Сайт поезії, вірші, поздоровлення у віршах :: Теоретик: Основи поетики. Амебейна композиція - ВІРШ


Теоретик: Основи поетики. Амебейна композиція - ВІРШ
UA | FR | RU

Рожевий сайт сучасної поезії

Бібліотека | Поети нашого Клубу | Спілкування | Літературні премії | Конкурси Клубу Поезії | Контакти | Оголошення |  ДО ВУС синоніми |  Основи поетики | 

 
>> ВХІД ДО КЛУБУ <<
e-mail
пароль
забули пароль?
< реєстрaція >



Зараз на сайті - 23

Пошук


Перевірка розміру




Основи поетики. Амебейна композиція

Амебейна композиція (грецьк. amoibdios — взаємний) — будова художнього твору за принципом смислового та синтаксичного паралелізму, повторення композиційно важливих частин (фрагментів, образів, стилістичних прийомів тощо), де обидві теми набувають особливої ускладненості та контрастності, почергово: Загорнуте у сутінки обличчя, мандрівки серед пожовтілих гір… (Такі осінні, суто романтичні рядки собі лягають на папір). Подекуди листочки, наче ноти. По них і награвав вітерець… (Нечистий шепче: — Кинь пусте молоти, Зелений змій виля хвостом, як пес). Вплітаються назовсім у волосся липкого павутиння ниточки… (Та голова наполовину боса, а як далеко ще оті вінки). І клоунів розмови безтолкові приглушує мелодія дощів, (Рудий регоче, білий хмурить брови усе життя у кожного в душі) (В Кожелянко). Характеризуючи цей тип композиції, деякі дослідники зауважують, що суть її "в тотожності синтаксичної структури, репліки чи контррепліки двох співрозмовників або в певній закономірності перегуку двох хорів"'. Приклад амебейної композиції знаходимо у творі німецького романтика Людвіга Улянда: Чи бачив ти замок високий, Замок над широм морським? Тихо пливуть оболоки Рожеві і золоті над ним. В води дзеркальні, сумирні Хотів би схилитись він І в хмари піднятись вечірні В їх осяйний рубін. Бачив я замок високий, Замок над миром морським. Слався туман глибокий І місяць стояв над ним. (Переклад Михайла Ореста) Амебейна композиція найбільше поширена в тенцонах і пасторалях трубадурів. Принцип композиції амебейного вірша полягає у паралельному розвитку двох мотивів; має різні форми. Подеколи другий рядок такого вірша у дещо зміненому вигляді повторює мовлене у першому: Серед поля попід небом жито жала. Жито жала попід небом серед поля. Вітер віяв, сонце гріло, дожинала. Дожинала, сонце гріло, вітер віяв (О. Олесь). Амебейна композиція була започаткована в Елладі, зосібна під час діалогічного виконання пісень. Такі тенденції спостерігаються і в українському фольклорі (“А ми просо сіяли…”). А ми просо сіяли, сіяли, Ой дід-ладо, сіяли, сіяли. – А ми просо витопчем, витопчем. Ой дід-ладо, витопчем, витопчем. – А чим же вам витоптать, витоптать, Ой дід-ладо, витоптать, витоптать? – А ми коней випустим, випустим, Ой дід-ладо, випустим, випустим.

ID: 795327
Рубрика: Проза
дата надходження: 12.06.2018 11:13:29
© дата внесення змiн: 12.06.2018 11:30:26
автор: Теоретик

Мені подобається 5 голоса(ів)

Вкажіть причину вашої скарги



Попередній твір    Наступний твір
 Перейти на сторінку автора
 Редагувати  Видалити    Роздрукувати


 

В Обране додали: Светлана Борщ, Ольга Калина, Svitlana_Belyakova, Master-capt
Прочитаний усіма відвідувачами (114)
В тому числі авторами сайту (18) показати авторів
Середня оцінка поета: 5.00 Середня оцінка читача: 5.00
Додати коментар можна тільки після реєстрації
Зареєструватися може будь-який відвідувач сайта.




КОМЕНТАРІ

Ольга Калина, 12.06.2018 - 19:03
12 12 12
 
Надія Башинська, 12.06.2018 - 11:33
16 23 16 Щиро дякую! Цікаво. flo21
 

Нові твори