Сайт поезії, вірші, поздоровлення у віршах :: Валя Савелюк: КОЧУБЕЇВНА (ява тринадцята) ЩО Є ЛЮБОВ? - ВІРШ

logo
Валя Савелюк: КОЧУБЕЇВНА (ява тринадцята)  ЩО Є ЛЮБОВ? - ВІРШ
UA  |  FR  |  RU

Рожевий сайт сучасної поезії

Бібліотека
України
| Поети
Кл. Поезії
| Інші поет.
сайти, канали
| СЛОВНИКИ ПОЕТАМ| Сайти вчителям| ДО ВУС синоніми| Оголошення| Літературні премії| Спілкування| Контакти
Кл. Поезії

  x
>> ВХІД ДО КЛУБУ <<


e-mail
пароль
забули пароль?
< реєстрaція >
Зараз на сайті - 2
Пошук

Перевірка розміру



honeypot

КОЧУБЕЇВНА (ява тринадцята) ЩО Є ЛЮБОВ?

Валя Савелюк :: КОЧУБЕЇВНА (ява тринадцята)  ЩО Є ЛЮБОВ?
ява тринадцята

ЩО Є ЛЮБОВ?

Кобзар

Гойдає вiтер люльку на калинi - 
В нiй спить листок, неначе немовля. 
Туман чiпляється подолом за гiлля 
I осiда на нiм, краплина по краплинi. 
Ростуть i важчають цi перли сiро-синi, 
Як матiр-божi-сльози звiддаля 
Прозоро виснуть. Пересичена земля 
Приймає їх - перлина по перлинi...

(У саду Марiя несподiвано зустрiчає Черницю. 
Глибшають сутiнки.)

Марiя 

Ти хто? 
I що тут пiзно робиш?


Черниця 

Тебе чекаю.

Марiя 

Звiдки ж ти дiзналась, 
Що я прийду сюди? 
Я i сама не знала, 
А просто вийшла випадково 
I зайшла...

Черниця 

А що тут дивного? 
Я все про тебе знаю 
I, навiть те, що взнати доведеться 
Тобi ще згодом.

Марiя 

Справдi? Хто ж ти є?..

Черниця 

Я – твоя доля.

Марiя 

А-а... та, що снилась...

Черниця 

Так, саме та.

Марiя 

То ти у мене невесела, бачу...

Черниця 

Яка не є, Марiє, а твоя. 
І я тебе вiдмовити б хотiла 
од цого... як тобi сказать?.. 
пустого дiла, 
що ти замислила...

Марiя 

А звiдки ти?!. ага... 
І що ж менi тепер, скажи, робити?

Черниця 

Покiрно жити.

Марiя 

Так просто? Покiрно жити? 
Жить без нього?!

Черниця 

Звичайно. Просто. Жить. 
І що такого?

Марiя 

Та я ж люблю його!.. 
Хоч ти, мабуть, не знаєш, 
Що це таке – невИгойна любов!

Черниця 

Любов – це Бог.

Марiя 

Любов – це фiлософiя i вiра! 
А Бог – є Істина любовi. 
Виходить, що любов – це путь до Істини. 
I путь єдина. 

Як може возлюбити ближнiх той, 
У кого серце, як листок у бруньцi, 
Не випросталось ще i не спiзнало, 
Що десь є небо, свiтло, 
сонячне тепло... 
Коли воно любовi не вiдчуло, 
Не рвалося й не плакало вiд щастя, 
Не трепетало i не завмирало 
В любовi до єдиного, до того, 
Що сам - як свiт, що, може, згодом стане 
Прообразом до поняття «людина»...

Черниця 

Ти богохульствуєш...

Марiя 

Та нi... я думаю...

Черниця 

Iсус нас научав любити ближнiх,
I сам тих ближнiх - Богом бувши - возлюбив, 
I постраждав за них, розп'ятий на хрестi...

