак    відразу,  без    жодного    попередження    –    наче    змінився    розклад    уроків,  і    замість    фізкультури    поставили    геометрію.    
                 Звичайно,  я    знав,  що    є    люди,  які    хрестяться,  бо    вірують    у    Бога.    І    звичайно,  я    вважав    їх    пережитками    капіталістичного    минулого.    Тому    був    просто    ошелешений,  коли    усвідомив,  що    вихователька    звинувачує    мене    в    релігійності.
                 –    Ніколи    не    хрестився    й    не    хрещуся,  –    відповів    я,  нервово    посміхаючись.
                 –    Он    як,  –    мовила    Степанида    Іванівна,  –    Ти    хочеш    відбрехатися…
                 Ноги    почали    слабнути.    Я    зробив    кілька    кроків    назад    і    притулився    спиною    до    стіни.
                 –    Я    не    можу    хреститися,  –  кажу    нерішуче,  –  Не    можу,  бо…    Ну,  ми    з    вами  багато    говорили    на    цю    тему.    І    лектор    з    товариства    “Знання”    приходив…    Ісус      Христос    –    це,  можливо,  історична    постать.    Але      ніяким    Богом    він    не    був…    І    взагалі    Бога    немає…    Наші    космонавти    літали    в    космос    і    нікого    там    не    бачили.
                 Ефекту    –    нуль.
                 –  Солодко    співаєш,  –  іронізує    вихователька,  –    Та    настав    час    говорити    правду,  якою    б    гіркою    вона    не    була.
                 –  Я    кажу    правду,  –  відповідаю    боязко,  –    Я    є    прихильником    теорії    Чарлза    Дарвіна…    Він    був    на    Галапагоських    островах    і    відкрив    закон    еволюції    видів.    Минули    мільярди    років,  доки    з    найпростішої    живої    маси    виникли    складні    організми…    А    в    Біблії    написано,  що    світ    було    створено    за    6    днів.    Та    це    ж    просто    неможливо!
                 Вихователька    скривилася:
                 –    То    ти    збираєшся    переповідати    зараз    усе,  що    чув    або    читав?    Облиш,  друже!    Марна    справа!…    Бо    ти    хрестився    сьогодні    в    їдальні!    Хрестився    впевнено    і    з    великим    задоволенням.    
                 –  У    їдальні?  –  перепитав    я    тріснутим    голосом.
                 І    одразу    в    надрах    пам’яті    щось    блимнуло...
                 Встаючи    з-за    столу    після    сніданку,  я    помітив,  що    хлопець    із    сусіднього    ряду    якось    кумедно    вимахує    рукою.    Передразнюючи    його,  я    зробив    схожі    рухи.    А    Степаниді    Іванівні,  напевно,  здалося    –    що    перехрестився.
                 –  Послухайте,  –    кажу,  зібравшись    з    силами,  –    нічого    такого    й    близько    не    було…    Я    за    хлопцем    повторював    з    4-го    “Б”.      
                 –    Ага,  –  зраділа    наставниця,  –  він    хрестився    і    ти    разом    з    ним…
                 –    Ні…,  –  заперечую    тихо,  –  Ніхто    не    хрестився…    Та    давайте    запитаємо    у…
                 –    Не    треба    питати!  –    перебила    Степанида    Іванівна,  –    Взагалі,  за    кого    ти    мене    маєш?    Я    бачила    –    і    цього    достатньо!    Зрозумів?
                 Мешканець    інтернату    частенько    стає    об’єктом    агресії    з    боку    “обслуговуючого    персоналу”.    Ось    коли    випадає    нагода    випробувати    свої    барабанні    перетинки!    Але    того    ранку    я    дійшов    морального    виснаження    від    загалом    спокійної    розмови.    Степанида    Іванівна    іноді    скидалася    на    людину,  яка    раптово    застудилася    й    не    здатна    підвищувати    голос.    
                 Вона    навіть    мовчала    кілька    хвилин,  бо    я,  витративши    усі    аргументи    для    захисту,  перестав    реагувати    на    закиди.    Потім,  ніби    щось    пригадавши,  наставниця    взялася    за    боки:
                 –    Добре…    Я    знала,  що    розговорити    тебе    буде    непросто.    Тому    зробимо    наступним    чином:    ти    постоїш    тут    і    подумаєш…    Про    те,  що    все    у    нашій    країні    вирішує    колектив…    А    коли    я    повернуся,  ти    скажеш    мені    правду.
                 Вона    знову    застосувала    методу    Макаренка.
                 У    моїй    душі    було    багато    слабких    сторін.    І    того    ранку    вони    виявилися    усі    одночасно.    Я    залишився    стояти    і    переляканий,  і    приголомшений,  і    розгублений.    Я    усвідомлював,  що    ті    обвинувачення    несправедливі.    Я    знав,  що    пів-класу    можуть    підтвердити    їхню    безпідставність.    Але    я    не    відав,  як    це    все    розтлумачити    виховательці.    Вона    ж    слухати    нічого    не    хотіла.    Ще    й    страшною    карою    погрожувала…
                 Ні,  я    не    боявся    виключення    з    піонерії.    Але    жахала    сама    думка,  що    мене    будуть    розпікати    привселюдно.    А    далі    –    позбавлять    усіх    громадських    доручень…    І    зі    старости    класу    я    перетворюся    на    злісного    порушника…    Наді    мною    обов’язково    хтось    візьме    шефство    і    буде    слідкувати    за    кожним    рухом,  щоб    я,  крий    Боже,  не    перехрестився…    І    я    остаточно    зламався.    І    поплив    за    течією.
                 Повернувшись,  вихователька    почула    свою    “правду”:    я    сказав,  що    дійсно    хрестився    у    їдальні…  Також    я    запевнив,  що    цілком    усвідомив    свою    провину    і    вже    повністю    розкаявся…
*****************************************************
                 До    самого    вечора    згадував    інтернат.    Подумки    ходив    його    коридорами    з    настінною    агітацією    і    чув    віддалений,  ніби    крізь    час,  спів    піонерських    пісень.        
                 А    наступного    дня    я    вирішив,  що    обов’язково    розповім    Михайлові,  як    колись    з    мене    “зробили”    віруючого.    І    розповім    уже    не    подумки.    Нехай    товариш    знає,  які    дива    трапляються    за    високим    парканом…

адреса: https://www.poetryclub.com.ua/getpoem.php?id=297952
Рубрика: Лірика
дата надходження 05.12.2011
автор: gudzyk