Марiя 

Iсус - є Бог. 
А Богу все доступне. 
Він сотворив нас за подобою своєю 
Але не рiвними в можливостях Собi. 

Вiн розум дав, а поняття не дав нам. 
I ми йдемо по замкненому колу 
I спотикаємося там, де спотикались 
Вже тисячi i тисячi до нас. 

Любов - це слово, може навiть, звичне, 
Та до тих пiр у сутi недоступне, 
Допоки не оселиться у серцi, 
Допоки ми душею не побачим, 
Що то таке насправдi є «Любов»! 
Але словами 
Довiку не зумiєм передати 
Нi вiдчуття, нi iстинного смислу 
Того, що звично називаємо любов'ю. 

Це наче свiтло - i його не можна 
Нi роздивитись, нi торкнутися руками. 
Воно iснує в нас i поза нами. 
Це щось таке як небо, як вода, 
Як вiтер i як промiнь сонця... 

То хiба може буть любов грiхом, 
Якщо Любов i Бог - Бог i Любов - єдине?..

Черниця 

До чого ти?

Марiя 

До того, 
Що Боговi противним є перелюб, 
А не любов - пречиста i свята: 
Коли душа i молиться й спiває, 
I в Бога просить лиш благословiння 
Для двох сердець, щоб злитись воєдино? 
Невже це грiх? Скажи, невже це грiх? 
Хiба не бiльший грiх i не наруга, 
Коли перед вiнцем, а себто перед Богом, 
Я скажу «так» тому, який нелюбий, 
I буду все життя йому брехати - 
йому i Боговi! - 
Дiлити з ним у шлюбi 
I хлiб i ложе? I родитиму дiтей, 
Вважатимусь частиною одного – 
Одного з ним, але частиною його 
Повiк не буду, бо не зможу стати, 
Бо я не є така! Хiба це буде 
Угодно Богу, що читає у серцях?

Черниця 

Ти будеш вiрна.

Марiя 

У чому ж вiрна? 
В лукавствi? У брехнi?

Черниця 

У законi... 

Любов грiховну вигадали люди, 
I я з тобою сперечатися не буду, 
Бо я не знаю лЮдської любовi, 
Що народилася в непОслуху, грiховi - 
Вона скороминуща i земна.

Марiя 

Та й ми ж бо i земнi, й скороминущi...

Черниця 

Тiла земнi у вас, а душi вiчно сущi.

Марiя 

То i любов же суща iспокон: 
Це Божа Iстина, Євангельський Закон!

Черниця 

Христос прийшов на землю, щоб спасти...

Марiя 

Христос прийшов на землю Людським Сином, 
Мабуть, не випадково. А для того, 
Щоб зрозумiти нас як Рiвний рiвних. 


Вiн мiж людей Сам як людина жив - 
I дихав, i моливсь, i їв, i пив... 

Осмисливши людей i лЮдський свiт, 
Вiн залишив нам БлаговІсний Заповiт. 

Вiн сам вiдчув, що то таке - спокуса, 
Бо сатана Iсуса спокушав, 
I вистояв Iсус. То є надiя, 
Що кожен сущий вистоять зумiє... 

Не вбий. Не укради. Не учини перелюб. 
Щоби сказати «цього не роби!», 
Потреба сталася навiч узрiти, 
Й побачити - наскiльки то огидно! 

Христос прийшов пiзнати нас такими, 
Якi ми є - щоб потiм вже навчати, 
Якими бути нам, i як нам жити, 
I тим спасти нас - мукою своєю 
Вiн iскупив грiхопадiння перед Богом 
I смертним дарував безсмертнi душi. 

...Якби Iсус був жiнку покохав - 
Земну, прекрасну, чисту як молитва - 
То, певно, Вiн сказав би, що любов - 
Прекрасна, чиста, iстинна - не грiх, 
А жити з нЕлюбом - то грiх, i то перЕлюб!

Черниця 

Марiє, я молитися за тебе 
Недремно буду - може, Бог простить, 
Тобi, як нерозумному дитятi, такi ось мислi. 
А, може, 
Вiн тобi одкриє серце 
I ти Його воiстину приймеш... 

Бувай, Марiє. Мир тобi в усьому. 
Але повiр, неварто йти iз дому - 
Все буде так, як має буть. Нiкому 
Нiчого ти уже не доведеш. 
Лиш осоромишся навiки...

Кобзар

...I пропала. Як сон. 
Мов стоячи Марiя спала, 
Бо що це тралилась за дивна дивина - 
Сама з собою сперечалася вона... 

На мить Марiя розгубилась - 
Цей сон-розмова наяву... 
Ступила крок i зупинилась: 

Марія

Куди? До шляху через сад? 
Чи, може, все-таки назад?.. 

Упокоритися?.. Змиритись?.. 
Зректися - i покiрно жити?.. 
Вбиратись пишно, їсти сито?.. 
Минатимуть бездумно днi, 
Роки - а там i по менi... 

Але ж - Iване! милий свiте! 
Врятуй од вiтру, як свiчу! 
Не можу я покiрно жити, 
Не хочу з горя умирати 
В юдОлi рОзпачу й плачу`! 
Я вирвусь за iржавi грати 
Умов і звичок. Я втечу 
До тебе, до твого` покою 
I, наче сонце за горою, 
Сховаюсь, серце, за тобою! 

Врятуюсь. I жорстока мати 
Мене не буде катувати, 
Бо вже не зможе повернути. 
Я розiрву старезнi пута! 
I як на мене - то не важить 
I дещицi, що люди скажуть: 
Чи схочуть того, а чи нi - 
А будуть заздрити менi. 
Нехай таємно, несвiдомо, 
I навiть попри власну волю... 

Ти ж не одступишся од мене? 
Не оддаси мене нарузi? 
Громада ж, родичi i друзi - 
Якщо вони мене зневажать, 
Якщо лихе про мене скажуть - 
Нехай! Хай знають, що Марiя 
Понад усе кохати вмiє! 

(Рiшуче ступає уперед - стежкою до дороги,
 i не озирнувшись на батькiв двiр.)

ID:  288677
Рубрика: Поезія, Сюжетні, драматургічні вірші
дата надходження: 26.10.2011 08:36:21
© дата внесення змiн: 14.06.2014 08:25:10
автор: Валя Савелюк

Мені подобається 0 голоса(ів)

Вкажіть причину вашої скарги



back Попередній твір     Наступний твір forward
author   Перейти на сторінку автора
edit   Редагувати trash   Видалити    print Роздрукувати


 

В Обране додали: alla.megel, wdtnftdf, Борода, Мазур Наталя, Наталя Данилюк, @NN@, уляна задарма
Прочитаний усіма відвідувачами (1211)
В тому числі авторами сайту (23) показати авторів
Середня оцінка поета: 5.00 Середня оцінка читача: 5.00
Додавати коментарі можуть тільки зареєстровані користувачі..




КОМЕНТАРІ

Анно Доміні, 06.01.2015 - 17:11
А-а, я, здається, не зовсім зрозуміло написала: під "єдиним" я мала на увазі не Бога (бо ж з маленької літери), а кохану людину, то з Вашого ж контексту, там кількома рядками нижче.
А вела я до того, що далеко не всяк, хто спізнав любов до когось одного (кохання, скажімо), може надалі навчитися відчувати любов до інших, до ближніх, і, зрештою, - до Бога. Тобто його любов так і залишається "калічною", зачатком ЛЮБОВІ, лише коханням... так якось...
(що то не особиста розмова... frown )
23
 
Анно Доміні, 05.01.2015 - 17:22
А ніколи Вам не приходила до голови думка, що було би, якби вони дійсно одружилися? Тобто, що трапилося б із їхніми почуттями? Як правило, казки завершуються одруженням, а далі уже не цікаво, бо - буденно. Трагічне кохання завжди вабить людей більше, ніж щасливе (тобто, звісно, історії про трагічне кохання - бо ніхто при здоровому глузді сам собі трагічного кохання не побажає). Я не кажу, що вони би перестали кохатися - ні, просто почуття стало би іншим, і поетам уже не було би про що писати, і слід в історії був би зовсім не той...

"Христос прийшов на землю Людським Сином,
Мабуть, не випадково. А для того,
Щоб зрозумiти нас як Рiвний рiвних...." - мені така думка теж приходила до голови: одне діло, що Бог ЗНАЄ, як воно - бути людиною (Він-бо усе знає), а інше - ВІДЧУТИ це Самому...... І то величезна Таїна і величезне благо для нас, малих і мізерних - Бог, що прийняв НАШУ подобу...

"Як може возлюбити ближнiх той,
У кого серце, як листок у бруньцi....." - а отут із Марією не погоджуся: далеко не завжди той, хто спізнав любов "до єдиного", здатен полюбити ближнього. Бо любов до ближнього - безкорислива, а до єдиного - все ж очікує чогось у відповідь.

А ще дуже сподобалося про туман - на самім початку.
23
 
Валя Савелюк відповів на коментар $previous_title_comm, 01.01.1970 - 03:00
якби вони одружилися - то безумовно були б сонячно і золотосяйно щасливими - бо вони ЛЮБИЛИ одне одного, шанували одне одного, турбувалися одне одним навзяємно і відчували одне стосовно іншого відповідальність...

можливо, у результаті, не було б і трагедії української, відомої як полтавська битва - бо втративши Мотрю, Мазепа втратив і Україну - від чого Україні до цих пір гірше... тут зв"язок - ну, одна невдача тягне за собою іншу, так само удача - також не сама приходить... але - історичне минуле не має умовної форми дієслів із часткою "би" - якби... усе вже сталося так, як сталося... і все

тепер найцікавіше - стосовно " Як може возлюбити ближнiх той,У кого серце, як листок у бруньцi..." - це писалося, коли авторка мала років 33 від народження - тобто, була молодою особою... через пару десятиліть авторка знову повернулася до цього моменту - бо він дуже тонкий і вагомий і в главі, і в поемі, і в житті - проревізувати себе, і що надзвичайно цікаво - це трердження спонтанне, що людині, яка не вміє, не навчилася любити іншу людину і світ - закрито і любов до Бога - то ця спонтанна синтенція 100-відсотково потвердилася - і навіть у таких тонкощах і нюансах, про які я не зможу коротко сказати у полі цього коментаря... скажу тільки, пані Анно, що тут немає помилки, у крайньому разі - ця позиція співпала з висновками моїх найлюбіших друзів-філософів (Фромма) і метафізиків (Сведенборга, скажімо - і не тільки... навіть у "РМ" Андрєєва є відповідний нюанс-потвердження такої "схеми") - одне слово - людина народжується ніби нульовою - і все життя вчиться одному і основному - ЛЮБИТИ (проходить різні етапи цього навчання) і основна мета - навчитися любити себе, ближніх і Бога (ну я од себе додаю іще - світ...) якщо людина не навчиться любити себе - то й Бога полюбити не зуміє - але до егоїзму це стосунку не має жодного - навпаки...
дуже це складна і тонка розмова і я бачу, що в такому обмеженому форматі більше заплутаю чим проясню, тому - у тексті все сказано коротко... smile 16 give_rose
 
Мазур Наталя, 23.11.2011 - 16:17
Цікаві роздуми, пані Валю... і, можливо, не випадкову у 13 розділові...
Збережу його для подальшого осмислення.
Дякую. give_rose
 
Валя Савелюк відповів на коментар $previous_title_comm, 01.01.1970 - 03:00
випадків не існує впринципі, Ви праві... а щодо роздумів... може, зараз би вже я не стала б доводити, що любов сердечна важливіша і більша за саме життя... але Марія моя так і залишається юною... юною максималісткою й ідеалісткою... дякую Вам за щирий інтерес.... 23
 
Борода, 18.11.2011 - 10:40
12 12 12
Iсус -- є Бог.
А Богу все доступне.
Він сотворив нас за подобою своєю,
Але не рiвними в можливостях Собi.
Вiн розум дав, а поняття не дав нам.
I ми йдемо по замкненому колу
I спотикаємося, там, де спотикались
Вже тисячi i тисячi до нас.

Дуже цікаві роздуми, Валю, сам нерідко подібним переймаюсь. А все ж, не дивлячись на прекрасну подачу, не цілком схвалюю дії Вашої героїні, як батько. give_rose give_rose give_rose
 
Валя Савелюк відповів на коментар $previous_title_comm, 01.01.1970 - 03:00
Кочубей, як батько, також, мабуть, не схвалював вибору Мотрі. Але до загину довела її мати... часто здається нам, що збоку видніше, де чиє щастя ховається... але шастя з примусу -- неможливе... можлива тільки смиренна неволя... тому питання часто загострюється на два боки -- чи досить любимо ми наших близьких, щоб поступитися власною моделлю щастя заради обраної ними, нехай і нелогічною, і не довершеною, як на наш погляд і смак... одне слово -- порадити можна, заборонити -- ні, якщо любимо тих, у чию долю пробуємо втрутитися... щоб захистити, як воно думається нам...
але все це теорія... радію, шо Вам, як батькові люблячому, не довелося зіткнутися з такою ситуацією в житті... Хай і надалі Бог боронить Вас і родину Вашу. 23
 
Ольга Медуниця, 30.10.2011 - 23:20
Ці роздуми - Що Є ЛЮБОВ? -
СЕРЦЕвина твору?
СЕРЦЕвина життя людського...
16 16
 
Валя Савелюк відповів на коментар $previous_title_comm, 01.01.1970 - 03:00
я цю частину називаю "філософською подушкою"... знаєте, мене дивує поділ поезії на "лірику", "любовну лірику" і "філософську лірику" -- якщо любовна лірика у той же час не є філософською, то вона й не любовна, і не лірика взагалі... отак я собі розумію любов -- і в житті, і в поезії...
мала сумніви, чи не видасться ця ява дещо відстороненою від загальної канви сюжету... тут Марія оперує поняттями, ближчими до нашого часу, чим до свого... але, думаю, зрозуміло ж, що автор -- сучасник... та й взагалі -- все зрозуміло...
дякую вам за можливість сказати кілька слів і прозою, гарна у нас з вами розмова виходить... я "читаю" свою "Кочубеївну" разом з Вами і цікаво виходить у нас...
 
alla.megel, 26.10.2011 - 19:07
Пані Валю, дорога! Кожна ява все додає й додає екпресії, цікавості, напруги! Це просто неймовірно! Чекаю щодня, як спраглий води. Вона - диво, Ваша "Кочубеївна". 16
 
Валя Савелюк відповів на коментар $previous_title_comm, 01.01.1970 - 03:00
Люба пані Алло, може, заради Вас єдиної вартувало писати мою "Кочубеївну". Сталося те, ради чого я трудилася -- ви полюбили моїх Івана й Марію, тепер Ви знаєте, як насправді склалася доля їхнього кохання... це для мене найголовніше -- чистота і благородство їхніх душ і почуттів, бо це й наші національні риси і характеристики. завтра я поставлю яву "Плаче роса -- без голоса" -- листи Мазепи (це документальний матеріал, не вигаданий мною) і внутрішні монологи Марії (Мотрі -- мої, звичайно, таких документів не знайдено, якщо вона й відповідала йому письмово, то листи не збереглися)... завтра ви вже з уст самого Мазепи про все дізнаєтеся... дякую вам за тепло і світло душі вашої, яка осяває і зігріває серце моє, повне смутку і сумнівів... 16 22 23
 
Дощ, 26.10.2011 - 18:00
Як ретельно і грунтовно виписана філософія любові! Он яка Марія!
 
Валя Савелюк відповів на коментар $previous_title_comm, 01.01.1970 - 03:00
супроти всього світу підвелася... максималізм юності... дякую, що відгукнулися, ваша думка для мене багато важить... 16 22 23
 
Наталя Данилюк, 26.10.2011 - 13:09
Нарешті увімкнули світло і я добралася до Вашої тринадцятої яви! 16 Яка жертовність в ім'я любові...Коли серце кохає,ніякі заборони,релігійні канони і перешкоди не примусять його замовкнути.Смілива Ваша Марія,вперта і відчайдушна! wink 16 cry osen1
 
Валя Савелюк відповів на коментар $previous_title_comm, 01.01.1970 - 03:00
цю яву я називаю "філософська подушка"... думала, вона видасться скучною іншим людям але дуже рада, що помилялася... дякую Вам, любий Одуванчику, за слова ваші і за чарівну ілюстрацію. З неодмінною симпатією -- я. osen1
 
Віктор Варварич, 26.10.2011 - 10:50
give_rose give_rose give_rose Так продовжуйте!
 
Валя Савелюк відповів на коментар $previous_title_comm, 01.01.1970 - 03:00
ДОБРЕ... ЯК СКАЖЕТЕ, ПАНОЧКУ.... wink 16 22 23
 
wdtnftdf, 26.10.2011 - 10:26
и разговор... и сон...
Любовь, Надежда, Вера.
так мудро, искренне...
всё в унисон)
читала я и онемела. yes
 
Валя Савелюк відповів на коментар $previous_title_comm, 01.01.1970 - 03:00
Спасибо, что читали, спасибо, что понравилось, спасибо, что написали... 16 22 23 и вообще -- спасибо give_rose
 

ДО ВУС синоніми
Синонім до слова:  аврора
Маргіз: - Мигавиця, кольорова мигавиця
Синонім до слова:  аврора
Юхниця Євген: - смолоскиподення
Синонім до слова:  аврора
Ніжинський: - пробудниця-зоряниця
Синонім до слова:  метал
Enol: - ну що - нічого?
Знайти несловникові синоніми до слова:  метал
Enol: - той, що музичний жанр
Знайти несловникові синоніми до слова:  аврора
Enol: - та, що іонізоване сяйво
Синонім до слова:  Бабине літо
Маргіз: - Осіннє танго
Синонім до слова:  Вірний
Маргіз: - Вірний - однолюб
Синонім до слова:  гарна (не із словників)
Маргіз: - осяйна
Знайти несловникові синоніми до слова:  Вичитка
Юхниця Євген: -
Знайти несловникові синоніми до слова:  Мобілізація
Юхниця Євген: -
Знайти несловникові синоніми до слова:  Рахманий
Mattias Genri: -
Синонім до слова:  гарна (не із словників)
Mattias Genri: - sliczna...
Синонім до слова:  видих
Наталя Хаммоуда: - Відди́х, зди́х.
Синонім до слова:  Вірний
Eyfiya: - Непохитний
Синонім до слова:  Вірний
levile: - Незрадливий Вірний
Знайти несловникові синоніми до слова:  Верлібр
Андрій Ключ: - Танцпро – танцююча проза
Синонім до слова:  Церата
Олекса Терен: - Обрус.
Знайти несловникові синоніми до слова:  видих
Enol: -
Синонім до слова:  гарна (не із словників)
Микола Холодов: - Кльова, Класна, Красна.
Синонім до слова:  Церата
Neteka: - Вощонка
Синонім до слова:  Церата
dashavsky: - Клейонка.
Знайти несловникові синоніми до слова:  Церата
Юхниця Євген: -
Синонім до слова:  гарна (не із словників)
Neteka: - Писана
Синонім до слова:  Прибулець
dashavsky: - Пришилепинець.
x
Нові твори
Обрати твори за період: